Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Decoder programmeren met Roco multiMAUS: Err 2  (gelezen 4900 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Decoder programmereren met Multimause: Err 2
« Reactie #15 Gepost op: 13 november 2021, 09:08:43 »
Arie, uitlezen met de Multimaus kan pas sinds een bepaalde update van enkele jaren terug. Dus wellicht je Multimaus updaten.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Decoder programmereren met Multimause: Err 2
« Reactie #16 Gepost op: 13 november 2021, 10:42:17 »
Volgens mij kon de Multimaus altijd al uitlezen. De bottleneck was van meet af aan de 10764 versterker. Zo staat het zelfs in de handleiding van mijn oudste Multimaus uit 2007 daaromtrent.

Het eerste apparaat van Roco zelf dat uitlezen toestond, was de Rocomotion interface. Verder kwam later de blauwe Multimaus Pro. Die kwam met een versterker met een programmeeruitgang. Als je op dat kastje een oudere rode Multimaus aansloot, kon die ook uitlezen.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2021, 10:50:47 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Decoder programmereren met Multimause: Err 2
« Reactie #17 Gepost op: 13 november 2021, 11:00:35 »
@Sven: Dat is onzin. Het kon altijd al met een multimaus. Alleen niet als het ding aan de Roco versterker 10761 / 10764 hangt. Het probleem zit hem in de versterker, niet in de muis. Met alle andere versterkers / centrales kon het al wel.

De updates hebben alleen meer mogelijkheden gegeven bij het programmeren. Zoals het hoger dan nummer CV256 te kunnen programmeren. Nu tot CV1024.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Decoder programmereren met Multimause: Err 2
« Reactie #18 Gepost op: 22 november 2021, 19:09:26 »
Hallo Ronald Koerts
Ik heb de fout gevonden. Ik heb de oude versterker als booster gebruikt en deze zit aangesloten op onze baan. Op de z21 zit de muis aan gesloten deze mag niet op de versterker nu. Op de uitgang van de z21 heb ik Zondag een apart spoor gelegd om het pendelen met de Lopi5 te testen en kijk , nu leest de muis wel de waarde uit van de lok. Dus foutje van mijn kant waar ik zo gauw niet aan had gedacht. ( actie is ook al 4 jaar terug) De z21had ik vanwege de snelle uitschakeling van de kortsluit beveiliging ( op zijn laagst gezet via maintenace tool) op sommige wissels en keerlus module , met oudere lok's , zo omzeild. loopt nu via de versterker die niet zo snel af schakelt. Dus mijn probleempje is opgelost , muis leest ook uit

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
    • Spoor en Staal
Re: Decoder programmereren met Multimause: Err 2
« Reactie #19 Gepost op: 01 december 2021, 20:08:44 »
Hallo,

inmiddels een Kuehn d045 aangeschaft maar zit te kijken wat wat is.

De blauwe en rode draad op de eerder geplaatste foto zijn volgens mij de motoraansluitingen.

De lampen zitten met een pool aan het chassis volgens mij en zijn met de gele en oranje draad aangesloten. De zwarte draden zijn dan de rail aansluitingen, waarvan een dus op het chassis van de loc zit.

 Dus met de Kuehn wordt het:
Oranje: Motor
Grijs: Motor
wit/geel: verlichting

zwart naar chassis loc
rood naar wielstel

En dan zou het werken.

Of zie ik nu een paar draadjes niet goed?


En korten jullie de draadjes in of vouw je ze weg?
Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Decoder programmereren met Multimause: Err 2
« Reactie #20 Gepost op: 01 december 2021, 21:22:34 »

Hoi,

het klinkt alsof dit je eerste lok die je gaat voorzien van een decoder ...

dapper, never give up, ooit was het ook onze eerste keer ... komt vast wel goed :-)

zwart en rood inderdaad naar de wiel contacten.

grijs en oranje naar de motor.

geel en wit zou ik op dit moment nog even laten

Draadjes op dit moment lekker laten zoals ze zijn, voor het echie maak ik ze altijd korter / op lengte.

nieuwe decoders hebben altijd adres 3

Als je denkt klaar te zijn, dan lok op je programmeerspoor en adres uitlezen, dat zou je adres moeten opleveren

Als dat niet gebeurt, stoppen en hier navragen

Ik zou nooit gelijk een omgebouwde lok op het hoofdspoor zetten, die uitgang van de centrale geeft veel meer stroom, paar ampere, en kan de boel kapot maken als er iets niet goed zit.

De uitgang voor programmeerspoor doet maar een paar milli amperes...

Wel belangrijk is dat de motorcontacten GEEN contact maken met de contacten vanaf de wielen/rails, dan sluit je de motor driver van de decoder kort, en vaakt gaat dat niet goed = decoder kapot

Guus

OpenDCC fan

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
    • Spoor en Staal
Re: Decoder programmereren met Multimause: Err 2
« Reactie #21 Gepost op: 02 december 2021, 08:55:49 »
Ik heb een witte Z21, dus helaas geen programmeerspoor ter beschikking.

Maar aangezien dit een uitwisseling is tussen een verouderde decoder heb ik goede hoop dat dit eenvoudig gaat.

Zoek alleen bevestiging dat ik de huidige aansluiting correct identificeer, zie ook foto op vorige pagina.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Decoder programmereren met Multimause: Err 2
« Reactie #22 Gepost op: 02 december 2021, 09:32:14 »

Je nieuwe kuehn kleurtjes kloppen

Guus
OpenDCC fan

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Decoder programmereren met Multimause: Err 2
« Reactie #23 Gepost op: 02 december 2021, 11:56:00 »
Oude Arnold decoders laten zich bij mijn weten niet meer uitlezen, dit waren 14 stappen decoders. Wel DCC maar ook ons is het nooit gelukt ze uit te lezen.

Ik begreep wel dat met een oude Twincenter (die nog FMZ ondersteund) of een Lenz centrale dit wel mogelijk zou moeten zijn.

Heb het nooit geprobeerd, meestal trek ik ze eruit en gaat er een moderne decoder in  (y)
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Decoder programmereren met Multimause: Err 2
« Reactie #24 Gepost op: 02 december 2021, 12:06:21 »
De oudste Arnolddecoders zijn pré-DCC decoders. Nog van voor de normering door de NMRA. Programmeren kan alleen in registermodus en dat kunnen lang niet alle hedendaagse centrales. Uitlezen kon sowieso niet volgens mij. Omdat er niet heel heel veel in kon worden aangepast, was dat ook minder belangrijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
    • Spoor en Staal
Re: Decoder programmereren met Multimause: Err 2
« Reactie #25 Gepost op: 09 december 2021, 20:25:02 »
Zo, de stoute schoenen aangetrokken, oude decoder eruit, een Kuehn D045 erin.

Alleen de zwart, rood, grijs en oranje (wielen en motor)  aangesloten.

Op de rails, multimause in programmeermode, lokt geeft schokje en ik kan adres wijzigen naar 12.

Hoera.

Maar daarna rijd de lok niet. Ik zie wel dat in de motor wat vonkt tijdens het programmeren

Loc staat ook in de mause op 12, 128 snelheidsstappen.

Kan dat het zijn? Volgens de handleiding is dat CV29, waar de basis waarde 14.

Hier staat bij:
- 28/128 Fahrstufen
- Basisaddresse
- Analogbetrieb
- Railcom

bij een waarde 6 voor deze CV staat:
- 28/126 Fahrstufen
- Basisadresse
- Analogbetrieb möglich

Begrijp ik goed dat de loc weliswaar een decoder heeft maar reageert als een analoge loc?

Jeroen

N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Decoder programmereren met Multimause: Err 2
« Reactie #26 Gepost op: 09 december 2021, 20:28:04 »
Het betekent dat de loc zowel analoog als digitaal kan rijden. Als je analoogherkenning uitzet, kan de loc alleen digitaal rijden. Het is dus niet de oorzaak van de weigering.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
    • Spoor en Staal
Re: Decoder programmereren met Multimause: Err 2
« Reactie #27 Gepost op: 09 december 2021, 20:34:40 »
Hmm, jammer.

Zelfs met knop helemaal open reageert loc niet, dus ook geen hoge startspanning

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Decoder programmereren met Multimause: Err 2
« Reactie #28 Gepost op: 09 december 2021, 20:56:04 »
Hoi,

Weet je zeker dat het lokje nergens een dubbele verbinding heeft? Dus dat de massa van de motor ergens toch verbinding maakt? En zo naar de decoder terug loopt
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
    • Spoor en Staal
Re: Decoder programmereren met Multimause: Err 2
« Reactie #29 Gepost op: 10 december 2021, 09:25:16 »
Zal van het weekend meten en foto's plaatsen.

Ben er eigenlijk vanuit gegaan omdat er al een decoder inzat alles al goed was.

Maar wellicht dat de oude Arnold decoders wat andere eisen hadden.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.