Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 09:39:10
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door hgr
Vandaag om 08:59:20
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 07:04:37
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
  

Auteur Topic: Oude Jouef bruggen verbouwen  (gelezen 4614 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Oude Jouef bruggen verbouwen
« Gepost op: 16 november 2021, 23:23:10 »
Wie kent ze niet of heeft ze in zijn jeugd niet zelf gehad, die bruggen van Jouef al dan niet met railstaven erop vast gemonteerd. Je klikte de twee zijkanten van zo'n brug tegen het bodemdeel, twee balkjes boven op de zijkanten om er een geheel van te maken en al dan niet met wat oprit bochten en stapelblokjes bouwde je een brug. Geweldig ;D.
Ik had er drie met vast spoor. Nu kocht ik een jaar of wat geleden een doos vol van dat spul op MP. Er zaten er minstens 10 in met de nodige bochten, oplegstukjes en blokjes.
Nu heb ik op mijn treinkamer een brug nodig van ca 120, enkelspoor om de twee tafeldelen bij de deur naar de kamer te overbruggen. Dat bracht me op het idee om er iets mee te bouwen.

Als je de laatste staander van elke zijkant zaagt, heb je bij het tegen elkaar zetten van die bruggen niet telkens 2 balken naast elkaar. Als je dan ook de zijkanten een stukje verschuift tov de onderkant, wordt het ineens een stevig geheel. Zo iets dus... Dan het rocozaagje erin ;).



Doordat er van de zijkanten telkens één staande balk afgezaagd wordt, moeten ook de onderkanten worden aangepast. Dus vijlde ik van elke onderkant het uitstekende voetpat voor de helft in dikte weg. Links de bovenzijde, rechts de onderkant. Zo krijg je een aardig lijm oppervlak om de onderkanten aan elkaar te verlijmen.





In plaats van die klik balkjes aan de bovenkant, wil ik eigenlijk ook een balkconstructie hebben, zodat het straks beter uit ziet en een stevige "koker" wordt. Genoeg zijkanten, dus weer zagen.
Mijn vingers beginnen al aardig af te zien van het zaagje en de vijl, die mijn vingertopjes aal aardig begint in te korten ;D. Maar we gaan gewoon door.



Hier is zo'n nog on verzaagde zijkant.



De twee los gezaagde onder en boven balk, komen straks nog mooi van pas. De leuningen laat ik ook zitten. Alleen het midden pootje van de leuning aan de onderbalk is eruit gezaagd. Waarom de leuning blijft zitten ga je ook nog zien ;).



Daar moet nog ff een vijl langs.



Even zo'n los gezaagd stuk tussen de twee zijkanten proberen. Past precies (y).




Dan eerst maar eens wat verfwerk verrichten voor de voetpaden. Wat bruin in diverse tinten...



en nog wat verouderen.



Dan is er nog een klein probleem, of eigenlijk zijn er twee probleempjes. Zowel de Piko, de Roco en de Fleischmann rails passen niet in de nokken.........en ook net niet tussen de voetpaden :-X :-\. Dus de nokken moeten er allemaal af ::). Verder zal ik straks ca 1,5mm van de spoorbielzen moeten zagen.



Hierna werden de onderplaten aan elkaar gelijmd met Fallerlijm. Vervolgens werden de los gezaagde balken aan het uiteinde onder ca 45 graden afgezaagd en onder de vloerdelen gelijmd.
Ja, je ziet het goed, er is een smalle en een iets bredere, maar daar zie je straks onder de brug, van de zijkant uit, niets meer van ;).



Dat was een werkje van drie avondjes, nu eerst maar eens goed laten uitharden.
Wordt vervolgd ;)






« Laatst bewerkt op: 16 november 2021, 23:24:46 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2021, 07:26:44 »
Jeetje, wat heb je je nu weer op de hals gehaald?
Maar eerlijk gezegd, je gaat voortvarend te werk.
Succes, `t zal vast mooi worden.

Hoe lang gaat die worden?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2021, 12:02:18 »
Dankje....122cm zonder de twee bochtstukken.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2021, 12:40:47 »
Je kan die brugleuningen bovenop ook gebruiken als soort van kabelgoot.
Maak je de kruis verbanden ook nog compleet?
Kijk eens naar dit voorbeeld van de Moerdijkbrug.
Succes maar weer.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2021, 22:42:51 »
Uiteraard komt er een kruisverband in. Daarvan zie je een proefpassing op voorgaande foto's  ;).

We gaan weer lekker verder met het hak en breekwerk.
De eerste zijkant wordt erin gelijmd.



Netjes in de nieuwe klemmen om de delen goed tegen elkaar te trekken tijdens het drogen (y).





Nu kan het geheel weer een nachtje uitharden.



Zoals je ziet, zitten de afgezaagde delen weer netjes tegen de staande balk van het brugdeel ernaast gelijmd.



Wordt vervolgd ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2915
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2021, 22:52:20 »
 (y)

Gaat een stoere brug worden zo...
********

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2324
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2021, 02:27:49 »
leuk man! ga ik volgen!  (y)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #7 Gepost op: 18 november 2021, 09:46:42 »
Spannend project!  (y) Ik ben een dergelijke brug aan het bouwen (spijltje voor spijltje uitsnijden en plakken) en die is de helft van de lengte van jouw brug. Dubbel kruisverband hier, en bij jou vroeg iemand er al naar. Je antwoordde daarop, en het zal wel goed komen, maar die lengte?! Ik ben benieuwd of de brug het houdt, ook als je de vakken nog verder van kruisverband gaat voorzien.  :D 
Mooie nieuwe klemmen!  (y)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #8 Gepost op: 18 november 2021, 10:20:56 »
Dank voor alle lof :).
Ik sta er zelf verbaast hoe sterk deze constructie nu al is met één zijkant erin. Ik dacht eerst dat ik er nog een 4mm staalstrip onder moest gaan zetten, maar ik denk nu dat het niet nodig gaat worden. Ik bouw het zonder vooraf gemaakte tekening, gewoon direct zoals het uitkomt. Het leuke aan dit project is dat deze brug niet meer gat kosten dan €15,00 (inclusief alle brugdelen, en dan heb ik er nog een halve doos van over).
Dat ga je aan los styreen helaas nooit halen. Lijkt me trouwens ook heel leuk. Ook de Hef in N is zo'n prachtig project  (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2021, 20:19:10 »
Gaan we weer verder.....
Eerst de rest van de tweede zijkant erin lijmen dan maar.



Deel voor deel in de klemmen en drogen maar.





Dan wordt het tijd om de bovenkant pas te maken. Die moet in het H-profiel vallen, dus even een vijltje erlangs.



Ik lijm eerst alleen de rechter kant en zet het dan in de klemmen. De linkerkant is pas aan de beurt als het geheel erin zit.



Wat extra klemmen erop en uitharden maar weer.
Toch nog even snel een foto van de inrijkant, gewoon om te zien hoe het gaat uitzien  8).



Wordt vervolgd ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #10 Gepost op: 19 november 2021, 22:05:16 »
Vol goede moed gaan we weer verder ;D.
Volgende bovendeel wordt op maat gevijld. Stukje afval op de juiste maat leggen en de vijl ertegen aanleggen. Paar slagen heen en weer en klaar is de inkeping (y).



Het voorste stuk brug is ook aan de andere buitenkant al verlijmd. Ik kwam er gaande weg achter dat als je de tweede bovenzijde aan de rechterkant gaat lijmen je de eerste ook al aan de linkerkant kunt vast lijmen. De brugdelen staan aan de bovenkant iets uit elkaar en dat is meer dan voldoende om het volgende bovenkant deel ertussen te schuiven en één zijdig te verlijmen.



Alles weer in de lijmtangen en na een uurtje is het zover uit gehard dat het volgende bovendeel er weer ingezet kan worden.



En voor je het door hebt staat ook het laatste deel in de lijmtangen (y). Gelijk nog maar eens een doorkijk kiekje gemaakt. Dan is zo'n 1,2m best lang 8).



Dat zie je pas echt goed langs de zijkant op de eetkamertafel die echt de kleinste niet is.



Blijft over, het monteren van de bocht opritten, het verven van de spanten en het pas maken en monteren van de rails. De verf is besteld en zal als het goed is morgen binnen komen.
Wordt vervolgd  ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #11 Gepost op: 19 november 2021, 22:48:52 »
...122 cm zonder de twee bochtstukken.
Lengte van 122 cm, is dat ook de grootste overspanning of komen er nog pijlers onder?  Ik schat dat een overspanning van 1,22 m te veel gaat zijn...  >:(

(Laat Hans Grasmaijer er maar eens aan rekenen... )  ;)
« Laatst bewerkt op: 21 november 2021, 10:39:03 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #12 Gepost op: 20 november 2021, 08:37:29 »
Ja, dat is de overspanning, de brug is met de hand niet te torderen en zakt ook niet door als je er op duwt en hij aan de uiteinden op blokjes ligt (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #13 Gepost op: 20 november 2021, 09:21:54 »
Ik zou toch overwegen om meerdere pijlers te plaatsen. Niet zozeer omdat het model het wellicht niet zou houden, maar wel omdat zo’n grote overspanning in het echt een andere brugconstructie vraagt. Bruggen met een dergelijke grote overspanning hebben er altijd een boogconstructie in zitten. Denk daarbij aan de brug bij Oosterbeek of de bruggen bij Weesp. In 1 op 1 zal een brug met een overspanning van 106 meter (1,22 x 87) het echt niet gaan houden met deze constructie.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Oude Jouef bruggen verbouwen
« Reactie #14 Gepost op: 20 november 2021, 10:30:49 »
Je constructie lijkt op de oude Moerdijkbrug, dat was ook een vakwerkbrug met overspanningen van ca. 100 m tussen de pijlers, maar de hoogte/lengteverhouding is anders. Op foto's lijkt de Moerdijkbrug zeker 2x zo hoog als een trein, jouw brug lijkt iets meer dan 1x een treinhoogte.

Het is juist de hoogte (oppervlaktetraagheidsmoment) die sterkte en stijfheid geeft aan de constructie, ook in een vakwerk. Een 2x zo hoge balk heeft een 8x zo groot traagheidsmoment.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2021, 10:33:37 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH