Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:08:46
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 13:01:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:58:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:40:26
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 12:08:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door william_2
Vandaag om 10:06:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
  

Auteur Topic: Vreemde Bachmann Transformator  (gelezen 2657 keer)

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Vreemde Bachmann Transformator
« Gepost op: 08 November 2021, 05:19:26 »
Ik woon in Canada en hier, net als in buurland de Verenigde Staten komt electriciteit met 110V op 60Hz uit het stopcontact. Een poosje geleden heb ik wat treinen, rails en een transformator van Bachmann gekocht op Ebay. Nu is die transformator een tikje vreemd. Deze heeft namelijk een Amerikaanse stekker, maar op de transformator staat dat de ingangsspanning 240V 50HZ is. Op de foto op de doos staat op de transformator wel 110V 60Hz.

Is er een land dat de Amerikaanse stekkers gebruikt, maar wel 220V of 230V doet? Of is dit wellicht een maximale ingangsspanning?


En maakt het voor de transformator danwel mijn treinen uit of de frequentie 50Hz of 60Hz is?
Oeps!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Vreemde Bachmann Transformator
« Reactie #1 Gepost op: 08 November 2021, 08:00:37 »
Staat wel meer opmerkelijke op. De genoemde maximale output van 7VA is lager dan de genoemde maximale output van iedere uitgang. De AC uitgang zou 20 volt bij maximaal 0,5 A zijn ofwel 10 VA.

50 of 60 herz maakt voor een rechtoe-rechtaan trafo praktisch weinig uit. Steek gewoon de stekker in het stopcontact en meet de uitgangsspanning. Als die de helft is van de opgegeven spanning, dan is de trafo inderdaad voor 220 volt bedoeld.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2021, 08:04:08 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Vreemde Bachmann Transformator
« Reactie #2 Gepost op: 08 November 2021, 08:06:11 »
Zo te zien een mooi best wel oud apparaat. Schitterend om een mooi plekje te geven in een nostalgisch hoekje of treinenmuseum. Levensgevaarlijk om nog te gebruiken. ROB.

VvKan

  • Gast
Re: Vreemde Bachmann Transformator
« Reactie #3 Gepost op: 08 November 2021, 08:45:44 »
Niet alleen op het gebied van modelbouw heb ik in de loop der jaren hier in Europa diverse zaken gekocht, voor de Europese markt, toen nog voor 220 Volt 50 Hz , met een "Amerikaanse" stekker eraan.   Dat was dan voor de "???" markt geproduceerd, maar werd hier ook verkocht zonder de stekker te wisselen.  Vond men de moeite niet.
Door de verkoper werd dan de garantie gegeven (dus niet door de producent), dat het afknippen van de oorspronkelijke stekker en het aanzetten van een Europese geen gevolgen zou hebben voor de garantie.
Voor zover ik me herinner betrof het hier vaak spullen die via de Britse markt liepen, en daar hadden ze een verloopstekker voor hun stekkerblok-systeem.

De trafo met regelaar is dubbel geïsoleerd en in die zin niet direct levensgevaarlijk. maar het lijkt mij toch ook niet verstandig hier gebruik van te willen maken.  De museale waarde ligt hoger.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Vreemde Bachmann Transformator
« Reactie #4 Gepost op: 08 November 2021, 09:07:26 »
Er is iemand op YT die vindt dat America niet 110 V is.

https://www.youtube.com/watch?v=jMmUoZh3Hq4&ab_channel=TechnologyConnections

Maar mijn advies is om daar iemand op te zoeken, misschien een modeltreinclub bij jou in de buurt, om na te vragen hoe dat zit met die 240 Volt. Ik denk dat wij hier alleen maar kunnen over speculazen omdat wij niet echt kennis hebben van Noord-Amerikaanse electriciteitssystemen.
Jeroen

VvKan

  • Gast
Re: Vreemde Bachmann Transformator
« Reactie #5 Gepost op: 08 November 2021, 09:26:43 »
Lijkt wel op wat Amerikanen zelf stierenpoep noemen.

Is ongeveer hetzelfde zeggen, dat er in Nederland een 380 Volt systeem gebruikt wordt.
Klopt, maar dan heb je wel het verschil tussen het "normale" net en het gebruik van "krachtstroom".

Elke standaard apparatuur, mits niet te zwaar (electrisch gezien) wordt in de VS standaard op 110-120 Volt geleverd met bijbehorende stekker.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Vreemde Bachmann Transformator
« Reactie #6 Gepost op: 08 November 2021, 09:27:59 »
240V 50Hz geeft aan dat deze trafo waarschijnlijk voor de Britse markt is gemaakt.
De frequentie maakt wel iets uit. Een trafo voor 50Hz kun je probleemloos op 60Hz gebruiken. Andersom kan een probleem zijn. Op een lagere frequentie trekt een trafo meer nullaststroom waardoor die warmer wordt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Vreemde Bachmann Transformator
« Reactie #7 Gepost op: 08 November 2021, 10:15:55 »
Ik meen dat in china amerikaanse stekkers gebruikt worden en 230-240V

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Vreemde Bachmann Transformator
« Reactie #8 Gepost op: 08 November 2021, 10:20:20 »
Van zo'n lichte transformator, die ik niet vertrouw, knip ik het snoer af om deze onbruikbaar te maken en hierna gooi ik alles weg.
Ik verwacht dat geen beveiliging in dit ding zit.
Door mijn werk in de elektrotechniek heb ik al genoeg gevaarlijke en onbetrouwbare apparatuur langs zien komen.
Dergelijk spul is gemaakt voor de handel en wordt in de praktijk niet gekeurd.
Het Europese CE keur staat -ietsje gewijzigd- op veel Chinese apparatuur voor de Europese markt, helaas betekent dit in China
"China Export" en is het geen veiligheidskeurmerk.

Betrouwbare trafo's met regelaar zijn voldoende te vinden, ook tweedehands.

Ik heb eens in Nederland goedkope luxere Chinese regelaars met ingebouwde trafo's gekocht voor de Amerikaanse markt op 110 V.
Het waren verder leuke elektronische regelaars met instelbare optrek- en afremregeling voor spoor G.
De 110 V. trafo's heb ik verwijderd en de regelaars heb ik aangesloten op twee losse, dubbel geïsoleerde betrouwbare Europese 230 V. trafo's van het zelfde vermogen.
De gelijkrichter en de secundaire beveiliging kon ik handhaven.

« Laatst bewerkt op: 08 November 2021, 10:24:35 door Piet Groot »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re: Vreemde Bachmann Transformator
« Reactie #9 Gepost op: 08 November 2021, 10:43:30 »
Grote kans dat er wel degelijk beveiliging inzit, in de vorm van een bi-metaal aan de secundaire kant. Dat hadden de oude Trix-trafo's van m'n grootvader al. Bij kortsluiting warmt het bi-metaal op en onderbreekt de stroom. Koelt weer af, schakelt weer in en het begint van voor af aan.

Met dat metaaltje in een blokje keramiek kon er niets gebeuren.
Dat zal hier hoogstwaarschijnlijk ook wel in zitten.

Grappig dat je CE een keurmerk noemt. Dat is het niet. Het is een markering dat er een Europese importeur achter het product zit die er op toeziet dat het product aan veiligheids-eisen voldoet. Dat het natuurlijk een koud kunstje is die markering er zo op te plakken/drukken, is wat anders.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Vreemde Bachmann Transformator
« Reactie #10 Gepost op: 08 November 2021, 11:07:16 »
Dergelijk spul is gemaakt voor de handel en wordt in de praktijk niet gekeurd.
Waarom veronderstel je dat? Die trafo is dan wel in Hongkong gemaakt, maar Bachmann is een Amerikaanse firma en daar zijn de keuringseisen minstens zo streng als in Europa.
CE is overigens geen keurmerk. Het is een eigen verklaring van de Europese fabrikant of importeur dat het ding aan de Europese regels voldoet.
Maar dat is hier niet van toepassing. Ik denk dat dit apparaat stamt uit de tijd voordat CE werd ingevoerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Vreemde Bachmann Transformator
« Reactie #11 Gepost op: 08 November 2021, 11:16:10 »
Het is wel meer dan een trafo, er komt ook 17 V gelijkspanning uit.
Gemaakt in Hong Kong, daar hebben ze 220 V AC/50 Hz (met Engelse stekkers).
Kun je hem open maken om te zien of er een thermoschakelaar in zit?
De behuizing is zo te zien van bakeliet, dus daar kan geen spanning op komen te staan. Ik zou hem gewoon gebruiken.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Vreemde Bachmann Transformator
« Reactie #12 Gepost op: 08 November 2021, 11:20:08 »
Ik denk dat de behuizing van plastic is. Er staat een symbool op voor dubbel geïsoleerd.

Misschien kan Niekleair laten zien of er nog iets op de onderkant staat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Vreemde Bachmann Transformator
« Reactie #13 Gepost op: 08 November 2021, 12:55:26 »
Als je googled op 'Bachmann 6607A' vind je wel meer. Blijkbaar is de 6607_ voor 110 V en de 'A'  versie voor 240 V.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Vreemde Bachmann Transformator
« Reactie #14 Gepost op: 10 November 2021, 05:34:25 »
Wat ik zelf heb kunnen vinden is dat dit een transformator uit de jaren 70 is. Het zou inderaad kunnen dat deze transformator voor de Chinese markt bedoeld is. De treinen & trafo heb op E-bay gekocht, maar de verkoper komt uit de omgeving waar ik woon. (Vancouver, Canada) En heel vreemd is het niet als hier spullen verkocht worden die in eerste instantie voor de Chinese/Aziatische markt bestemd zijn. Voor zover ik meegekregen heb van lokale (lees noord-amerikaanse) modelspoorders is bachmann niet het beste spul wat te krijgen, maar echt slecht is het ook niet.

Maar ik zat er inderdaad al aan te denken om de trafo in het stopcontact te steken en even door te meten, puur voor de nieuwsgierigheid. Voor gebruik met mijn treintjes ga ik op zoek naar wat degelijker spul.

De onderkant is 'kaal', daar is verder geen markering o.i.d. aanwezig.
Oeps!