Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 09:25:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: DB Metropolitan  (gelezen 7858 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
    • Filmpjes op YouTube
Re: DB Metropolitan
« Reactie #15 Gepost op: 27 March 2008, 13:19:18 »
Is er nooit een model van de Metropolitan uitgebracht ?


Jawohl, ROCO heeft korte tijd de Br 101 (63720DC, 69720AC)
 en de rijtuigen in haar programma gehad, aangekondigd in de noviteitenfolder van 1999 (maar dat is uit het hoofd, dus zonder garantie....). Een aantal modellen zijn uitgeleverd, maar ik weet niet of dat met alles zo is. Verder is de hoeveelheid niet groot geweest, dus de verkrijgbaarheid zal niet groot zijn. Bij interesse Ebay in de gaten houden dus.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: DB Metropolitan
« Reactie #16 Gepost op: 27 March 2008, 15:29:43 »
Bram ICM, plan U Ram zijn echt treinstellen en geen trek/duw treinen in de zin van wendezuge. Dat is het pas als je rijtuigen hebt waarvan de loc los inzetbaar is, daarom is een ICE2 ook geen wendezug.

Plan U, ICM en Ram zijn gewoon treinstellen, ze hebben hun eigen aandrijving en de bakken zijn niet los van elkaar inzetbaar.
Dat klopt niet helemaal, van de plan U weet ik het niet maar de TEE motorwagen was wel los inzetbaar. Deze heeft namelijk zonder rijtuigen proefritten gereden. De ICM motorwagen kan daarentegen niet los rijden, in de andere bakken zitten ook nog wat  onmisbare systemen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: DB Metropolitan
« Reactie #17 Gepost op: 27 March 2008, 16:52:18 »
Een ICE1 of 2 motorwagen kan ook los proefritten rijden maar is niet los als trekkracht voor iets anders inzetbaar en dat is waar het omgaat.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: DB Metropolitan
« Reactie #18 Gepost op: 27 March 2008, 21:13:16 »
Zo weer eens terug ontopic, ik ben ff op www.fernbahn.de aan het kijken en heb de huidige inzet gevonden van de ex. MET stammen.
IC1811 Dortmund hbf-Stuttgart hbf
IC1814 Stuttgart hbf-Berlin Sudkreuz
IC1818 Stuttgart hbf-Köln hbf
IC1819 Köln hbf-Stuttgart hbf
IC1842 Berlin Sudkreuz-Köln hbf
IC1878 Frankfurt(Main) hbf-Berlin Sudkreuz
IC1895 Berlin Sudkreuz-Frankfurt(Main) hbf
IC1896 Stuttgart hbf-Wiesbaden hbf
IC1898 Stuttgart hbf-Mannheim hbf
IC1899 Mannheim hbf-Stuttgart hbf

Ik verwacht dat dit alles is want gezien de afstanden is dit een erg intensieve inzet voor 2 rijtuigstammen. Ik heb alleen de 1800 treinnummers door gespit.
Met die intensieve inzet valt het wel mee. Dit zijn bepaald geen treinen die elke dag rijden, om het maar eens zachtjes uit te drukken.

www.raymondkies.nl

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: DB Metropolitan
« Reactie #19 Gepost op: 27 March 2008, 22:14:26 »
Oke dat stond er niet bij volgensmij :P :P, of ik heb er overheen gekeken, maar stond in de lijst met treinsamenstellingen, dus of een trein dagelijks rijd of 1 per week is dan minder spannend, maar voor dit topic juist wel handig om te weten.

Bij treinen waar op bepaalde dagen extra rijtuigen mee rijden staat dat trouwens wel aan gegeven op welk traject deel en welke dagen er extra rijtuigen in zitten maargoed dat heeft niks met dat ex. MET spul te maken.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: DB Metropolitan
« Reactie #20 Gepost op: 28 March 2008, 15:27:59 »
Een ICE1 of 2 motorwagen kan ook los proefritten rijden maar is niet los als trekkracht voor iets anders inzetbaar en dat is waar het omgaat.

Ik heb anders wel eens een foto gezien van een ICE1 motorwagen die 2 of 3 DB rijtuigen in blauw-beige kleuren trok. Dus het kan wel degelijk en het wordt dus af en toe ook nog gedaan.

Groet Petertrein81,

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: DB Metropolitan
« Reactie #21 Gepost op: 28 March 2008, 15:35:06 »
Vermoedelijk waren dat foto's van proefritten van de motorwagens. (ICE1)
De motorwagens waren eerder afgeleverd dan de tussenwagens.
Om toch oa de trekkracht te kunnen testen van de motorwagens werden hier normale rijtuigen voor gebruikt, voorzien van automatische koppelingen als ik het mij goed kan herinneren.

Groetjes,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: DB Metropolitan
« Reactie #22 Gepost op: 28 March 2008, 17:06:38 »
Dat klopt. Er is een aantal 'normale' rijtuigen voorzien van Scharfenbergkoppelingen. Deze worden ook gebruikt als koppelwagen bij transporten van middenrijtuigen achter een locomotief.

www.raymondkies.nl
« Laatst bewerkt op: 28 March 2008, 18:28:18 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »