Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Erik Mijd
Vandaag
om 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale
door
mitchell2000
Vandaag
om 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:50:24
Station Roodeschool
door
Nohome
Vandaag
om 20:36:40
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 20:34:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Wim Rosbender
Vandaag
om 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 20:14:32
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
door
spoorijzer
Vandaag
om 19:44:59
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Remco vM
Vandaag
om 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
spoorijzer
Vandaag
om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
Eucalypta
Vandaag
om 19:25:03
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
Wim Vink
Vandaag
om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:45:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jeroen Water
Vandaag
om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:24:52
Bauarbeiten im gange
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 13:34:58
Frans loodsje et cetera
door
MaraNCS
Vandaag
om 13:05:32
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 11:17:53
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten?
door
schipcas
Vandaag
om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
jan47
Vandaag
om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen.
door
Jelmer
Vandaag
om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:12:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Overloopwissel polariseren
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Overloopwissel polariseren (gelezen 1558 keer)
ariavandorsten
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Overloopwissel polariseren
«
Gepost op:
29 November 2021, 09:32:38 »
Beste allemaal
Als elektrotechneut kreeg ik de vraag een overloopwissel bediening te bedenken. Dit is wat ik gevonden heb, de oplossing bestaat uit een draaischakelaar met 4 circuits en 3 standen, en een DPDT relais.
Graag jullie mening over de bruikbaarheid van dit idee.
Groet,
Arian
Edits:
29112021 1033 Betreft Roco 4560
29112021 1254 Zie ook
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88887.0
Afbeelding relais / draaischakelaar toegevoegd
«
Laatst bewerkt op: 29 November 2021, 13:08:50 door ariavandorsten
»
Gelogd
bask185
Offline
Berichten: 4971
Re: Overloopwissel polariseren
«
Reactie #1 Gepost op:
29 November 2021, 10:09:42 »
Leuke puzzel. Ik heb 2 vragen nog. Worden de wissels met magneetaandrijvingen aangestuurd? en over wat voor wissels en kruising hebben we het precies
Ik heb zelf nu bij een paar wissels het puntstuk geschakeld met een microswitch. Ik deed het eerst met een relais, maar omdat mijn servo's nogal sketchy gemonteerd stonden, kreeg ik de timing niet helemaal goed. Zo had ik bij sommige wissels een korte kortsluiting tijdens het schakelen. De microswitch lost dat probleem op. Absoluut hufter proof. Als je nu je relais meeschakelt met de 3-standen schakelaar loop je hier ook risico dat je een korte kortsluiting kan ervaren, maar dat weet ik niet zeker.
Ik weet verder ook niks af van de wissels in kwestie dus misschien dat de microswitches wel of niet kunnen helpen?
Behalve de punstukken, moet het kruis natuurlijk ook gepolariseerd worden. Bij sommige kruisen komt het wel eens voor dat er vonken ontstaan als de twee parallelsporen niet dezelfde polariteit hebben. Dat probleem lijk je hier niet te krijgen, dus dat is goed. Ik zou zelf alleen de rails naar het kruis inschakelen die je nodig heb en de andere zwevend laten.
Ik kan vanmiddag even wat dieper in het schema kijken.
Mvg,
Bas
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
VvKan
Gast
Re: Overloopwissel polariseren
«
Reactie #2 Gepost op:
29 November 2021, 10:15:29 »
In jouw plaatje hoeven D (= rood) en E (= blauw) helemaal niet gepolariseerd te worden. Als we het tenminste hebben over geïsoleerde "kruisstukken". Maar dat zal in de praktijk niet zo zijn.
Wat ik dan dus mis is de definiëring van de railstukken die gepolariseerd moeten worden, anders gezegd: waar zitten de isolaties en met welke letter geef je welk stuk aan ? Je letters zijn te groot om dit duidelijk te maken, en betreffen in geen geval de aangeduide plek.
Dus graag isolaties en railstukken met aanduiding.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26631
Re: Overloopwissel polariseren
«
Reactie #3 Gepost op:
29 November 2021, 10:21:06 »
De kruisstukken hoef je niet te polariseren. D is altijd rood en E is altijd blauw.
Ik zou in deze schakeling de stand "beide sporen rechtdoor" op de middenstand van de schakelaar zetten. Dan ga je van de ene oversteek naar de andere oversteek altijd via de neutrale stand.
Een voorstel voor een andere aanpak: 3 drukknoppen.
Met drukknop 1 kies je voor de ene oversteek. Die drukknop brengt een relais op dat zichzelf houdt en daarmee schakel je de wisselaandrijvingen en de polarisaties.
Drukknop 2 kiest de andere oversteek op dezelfde manier. Beide ook op elkaar vergrendelen. Dus als relais 1 op is , dan is relais 2 geblokkeerd en omgekeerd.
Met drukknop 3 laat je beide relais afvallen, dan ga je naar de stand alles rechtdoor.
Je hebt dan wel relais nodig met veel contacten, eventueel zet je steeds 2 relaisspoelen parallel.
@VvKan: de letters zijn wat mij betreft duidelijk, het zijn de puntstukken en de kruisstukken en welke letter waarbij hoort is voor mij ook geen vraag.
«
Laatst bewerkt op: 29 November 2021, 10:24:14 door Klaas Zondervan
»
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
VvKan
Gast
Re: Overloopwissel polariseren
«
Reactie #4 Gepost op:
29 November 2021, 10:44:34 »
De letters zijn overduidelijk, waar ze bijhoren kan ik bedenken, maar wat er mee bedoeld wordt niet.
Dus neem ik op voorhand maar aan, dat A B G H wissel-puntstuk polarisaties zijn. Dan neem ik aan dat de kruising bij D en E doorverbonden stukken rail zijn, niet gepolariseerd hoeven worden en daardoor overbodig zijn, zoals jij ook constateert.
Tenzij.
Als de railstukjes BE en HE aan elkaar vast zitten (want zit daar een isolatie of niet ?) dan hebben we een conflicterende instelling vanuit de polarisatie van de wissels. Ook bij AD en GD. Want er is opgenomen, dat bij 1 wisselstand afbuigend de andere rechtdoor staat. Dus alleen bij volledige losse aansturing van D en E en volledige isolaties van de puntstukken van de wissels ontstaat geen conflict en kunnen D en E vast aangesloten worden op resp. rood en blauw. Dat staat ook zo aangegeven in het eerste schema onderaan.
Dan waarschuwt een ander ook al voor het aannemen van een bepaalde stand (polarisatie) terwijl een andere stand nog niet opgeheven is. Ik weet niet hoe dat met schakelaars / relais zit, en daarom zou ik dat nooit in 1 stap doen, maar altijd in 2 stappen om minieme vonken/kortsluiting uit te sluiten.
Dus ik had graag nog een overzicht gezien waar isolaties zitten om fouten in de gedachtegang te voorkomen.
Gelogd
VvKan
Gast
Re: Overloopwissel polariseren
«
Reactie #5 Gepost op:
29 November 2021, 11:09:21 »
En nog iets anders. Vraagsteller gaat uit van 3 standen. In soortgelijke situatie ga ik uit van 2 standen.
Begin: alle wissels rechtdoor. Verandering: schuin oversteken, dus 2 wissels afbuigend. Vraag die zich voordoet: mogen op de andere 2 wissels nog delen van een trein aanwezig zijn? Mijn antwoord: nee, de hele dubbele kruising moet vrij zijn voordat er iets bediend mag worden (ingebouwde conditie bij mij).
Wat is er dan op tegen om tegelijk ook de andere 2 wissels in de afbuigende stand te zetten ? Dus: alles rechtdoor of alles afbuigend ? Antwoord: de polarisatie van C en F, die niet tegelijk 2 standen kan hebben (kortsluiting).
Dat heb ik ondervangen door het invoeren van de rijweginstelling. De rijweg bepaalt de polarisatie door middel van een relais voor bediening van C en F. Bij rechtdoorgaande wissels blijft de stand van het relais behouden tot een tegeninstructie.
Misschien iets om ook over na te denken ?
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26631
Re: Overloopwissel polariseren
«
Reactie #6 Gepost op:
29 November 2021, 11:49:10 »
Citaat van: VvKan op 29 November 2021, 11:09:21
Wat is er dan op tegen om tegelijk ook de andere 2 wissels in de afbuigende stand te zetten ?
Wat daar op tegen is, is dat ze dat in het grootbedrijf ook nooit doen. En zoals je zegt, conflicterende polarisaties.
Als je die conflicten wilt omzeilen door nog een rijwegkeuze toe te voegen maak je de zaak alleen maar ingewikkelder.
Wat de plek van de isolaties betreft, ik vind dat een beetje spijkers op laag water zoeken. Aangezien de topicstarter zich er van bewust is dat de puntstukken gepolariseerd moeten worden, ga ik er vanuit dat ze rondom geïsoleerd zijn.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26631
Re: Overloopwissel polariseren
«
Reactie #7 Gepost op:
29 November 2021, 12:03:41 »
Nog een vereenvoudiging van mijn eerdere idee. In plaats van drukknoppen kun je ook een tuimelschakelaar nemen van het
aan/uit/aan type
In de middenstand (uit) zijn beide sporen rechtdoor. In de ene aan-stand regel je de ene overloop, in de andere aan-stand de andere. Elke aan-stand stuurt 1 of meer relais die de wissels en de puntstukken regelen. Je hoeft de relais dan niet meer op elkaar te blokkeren want de schakelaar kan niet tegelijk in beide aan-standen staan.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
saskia
Offline
Berichten: 495
Re: Overloopwissel polariseren
«
Reactie #8 Gepost op:
29 November 2021, 12:43:32 »
zo heb ik de puntstukpolarisatie uitgevoerd
werkt perfect
«
Laatst bewerkt op: 29 November 2021, 12:46:50 door saskia
»
Gelogd
ariavandorsten
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Re: Overloopwissel polariseren
«
Reactie #9 Gepost op:
29 November 2021, 12:59:09 »
Ja Klaas, een Quad Pole Triple Throw schakelaar dan toch ? Maar die kan ik niet vinden. Zou wel een mooiere uitvoering zijn.
Gelogd
ariavandorsten
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Re: Overloopwissel polariseren
«
Reactie #10 Gepost op:
29 November 2021, 13:04:02 »
Hoi Saskia, dank voor je schema. Je gebruikt hier de polarisatie schakeling in de wisselsteller ? En die heeft 3 circuits right ?
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26631
Re: Overloopwissel polariseren
«
Reactie #11 Gepost op:
29 November 2021, 13:07:31 »
Nee, ik bedoel een enkelpolige 3-standen schakelaar. En de contactvermeerdering realiseer je dan met relais.
Voordeel is dat je in het bedieningspaneel een schakelaar hebt met maar 3 draden. De relais kun je dan plaatsen waar je er meer ruimte voor hebt, b.v. bij het betreffende wissel.
In je startschema heb je al een 3-standen 4-polige schakelaar getekend. Ik ging er vanuit dat je die al hebt of weet hoe er aan te komen.
Ik werk zelf graag met simpele schakelaars in het paneel, en volgrelais op de plaatsen waar het werk gedaan moet worden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Overloopwissel polariseren