Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Oude Jouef bruggen verbouwen  (gelezen 4553 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #15 Gepost op: 20 november 2021, 10:59:01 »
@Jeroen, de brug is gemaakt als overspanning tussen 2 baandelen, dus vreemd advies van je om er pijlers onder te plaatsen. Bovendien was daar al eerder over gesproken, met verklaring van t.s. Als je mee wilt praten in dit topic, lees dan ook even mee...  ;)   

Ik denk stiekem dat de brug het gaat wel doen, gezien de dikte van de spijlen (of hoe heten die dingen?). Maar het blijft spannend, ik wacht af tot de eerste trein (met zwaarste loc) erop staat.  :D 

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5119
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #16 Gepost op: 20 november 2021, 11:50:43 »
@Huub: Ik héb het hele topic gelezen. Ik lees echter nergens dat er geen houten plaat onder de brug komt of kan komen. Ik overspan bij mijn treinbaan ook twee tafeldelen met een brug, maar daar zit 10cm lager wel een houten plaat onder. Enerzijds om een stukje water na te bootsen en anderzijds om te voorkomen als ik onder de brug door kruip, dat je een keer te vroeg met je hoofd omhoog komt en de brug daarmee vernield. Met een plaat onder de brug, kunnen er dus ook meer pijlers tussen de plaat en de brug geplaats worden, wat het realisme enorm goed zal doen. 

Is een plaat onder de brug niet wenselijk of mogelijk, dan zou ik voor een realistisch uiterlijk van de brug een boogconstructie boven het nu gebouwde deel maken, zoals bijvoorbeeld de bruggen van Weesp ook hebben.

Het is maar een goedbedoelde tip hoor om het realiteitsgehalte verder op te voeren, net als de tip van 72sonett.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #17 Gepost op: 20 november 2021, 12:06:58 »
Jeroen, goed dat je er even op terug komt, woord en wederwoord, het is oké. Ik heb inderdaad ook wel voorbeelden gezien van een stuk baanbouw onder de brug, heel mooie voorbeelden zelfs.

Voor het oog zou een bovenbouw (boogconstructie) zoals jij zegt, wenselijk zijn, zeker. En dat zou ook een onderbouw (ook boogconstructie bedoel ik) kunnen zijn neem ik aan.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2021, 12:09:17 door HuubvG »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #18 Gepost op: 20 november 2021, 12:25:18 »
Pijlers was niet de bedoeling om de onderdoorgang zo hoog mogelijk te houden. Maar, het is het overwegen waard. We gaan het zien als hij op zijn plaats komt te liggen :-\.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #19 Gepost op: 20 november 2021, 20:19:57 »
Kleine belastingtest. De pompoen weegt volgens het keuken weegschaaltje (gaat tot 2Kg) ruimschoots over de 2Kg  ;D.
De brug ligt aan beide uiteinden op een verhoging van 5mm. Dan zakt hij in het midden bijna 3mm door, dat is ruimschoots meer als mijn zwaarste 1200 met metalenkap.
Ik sta er echt versteld van hoe sterk deze constructie is geworden (y).


Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #20 Gepost op: 20 november 2021, 22:20:18 »
 (y) :D

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #21 Gepost op: 23 november 2021, 21:39:38 »
Elke avond weer iets gedaan.
De zijkanten van de originele Jouef bruggen werden boven op dmv twee balkjes onderling vast geklikt. Dat laat nu lelijke uitkepingen zien.



Daar dus gewoon wat stukjes plastic in gelijmd  (sorry, de foto is iets wazig, maar ik had er maar één van).



Goed laten uitharden en de vijl er over heen. Heerlijk spul om te vijlen dat Jouef. Het geeft wat troep, maar daar is de stofzuiger voor ;).



Dan toch eerst nog maar eens ff gaan passen  8) (y).



Verder met de oprit, van een extra bocht wat leuning af gezaagd. Het is wat grof, maar wat "concrete" verf lost dat straks mooi op.



Ook de afrit op zijn plaats gezet en de missende stukken leuning pas gemaakt en erin gelijmd. Ook dat kan nu nog een nachtje uitharden.



Als laatste lijmwerk moesten er nog enkele stukken balk, die van een extra zijdeel gezaagd werden, nog passend gemaakt worden. Na een kleine hitte behandeling boven de gasvlam, kon de balk netjes met de bocht mee gebogen worden. Daarna werd ook deze onder de brug gelijmd en in de klemmen gezet.



Na een paar avondjes zagen en lijmen is het dan eindelijk zover dat er aan het spuitwerk begonnen kan worden. Het gaat  de kleur  "Mecha Deep Green" no 51775 00796 van Mission Models worden. Leek me echt een kleur voor een NS brug.
Wordt vervolgd  ;)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #22 Gepost op: 05 december 2021, 17:26:44 »
Vandaag dan eindelijk weer wat tijd voor de brug gehad.
Eerst de binnenkant afplakken, niet echt handig in zo'n lange brug ::).



Dan de verf erop met de airbrush. Wat een gepiel zo tussen al die brugspijlen.



Oef, dat deed het ook maar net met zo'n 30ml flesje verf.



Kan het eerst weer goed uitharden. Ik denk dat ik hem dan eerst ga plaatsen voor ik weer verder ga met het pas maken van de rails.
Wordt vervolgd ;).

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #23 Gepost op: 05 december 2021, 18:21:51 »
Het ziet er daarom wel heel netjes uit zo, dit heeft niemand zo'n lange brug op de baan  (y)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #24 Gepost op: 05 december 2021, 19:57:18 »
Perfect hoor.  (y)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #25 Gepost op: 22 december 2021, 20:49:55 »
Gisteren en vandaag weer wat tijd gehad voor de brug. Heb ik toch nog een paar stukken Roco flex rails gevonden die er met enig geweld in gedrukt konden worden zonder alle bielsen in te moeten korten (y).
De rails eerst aan elkaar gesoldeerd zodat goed contact altijd gegarandeerd blijft. Daarna de hele lengte door de brug gestoken en op de bakvormige bodem klem gedrukt. Hier en daar kwam er een schroevendraaier aan te pas om er wat geweld op uit te oefenen.



Daarna wat fallerlijm langs de bielsen laten lopen. De uiteinden van beide opritten extra goed verlijmd. Vervolgens het geheel in de klemmen om goed uit te harden.



Blijft over de ballast, opmaat zagen van de rails en de definitieve uitneembare plaatsing.
Wordt vervolgd  ;).

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #26 Gepost op: 28 december 2021, 15:20:37 »
Weer iets verder met het inbouwen van de brug.
De oplegging aan de linkerkant boven op de spiraal valt eigenlijk buiten de baan, maar het aanzicht wil er ook wel zijn. Dit iets breder gemaakt en aangekleed met een keermuur motief.



Dan moest er aan de rechterkant een flinke oplegging komen net op het einde van de brug, voor het bochtstuk dat dan over zal gaan in een spoordijk. Ook onder het bochtstuk zal het gedeeltelijk open blijven.



Wat graffiti, je ontkomt er niet meer aan. Langs de hoeken zal nog wat klimop komen ;).
 




De hoek van deze kant zal later aangekleed worden samen met de tunnelingang naar de spiraal richting schaduwstations.



Wordt vervolgd ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #27 Gepost op: 31 december 2021, 19:25:31 »
Blijft nog te doen, de railballast. Dus vanmiddag aan de slag geweest.
Tussen de spijlen door vullen met een ijscouplepel ging het beste. Daarna met een grof plat penseel de kies tussen de spoorbielzen kwasten.



Telkens één oorspronkelijk brugdeel afmaken, dan naar het volgende. Ook gelijk deel voor deel indruppelen met verdunde houtlijm en een drupje afwasmiddel. Beetje pappig die natte kies.



Het resultaat na het drogen. Gelijk de voeding eraan gesoldeerd met stekker zodat het geheel er straks makkelijk uit kan (y).



Dan de brug weer op zijn plaats in de baan.



En nog een laatst doorkijkje ;).



Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #28 Gepost op: 31 december 2021, 19:47:55 »
Ligt er op (dit soort) bruggen dan ook dit kiezel/steenslag als ballast?
Met vriendelijke groet,
Peter

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #29 Gepost op: 31 december 2021, 20:09:46 »
Die van mij wel ;D. Dat is het mooie aan modelbouw, die onderbak vind ik te lelijk om zo te laten zitten ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).