Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:30:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 08:24:43
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: Arlbergbahn.. ?  (gelezen 42660 keer)

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #150 Gepost op: 11 March 2024, 12:51:33 »
Dat zijn andere foto's dan wat google mij serveerde  (y)

Zo'n muur kan wel een goede camouflage zijn voor de overgang naar een achterwand? Beetje wat overgroeiende struiken erboven? Dat is misschien wel wat voor een ondiepe baan?

Zelf heb ik dat ook gedaan, een muur met direct daarachter enkelem bomen en daarachter een (in mijn geval blauwe) achtergrond. Ik vind t zelf wel aardig gelukt  ;D

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #151 Gepost op: 29 April 2024, 13:24:53 »
Door omstandigheden lag het allemaal wat langer stil. Ook door een grote aanpassing: de klimspiraal is niet meer.. Althans de meerlaagsspiraal. Deze was gezien de R5 net te krap om voldoende hoogte te winnen om opspringende panto’s vrij te houden; een bovenleiding monteren vond ik teveel moeite. Ook was mijn houten underlay bouwsel net te grof om een vlakke bedding te bieden; gezien mijn recente ervaringen met de Acme DSB’ers, beslist een risico! Met een lange trein omhoog of omlaag was niet zonder 'n beetje angstzweet…

Dus hoe komen de treinen dan nu beneden/boven..? De driehoek en een enkele omwenteling is gebleven (zie hieronder); vanaf boven gaat de trein via de dreihoek over de boog, daarna gaat het spoor rechtuit, parallel langs de lange zijde van de ovaal. Met een bocht sluit het spoor vervolgens aan op het uiteinde van het schaduw station, tegenovergesteld aan hiervoor. Het rijdt een stuk prettiger! Bijkomende lol; het is veel beter zichtbaar en leuker om een trein over het rechte, zichtbare deel van de helling te zien klimmen/afdalen dan de gekke kurketrekker manoeuvre hiervoor in de spiraal.

Voor het keren, zie ik een aantal opties;
  • ik zou aan het andere einde na het samenkomen een keerlus kunnen leggen; voor de benodigde ruimte moet je dan wel de hoek om en ligt de lus ongeveer onder de resterende spiraal; krijg je ergens een overstekend spoor op kniehoogte..
  • Ik kan ook twee sporen laten aansluiten op de keerlus en de rest kopspoor; een trein komt beneden en rijdt via de keerlus weer het traject omhoog op en stopt. Vervolgens parkeert hij zijn sleep achteruit op 1 van de kopsporen;
  • Alle sporen als kopspoor; de trein daalt altijd achteruit, met de lok bergop. Afhankelijk van de rijrichting moet je hiervoor dus kopmaken in de omloopsporen van de ovaal. Of wederom: specifieke hellingloks aanwijzen.
En nee, het hoeft niet vol automatisch… :)

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 29 April 2024, 16:17:55 »
Voortgang is altijd goed  ;D. Ik zou denk ik voor de eerste optie gaan, hoewel je je spiraal wel bereikbaar wilt houden. Dat kan ik als toetsenbordridder niet beoordelen  ;). Altijd met loc achterop dalen lijkt mij niet praktisch, ik ben sowieso geen fan van geduwd rijden. Dat komt door mijn 1:1 smalspoor tick. Duwen ontspoort veel sneller dan trekken, dus duwen wil je eigenlijk zoveel mogelijk vermijden.

Optie 2 kan, als je met bv treinstellen rijdt. Of, als alternatief, je gaat actief kopmaken in je schaduwstation. Dat kan ook leuk zijn, maar dan zou ik diverse kopsporen aan de linker zijde toevoegen. Of heb ik hiermee een optie 4 bedacht?

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #153 Gepost op: 29 April 2024, 16:57:22 »
Altijd met loc achterop dalen lijkt mij niet praktisch, ik ben sowieso geen fan van geduwd rijden. Dat komt door mijn 1:1 smalspoor tick. Duwen ontspoort veel sneller dan trekken, dus duwen wil je eigenlijk zoveel mogelijk vermijden.

Aangezien de lok aan bergzijde staat, is er van duwen zeker bij lange treinen echt geen sprake  ;D

Die bereikbaarheid lukt wel, is alleen iets meer werk; grotere keerlus maken en extra wisselstraat, zie hieronder. Op het totaal niet zoveel moeite, maar toch: moeite  ;) Optie 4 had ik ook nog aan gedacht, maar voegt eigenlijk weinig toe; ben je nog steeds aan het duwen en moet ik veel meer spooroppervlak bij bouwen.

PS net ff achteruit geprobeerd; gewoon niet leuk... En inderdaad ook spannend. Dus voorlopig ga ik voor plan hierboven :)
PS 1044 krijgt net 9 rijtuigen boven, dus er blijft genoeg te rangeren voor lang(er)e treinen!
PS kleine aanpassing aan keerlus gedaan; verbindingswissel toegevoegd. In principe kan ik dan met treinen die in de keer lus passen keren via een enkel spoor, of ik kan alleen lok omdraaien zonder helemaal weer om te hoeven lopen via links.
« Laatst bewerkt op: 30 April 2024, 09:52:18 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 30 April 2024, 09:20:32 »
Met optie 4 bedoelde ik dat je je schaduwstation als kopstation inricht. Dan kan je treinen loc voor naar beneden laten rijden (stuk paradespoor zoals je dat nu hebt gepland/wilt), maar dan moet je aan de linkerzijde opstelsporen hebben voor extra locs. Op die manier kan je wel weer van locs wisselen en krijg je dus wel weer meer afwisseling in je treinen. Nadeel is wel datje steeds moet kopmaken in het schaduwstation. Je kan ook voor een combi gaan. De middelste sporen gebruiken als kopsporen en de buitenste 2 voorzien van een keerlus? Dan kan je kiezen tussen kopmaken, of als je daar even geen zin in hebt wel doorrijden met enkele treinen?

De mogelijkheden zijn eindeloos  (y)

Je getoonde optie is denk ik ook prima  ;D

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #155 Gepost op: 30 April 2024, 09:59:25 »
Rangeren op een verdekt schaduwstation zie ik niet gebeuren; moet je ontkoppelen tussen treinen of tig ontkoppelsporen plaatsen. En ik rij met verschillende merken kk :D Zie gewijzigd schetsje hierboven; verbindingswissel toegevoegd. Ik kan hier wel mee leven  :angel:

Sowieso; wisselstraat rechts ligt er nog, dus is alleen de keerlus maken. Als je vast houdt aan 1 rijrichting rond (altijd aankomen in schaduwstation, bij vertrek keren), dan kan ik deze wissels ook gewoon open rijden. Met verbindingswissel kan ik een 'korte' trein* of lok keren, via enkel spoor van en naar keerlus. Lok kan via verbinding ook weer voor trein worden gezet, aan de rechterkant van de bundel; voor die paar keer dat ik dat doe, kom ik daar nog wel bij voor (ont)koppelen. 

PS )* = ruim 4m  ;D
« Laatst bewerkt op: 30 April 2024, 10:17:05 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #156 Gepost op: 30 April 2024, 10:50:16 »
Uiteraard is het jouw feestje  ;D. Maar de bereikbaarheid is zeker een ding. Dat, in combi dat de wissels er al liggen, maakt dat ik dan ook voor de keerlusvariant zou gaan.

Het exacte nut van de extra boogwissel snap ik niet helemaal. Ja, het levert 1 spoor op (je uitrij spoor is altijd leeg, dus je kan altijd keren als je schaduwstation vol staat). Aan de andere kant is een gebogen wissel soms wat ontsporingsgevoeliger? Maar, ook dat is aan jou  (y). Kortere treinen kan je evt ook achter elkaar parkeren, net als in t echt. Ja, dat is wat lastiger met weer eruit halen, maar geeft wel veel meer afwisseling.

Qua merken kk, ik ben nu aan het kijken om naar 1 systeem te gaan. Ben grofweg op de helft. Sowieso wil ik alles wat geen stam is standaardiseren (dus locs en buitenste rijtuigen/wagonnen). Scheelt een hoop irritatie heb ik gemerkt.  ;). Binnen een stam (waarmee ik niet ga rangeren) kan het voorlopig nog andere merken zijn, dat scheelt weer iets qua investering....

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #157 Gepost op: 30 April 2024, 11:33:50 »
Als je altijd tegen klok in rond gaat, rijdt je op de stompe kant van het gebogen wissel; dus ontsporingsrisico valt mijns inziens mee. Mocht het een ramp worden, is er ook ruimte om een recht wissel neer te leggen.

En zoveel varieer ik niet met samenstellingen; in het echt komt er ook niet iedere 5min een compleet andere samenstelling voorbij  ;D
Ik zet nu meestal een paar samenstellingen op de rails en rijdt daar een tijdje mee, tot ik er klaar mee ben of ruimte nodig heb voor de volgende inspiratie.

Over het keren van loks, bijvoorbeeld om tender voor/achter te zetten:
  • Trein komt binnen in bundel; lok ontkoppelt en rijdt via keerlus naar voorste spoor
  • lok rijdt via verbinding naar begin bundel en hoeft du sniet 'helemaal' via links
  • dit kan je met verbinding ook doen als bundel helemaal vol is
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 30 April 2024, 14:15:01 »
Ik snap de functie iets meer (zal wel aan mij liggen  ;D). Maar wil je dan niet liever een uithaalspoor aan de linkerzijde? Anders moet je altijd met je kopmakende loc weer het hoofdspoor op? Of is dat voor het schaduwstation niet zo spannend?

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #159 Gepost op: 30 April 2024, 15:36:48 »
We hebben het over rechts, in tekening; trein komt vanaf links de bundel binnen, dus lok staat rechts. Ging om het enkele geval dat je die lok wilt omdraaien, bijv om tender voor te plaatsen. Verbindingsspoor gebruik je overwegend als je in het andere enkele geval 8 sporen bezet hebt. Dus wat moet ik met een uithaalspoor links?

Ik denk niet dat het een probleem is, als je net de lok gekeerd hebt via de keerlus, om nog ff terug te steken om de bundel weer te bereiken. Althans, ik ken de treindienstleider, denk niet dat hij er bezwaar tegen heeft :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #160 Gepost op: 01 May 2024, 08:17:11 »
En dat laatste is het belangrijkste  ;D

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #161 Gepost op: 12 September 2024, 17:00:24 »
En toen kwam ik langs het station Preglia… Wat een gaaf station, in een geweldige omgeving; steil langs een Alpenwand, iets verderop een prachtig viaduct; het dubbele verbindingswissel en een aansluiting naar een goederenloods maken het allemaal net wat speelser. En het wordt bijna overgroeid door een regenwoud, inclusief watervallen, palmen, vijgen en druiven! De eekhoorn zag ik overigens later pas, op de foto..  :) En bijzonder vriendelijke stationschef. Maar bovenal: Italiaanse bovenleiding met (uiteraard veel te modern) 15kV  materieel… Aangezien ik een steeds grotere voorkeur heb voor FS materieel, wellicht dat ik het plan omgooi; enkelsporig grenstraject in de Italiaanse Alpen, uit Oostenrijk; of er 3000 of 15kV op staat, zie je in model toch niet  ;D Uiteraard houdt het ook de mogelijkheid open voor Zwitsers of Frans materieel...

Wat ik alleen niet begrijp; wat is die kabel die bovenop de masten loopt?
  • Een equipotentiaalleiding? Maar dan hoeft tie ook niet zo hoog? Viel mij wel op dat het stationshek ‘galvanisch’ doorgelust was..?
  • ‘Gewoon’ een voedingskabel voor een volgende sectie..?

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #162 Gepost op: 13 September 2024, 07:55:11 »
Ook fraai, wel iets anders qua groen. Ik heb geen idee of mediteraan groen makkelijk te verkrijgen is.

Zo te zien is Preglia dubbelsporig en wil je het enkelsporig maken? Dat vergt nog wel een aanpassing (en maakt het overloopwissel misschien overbodig? Of maak je daar een uitloopspoor van?

Je kan ook een combinatie maken, of wil je wel graag een echt voorbeeld nabouwen?

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #163 Gepost op: 13 September 2024, 09:09:37 »
Als ik het plan wijzig, blijft sporenplan zoals het is; kan prima doorgaan voor Italiaans en passeren maakt exploitatie leuker. Wordt dus fictief..  :angel: Gaat mij alleen om aankleding, vandaar ook de vraag over de leiding. Als dit niet typisch 15kv is, kan je met dezelfde scenery 'ongestraft' óf Italiaans óf ÖBB, SBB/BLS, DB rijden. De vermoedelijk te kleine isolatoren voor de rijdraad van in de handel verkrijgbare FS masten, zal niet zo snel opvallen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #164 Gepost op: 13 September 2024, 09:18:07 »
Je vraag over de leiding kan ik niet beantwoorden. Ik zie echter op de foto's geen connectie tussen de hoge leiding en de bovenleiding. Dat zou ik anders namelijk wel verwachten (zoals bv in NL).

Flexibiliteit lijkt mij altijd een positief punt (y).