Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:37:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: Taurus toegelaten in Nederland?  (gelezen 6163 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #15 Gepost op: 12 November 2021, 09:02:23 »
Dit is toch veel interessanter?

Waarom zou de Stier niet onder 1500V richting spanningsluis zijn gereden en daar verder op 25kV zijn gegaan. Immers zeggen een aantal mensen hier dat de Taurus wel degelijk op 1,5kV heeft gereden.
Waaronder Chris zelf, in het stukje dat je quote.  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4980
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Taurus toegelaten in Nederland?
« Reactie #16 Gepost op: 12 November 2021, 10:42:30 »
Je hebt volgens mij ook spanningssluizen met een schakelbaar deel, en dacht dat dit bij de HSL ook zo was; maar zijn blijkbaar zeldzaam en dus ook bij HSL niet gebruikt... Wat mij dan wel opvalt: waarom wordt die NS rijdraad zo ver doorgetrokken in het 25kV deel..?

https://www.youtube.com/watch?v=IhM9rHSZOqE

Spanningssluis is bni ook een gekke term; dat suggereert ook dat er een 'overgang' is tussen 2 sluisdeuren, zoals bij schepen  ;D

Edit: om niet een nieuwe post te maken, praat ik ff in de toekomst.. Zo veel smaken spanningssluizen zijn er niet, dus ik dacht kan er wel naast; 't duurde ook ff voordat de Taurus discussie een apart draadje werd..  ;D
« Laatst bewerkt op: 12 November 2021, 10:48:58 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Taurus toegelaten in Nederland?
« Reactie #17 Gepost op: 12 November 2021, 10:44:59 »
Vincent,

Start dan even een nieuw draadje over ‘spanningssluizen’ als je wilt weten hoe het werkt.

Gr, Bert

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
    • Filmpjes op YouTube
Re: Taurus toegelaten in Nederland?
« Reactie #18 Gepost op: 12 November 2021, 10:57:20 »
Voordat Joshua weer gaat steigeren: De rijdraad is niet echt NS-eigendom ofzo  ;)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4980
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Taurus toegelaten in Nederland?
« Reactie #19 Gepost op: 12 November 2021, 11:20:57 »
Overigens zei Joshua wel dat t'ie in de spanningssluizen had gestaan, dus dat zou ook suggereren dat er een schakelbaar deel is..  ??? En ja, of de Taurus 1,5 kV kan eten van een draad zegt nog niet dat t'ie ook 'geschikt' is om standaard in NL te rijden ivm breedte sleepstukken, etc.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: Taurus toegelaten in Nederland?
« Reactie #20 Gepost op: 12 November 2021, 16:28:13 »
De spanningssluizen  van de HSL zijn wel degelijk uitgerust met schakelbare secties. Worden voornamelijk gebruikt als een trein is gestrand in zo'n spanningssluis om het permanent geaarde gedeelte voorbij te raken. ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4980
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Taurus toegelaten in Nederland?
« Reactie #21 Gepost op: 12 November 2021, 17:21:46 »
Maar dan heb je het over 'n stukje van 3m..?



Volledige en goede uitleg 25kV systeem en spanningssluizen hier trouwens:
https://www.infrasite.nl/glossary/tractie-energievoorziening-25kv/?gdpr=accept

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Taurus toegelaten in Nederland?
« Reactie #22 Gepost op: 12 November 2021, 17:31:37 »
Vincent,

Start dan even een nieuw draadje over ‘spanningssluizen’ als je wilt weten hoe het werkt.

Gr, Bert

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4980
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Taurus toegelaten in Nederland?
« Reactie #23 Gepost op: 12 November 2021, 17:41:02 »
Bert, het gaat op de Roco neuheiten meer dan een pagina lang over of de Taurus in NL is toegelaten... Hier stel ik 2 vragen over spanningssluizen en ik word verzocht een nieuw draadje te starten? Volgens mij sluiten mijn vragen nog wel aan op het topic; lijkt mij relevant hoe de spanningssluizen zijn ingericht om de eerste vraag te beantwoorden?

Maar ik kom wel terug als ik mijn eigen link heb gelezen en zal het dan strikt over de eventuele toelating van de Taurus in NL hebben..  (y) 
Edit: de discussie was volgens mij of de 1216 050 hier uberhaupt onder 1,5kV had gereden, met of zonder toelating..   
« Laatst bewerkt op: 12 November 2021, 17:44:27 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Taurus toegelaten in Nederland?
« Reactie #24 Gepost op: 12 November 2021, 17:51:33 »
Dat van de Taurus as al even afgesplitst, dat is namelijk dit draadje geworden....

Gr, Bert
Team moderatoren.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4980
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Taurus toegelaten in Nederland?
« Reactie #25 Gepost op: 12 November 2021, 18:20:25 »
Dat was mij duidelijk.. maar om vast te stellen hoe waarschijnlijk het is of een taurus uit een spanningssluis gesleept is, lijkt het mij relevant hoe de taurus is ingericht en hoe die spanningssluis er bij de hsl dan uit ziet :angel: want volgens mij is nog niet iedereen het daar over eens ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re: Taurus toegelaten in Nederland?
« Reactie #26 Gepost op: 12 November 2021, 23:10:23 »
De spanningssluizen  van de HSL zijn wel degelijk uitgerust met schakelbare secties. Worden voornamelijk gebruikt als een trein is gestrand in zo'n spanningssluis om het permanent geaarde gedeelte voorbij te raken. ;)
Ah, dus daar dienden die testen 'Rijden 25 kV > aarde' voor. Ik snapte nooit geheel waarom die testen gehouden werden, omdat een geaarde sectie binnenrijden me zo'n apart scenario leek voor werkzaamheden.

Maar er zit (erg logisch vanuit elektrisch oogpunt) een compleet geaard stuk tussen. Weer wat geleerd.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #27 Gepost op: 13 November 2021, 11:43:11 »
Dat is dan toch geen argument dat spanningsluizen omschakelbaar moeten zijn? Waarom zou de Stier niet onder 1500V richting spanningsluis zijn gereden en daar verder op 25kV zijn gegaan. Immers zeggen een aantal mensen hier dat de Taurus wel degelijk op 1,5kV heeft gereden.

Dat de spanningsluizen omschakelbaar zouden zijn, heb ik in ieder geval nog nooit van gehoord. Bij mijn weten werkt de spanningsluis als volgt: de 1,5kV draad wordt "weggehaald" en de 25kV draad komt er bij en neemt a.h.w. over. Daarom moet de pantograaf ook zakken in de sluis. Anders wordt het een gezellige boel.
Juist omdat de panto op tijd naar beneden moet zijn, moet de trein wel voldoende snelheid hebben om door de spanningsluis te rijden. Anders komt hij stil te staan en moet worden afgesleept.
Maar goed, dit is hoe ik het in mijn hoofd heb.
Die 1,5 kV en 25 kV hangt niet naast elkaar waarbij ze elkaar overnemen zoals je beschrijft, dat zou wat riskant zijn als er een trein is die de stroomafnemer niet neer haalt. Het schuitje zou dan de secties verbinden en dan staat er ineens 25 kV op het onderstation wat de 1,5 kV bovenleiding voedt ;)

Bij dit soort overgangen zit altijd een geaarde sectie tussen om dat te isoleren van elkaar :)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: Taurus toegelaten in Nederland?
« Reactie #28 Gepost op: 13 November 2021, 12:26:51 »
Maar dan heb je het over 'n stukje van 3m..?
Dat stukje permanent geaarde gedeelte is 10 meter. De schakelbare secties zitten daarvoor en achter zijn elk 200 meter. Deze constructie ken ik alleen van de HSL in Nederland, op het Belgische gedeelte tussen 25kV en 3kV is het weer anders gemaakt, zonder schakelbare secties, maar met een permanent geaarde gedeelte van 154 meter.
De spanningsluizen op de Betuweroute, en de aansluitingen bij Meteren, Elst en Zevenaar, is ook weer anders geconstrueerd, met alleen een kort stukje permanent geaard gedeelte. De 25 kV van de Betuweroute loopt richting Emerich door tot net na Elten. En daar ligt weer een anders geconstrueerde spanningsluis tussen 25kV en 15 kV waar er geen permanent geaarde gedeelte is, maar alleen een schakelbaar gedeelte. Dit om alles lekker simpel te houden....... ;D
« Laatst bewerkt op: 13 November 2021, 12:29:23 door Nederduitsemeester »
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Taurus toegelaten in Nederland?
« Reactie #29 Gepost op: 13 November 2021, 12:46:33 »
Is dit werkelijk geaard? Niet zwevend?
Ik snap dat je 25kV en 1.5kV uit elkaar wilt houden, maar per ongeluk contact tusen 25kV en aarde is juist een groter spanningsverschil.....