Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
Vandaag om 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
Vandaag om 21:39:03
4 ledjes op één voorweerstand? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:28:37
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:21:45
Roco 290 digtaliseren door Syb030
Vandaag om 21:02:11
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:39:06
Problemen met digitale koppeling Roco door De eerste Ivo
Vandaag om 20:20:19
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
Vandaag om 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
Vandaag om 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
Vandaag om 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:21:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:37:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 16:02:41
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door nederbelg
Vandaag om 12:53:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37

Poll

Wat doen jullie na een paar jaar met oude modelspoor tijdschriften?

Bewaren
52 (60.5%)
Weggeven
12 (14%)
Oud papier
21 (24.4%)
Verkopen
1 (1.2%)

Totaal aantal stemmen: 85

Auteur Topic: Wat doen jullie met oude modelspoor tijdschriften?  (gelezen 5297 keer)

Silvolde

• Offline Offline
Re: Wat doen jullie met oude modelspoor tijdschriften?
« Reactie #15 Gepost op: 16 November 2021, 01:24:03 »
Als jarenlange ‘papierverzamelaar’ ben ik enige jaren geleden begonnen de verzameling te reduceren. Allereerst kwamen de abo’s van Elektuur in aanmerking waarbij ik de halfgeleidergidsen en alleen sommige uitgaven met interessante items (audio en modelspoor) bewaarde.

Ook vele modelspoortijdschriften zullen aan een volgende ruiming niet ontkomen. Evenals eerdere bijdragen heb ik een groot aantal artikelen gescand. Een goed opgezette bibliotheeksysteem heb ik echter nog niet zodat het nu nog een houtje-touwtje constructie is.

Mijn M+F Journal uitgaven – vele jonge forumleden zullen zeggen “waar heeft hij het over” – alsmede de Bemo Post uitgaven e.d. koester ik en bewaar deze uit nostalgie. Dat geldt ook voor veel (o.a.  Märklin) catalogi uit de jaren uit een ‘ver verleden’ en ook een groot aantal Stoomkroniek uitgaven. Als onderdeel van een grovere sanering plan ik binnenkort de voetbalclub van mijn zoon met een aantal kilo’s papier te verblijden.   

Daarnaast kreeg ik het verzoek van de zoon van een overleden Duitse hobbyvriend om een groot aantal Nederlandse tijdschriften van eigenaar te laten verwisselen. Zodra dit actueel is zal ik het in de desbetreffende rubriek melden.

Overigens heb ik de afgelopen jaren veel bouwbeschrijvingen van kleinserie modellen gescand, dit om eventueel ook andere modelsportliefhebbers bij een aankoop ‘uit nalatenschap’ te kunnen helpen. Wellicht is het een idee om bouwbeschrijvingen op het forum een plaats te geven als dit geen probleem met rechten geeft.

Groet,
Rob

FreekH

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 16 November 2021, 01:42:36 »
Ik gebruik een kleine documentscanner. Aflevering doormidden snijden en stapeltje in de scanner.

Teun, welk merk en/of type scanner gebruik je? Aanrader?

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 16 November 2021, 08:56:35 »
Ik doe met oude tijdschriften wat je met alle soorten archief doet: selectie uitvoeren, deels afstoten en de rest bewaren. Wat ik bijvoorbeeld niet weg doe (sterker nog: opnieuw heb binnengehaald) zijn alle oude Railhobby's vanaf het eerste nummer uit 1978 t/m ongeveer het jaar 2000. Ik had vroeger geen abonnement, ik leende ze uit de bieb of van een buurman. Incidenteel kocht ik een nummer van mijn zakgeld. Die tijdschriften zijn onlosmakelijk verbonden met mijn jeugd. Ik weet nog waar ik was, op welke school ik zat en welk hopeloos modelbouwproject ik onder handen had wanneer ik een bepaald nummer of jaargang door mijn vingers laat gaan. Ik moet denken aan stageopdrachten, schoolvriendschappen, jaren tachtig muziek et cetera.

Dus die staan netjes per jaargang in de kast en af en toe komen ze er uit voor een nostalgische bladersessie  :) Ik ga ze niet inscannen. Het bladeren hoort bij de lol.

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #18 Gepost op: 16 November 2021, 12:36:49 »
De meesten heb ik nog.... een hele collectie Model Railroaders van 1985 t/m 2015/16..... ik beschouw ze toch als en naslagwerk en heel af en toe gaat er wel eens eentje open om wat na te zoeken. En eerlijk gezegd; ik kan er ook geen afstand van doen  ;D ;)
Daarnaast nog veel losse Miba's en Spoorwegjournaals uit verschillende (modelspoor)fases uit mijn leven. Tis idd heel wat  :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #19 Gepost op: 16 November 2021, 13:12:35 »
Tot nu toe bewaar ik ze :angel:

Maar ga toch ook maar het advies opvolgen van selecteren en weggooien.

Ronald Visser
(mijn ervaring is dan wel als er eenmaal iets weg is, dat ik het na enkele weken net weer nodig heb). :D
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 16 November 2021, 13:23:24 »
>>  (mijn ervaring is dan wel als er eenmaal iets weg is, dat ik het na enkele weken net weer nodig heb). :D

Ja, dat heb ik ook altijd. Dan zie je een interessante foto of zo en dan herinner je je ineens dat het artikel wat daar over gaat net in de uitgave stond die je net weg hebt gedaan  :-X

Ik heb zelf overigens alleen nog wat oude Duitse specials bewaard, zoals de Josef Brandl uitgaven. Voor de rest heb ik een aardig archief aan PDF's dus dat is wel heel wat makkelijker bewaren dan al die jaargangen  :)  Mijn ervaring is dat Nederlandse bladen zelden iets opbrengen als je ze probeert te verkopen.

Vr. groet, Martijn.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 16 November 2021, 14:42:24 »
Nederlandse bladen kan je wat dat betreft rustig weggooien. Wanneer je er spijt van hebt kan je ze veelal weer kosteloos van iemand overnemen. Totdat teveel mensen ze hebben weggegooid  ;)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #22 Gepost op: 16 November 2021, 14:43:20 »
Bewaren was altijd het devies.
Maar een tijdje terug heb ik alles waar niks voor me meer in stond ,te koop aan tebieden en op een enkel blad na,bleef ik met 70% zitten,er moest nog net geen geld bij worden gegeven.
Dus heb ik besloten om die bij het oud papier te mikken.
De tijdschriften zoals wat miba's en boekjes van carstens zijn bewaard,omdat daar nog relevante dingen in staan,dus zolang dat dat het geval is blijven die in de boeken kast.
Verder gelukkig via dit forum een hoop miba spezial,reports en modelbahnschulle digitaal verkregen,die moet ik binnenkort maar is doorploegen  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 16 November 2021, 14:56:29 »
Ik heb vorig jaar dus al die jaargangen Railhobby gratis kunnen overnemen van een forumlid in de buurt. Helaas ben ik wel geflitst bij het ophalen dus die bladen hebben mij EUR. 65-. gekost. Nog steeds héél redelijk en mijns inziens de moeite waard  :)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #24 Gepost op: 16 November 2021, 15:09:36 »
Zo heb ik nog jaren aan jaargangen staan van o.a. Railmagazine, Railhobby en de MIBA. Is potentieel oud papier.

Opslag in Zeeland

en nu hier. Rijp voor de papierversnipperaar. (zijn gratis aftehalen!)

« Laatst bewerkt op: 16 November 2021, 16:30:32 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 16 November 2021, 15:24:50 »
Jaar of twee terug inderdaad ook eens een sanering gedaan. Enkele exemplaren van 'Modern Railways' heb ik bewaard, verder wat interessante losse artikelen en deels is dat inmiddels gescand. Op de Rails heb ik nog compleet vanaf 1982 en daar twijfel ik nog een beetje over. Als NVBS lid kun je alle artikelen online doorzoeken en nalezen dus die twee meter papier zou weg kunnen.
En uiteraard worden de tijdschriften waar baantjes van mijzelf in staan zorgvuldig bewaard.  :angel:
« Laatst bewerkt op: 16 November 2021, 15:27:40 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

eemstede

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 16 November 2021, 17:00:31 »
Allemaal heel herkenbaar. Ben wel zo iemand, die nog 'papier' in zijn handen wil hebben.
Bijvoorbeeld oude jaargangen 'Op de rails' uit jaren zestig. Die bewaar ik nog wel, maar bijvoorbeeld oude nummers van Blickpunkt Strassenbahn breng ik naar de NBVS-winkel, waar ze door belangstellenden meegenomen (kunnen) worden. Doe ik ook met andere bladen/ boeken, die niet meer gebruik. En als boeken daar nog wat opleveren, is dat leuk voor de NVBS. (heb wel het voordeel, dat ik in Amersfoort woon).
Weggooien vind ik nog altijd zonde, of zou dat ook aan mijn leeftijd liggen ? 8).

Gr. Frank

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #27 Gepost op: 16 November 2021, 17:05:24 »
Weggooien vind ik nog altijd zonde, of zou dat ook aan mijn leeftijd liggen ? 8).
Je profiel vermeldt niet wat je leeftijd is, maar je moet wel heel jong zijn. Naarmate ik ouder wordt ben ik steeds makkelijker van weggooien. Anders moeten mijn kinderen straks al die zooi opruimen als ik in een verzorgingshuis zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #28 Gepost op: 16 November 2021, 17:32:44 »
Verkopen gaat niet lukken. Er is geen belangstelling voor.
Onlangs heb ik wel iemand blij kunnen maken met ruim 20 complete jaargangen Railhobby's. Ruimt lekker op.

Inmiddels heb ik ook een behoorlijke stapel 'incidentele' Duitse bladen e.a. waarop ik nooit geabonneerd geweest ben, dus waarvan ik geen complete jaargangen heb.
Er komt een tijd dat ook die opgeruimd moeten worden. Oud papier.
Maar nu nog even niet.
Ik blader nog regelmatig terug.

Groet, Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 16 November 2021, 18:30:43 »
Zo'n twintig jaargangen Eisenbahn Kurier, even zoveel jaargangen Miba en een kleine veertig jaargangen EisenbahnMagazin (vanaf 1967) stonden op de plank(en) boven mijn baan.
Toen ik op een gegeven moment het gevoel had dat m'n stoel èn de vloer onder m'n voeten wegzakten vanwege een aardbevinkje, kwam het besef dat, als dat soort grappen vaker zouden gaan gebeuren, die hele zooi wel eens op mijn baan zou kunnen donderen - met alle gevolgen van dien. Dus ben ik gaan kijken of ik iemand kon vinden die er interesse in had.

Nou, mooi niet dus.

Een groot gedeelte is de oud-papier-bak in gegaan en de rest naar iemand die ze wel even wilde doorkijken om ze vervolgens aan zijn vereniging te schenken.

Bewaard heb ik nog wel wat: de jaargang Miba waarin de wording van de Vogelsberger Westbahn wordt beschreven en enkele Miba's over 26,4 m wagens (waaronder de verschillende varianten Mitteleinstiegswagen). Voor de rest keek ik er nooit meer in. Vroeger wel, toen bladerde ik ze geregeld door, vooral om dingen op te zoeken (wanneer stond dat verhaal over die Fuchs-kraan ook alweer in de EK? Of was het toch de Miba?), maar op internet opzoeken gaat veel sneller.
Niet leuker, wel makkelijker.

Ook al ging het me wel aan het hart - er zat toch een behoorlijk stuk geld in -  het was toch ergens ook een opluchting vanwege de ruimte die het opleverde. En ik kon gewoon een lok onder de plank laten staan zonder bang te zijn dat die geplet zou worden.

Bladen koop ik niet meer. Het zal misschien blasé klinken, maar ik heb het gevoel dat er alleen nog maar herhaald wordt wat er vroeger al is geschreven. Tussen het verhaal van Martin Knaden die een Weinert-44er in elkaar zet en het verhaal van Martin Knaden die de nieuwe 03 van Weinert in elkaar zet zit maar weinig verschil.

Oja, ik ben nog wel op een spoorgerelateerd blad geabonneerd. Op EisenbahnKlassik.