Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
Vandaag om 22:47:57
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:43:54
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 22:38:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 21:42:58
Modelwensen 2026 door Jan Breman
Vandaag om 21:41:36
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
Vandaag om 21:16:47
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 21:08:02
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
Vandaag om 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 19:56:49
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
  

Auteur Topic: DB Metropolitan  (gelezen 8225 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4871
    • Filmpjes op YouTube
Re: DB Metropolitan
« Reactie #15 Gepost op: 27 March 2008, 13:19:18 »
Is er nooit een model van de Metropolitan uitgebracht ?


Jawohl, ROCO heeft korte tijd de Br 101 (63720DC, 69720AC)
 en de rijtuigen in haar programma gehad, aangekondigd in de noviteitenfolder van 1999 (maar dat is uit het hoofd, dus zonder garantie....). Een aantal modellen zijn uitgeleverd, maar ik weet niet of dat met alles zo is. Verder is de hoeveelheid niet groot geweest, dus de verkrijgbaarheid zal niet groot zijn. Bij interesse Ebay in de gaten houden dus.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re: DB Metropolitan
« Reactie #16 Gepost op: 27 March 2008, 15:29:43 »
Bram ICM, plan U Ram zijn echt treinstellen en geen trek/duw treinen in de zin van wendezuge. Dat is het pas als je rijtuigen hebt waarvan de loc los inzetbaar is, daarom is een ICE2 ook geen wendezug.

Plan U, ICM en Ram zijn gewoon treinstellen, ze hebben hun eigen aandrijving en de bakken zijn niet los van elkaar inzetbaar.
Dat klopt niet helemaal, van de plan U weet ik het niet maar de TEE motorwagen was wel los inzetbaar. Deze heeft namelijk zonder rijtuigen proefritten gereden. De ICM motorwagen kan daarentegen niet los rijden, in de andere bakken zitten ook nog wat  onmisbare systemen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2993
Re: DB Metropolitan
« Reactie #17 Gepost op: 27 March 2008, 16:52:18 »
Een ICE1 of 2 motorwagen kan ook los proefritten rijden maar is niet los als trekkracht voor iets anders inzetbaar en dat is waar het omgaat.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: DB Metropolitan
« Reactie #18 Gepost op: 27 March 2008, 21:13:16 »
Zo weer eens terug ontopic, ik ben ff op www.fernbahn.de aan het kijken en heb de huidige inzet gevonden van de ex. MET stammen.
IC1811 Dortmund hbf-Stuttgart hbf
IC1814 Stuttgart hbf-Berlin Sudkreuz
IC1818 Stuttgart hbf-Köln hbf
IC1819 Köln hbf-Stuttgart hbf
IC1842 Berlin Sudkreuz-Köln hbf
IC1878 Frankfurt(Main) hbf-Berlin Sudkreuz
IC1895 Berlin Sudkreuz-Frankfurt(Main) hbf
IC1896 Stuttgart hbf-Wiesbaden hbf
IC1898 Stuttgart hbf-Mannheim hbf
IC1899 Mannheim hbf-Stuttgart hbf

Ik verwacht dat dit alles is want gezien de afstanden is dit een erg intensieve inzet voor 2 rijtuigstammen. Ik heb alleen de 1800 treinnummers door gespit.
Met die intensieve inzet valt het wel mee. Dit zijn bepaald geen treinen die elke dag rijden, om het maar eens zachtjes uit te drukken.

www.raymondkies.nl

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2993
Re: DB Metropolitan
« Reactie #19 Gepost op: 27 March 2008, 22:14:26 »
Oke dat stond er niet bij volgensmij :P :P, of ik heb er overheen gekeken, maar stond in de lijst met treinsamenstellingen, dus of een trein dagelijks rijd of 1 per week is dan minder spannend, maar voor dit topic juist wel handig om te weten.

Bij treinen waar op bepaalde dagen extra rijtuigen mee rijden staat dat trouwens wel aan gegeven op welk traject deel en welke dagen er extra rijtuigen in zitten maargoed dat heeft niks met dat ex. MET spul te maken.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: DB Metropolitan
« Reactie #20 Gepost op: 28 March 2008, 15:27:59 »
Een ICE1 of 2 motorwagen kan ook los proefritten rijden maar is niet los als trekkracht voor iets anders inzetbaar en dat is waar het omgaat.

Ik heb anders wel eens een foto gezien van een ICE1 motorwagen die 2 of 3 DB rijtuigen in blauw-beige kleuren trok. Dus het kan wel degelijk en het wordt dus af en toe ook nog gedaan.

Groet Petertrein81,

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Periode III - heden
Re: DB Metropolitan
« Reactie #21 Gepost op: 28 March 2008, 15:35:06 »
Vermoedelijk waren dat foto's van proefritten van de motorwagens. (ICE1)
De motorwagens waren eerder afgeleverd dan de tussenwagens.
Om toch oa de trekkracht te kunnen testen van de motorwagens werden hier normale rijtuigen voor gebruikt, voorzien van automatische koppelingen als ik het mij goed kan herinneren.

Groetjes,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: DB Metropolitan
« Reactie #22 Gepost op: 28 March 2008, 17:06:38 »
Dat klopt. Er is een aantal 'normale' rijtuigen voorzien van Scharfenbergkoppelingen. Deze worden ook gebruikt als koppelwagen bij transporten van middenrijtuigen achter een locomotief.

www.raymondkies.nl
« Laatst bewerkt op: 28 March 2008, 18:28:18 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »