Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.  (gelezen 13760 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #105 Gepost op: 30 november 2021, 17:46:23 »
Ik vind het echt bijzonder aannemelijk dat Hans dat ding verkeerd heb aangesloten. :o
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

denobis

  • Gast
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #106 Gepost op: 30 november 2021, 18:03:42 »
@ bas dat is dus duidelijk niet het geval anders had ik het wel geweten weer zo'n voorbarig wijzend vingertje.
@ bert nee 2x wit 1 x paars 1 x bruin.
    Komt nog bij dat ik eerst meet voor ik het stekkertje er in steek.
En in het geval van verkeerd om aansluiten dan kun je echt wel wat zien aan de print.
en daar is dus helemaal niets aan te zien.
ik heb een sprog gezien waar dat wel bij gebeurd is nou de ic's waren gewoon ontploft.
Morgen komt de Z21 binnen met eigen voeding die gaat gewoon stand alone als programmer werken.
Een wat dure maar mijns inziens wat bedrijfszekerder oplossing.
Ik kijk echt niet op een paar euro anders had ik ook het dinamo spul niet gekocht (wat overigens tot nu toe geweldig materiaal blijkt te zijn).
En eerlijk is eerlijk de support van dts i.v.m dinamo is zeer goed te noemen laat daar geen enkele discussie over ontstaan.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2021, 18:36:37 door denobis »

arnaud-ns/htm

  • Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • Berichten: 841
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #107 Gepost op: 30 november 2021, 18:35:20 »

Morgen komt de Z21 binnen met eigen voeding die gaat gewoon stand alone als programmer werken.
Een wat dure maar mijns inziens wat bedrijfszekerder oplossing.


De sprog is toch ook stand alone?

Of zat er toch meer aan?
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


RP= 1

denobis

  • Gast
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #108 Gepost op: 30 november 2021, 18:38:03 »
@ Arnaud nee er zat niks meer aan gewoon de rollen bank met daarop een piko hondekop toen ie defect raakte (met een uhlenbrock 74120 decoder).

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #109 Gepost op: 30 november 2021, 18:39:45 »
Morgen komt de Z21 binnen met eigen voeding die gaat gewoon stand alone als programmer werken.
Een wat dure maar mijns inziens wat bedrijfszekerder oplossing.

Via welke "User-interface" ga je de Z21 als "stand alone programmer" gebruiken? Via het Z21 Maintenance Program?

denobis

  • Gast
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #110 Gepost op: 30 november 2021, 18:41:04 »
@Arnoud gewoon decoder pro

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #111 Gepost op: 30 november 2021, 19:41:44 »
@denobis,

Nog even een vraagje...

Morgen komt de Z21 binnen met eigen voeding die gaat gewoon stand alone als programmer werken.
Een wat dure maar mijns inziens wat bedrijfszekerder oplossing.

Welke Z21 heb je aangeschaft? De witte z21 of de zwarte Z21?


denobis

  • Gast
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #112 Gepost op: 30 november 2021, 19:51:54 »
De zwarte en inmiddels mail gehad uit Engeland
Na opsturen word de print na gezien en eventueel gerepareerd of vervangen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #113 Gepost op: 30 november 2021, 20:14:29 »
Citaat
bas dat is dus duidelijk niet het geval anders had ik het wel geweten weer zo'n voorbarig wijzend vingertje.
Niet om het een of het ander, maar bij jou is niks meer duidelijk. Ik heb nog nooit iemand zichzelf zien tegenspreken als jij afgelopen dag. De reden waarom ik trouwens zo overtuigd ben dat jij die dingen verkeerd heb aangesloten, is omdat jij en heb bewezen dat jij zo weinig kennis bevat van elektrotechniek dat jij het verkeerd aansluiten daadwerkelijk voor mekaar kan krijgen en het zou alles verklaren.

Citaat
En in het geval van verkeerd om aansluiten dan kun je echt wel wat zien aan de print.
Jij zegt dit wel leuk, maar voorop gesteld staat ook hier dat jij werkelijk geen enkel idee heb waar je over aan het praten ben. Het is geen vaste regel ofzo dat je bij het slopen van componenten fysieke schade kan waarnemen. Sommige componenten, die gaan gewoon stuk, die geleiden niet meer, zonder te exploderen.

Citaat
Morgen komt de Z21 binnen met eigen voeding die gaat gewoon stand alone als programmer werken.
Die sprogs kerel zijn net zo standalone als die zwarte Z21. Doe ons een plezier. Leg uit aan ons waarom de sprog volgens jou niet stand alone is, leg uit hoe dat verschilt met de Z21?

Je besteedt €450 aan uber fancy overpriced centrale compleet met loconet aansluiting om er slechts locs mee te programmeren? Ik denk dat de sprogs niet de enige zijn met kortsluiting. Waarom besteed je in godsnaam €450 aan een complete centrale terwijl je slechts een programmer nodig heb? Ik heb N.B. nog locs geprogrammeerd met een lokmaus2. Heb jij uberhaupt ook maar iets van research verricht? Ik zou dit bijna een zo slecht als mogelijke keuze kunnen noemen ware het niet dat nog duurdere centrales nog slechtere keuzes zouden zijn geweest. Met een witte z21 voor €90 had je waarschijnlijk exact hetzelfde gekund, die heeft ook railcom om decoders mee uit te lezen. Maar goed, het geld is naar goede doelen gegaan... modelspoor bedrijven...

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

denobis

  • Gast
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #114 Gepost op: 30 november 2021, 20:20:16 »
1 bask ik heb er geen 459 voor betaald maar behoorlijk wat minder.
2 hij gaat in later stadium wel als centrale dienen op een andere baan, mijn zoon zal er blij mee zijn.
3 er was op dit moment nergens een fatsoenlijke programmer verkrijgbaar.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2021, 21:45:12 door denobis »

Hans deR

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #115 Gepost op: 30 november 2021, 22:57:41 »
En dan te bedenken dat met een schakelaartje van nog geen euro de stroom onderbroken kan worden en niet steeds stekkertjes ingestoken hoeven te worden. Soms is de oplossing zo simpel dat ze over het hoofd wordt gezien.


arnaud-ns/htm

  • Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • Berichten: 841
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #116 Gepost op: 01 december 2021, 00:56:03 »
@ Arnaud nee er zat niks meer aan gewoon de rollen bank met daarop een piko hondekop toen ie defect raakte (met een uhlenbrock 74120 decoder).

De hondenoppas/ decoder daar in doet het nog gewoon?
@Arnoud gewoon decoder pro

Je bedoelde bert denk ik?
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


RP= 1

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #117 Gepost op: 01 december 2021, 13:05:29 »
Ik heb van Andrew, de fabrikant van Sprog-DCC, het verzoek gekregen onderstaande telst even te plaatsen hier. Hij voelde zich geroepen een reactie te geven omdat hij het gevoel kreeg dat zijn product onterecht in discrediet zou kunnen komen. Aangezien hij bekend staat als heel bereidwillend ga ik graag in op zijn verzoek. Ik post hem eerst naturel in het Engels, vervolgens een vertaling naar het Nederlands:

"Regarding connecting the power, you said "I read on the jmri site that this problem was known to the spi sprog one." Can you please provide a link to this? It has never been reported by customers and I would like to investigate.
 
A simple H-bridge will not be an accurate simulation of a SPROG. The SPROG does indeed have a MOSFET H-bridge. It also has current sampling. There are no heatsinks, so the cutout time is very fast (under 10 ms) in order to protect the MOSFETs.
 
Power MOSFETs, by their nature include diodes that will go some way to clamping any BEMF.
 
Decoders (especially sound decoders, or those with a stay-alive) can draw a very large current (I see > 4 A on my favourite test loco), for a very, very short time. During normal operation a digital loco will take only a few 100 mA, at least in the smaller scales. I doubt that a power supply log will sample the current fast enough to show the current peaks when powering up, or programming.
 
You should not use any other fuses in the programming track. They just add resistance and will never be faster than the SPROG.
 
Having said all that, there is a known issue with the SPROG 3. It has been seen only once by a customer using a 20 A (!!!) power supply. It is possible that your 10A supply is also unsuitable for the SPROG. Under some circumstances, the SPROG relies on detecting the PSU voltage collapse when there is a short circuit. Some higher current supplies are able to maintain a higher voltage (and current), for a longer time, that can damage the SPROG.
 
I will have to strongly recommend (insist, even) that you use the recommended power supply for the SPROG 3. I am sorry this is not made clear in our documentation, but a 10A supply is a very unusual use case for the SPROG. You are only the second person in 15+ years to suffer this kind of failure.
 
Martin was not aware of this problem until very recently."


En dan nu in ollanda:

"Wat betreft het aansluiten van de stroom, zei je "Ik las op de jmri site dat dit probleem bekend was bij de spi sprog one." Kunt u hier alstublieft een link naar geven? Het is nooit door klanten gemeld en ik zou het graag willen onderzoeken.
 
Een eenvoudige H-brug zal geen nauwkeurige simulatie zijn van een SPROG. De SPROG heeft inderdaad een MOSFET H-brug. Hij heeft ook stroom sampling. Er zijn geen koellichamen, dus de uitschakeltijd is zeer snel (minder dan 10 ms) om de MOSFET's te beschermen.
 
Power MOSFET's bevatten van nature diodes die een BEMF enigszins kunnen afklemmen.
 
Decoders (vooral geluidsdecoders, of die met een stay-alive) kunnen een zeer grote stroom trekken (ik zie > 4 A op mijn favoriete testloc), gedurende een zeer, zeer korte tijd. Tijdens normaal bedrijf zal een digitale locomotief slechts een paar 100 mA verbruiken, althans in de kleinere schalen. Ik betwijfel of een voedingslog de stroom snel genoeg meet om de stroompieken tijdens het opstarten, of het programmeren, te kunnen zien.
 
Je moet geen andere zekeringen gebruiken in het programmeerspoor. Ze voegen alleen maar weerstand toe en zullen nooit sneller zijn dan de SPROG.
 
Dit gezegd zijnde, er is een bekend probleem met de SPROG 3. Het is slechts één keer voorgekomen bij een klant die een 20A (!!) voeding gebruikte. Het is mogelijk dat jouw 10A voeding ook ongeschikt is voor de SPROG. Onder bepaalde omstandigheden vertrouwt de SPROG op het detecteren van de spanningsval van de PSU wanneer er een kortsluiting is. Sommige voedingen met een hogere stroomsterkte zijn in staat om een hogere spanning (en stroom) aan te houden, gedurende een langere tijd, wat de SPROG kan beschadigen.
 
Ik zal u sterk moeten aanraden (erop aandringen, zelfs) om de aanbevolen voeding te gebruiken voor de SPROG 3. Het spijt me dat dit niet duidelijk wordt gemaakt in onze documentatie, maar een 10A voeding is een zeer ongebruikelijk gebruikscasus voor de SPROG. U bent pas de tweede persoon in meer dan 15 jaar die met een dergelijke storing te maken krijgt.
 
Martin was tot voor kort niet op de hoogte van dit probleem."

*** Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie) ***


« Laatst bewerkt op: 01 december 2021, 13:11:36 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #118 Gepost op: 01 december 2021, 13:09:17 »
Ook al hebben we de hoop dat onze Hans dit zal lezen is het de vraag of hij dit verhaal aan zal nemen :) Waarschijnlijk zal het eerst besproken moeten worden met zijn team van eigen deskundigen  ;D Mij is het verhaal van de fabrikant iig wel duidelijk :)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #119 Gepost op: 01 december 2021, 13:10:23 »
De mening van Andrew is in mijn beleving de waarheid, hij heeft immers het apparaat ontworpen en ontwikkeld.

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?