Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

4 ledjes op één voorweerstand? door NL-modelspoor
Vandaag om 21:04:43
Roco 290 digtaliseren door Syb030
Vandaag om 21:02:11
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 21:01:54
S3/6, de grote ontbrekende… door Syb030
Vandaag om 20:44:33
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:39:06
Problemen met digitale koppeling Roco door De eerste Ivo
Vandaag om 20:20:19
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
Vandaag om 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
Vandaag om 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
Vandaag om 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:21:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:37:44
Mijnbouw Indonesië door Frits C
Vandaag om 17:32:43
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:07
NS 8800 in spoor 0 door MathynK
Vandaag om 16:22:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 16:02:41
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door nederbelg
Vandaag om 12:53:03
Halling aandrijvingen door Dave.......
Vandaag om 12:41:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:00:31
  

Auteur Topic: Piko NS 2000, materieelbespreking.  (gelezen 45741 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6775
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #375 Gepost op: 12 October 2023, 12:31:11 »

Een Lopi 5 i.c.m. met een zwaardere voeding aan je Lokprogrammer doet wonderen :P. De loc rijdt nu als de brandweer 8)!


En daar las ik ook dit..... ;D

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4574
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #376 Gepost op: 12 October 2023, 16:14:23 »
Klopt, maar ik heb er nu wél een zwaardere voeding aan gehad! En dat betekent dat er in de tussentijd dus wat anders is veranderd, hoe raar dat ook moge klinken.....   
« Laatst bewerkt op: 12 October 2023, 16:17:48 door VAM65 »

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4574
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #377 Gepost op: 13 October 2023, 13:32:29 »
Tussentijdse update: Aan de zwaarte van de voeding ligt het iig niet. in 2021 gebruikte ik een 16V 3,5A voeding i.c.m. de Fleischmann Profiboss en de Lokprogrammer. Die voeding en de PB heb ik beide niet meer, maar ik maak nu gebruik van een 16v 2,5A voeding van Piko die bij de Smart Control Light werd geleverd.  Die voeding sluit ik ook op de Lokprogrammer aan. Met beide opstellingen is de max snelheid 53 km/h, en wordt deze al bereikt bij stap 18 a 19. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de ESU-decoder overbelast raakt en daarom niet verder de snelheid verhoogt.

De echte analoge proef volgt nog later.
« Laatst bewerkt op: 13 October 2023, 13:34:01 door VAM65 »

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4574
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #378 Gepost op: 15 October 2023, 11:21:16 »
Zonet de analoge proef gedaan met een Fleischmann 6735 trafo (14V).

- brugstekker gemonteerd: de loc haalt op de rollenbank maximaal 81 km/h
- decoder gemonteerd en uiteraard ingesteld analoog signaal wordt herkend: met lastregeling maximaal 53 km/h, en zonder lastregeling 62km/h

Ik ga er nog een keer op broeden; de condensators eruit, 2 decoders van een ander merk, 2 Lopi's 4 zien te vinden, of wachten op de Lopi 6.



Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6775
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #379 Gepost op: 19 October 2023, 09:16:12 »
Voor wat het waard is het volgende.


En ik wil wel eens beleven dat de Vmax naar 120km/hr kan: ik ga een Train0matic PluX decoder bestellen en stop die in m'n 2015.


De Train-0-Matic decoder (PluX16) is ingeprikt. Lang verhaal kort: op motor instelling CV9 = 3 en 4 en 5, en met of zonder motorregeling, het doet niets met de snelheid t.o.v. de Esu V5.


2 Lopi's 4 zien te vinden, of wachten op de Lopi 6.


Evenzo een Esu V4 decoder: geen verandering. Ik haal 89km/hr, meer is er niet uit te halen. En als eerder gezegd: het volstaat in vergelijk met het grootspoor waar deze lok max 75km/hr rijdt.

Over de condensatoren verwijderen: ik heb de lok open gehad en er moet het een en ander gedemonteerd worden om er bij te kunnen. Flatcables en motor en voorts de dragerprint er uit.



Ik begin er niet aan want ik heb de behoefte niet, deze 2015 rijdt netjes en zonder schokken.

Gr, Ben.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3241
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #380 Gepost op: 17 November 2023, 19:26:29 »
Ik heb een probleem met de 2015 ex wisselstroom. Ik heb de loc omgebouwd naar gelijkstroom. Alleen nu reageert de decoder niet meer op de z21. Ik heb de loc met een andere decoder geprobeerd en dat werkt feilloos. Analoog rijd de loc wel en zelfs met sound.
Iemand een idee wat hier het probleem is.
De loc zou hagelnieuw moeten zijn, zou het al een defecte decoder zijn en is dit te testen?

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4270
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #381 Gepost op: 17 November 2023, 22:44:19 »
Misschien is het dcc protocol in de decoder uitgezet
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3241
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #382 Gepost op: 17 November 2023, 22:52:40 »
Dat was een van de opties die ik ook had bedacht,  maar hoe zet je dat weer aan?

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4270
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #383 Gepost op: 18 November 2023, 07:20:40 »
Geen ervaring met Trix decoders, maar het lijkt erop dat als hij alleen reageert op Motorola je vanuit Motorola CV50 moet programmeren. Maar hoe?

Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6775
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #384 Gepost op: 18 November 2023, 11:01:28 »
Er is niet sprake van een Trix decoder, ik lees dat nergens toch Martijn?

@Remco, je schrijft dat de lok wel analoog rijdt en ook het geluid het dan ook doet, dan is er niet zo veel mis met de decoder lijkt me. Het zal eerder zijn dat de lok niet luistert naar het DCC adres wat je zendt met je z21. Dat kan zijn omdat je een verkeerd adres stuurt vanuit de z21, dat kun je oplossen door een nieuw gewenst adres te programmeren in CV1 van de decoder. En stuur je vanuit de z21 14 stappen DCC of 28 stappen DCC? De decoder luistert default naar 28 stappen DCC.

Of de decoder luistert niet (meer) naar DCC adressen, dat kun je oplossen door in CV12 de waarde 5 te programmeren. Dan staat DCC "aan", DC analoog "aan" maar MM en MFX "uit". Dus probeer dat eens en laat weten of het iets op lost.

Misschien heeft de vorige 3rail eigenaar in de decoder zitten prutsen of was de lok nieuw uit de winkel?

Gr, Ben.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3241
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #385 Gepost op: 18 November 2023, 13:17:00 »
Ben, ik lees altijd eerst het adres uit voor ik een loc ga aansturen ;)
Maar het probleem zat hem in de cv's. CV12 nu ingesteld op 36 en de loc reageert nu weer.
Het is nog niet helemaal feest, want met uitlezen geeft deze nog wel eens fouten.
Lezend op internet zijn er meerdere mensen die dit probleem hebben met de NS2000, zelfs 3rail rijders.
Blijft bijzonder waarom men bij Piko voor de loc deze manier gekozen heeft, andere Piko locs heb ik dit probleem niet gehad.

Volgens de verkoper was de loc nieuw en ongebruikt, nooit uit de doos geweest.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6775
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #386 Gepost op: 18 November 2023, 13:29:18 »
Heel goed. Maar wat was de waarde van CV12 voordat je die de nieuwe waarde 36 gaf? Stond DCC inderdaad "uit" af fabriek?
En waarom kies je 36 en niet 4, je kunt beter ook Motorola uitzetten, je hebt daar niets aan.

Gr, Ben.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3241
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #387 Gepost op: 18 November 2023, 17:34:55 »
Even uit mijn hoofd, ik dacht dat cv12 op 162 stond kan ook 134 zijn geweest.
De reden dat ik 36 koos is dat die op 36 wel reageerde en op 4 niet.
Het werkt nu, dat telt voor het moment 😉

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4270
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #388 Gepost op: 19 November 2023, 16:54:19 »
Er is niet sprake van een Trix decoder, ik lees dat nergens toch Martijn?

Nee, mijn reactie staat in een verkeerd draadje. Hier negeren
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22540
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #389 Gepost op: 25 November 2023, 13:02:53 »
Nee, het ligt niet aan de decoders. De testjes uiteindelijk analoog gedaan. Inmiddels de decoders teruggezet en het koppeltje rijdt nu weer iedere dag en dat gaat goed. Binnenkort weer eens een weekje stilzetten en kijken wat er gebeurt.

Het is langer dan een weekje geworden, maar de testjes nogmaals analoog herhaald. Bij beide locs gebeurde hetzelfde. Na enkele weken niet te hebben gereden, was de maximumsnelheid bij 14 volt tegen 110 schaalkilometers per uur (Fleischmann tachowagentje) en na een minuut of vijf warmlopen tegen de 120 schaalkilometers per uur.

Toen ik alleen de 2015 had, heb ik dat verschijnsel nooit opgemerkt. Bij digitaal en automatisch rijden is het verschil te klein voor Koploper om in de war te raken. Het viel me pas op toen ik de nieuwe 2006 wilde koppelen met de 2015 die al een paar dagen op de baan reed. Dan is het verschil in snelheid tussen een ‘koude’ en een ‘warme’ loc te groot voor behoorlijk samen rijden.
Na de testjes de locs als tweespan digitaal laten rijden en het gaat allemaal prima.
« Laatst bewerkt op: 25 November 2023, 13:04:43 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.