Waarom zou de Stier niet onder 1500V richting spanningsluis zijn gereden en daar verder op 25kV zijn gegaan. Immers zeggen een aantal mensen hier dat de Taurus wel degelijk op 1,5kV heeft gereden.
Vincent,Start dan even een nieuw draadje over ‘spanningssluizen’ als je wilt weten hoe het werkt.Gr, Bert
De spanningssluizen van de HSL zijn wel degelijk uitgerust met schakelbare secties. Worden voornamelijk gebruikt als een trein is gestrand in zo'n spanningssluis om het permanent geaarde gedeelte voorbij te raken.
Dat is dan toch geen argument dat spanningsluizen omschakelbaar moeten zijn? Waarom zou de Stier niet onder 1500V richting spanningsluis zijn gereden en daar verder op 25kV zijn gegaan. Immers zeggen een aantal mensen hier dat de Taurus wel degelijk op 1,5kV heeft gereden.Dat de spanningsluizen omschakelbaar zouden zijn, heb ik in ieder geval nog nooit van gehoord. Bij mijn weten werkt de spanningsluis als volgt: de 1,5kV draad wordt "weggehaald" en de 25kV draad komt er bij en neemt a.h.w. over. Daarom moet de pantograaf ook zakken in de sluis. Anders wordt het een gezellige boel. Juist omdat de panto op tijd naar beneden moet zijn, moet de trein wel voldoende snelheid hebben om door de spanningsluis te rijden. Anders komt hij stil te staan en moet worden afgesleept.Maar goed, dit is hoe ik het in mijn hoofd heb.
Maar dan heb je het over 'n stukje van 3m..?