BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Hansw op 05 december 2021, 17:41:20
-
Ik heb getracht een L vormige baan aan te leggen met Roco geoline digitaal rails . Het linkergedeelte op foto ( spaanplaat ) heb ik overgenomen van een voorbeeld in de ROCO catalogus .
Nu wil ik een grotere baan en heb een tafel aangeschoven tegen de spaanplaat .
Van muur tot muur ( waar de posters hangen ) is 320 M De spaanplaat is 230 x 110 en de tafel is 200 x 90
Nu krijg ik de melding kortsluiting op de Multimaus en op de booster brandt een rood lampje overload
Als ik een rail op de tafel loskoppel is de melding weg
Kan iemand mij op weg helpen met ontwerp van een L vormige baan.
Mvg
P.s ik heb twee foto,s meegestuurd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-treinb-20211205-161914-resized-20211205-042225506-61acea6db0020.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-treinb-20211205-161914-resized-20211205-042225506-61acea6db0020.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-treinbaan-20211205-161857-resized-20211205-042225817-61acea6db21f1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-treinbaan-20211205-161857-resized-20211205-042225817-61acea6db21f1.jpg)
-
Je hebt een keerlus gemaakt, waardoor permanente kortsluiting aanwezig is.
Kijk maar even mee: als je de (nieuwe) lus doorgereden zou zijn, is je trein omgekeerd. Dus je vertrekt van je station en komt in tegengestelde richting weer terug op je station.
Op te lossen door het inbouwen van een keerlusmodule.
-
Ik zie een keerlus in je sporenplan. Daar heb je een keerlus module voor nodig.
Lees deze even door ajb. Het probleem en de oplossingen worden beschreven.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Inleiding_keerlus (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Inleiding_keerlus)
Mvg,
Bas
-
Zo te zien is het een keerlus. Door die lus wordt de linker railstaaf uit eindelijk op de rechter railstaaf aangesloten en dat veroorzaakt kortsluiting ;D.
Dit is op te lossen mbv een keerlusmodule of een ander baanplan zonder keerlus.
-
Beste dank voor het advies ,
Omdat ik pas weer begonnen ben met een baan wil ik nog geen definitief baanplein leggen maar eerst een tijdje met de treinen rijden en het een en ander uitproberen.
Ik hoef eigenlijk geen keerlus dit heb ik klaarblijkelijk met toeval zo gelegd .
Waar kan ik nu een aanpassing maken ( liefst op het gedeelte van de tafel en toch de volledige ruimte te gebruiken om te kunnen rijden
Mvg
-
Volgens mij zit je kortsluiting in de wissels rechtsonder. Voorzover ik je sporenplan kan volgen komt daar de keerlus bij elkaar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus-61ad016a3d332.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus-61ad016a3d332.jpg)
-
Hallo Hans,
De enige mogelijkheid om te keerlus op te heffen is het rondgaande gedeelte op de tweede tafel door midden te knippen. Je krijgt dan twee doodlopende sporen en je kunt dan niet meer rondrijden.
Als je de rondgaande boog in takt wil laten, moet je met een keerlusmodule gaan werken.
-
Zitten er in de rode rechthoek ook twee wissels? Zo ja, dan zit daar ook een kortsluiting
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus-2-61ad06823d3be.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus-2-61ad06823d3be.jpg)
-
Beste , ik heb de aansluiting van de keerlus verwijderd en probeer nu de baan op de tafel te wijzigen.
Nu loop ik vast hoe ka ik nu het beste de aansluiting maken naar het gedeelte op de spaanplaat
Mvg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-baan-wijziging-20211205-194729-resized-20211205-075751047-61ad0ce93a631.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-baan-wijziging-20211205-194729-resized-20211205-075751047-61ad0ce93a631.jpg)
-
Daar zitten geen gewone wissels maar van 2 van die lange R3/4 wissels en aan de bovenkant zit er ook een links .
Dat heb ik zo over genomen van een baanplaan van Roco
MVG
-
Beste Fritzprt
Betekent dat als ik die wissel daar verwijder ik geen kortsluiting meer krijg en dan wel kan rijden
Mvg
-
Nee, want dan zit er in je station nog steeds een verbinding tussen het voorste en het tweede spoor.
Maar waarom zou je zo moeilijk doen ? Een keerlus gangbaar maken is geen enkel probleem in je oorspronkelijke plan.
En op je vraag naar hoe nu verder een aansluiting maken tussen de "keerlus" en het station is het antwoord: gewoon zoals oorspronkelijk.
Nodig voor de keerlusbediening: 1 keerlusmodule, 4 isolatie-raillasjes (of 4 zaagsnedes in de rails) en 4 draadjes. Of een andere soort met meer isolaties en bedrading.
-
Ik denk dat Hansw de wissels uit bericht #5 bedoelt, als je die weg haalt heb je geen keerlus meer. De functie van deze wissels is mij sowieso een beetje onduidelijk, daar kan alleen een korte lok overheen. Dezelfde situatie bij je (goederen?) station. Een heel lang spoor, maar een trein kan er niet komen.
-
Nee, want dan zitten die 2 lange meegebogen wissels er nog steeds. Dus dan blijft de keerlus bestaan.
Dus of alles laten zoals oorspronkelijk (met mogelijk wat correcties) met keerlus, of alle 4 aangeduide wissels weg. maar blijft er een onzinnig baanplan over.
Misschien zou een ontwerptekening het praten wat makkelijker maken
Maar ik weet nog steeds niet waarom een keerlus een probleem zou zijn.
-
Ah, bericht #7, als daar inderdaad meegebogen wissels liggen heb je helemaal gelijk. Tekening zou inderdaad heel veel verduidelijken.
En een keerlus hoeft ook geen probleem te zijn.
-
Volgens mij is Hans op zoek naar een wat eenvoudiger oplossing, waardoor hij eerder kan gaan rijden met zijn treinen. Bijvoorbeeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus-oplossen-61ad1da44c158.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus-oplossen-61ad1da44c158.jpg)
Oftewel, Hans: leg het op zo'n manier dat je op de spaanplaat aan de andere kant je station komt binnenrijden. Dan rijd je een rondje en heb je geen keerlus meer - en dus geen kortsluiting!
-
Radius 15 cm ? Ik dacht toch echt dat het over H0 ging ;D
-
Die TEE moet flink afremmen om niet uit de bocht te vliegen voordat hij het station komt binnenrijden :laugh:
-
Beste ,
Wat zijn de ongeveer de kosten voor : 1 keerlusmodule, 4 isolatie-raillasjes (of 4 zaagsnedes in de rails) en 4 draadjes.
En welk type / merk kan ik dan het beste kopen
Ik ben namelijk A technisch en geen idee hoe je dat moet aansluiten
De adviezen zijn me nog niet helemaal duidelijk : IK had eerst alleen een baan op de spaanplaat , van de week heb ik een oude eettafel geplaatst tegen de spaanplaat
Ik heb toen alleen de railsbochten van de oorspronkelijke rechterzijde verwijderd om de baan langer te kunnen maken
Het oorspronkelend baanontwerp heb ik uit een ROCO catalogus van 2006 /2007overgenomen en iets uitgebreid
Houden ze bij Roco er geen rekening mee dat je met lange treinen kan rijden op deze baan zoals de TEE
Mvg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-ROCOBAAN-20211205-221826-resized-20211205-101907711-61ad2d700ce6e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-ROCOBAAN-20211205-221826-resized-20211205-101907711-61ad2d700ce6e.jpg)
-
Met dat Roco baanplan is niets mis. En je kan het langer maken volgens reactie 16
-
Op de eerste plaats enige uitleg waarom het nieuwe ontwerp een keerlus bevat en hoe je dat voor jezelf begrijpelijk kunt maken.
Je rijdt je station naar links uit, rijdt achterlangs en dan door de nieuwe lus weer terug maar het station. Dan is je trein omgekeerd, dus dan is er hoe dan ook sprake van : een lus waarin de trein, terwijl die gewoon vooruit doorrijdt, toch in omgekeerde richting terugkomt op de plek waar die vandaan komt. Kortom: een keerlus.
Rails heeft 2 railstaven, dat lijkt me duidelijk. Als je de ene railstaaf rood noemt en de andere blauw en je volgt die staven net als de route van de trein, dan zul je zien (kleur ze maar eens in op een baanplan), dat ergens na de lus de rode aan de blauwe komt en de blauwe aan de rode. Dat is dus kortsluiting. Dus moet er een scheiding in, oftewel een keerlusmodule. Tenzij je dat met veel oplettendheid handmatig wil doen.
Een simpele, goed werkende keerlusmodule vereist een geïsoleerde sectie rail die minimaal even lang is als je langste trein. Dus heb je een langste trein van 1 meter, kies dan een stuk van bijv. 110 of 120 cm., dan zit je altijd goed. Van dat stuk moet aan beide kanten de staven geïsoleerd worden, door isolatie-raillasjes of door het doorzagen van beide railstaven. Dus links en rechts, vandaar het getal 4.
Dan wordt het simpel. Je sluit de INGANG van de keerlusmodule aan op de gewone baan, dus vanaf de rails of vanuit de centrale. Dus zeg maar aan rood en blauw van het voorbeeld. De UITGANG sluit je aan op het geïsoleerde keerlus stuk. Klaar.
Waar kun je de "keerlus-sectie" maken ? Makkelijk tussen de nieuwe wissel rechts op het nieuwe stuk en de baan die teruggaat naar het station, dus zeg maar vlak voordat de trein het station weer binnenrijdt.
Kosten: een setje isolatie raillasjes een paar euro. Of een zaagje/slijpschijfje voor een boormachientje. 4 draadjes: ik hoop dat je nog wel wat hebt liggen, hoeven bij plaatsing van de module naast de rail maar ongeveer 10 cm lang te zijn. Anders een paar euro. En een keerlusmodule: ongeveer 35 tot 80 euro.
Mijn voorkeur: ik gebruik uitsluitend de Lenz LK200. Uiterst betrouwbaar.
-
Maar wil je je geld in eigen land besteden dan is dit een uitstekend product. Met ook op het forum veel deskundigen.
xTreme Keerlus van Rosoft. https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Category-294246/xTreme-Keerlus.html
-
Beste Vvkan ,
Dank voor de info Ik ga daar over een tijdje mee aan de slag . Omdat ik op korte termijn mijn treinen , die een aantal jaren in een vitrinekast hebben gestaan omdat ik geen ruimte beschikbaar had voor een baan eerst wilde testen of ze nog goed rijden heb ik nu tijdelijk een baan gelegd . Ik kreeg alleen weer kortsluiting bij de wissels die dicht op elkaar zaten .
De lok was op de ene wissel en de rijtuigen nog op de andere wissel . Ik heb wel geconstateerd dat er af en toe een slipbandje afvalt ( waarschijnlijk uitgedroogd ) . Maar die kan ik vervangen .
Ik heb de wissels inmiddels verwijderd. Het gaat soms met moeite om de geoline rails aan een te sluiten vooral bij wissels dan breekt de verbindingspen die er in geschoven moet worden af of je krijgt de rails niet makkelijk los . Kan dit door de ouderdom komen dat er een weekmiddel inzit .
Mvg Hans
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-Baan-2-a-20211206-152452-resized-20211206-032647209-61ae240c59313.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-Baan-2-a-20211206-152452-resized-20211206-032647209-61ae240c59313.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-baan-2-b20211206-152505-resized-20211206-032646907-61ae2427097dc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-baan-2-b20211206-152505-resized-20211206-032646907-61ae2427097dc.jpg)
-
Beste heer Vvkan ,
Mede door uw advies wil ik toch de stap maken om een degelijke Keerlusmodule aan te schaffen .Nu heeft mijn treinwinkel alleen de Digikeys DR 5013 in het assortiment . ( 93 euro ).
Maar omdat u de Lenz LK200 adviseert twijfel ik . Welke is voor mij het meest geschikt als leek op technisch aspect maw met welke Module aansluiting hoef ik het minst dingen aan te passen
Ik weet niet waar u de Lenz heeft gekocht en voor welke prijs want ik kan hem moellijk vinden op internet
Zoals u waarschijnlijk gezien hebt , hebt ik een Roco booster . U vermeld in uw vorig bericht dat de module moet worden aangesloten op de rails . Maar waar sluit ik dan het stekkertje van de stroomtoevoer naar de rails aan . Er zit maar een aansluiting hiervoor op de Booster
Mvg Hans
-
Beste HAns,
VvKan is een vrouw luisterend naar de naam Veroniek :angel:
Zit nog eens naar je laatste twee foto's te kijken maar daar zit geen keerlus meer in. Je hebt nu een rondgaande baan.
Je hebt nu alleen wat rails anders gelegd maar hebt in de bedrading waarschijnlijk niets aangepast. Die zal je waarschijnlijke op de "analoge" manier aangelegd hebben. Dus de baan volgend.
Check maar eens goed of de draden naar de rails niet ergens gekruist zitten. Volg de rechter rails en check of daar steeds dezelfde draden op uit komen of dat je opeens via de linker rails verder gaat.
Bij digitaal moet je de rails parallel zien in dezelfde polariteit.
Zeg maar als je voor je "station" staat de voorste railstaaf met rood verbinden en de achterste met blauw (kleuren even zelf benoemd). Het volgende parallele spoor idem. Voorste railstaaf weer rood de achterste blauw, etc. En dat je hele baan door consequent volhouden. Dan is de kortsluiting weg.
-
Beste , dat klopt ik heb hem aangepast maar zou toch bij nader inzien weer de keerlus willen gebruiken omdat nu de treinen achteruit moet in parkeren om met een andere te rijden
Dit is soms lastig omdat ze erg lang zijn
Vandaar dat ik nu aan het kijken ben naar een keerlusmodule
Bij nader inzien heeft de fout die ik in 1e instantie gemaakt hebt met de keerlus aan te leggen toch zijn vruchten afgeworpen ; ik was anders nooit uitgegaab van een keerlus module
Mvg Hans
-
Beste Hans,
Ik lees dat je inmiddels kunt rijden zonder kortsluiting én enthousiast bent over een keerlusmodule. Ik heb daar geen verstand van (ik rijd zelf analoog) en wil je er absoluut niet van afhouden.
Je schrijft dat je het onhandig vindt om treinen achteruit in te parkeren, met het sporenplan dat je nu hebt. Maar als je het oorspronkelijke sporenplan weer legt (met keerlusmodule) heb je dat probleem ook een beetje. Alleen de TEE kan gewoon achteruit en vooruit. Maar de treinen die getrokken worden door een locomotief, die lopen dan ook dood op een opstelspoor. Je zult dan ook moeten rangeren, of er een andere locomotief aan de achterkant tegenaan zetten, om de trein weer te kunnen laten vertrekken.
Zelf lijkt mij dat juist leuk, want dat betekent toch altijd een beetje rangeren. Maar in je huidige sporenplan kun je dat ook doen, als je een trein wilt inparkeren. In plaats van de trein achteruitrijden, laat je een andere locomotief de wagons of rijtuigen op een ander spoor zetten. Heb je hieraan gedacht?
Groeten,
Ferdinand.
-
Vandaar dat ik nu aan het kijken ben naar een keerlusmodule
Er zijn verschillende opties. Je kan voor de Rosoft xTreme Keerlusmodule (https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Category-294246/xTreme-Keerlus.html) gaan. Je kan ook voor de Lenz LK200 Keerlusmodule (https://www.etsemmen.nl/LENZ-Keerlusmodule) gaan. Bij de eerste heb je een aantal secties in de het spoor nodig. Bij de LK200 is het een deel scheiden. Bij overrijden wordt de kortsluiting opgeheven.
Een trein moet met alle stroomopnemende assen in de omschakelversie kunnen. Anders werkt het niet.
-
Beste , ik heb nog even zitten puzzelen met de aanleg van mijn baan
Ik wil zoals ik hem in 1e instantie met de keerlus had aangelegd weer aanpassen . Dus aansluiting bovenaan de baan .
Als ik nu ook op de rails gedeeltes die op de spaanplaat onderaan liggen een aansluiting wil maken met twee aansluitingen moet ik er volgens mij nog een strook hout bij plaatsen zodat de breedte van de eettafel gelijk is met de spaanplaat De spaanplaat is 110 breed , de eettafel 90 . Dus eettafel 90 + strook hout 20 bij 90 ( eettafel is namelijk 2 m lang ) .
Heb ik dan voldoende ruimte om 2 bochten van de eettafel naar de spaanplaat te maken
Ik heb 3 opties met de rails R2 , R3 en R4
Mvg Hans