Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
  

Auteur Topic: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0  (gelezen 11999 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #15 Gepost op: 04 december 2021, 19:04:26 »
De afgelopen dagen weer in de weer geweest met het treinstel.

De zijwanden, kopschotten, cabines en het dak eerst maar eens
los in elkaar gezet om te passen alvorens alles te verlijmen.

Metro Cammell Class 101 pre fit. by Robbert Jan., on Flickr

De 2 rijtuigbakken tezamen zitten pakweg op 90 centimeter lengte,
dat is meer dan voldoende dus een tussenrijtuig is niet meer nodig.

Er kan dus gelijmd worden, de zijwanden en kopschotten zijn als eerste
gefixeerd en verlijmd, deze hebben een dag kunnen drogen voordat
ik verder ben gegaan.

Alvorens de cabines verlijmd konden worden moest ik eerst de stuurtafels
op de juiste plek zetten en iets van een losneembare verbinding maken.

Metro-Cammell 101 by Robbert Jan., on Flickr

Onder in de cabine vloer een paar gaatjes geboord en daarna de stuurtafels
voorzien van 2 stukken vierkant staf (styreen) met daarin een gat groot
genoeg voor een kleine zelftapper.

Metro-Cammell 101 by Robbert Jan., on Flickr

En dan kunnen de cabines er op gelijmd worden, ditmaal met secondelijm en
activator zodat ik nog even tijd had om de wanden en cabine op de juiste plek
te zetten, het dak helpt daarmee enorm, daarmee kan je alles fixeren op de plek.
De overgangen kunnen straks allemaal geschuurd en gladgestreken worden met
een beetje filler.

Deze horde is in ieder geval genomen, op naar de volgende.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #16 Gepost op: 08 december 2021, 10:56:22 »
Nu dat de kappen liggen te drogen, eergisteren de daken er ook op gelijmd,
is het tijd voor andere delen van de kit, de draaistellen moeten nog verder
afgewerkt worden met de nodige details.

Dus eerst het remwerk uitgezocht, dit was simpel gemaakt, maar toch te
simpel naar mijn mening, dus de foto's er bij gepakt en er een iets
uitgebreider remwerk van gemaakt.

Metro-Cammell scratch build brake gear by Robbert Jan., on Flickr

De remsloffen hangen nu voor de wielband door de aangebrachte hanger welke
in het frame is verlijmd, een stukje messing staf maakt het dan weer af en zo lijkt
het als of er ook daadwerkelijk remwerk aanwezig is.

Metro-Cammell scratch build brake gear by Robbert Jan., on Flickr

Aan de voorzijde heb ik ook de baanruimers gezet zodat deze boven de spoorstaaf
hangen, ik denk dat ze nog iets korter gemaakt moeten worden gezien de sectie
scheidingen van de tuinbaan welke nog wel eens iets ongelijk willen zijn.

Metro-Cammell scratch build brake gear by Robbert Jan., on Flickr

Alles netjes in het draaistel opgesloten, de messing strips zijn er om het draai -en
kantelpunt op zijn plek te houden, ze kunnen ook gebruikt worden voor het
aanbrengen van de stroomafname, maar daar heb ik nog andere plannen mee.

Gr,

Robber Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #17 Gepost op: 08 december 2021, 12:41:11 »
Wat een heerlijk lelijk hok.
Je bouwt hem erg netjes  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #18 Gepost op: 09 december 2021, 13:38:29 »
Het is zeker niet moeders mooiste Dave  ;D


Gister heb ik de draaikranzen en dergelijke klaargemaakt zodat het treinstel aan
het einde van de dak op alle 16 kon staan.

IMG_20211208_194204 by Robbert Jan., on Flickr

Deze aluminium onderdelen zouden onder de bodem geplakt worden, maar de
bouwbeschrijving geeft aan dat dit wellicht niet voldoende is, een extra zekerheid
middels een paar boutjes zou geen luxe zijn, dus zodoende, geboord en daarna
m1,4 getapt gezien ik daar messing boutjes voor had liggen.

IMG_20211208_194415 by Robbert Jan., on Flickr

De bodemplaat moet natuurlijk wel vlak blijven, dus de boutjes zijn verzonken
zodat het interieur er straks geen hinder van ondervind.

IMG_20211208_200345 by Robbert Jan., on Flickr

En dan de draaistellen er onder, wagenbak er op en het lijkt ineens een stuk meer op
een treinstel.

IMG_20211208_200351 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20211208_200337 by Robbert Jan., on Flickr

Het motordraaistel is technisch anders en daardoor staat deze bak scheef, het scheeld een
goeie 2 millimeter, deze draaikrans moet dus even in de draaibank tzt.

Voor nu weer verder met het remwerk op de overige draaistellen en daarna eens kijken
wat er zoal aan de bodem moet gebeuren, genoeg te doen nog, de handleiding is nog
niet uit.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #19 Gepost op: 11 december 2021, 21:22:30 »
Vandaag weer wat kleine dingetjes gedaan aan het treinstel, o.a. de draaikrans
voor het motordraaistel afgedraaid zodat de beide rijtuigen netjes op gelijke
hoogte van elkaar op het spoor staan.

Class 101 bogie mounting in the lathe by Robbert Jan., on Flickr

Class 101 bogie mounting in the lathe by Robbert Jan., on Flickr

Even een lekker stukje overkill  ;D

En na wat vijlen om de braampjes weg te krijgen de draaikrans er weer onder gemonteerd.

Class 101 bogie mounting in the lathe by Robbert Jan., on Flickr

Class 101 height ajustment succes by Robbert Jan., on Flickr

Stukken beter dan voorheen, er zat bijna 2,5mm verschil in de bakken, op een vlakke
ondergrond (en dat is deze werkbank niet) zijn de daken exact gelijke hoog.

De afgelopen dagen ook per rijtuig 2 uur bezig geweest om de regenlijsten er af te krijgen en
vervolgens het dak naadloos te laten aansluiten op de zijwanden, dit was echt even een klus.
als eerste met een mes de regengoot over de volle lengte zover mogelijk weggeschraapt en
daarna met steeds fijner schuurpapier, tot waterproof 600 aan toe de overgangen zo veel
en zo goed als mogelijk vlak getrokken.

Het is nagenoeg perfect, een beetje plamuur na de eerste laag primer moet de oneffenheden
opvangen die er nog in zitten, daar ligt de wand iets diep en dan is plamuur de enige oplossing.

Overall de dagen weer goed besteed.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #20 Gepost op: 24 december 2021, 11:26:00 »
En we zijn weer een stukje verder met de Class 101.

Class 101 progress by Robbert Jan., on Flickr

Afgelopen week heb ik ook een model van Bachmann in ontvangst
genomen dus ik heb nu een referentie kader naast alle foto's, wel zo
handig en wie weet komt het Bachmann model ooit op de baan.

Goed, één van mijn minst favoriete klusjes, het rollen van een messing dak
in de gewenste vorm zodat deze naadloos aansluit op de ABS kap.
het heeft mij 2 pogingen gekost en heel wat uurtjes in de garage maar
ik denk dat het straks goed uit de verf komt.

Class 101 progress by Robbert Jan., on Flickr

Het paneel is bijna zo lang als de bak dus het is lastig werken aangezien de
hele lengte in één keer vorm moet krijgen, met behulp van Pvc regenpijp,
afvoerpijp en een stuk stuurstang van VW kever heb ik het in model gekregen.
Het zit met houtlijm op het dak geplakt gezien dit makkelijk is schoon te maken
en het kan weer los mits het niet goed aansluit.

Class 101 progress by Robbert Jan., on Flickr

Ook heb ik de messing framebalken aangebracht en daarop de opstaptreden
en diverse losse delen gesoldeerd met low melt, dan gaat de lijmverbinding
in ieder geval niet stuk.
De koppen zijn aan de onderzijde ook gelijk geschuurd met de rest van
de bak zodat het nu een doorlopend geheel vormt.

Class 101 progress by Robbert Jan., on Flickr

Kleinere klusjes komen nu aan bod, o.a. de generator voor het stuurrijtuig.

Class 101 progress by Robbert Jan., on Flickr

Deze heb ik aangepast van statisch model naar "werkend" middels messing
buisjes en een poelie van een Cd speler motortje, doel is om deze aan te
drijven zoals in het echt.

De volgende stap in de handleiding is het interieur, de tussenwanden zijn
allemaal van messing en vergen nog wel wat werk, zo moeten er houders
aan gesoldeerd worden voor de vloeren die er later ingehangen worden.

Class 101 progress by Robbert Jan., on Flickr


Nog genoeg te doen en het is nog lang niet klaar.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #21 Gepost op: 26 december 2021, 13:56:40 »
Zo weer een mooi stukje verder gekomen met het treinstel, de afgelopen dagen alle
tussenwanden klaargemaakt zodat er straks met het interieur gestart kan worden.

Roofs and interior walls. by Robbert Jan., on Flickr

Het andere grote obstakel was het messing dakpaneel, deze moet gevormd worden
en dat had heel wat voeten in aarde want de eerste poging was niet perfect en het
paneel moest er weer af, gelukkig dat ik houtlijm heb gebruikt, even inweken en
het laat zo los.

Na nog wat extra werk om het dakpaneel beter in vorm te krijgen heeft deze 4 dagen
mogen drogen en nu zijn de naden perfect en kon er verder gewerkt worden, de
dakluchters kunnen er nu op.

Roofs and interior walls. by Robbert Jan., on Flickr

Even 30 stuks uit van de gietboom gesneden en allemaal ontdaan van bramen etc.
Bison Max Repair maakt dat deze zo meteen goed vast zitten, deze gel lijm is onmisbaar.

Roofs and interior walls. by Robbert Jan., on Flickr

En dan ziet het het zo uit, alle dakluchters mooi d'r op geplakt en klaar voor de volgende stap.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #22 Gepost op: 31 december 2021, 12:01:55 »
Op de valreep van 2021 kwam er gister nog een pakje uit het VK binnen met enkele
onderdelen, o.a. de oleo buffers die ik graag op mijn treinstel wil hebben.

Buffers! by Robbert Jan., on Flickr

Super strakke cnc bewerkte buffers die het treinstel direct meer smoel geven.
In het pakje zaten ook nog een paar sets met stroomafnemers die ook voor
het project bedoeld zijn.

Buffers! by Robbert Jan., on Flickr

Genoeg te doen in het komende jaar 2022  (y)

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #23 Gepost op: 31 december 2021, 15:03:42 »
Interessant en leuk om te volgen  (y)
Succes met de verder (af)bouw.
Met vriendelijke groet,
Peter

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #24 Gepost op: 31 december 2021, 16:59:58 »
Ziet er zeer professioneel gebouwd uit. Je gaat ook als een speer.  (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #25 Gepost op: 01 januari 2022, 11:53:14 »
Ik probeer eigenlijk elke dag wel wat te doen aan het treinstel, zodat het niet
oneindig blijft liggen, ik ben daarom ook begonnen met de buffers etc omdat
het interieur een gevalletje apart is en ik er nog niet over uit ben hoe deze
het beste te installeren. (en daarna te spuiten)

Al met al vordert het wel lekker zo, inmiddels heb ik ook al de soundfile
in huis en deze klink ook al prima, dus daar kan ik ook tzt mee aan het
werk, een plekje zoeken voor de speaker en de decoder.

Genoeg te doen nog, en hopelijk is het weer met een maandje of 2 goed
genoeg om te kunnen beginnen met het in de primer zetten.

Voor vandaag is de bedoeling om de buffers op de bufferbalken te verlijmen
en daarna eens te kijken naar de bevestiging van deze bufferbalken op het
treinstel.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #26 Gepost op: 01 januari 2022, 12:13:38 »
Dag Robbertjan,

Als ik je een tip mag geven is het niet de plunger Pick-ups van Slaters te gebruiken ivm met het snel wegslijten van deze plungers. Slaters gebruikt hiervoor messing, de oude AMZ plungers (nu verkrijgbaar bij Schnellenkamp) zijn van nieuw-zilver en slijten vrijwel niet.

https://spur-0-kaufhaus.de/epages/f9725276-ffe7-4b2e-aab8-fd80f674b4d6.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/f9725276-ffe7-4b2e-aab8-fd80f674b4d6/Products/8127

Ik heb ooit één lok voorzien gehad van de Slaters variant, echter na enkele jaren was er wisselend tot geen contact meer tussen de plunger en het wiel door de weggesleten plunger. Ik heb dit nagekeken bij de loks die ik 20 jaar geleden in elkaar heb gezet met de nieuw-zilveren variant, deze vertonen eigenlijk nog geen noemenswaardige vormen van slijtage.

Het e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de mate van beoogde inzet.

Groeten Okke

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #27 Gepost op: 01 januari 2022, 14:33:01 »
Hoi Okke,

Dat is wel een goede tip gezien het treinstel op de tuinbaan komt te rijden zal deze wel de
nodige meters maken (50 meter per ronde) dus slijtage is wel één om rekening mee te
houden op de langere termijn.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #28 Gepost op: 02 januari 2022, 18:05:57 »
Gister even aan het klooien geweest met de plaatsing van de bufferbalken
en deze zitten nu mooi op gelijke hoogte onder de beide cabine's.

Buffers and bufferbeams by Robbert Jan., on Flickr

Uiteraard is een bufferbalk alléén mooi, maar er hoort ook trekwerk op en
dat had ik ook besteld tezamen met de buffers.

Buffers and bufferbeams by Robbert Jan., on Flickr

De haak zit hier al ingebouwd, dit had nog even wat voeten in aarde omdat de
staart die door de bufferbalk steekt veel te groot was, een half uurtje vijlen en
meerdere malen passen leverde resultaat op.
De schakels van het trekwerk worden later aangebracht gezien dit best nog
fragiel is en ik deze niet kapot wil maken.

Buffers and bufferbeams by Robbert Jan., on Flickr

En onder het treinstel ziet de bevestiging er zo uit, enkele hoekverbindingen
maken het geheel mooi stevig, de verbinding links onder is aangepast omdat
daar ook een bevestigingsboutje zit voor de stuurtafel.

Al met al het weekend weer goed besteed.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #29 Gepost op: 06 januari 2022, 11:03:47 »
Buffers zijn natuurlijk fantastisch, maar dan moeten ze wel vast zitten aan het materieel.

Dus even een zoektochtje gehad op het internet en bij de firma King microschroeven een
zakje met m0,6 boutjes en moertjes besteld voor het maken van imitatie bevestigingsmateriaal.

Tiny nuts and bolts m0,6 by Robbert Jan., on Flickr

En dan denk je op een bepaald moment ook wel, waar ben ik aan begonnen  ::)

Tiny nuts and bolts m0,6 by Robbert Jan., on Flickr

Maar dan toch, het lijkt verdorie net echt en dat was ook de hele bedoeling.

En hoe maken we deze dan, de bovenste foto laat al wel iets zien, ik draai 2 moertjes op 1 boutje.
de eerste moer tot bijna onder de boutkop, de 2e moer zover dat er pakweg 2 windingen zichtbaar
zijn aan het begin van de bout.
Daarna domweg afknippen op de gewenste lengte, de boutkop kan daarna "afgebroken" worden zodat
ook deze kan mooi vlak is, nu rest alleen het op lengte maken vooraf ze in de gaten in de buffer
gestoken kunnen worden met een druppeltje lijm.

Tiny nuts and bolts m0,6 by Robbert Jan., on Flickr

Net echt en ik ben dan ook heel tevreden met dit "optische" resultaat.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5