Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 11:45:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:44:44
Roco 21026 werkt niet goed door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:37:53
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 11:36:48
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:31:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 11:23:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 11:22:01
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 11:20:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:16:06
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 10:48:17
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door MaraNCS
Vandaag om 10:48:06
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eric B
Vandaag om 10:34:36
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 10:13:47
Op Zuid (NL H0) door TonM
Vandaag om 09:38:15
ESU locprogrammer door ruudns
Vandaag om 09:34:50
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:30:35
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:25:34
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
Vandaag om 08:32:54
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 07:57:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:53:25
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Gerrit H
Vandaag om 07:20:02
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door g-j
Vandaag om 06:40:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 November 2025, 23:04:24
Verkoper beurs Houten door Wies
06 November 2025, 22:22:43
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
06 November 2025, 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
06 November 2025, 21:24:12
Cranicher Altbahn door Arjen52
06 November 2025, 21:16:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
06 November 2025, 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
06 November 2025, 19:35:12
  

Auteur Topic: DB Metropolitan  (gelezen 8104 keer)

Tomas131

  • TraXXer
  • Offline Offline
  • Berichten: 423
  • Br 146.2
DB Metropolitan
« Gepost op: 17 March 2008, 17:44:33 »
Hallo leden,

Ik kwam deze rijtuigen op het internet tegen. Ze lijken net op ICE rijtuigen. Weet iemand hier meer over?

« Laatst bewerkt op: 26 March 2008, 00:24:12 door Marco Reparon. Reden: plaat verplaatst »
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Periode III - heden
Re: DB Metropolitan
« Reactie #1 Gepost op: 17 March 2008, 18:02:20 »
Zoals je al zegt, het zijn de oude metropolitan rijtuigen.
Deze waren zilverkkleur met een zilveren 101 ervoor.
Dit was een of andere speciale hoge kwaliteits trein.
Niet aangeslagen, en ze rijden nu in de normale diensten.
De stuurstand die erbij hoort heeft dezelfde neus als de 'normale' stuurstanden.
Wikipedia heeft wat info.

Groet,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: DB Metropolitan
« Reactie #2 Gepost op: 17 March 2008, 18:43:03 »
Boffen jullie even, had ik in 2004 net mijn nieuwe dslr en ging naar Duitsland om dat ding grondig uit te proberen. Ben even in mijn digitale archief gedoken  8)
Opnamen zijn gemaakt te Natrup-Hagen, Oster-Kappeln, Osnabruck en Lengerich.









Mvg, Johan

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: DB Metropolitan
« Reactie #3 Gepost op: 25 March 2008, 23:43:28 »
Wat hebben die Duitsers toch met trek/duw-treinen... treinstellen (Triebwagen) kom je bijna alleen maar op de korte afstand tegen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
Re: DB Metropolitan
« Reactie #4 Gepost op: 25 March 2008, 23:55:09 »
Wendezuge zijn gewoon de beste uitvinding die er ooit gedaan is ;D, locje lekker achterop, steuerwagen voorop, en lekker door rijden, geweldig hoe meer stuurstandrijtuigen hoe beter ;D ;D ;D ;D 8)

Zal nog wel ff duren maar deze trein voeg ik zeker in de toekomst aan mijn verzameling toe.

Groetjes Michiel

Ps; Peter, ICE's en ICE T's vergeten?
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: DB Metropolitan
« Reactie #5 Gepost op: 26 March 2008, 08:35:46 »
Als je de betreffend rijtuigen in DB ICE kleuren een keer in het echt wil zien, moet je een keer in Köln gaan kijken. Ze komen daar regelmatig voorbij, ik dacht dat ze in de dienst Köln-Hamburg rijden maar ik weet het niet meer zeker.

Groet Petertrein81,

Tomas131

  • TraXXer
  • Offline Offline
  • Berichten: 423
  • Br 146.2
Re: DB Metropolitan
« Reactie #6 Gepost op: 26 March 2008, 12:29:35 »
Peter,

In Nederland houden we van treinstellen, in Duitsland houden ze van trek-duw treinen. Het verschil moet er zijn ;)
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: DB Metropolitan
« Reactie #7 Gepost op: 26 March 2008, 12:39:46 »
Toch blijf ik het raar vinden: zo'n loc moet toch heel wat meer kunnen trekken (of duwen) dan een handjevol rijtuigen.

In september heb ik een paar uur op Düsseldorf Hbf zitten wachten (de workshop eindigde twee uur eerder dan gepland en ik had nogal ruim gepland om de ICE naar Frankfurt en vervolgens het vliegtuig te nemen) en daar kwamen alleen maar de ICE3, de ICE-T en zo'n ding waar NS nou een vlaflip-versie van heeft besteld. Voor de rest alleen maar Triebzüge (ICE1 en ICE2) en trek/duw-spul, zelfs voor voorstadtreinen.

Nou ja, Nederland heeft ook de DD-AR met mDDM plus dan nog wat intercitytreinen met locs, maar het rare is dat die in Duitsland ook vaak Triebzug of Triebwagen zijn, immers de ICE's.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: DB Metropolitan
« Reactie #8 Gepost op: 26 March 2008, 21:13:38 »
Er rijden twee stammen met metropolitan-rijtuigen. Na het opheffen van de metropolitandienst Keulen - Hamburg werden ze omgeschilderd in IC-kleuren en kwamen ze in wat zwakker bezette IC-diensten terecht. Ik ben even het zicht kwijt waar ze nu rijden.

Voor de metropolitan waren twee 101'en (130 en 131) zilverkleurig - deze zijn ook zo spoedig mogelijk rood geschilderd. Overigens waren er nog twee 101'en die in noodgevallen met de metropolitan konden rijden (in ieder geval de 126); deze waren gewoon rood.

www.raymondkies.nl

verzameldirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: DB Metropolitan
« Reactie #9 Gepost op: 26 March 2008, 23:46:48 »
Wat hebben die Duitsers toch met trek/duw-treinen... treinstellen (Triebwagen) kom je bijna alleen maar op de korte afstand tegen.

- Peter

Nou nou, korte afstanden, in Niedersachsen rijden ze hele lange afstanden hoor.

Dick Bolt

Bram S

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Re: DB Metropolitan
« Reactie #10 Gepost op: 27 March 2008, 00:15:41 »
Ook in Nederland zijn er wel meer trek-duw treinen te vinden.
Allen wij noemen het treinstellen. Wat dacht je van de oude plan U, de TEE Ram en de 3-delige koplopers. Bij deze treinstellen fungeert het 1e rijtuig als lokomotief/motorrijtuig, de overige wagons zijn gewoon motorloze rijtuigen met aan het eind een stuurstandrijtuig.
Verschilt dus weinig van een lokomotief met rijtuigen.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: DB Metropolitan
« Reactie #11 Gepost op: 27 March 2008, 07:57:11 »
Die je noemt vormen 1 geheel en zonder losse locomotief die ook gewone rijtuigen zou kunnen trekken/duwen
of je moet in in deze pagina geloven  ;D
Toch anders als de Duitse voorbeelden...

Is er nooit een model van de Metropolitan uitgebracht ?
Vr. groeten,
Bob

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
Re: DB Metropolitan
« Reactie #12 Gepost op: 27 March 2008, 10:09:51 »
Ook in Nederland zijn er wel meer trek-duw treinen te vinden.
Allen wij noemen het treinstellen. Wat dacht je van de oude plan U, de TEE Ram en de 3-delige koplopers. Bij deze treinstellen fungeert het 1e rijtuig als lokomotief/motorrijtuig, de overige wagons zijn gewoon motorloze rijtuigen met aan het eind een stuurstandrijtuig.
Verschilt dus weinig van een lokomotief met rijtuigen.
Bram ICM, plan U Ram zijn echt treinstellen en geen trek/duw treinen in de zin van wendezuge. Dat is het pas als je rijtuigen hebt waarvan de loc los inzetbaar is, daarom is een ICE2 ook geen wendezug.

Plan U, ICM en Ram zijn gewoon treinstellen, ze hebben hun eigen aandrijving en de bakken zijn niet los van elkaar inzetbaar.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
Re: DB Metropolitan
« Reactie #13 Gepost op: 27 March 2008, 10:39:07 »
Zo weer eens terug ontopic, ik ben ff op www.fernbahn.de aan het kijken en heb de huidige inzet gevonden van de ex. MET stammen.
IC1811 Dortmund hbf-Stuttgart hbf
IC1814 Stuttgart hbf-Berlin Sudkreuz
IC1818 Stuttgart hbf-Köln hbf
IC1819 Köln hbf-Stuttgart hbf
IC1842 Berlin Sudkreuz-Köln hbf
IC1878 Frankfurt(Main) hbf-Berlin Sudkreuz
IC1895 Berlin Sudkreuz-Frankfurt(Main) hbf
IC1896 Stuttgart hbf-Wiesbaden hbf
IC1898 Stuttgart hbf-Mannheim hbf
IC1899 Mannheim hbf-Stuttgart hbf

Ik verwacht dat dit alles is want gezien de afstanden is dit een erg intensieve inzet voor 2 rijtuigstammen. Ik heb alleen de 1800 treinnummers door gespit.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: DB Metropolitan
« Reactie #14 Gepost op: 27 March 2008, 12:27:43 »
Verschilt dus weinig van een lokomotief met rijtuigen.

Behalve dan dat er in een locomotief geen passagiers zitten. Dat is dus het verschil tussen een trek/duw-trein en een treinstel. In Duitsland maken ze dan ook nog eens onderscheid tussen Triebzug (met een locomotief) en Triebwagen (met motorwagens/aangedreven rijtuigen).

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40