Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 23:29:31
Einde Koemo ballast ??? door Nullem
Vandaag om 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: Overloopwissel polariseren  (gelezen 1292 keer)

ariavandorsten

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Overloopwissel polariseren
« Gepost op: 29 november 2021, 09:32:38 »
Beste allemaal

Als elektrotechneut kreeg ik de vraag een overloopwissel bediening te bedenken. Dit is wat ik gevonden heb, de oplossing bestaat uit een draaischakelaar met 4 circuits en 3 standen, en een DPDT relais.

Graag jullie mening over de bruikbaarheid van dit idee.

Groet,

Arian

Edits:
29112021 1033 Betreft Roco 4560
29112021 1254 Zie ook https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88887.0
                        Afbeelding relais / draaischakelaar toegevoegd





« Laatst bewerkt op: 29 november 2021, 13:08:50 door ariavandorsten »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Overloopwissel polariseren
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2021, 10:09:42 »
Leuke puzzel. Ik heb 2 vragen nog. Worden de wissels met magneetaandrijvingen aangestuurd? en over wat voor wissels en kruising hebben we het precies

Ik heb zelf nu bij een paar wissels het puntstuk geschakeld met een microswitch. Ik deed het eerst met een relais, maar omdat mijn servo's nogal sketchy gemonteerd stonden, kreeg ik de timing niet helemaal goed. Zo had ik bij sommige wissels een korte kortsluiting tijdens het schakelen. De microswitch lost dat probleem op. Absoluut hufter proof. Als je nu je relais meeschakelt met de 3-standen schakelaar loop je hier ook risico dat je een korte kortsluiting kan ervaren, maar dat weet ik niet zeker.

Ik weet verder ook niks af van de wissels in kwestie dus misschien dat de microswitches wel of niet kunnen helpen?

Behalve de punstukken, moet het kruis natuurlijk ook gepolariseerd worden. Bij sommige kruisen komt het wel eens voor dat er vonken ontstaan als de twee parallelsporen niet dezelfde polariteit hebben. Dat probleem lijk je hier niet te krijgen, dus dat is goed. Ik zou zelf alleen de rails naar het kruis inschakelen die je nodig heb en de andere zwevend laten.

Ik kan vanmiddag even wat dieper in het schema kijken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

  • Gast
Re: Overloopwissel polariseren
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2021, 10:15:29 »
In jouw plaatje hoeven D (= rood)  en E (= blauw) helemaal niet gepolariseerd te worden.  Als we het tenminste hebben over geïsoleerde "kruisstukken".  Maar dat zal in de praktijk niet zo zijn.
Wat ik dan dus mis is de definiëring van de railstukken die gepolariseerd moeten worden, anders gezegd:  waar zitten de isolaties en met welke letter geef je welk stuk aan ?  Je letters zijn te groot om dit duidelijk te maken, en betreffen in geen geval de aangeduide plek.
Dus graag isolaties en railstukken met aanduiding.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Overloopwissel polariseren
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2021, 10:21:06 »
De kruisstukken hoef je niet te polariseren. D is altijd rood en E is altijd blauw.

Ik zou in deze schakeling de stand "beide sporen rechtdoor" op de middenstand van de schakelaar zetten. Dan ga je van de ene oversteek naar de andere oversteek altijd via de neutrale stand.

Een voorstel voor een andere aanpak: 3 drukknoppen.
Met drukknop 1 kies je voor de ene oversteek. Die drukknop brengt een relais op dat zichzelf houdt en daarmee schakel je de wisselaandrijvingen en de polarisaties.

Drukknop 2 kiest de andere oversteek op dezelfde manier. Beide ook op elkaar vergrendelen. Dus als relais 1 op is , dan is relais 2 geblokkeerd en omgekeerd.


 Met drukknop 3 laat je beide relais afvallen, dan ga je naar de stand alles rechtdoor.

Je hebt dan wel relais nodig met veel contacten, eventueel zet je steeds 2 relaisspoelen parallel.

@VvKan: de letters zijn wat mij betreft duidelijk, het zijn de puntstukken en de kruisstukken en welke letter waarbij hoort is voor mij ook geen vraag.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2021, 10:24:14 door Klaas Zondervan »

VvKan

  • Gast
Re: Overloopwissel polariseren
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2021, 10:44:34 »
De letters zijn overduidelijk, waar ze bijhoren kan ik bedenken, maar wat er mee bedoeld wordt niet.
Dus neem ik op voorhand maar aan, dat A B G H wissel-puntstuk polarisaties zijn.  Dan neem ik aan dat de kruising bij D en E doorverbonden stukken rail zijn, niet gepolariseerd hoeven worden en daardoor overbodig zijn, zoals jij ook constateert.

Tenzij.

Als de railstukjes BE en HE aan elkaar vast zitten (want zit daar een isolatie of niet ?) dan hebben we een conflicterende instelling vanuit de polarisatie van de wissels.  Ook bij AD en GD.   Want er is opgenomen, dat bij 1 wisselstand afbuigend de andere rechtdoor staat.  Dus alleen bij volledige losse aansturing van D en E en volledige isolaties van de puntstukken van de wissels ontstaat geen conflict en kunnen D en E vast aangesloten worden op resp. rood en blauw.  Dat staat ook zo aangegeven in het eerste schema onderaan.

Dan waarschuwt een ander ook al voor het aannemen van een bepaalde stand (polarisatie) terwijl een andere stand nog niet opgeheven is.  Ik weet niet hoe dat met schakelaars / relais zit, en daarom zou ik dat nooit in 1 stap doen, maar altijd in 2 stappen om minieme vonken/kortsluiting uit te sluiten.

Dus ik had graag nog een overzicht gezien waar isolaties zitten om fouten in de gedachtegang te voorkomen.

VvKan

  • Gast
Re: Overloopwissel polariseren
« Reactie #5 Gepost op: 29 november 2021, 11:09:21 »
En nog iets anders.  Vraagsteller gaat uit van 3 standen.  In soortgelijke situatie ga ik uit van 2 standen.

Begin: alle wissels rechtdoor.  Verandering:  schuin oversteken, dus 2 wissels afbuigend.  Vraag die zich voordoet:  mogen op de andere 2 wissels nog delen van een trein aanwezig zijn?  Mijn antwoord: nee, de hele dubbele kruising moet vrij zijn voordat er iets bediend mag worden (ingebouwde conditie bij mij).

Wat is er dan op tegen om tegelijk ook de andere 2 wissels in de afbuigende stand te zetten ?   Dus: alles rechtdoor of alles afbuigend ?  Antwoord: de polarisatie van C en F, die niet tegelijk 2 standen kan hebben (kortsluiting).
Dat heb ik ondervangen door het invoeren van de rijweginstelling.  De rijweg bepaalt de polarisatie door middel van een relais voor bediening van C en F.  Bij rechtdoorgaande wissels blijft de stand van het relais behouden tot een tegeninstructie.

Misschien iets om ook over na te denken ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Overloopwissel polariseren
« Reactie #6 Gepost op: 29 november 2021, 11:49:10 »
Wat is er dan op tegen om tegelijk ook de andere 2 wissels in de afbuigende stand te zetten ? 
Wat daar op tegen is, is dat ze dat in het grootbedrijf ook nooit doen. En zoals je zegt, conflicterende polarisaties.
Als je die conflicten wilt omzeilen door nog een rijwegkeuze toe te voegen maak je de zaak alleen maar ingewikkelder.

Wat de plek van de isolaties betreft, ik vind dat een beetje spijkers op laag water zoeken. Aangezien de topicstarter zich er van bewust is dat de puntstukken gepolariseerd moeten worden, ga ik er vanuit dat ze rondom geïsoleerd zijn.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Overloopwissel polariseren
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2021, 12:03:41 »
Nog een vereenvoudiging van mijn eerdere idee. In plaats van drukknoppen kun je ook een tuimelschakelaar nemen van het aan/uit/aan type
In de middenstand (uit) zijn beide sporen rechtdoor. In de ene aan-stand regel je de ene overloop, in de andere aan-stand de andere. Elke aan-stand stuurt 1 of meer relais die de wissels en de puntstukken regelen. Je hoeft de relais dan niet meer op elkaar te blokkeren want de schakelaar kan niet tegelijk in beide aan-standen staan.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re: Overloopwissel polariseren
« Reactie #8 Gepost op: 29 november 2021, 12:43:32 »
zo heb ik de puntstukpolarisatie uitgevoerd



werkt perfect
« Laatst bewerkt op: 29 november 2021, 12:46:50 door saskia »

ariavandorsten

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Overloopwissel polariseren
« Reactie #9 Gepost op: 29 november 2021, 12:59:09 »
Ja Klaas, een Quad Pole Triple Throw schakelaar dan toch ? Maar die kan ik niet vinden. Zou wel een mooiere uitvoering zijn.

ariavandorsten

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Overloopwissel polariseren
« Reactie #10 Gepost op: 29 november 2021, 13:04:02 »
Hoi Saskia, dank voor je schema. Je gebruikt hier de polarisatie schakeling in de wisselsteller ? En die heeft 3 circuits right ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Overloopwissel polariseren
« Reactie #11 Gepost op: 29 november 2021, 13:07:31 »
Nee, ik bedoel een enkelpolige 3-standen schakelaar. En de contactvermeerdering realiseer je dan met relais.
Voordeel is dat je in het bedieningspaneel een schakelaar hebt met maar 3 draden. De relais kun je dan plaatsen waar je er meer ruimte voor hebt, b.v. bij het betreffende wissel.

In je startschema heb je al een 3-standen 4-polige schakelaar getekend. Ik ging er vanuit dat je die al hebt of weet hoe er aan te komen.
Ik werk zelf graag met simpele schakelaars in het paneel, en volgrelais op de plaatsen waar het werk gedaan moet worden.