Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Arlbergbahn.. ?  (gelezen 24908 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #30 Gepost op: 31 juli 2022, 12:02:17 »
Het staat een beetje stil tijdens de zomer.. :)

Laatste kleine zijprojectje: lang geleden met deze ombouw begonnen, maar kort geleden pas de juiste nummers geplakt op de 110 300-1... De Bügelfalte 'Versuchslok' met Schürze voorzien van Henschel draaistellen, schaarpanto met Wanisch schuitje en SBS 65 eenbeenstroomafnemer. Deze locomotief is tot Innsbruck gesignaleerd, dus een ritje op de Arlberg was niet ondenkbaar; met de TEE Beethoven is dit uiteraard onwaarschijnlijk.. :) Maar de postwagon wordt het helemaal een onmogelijke combinatie; deze werd in '78//79 meegenomen tussen Emmerich en Amsterdam, toen was de 110 300-1 al teruggebouwd naar serielok.

110 300-1: https://www.youtube.com/watch?v=Tx8PA18WOYE

TEE Beethoven met MR postrijtuig: https://www.flickr.com/photos/42309484@N03/16533881118/   



De witte waas is van een laag Vallejo matlak :-\ Er is een laag zijdeglans overheen gegaan, maar moet wellicht nog een keer...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #31 Gepost op: 02 september 2022, 22:18:26 »
'k Wilde na de zomer de draad weer oppakken en was nog een beetje aan het puzzelen.. Mijn sporenplan heeft aan een linkerkant een van het doorgaand spoor aftakkend Schutzgleis; soortgelijke voorbeelden vind je in Wald am Arlberg of Hintergasse. Maar:
  • alleen een Schutzgleis is niet zo spannend; ik ben niet van plan hier daadwerkelijke op hol geslagen wagons op te laten eindigen...
  • er lijkt in Wald am Arlberg een loods aan het einde van dit spoortje te staan. Dat lijkt mij leuker voor scenery, maar alleen niet zo veilig als het wel een Schutzgleis is.. Ben je net die wagon aan het lossen, komt er een wagon met hoge snelheid om de hoek! Ik twijfel of het spoor bij Wald am Arlberg daadwerkelijk dan een Schutzgleis is?
In de onderstaande link, zie je de loods en valt het de auteur op dat de wissel in Grundstelling niet richting dit spoor staat.
https://stellwerke.blogspot.com/2012/09/wald-am-arlberg-1985.html?m=1

Ik kan het natuurlijk gewoon inrichten als Ladegleis voor de Bahnmeisterei, maar ben toch nog wel benieuwd naar de eventuele functie als Schutzgleis; ook omdat een dergelijke aansluiting alleen voor een loods, in het hoofdspoor vanuit beveiliging niet direcht wenselijk. Ik vind het ook opvallend dat een Schutzgleis halverwege de lengte van een spoor wordt geplaatst; logischer zou mijns inziens een Schutzweiche bij het inrijwissel aan dalzijde zijn, zoals in Kaponig. Of wellicht een aftakking vooraan, om een trein op het (passeer)spoor te beschermen.

Mocht iemand hier meer over weten..?

De loods staat er blijkbaar nu nog steeds:


https://www.kleinbahnsammler.at/wbb2/index.php?thread/1194-arlberg/&pageNo=2

EDIT: over mijn vorige bericht.. Ik werd er terrecht op gewezen dat er geen panoramarijtuig in de Beethoven heeft meegereden, dus dat filmpje is vervangen!

EDIT2: het viel mij net op in een filmpje op youtube dat het aparte 2 loodsen zijn.. Voor de loods met de witte onderbouw staat een volledig houten schuur, open aan voorzijde; strooizout?



En iets verder zoeken op youtube: zie hier, zo te zien staan hier geregeld werktreinen.. Dus blijkbaar kan ik het combineren :) Opvallend detail: dit spoortje heeft geen Gleissperre.




 
« Laatst bewerkt op: 04 september 2022, 21:57:09 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #32 Gepost op: 09 september 2022, 13:42:40 »
Interessante vragen voor als je het echt 100% correct wilt hebben. Ik zou er een loodsje bij zetten als me dat leuker lijkt. Als later blijkt dat laad en lossporen een dubbelrol kunnen speken als Schutzgleis: prima, zo niet: ook prima!

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #33 Gepost op: 09 september 2022, 13:52:25 »
Ja, bij nader inzien heb je helemaal een punt...

En zoals gezegd was ik toch niet van plan een onderstaand scenario na te spelen ;D Al ben ik nog steeds wel benieuwd hoe dit Schutzgleis in het echie gebruikt wordt.


https://stellwerke.blogspot.com/2012/03/tauernbahn-sudseite-samt-einem-unfall.html
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #34 Gepost op: 09 september 2022, 15:06:29 »
Oeps! Is geen Schutzgleis toch? Anders was de loc wel in het grind blijven steken? Wel een leuk diorama...

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #35 Gepost op: 09 september 2022, 16:48:55 »
Dit zou inderdaad (achter) een Schutzgleis zijn.. Zie ook andere foto's van het Stellwerk van Kaponig; de beveiligingswissels staan allemaal rechtdoor.


https://stellwerke.blogspot.com/2012/08/kaponig-1985.html

Maar op zich klopt het met de theorie: "Eine Schutzweiche ist eine Eisenbahnweiche, die zu einem Stumpfgleis führt und dazu dient, sich bewegende Eisenbahnfahrzeuge von einem zu schützenden Fahrweg fernzuhalten, damit eine Flankenfahrt verhindert wird. Dabei wird bewusst in Kauf genommen, dass die in das Gleisende geleiteten Fahrzeuge entgleisen oder mit dem Prellbock am Gleisende zusammenstoßen können."

En op een berg heb je nou eenmaal niet veel ruimte...

En terug komend op mijn Schutzgleis; bij nader inzien... het moet natuurlijk wel kloppen! Als ik het als beveiliging 'modelleer' is het niet logisch om Franz daar veilig zijn Knödel te laten lossen... Ik wil wel een valide excuus om een onbeduidend kopspoortje in het hoofdspoor te plaatsen :angel: Had ooit verzonnen dat het wellicht de voormalige tunnelingang was van een eerder trace... ? Ik fantaseer ff door.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #36 Gepost op: 09 september 2022, 20:53:15 »
Ik twijfel of het spoor bij Wald am Arlberg daadwerkelijk dan een Schutzgleis is?

Nee, het is een spoortje voor de Bahnmeisterei, geen Schutzgleis. Zie ook het sporenplan zoals het op sporenplan.nl staat.
En waarom zou het een een loods voor strooizout zijn? Voor zover ik weet worden de sporen in Oostenrijk niet gestrooid bij sneeuw of gladheid, het is gewoon opslag van materieel van de Bahnmeisterei...

Goederenloods voor Franz Bauer is het ook niet, want je kan er met geen mogelijkheid komen als je niet met de trein bent, dus Knödel zullen er ook niet worden uitgeladen. En om die nou stuk voor stuk het dal in te sjouwen...?

vr. gr., Twinkie

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #37 Gepost op: 09 september 2022, 22:51:05 »
Nee, het is een spoortje voor de Bahnmeisterei, geen Schutzgleis. Zie ook het sporenplan zoals het op sporenplan.nl staat.
En waarom zou het een een loods voor strooizout zijn? Voor zover ik weet worden de sporen in Oostenrijk niet gestrooid bij sneeuw of gladheid, het is gewoon opslag van materieel van de Bahnmeisterei...

Dat het op het sporenplan staat, zegt toch niets..? Op sporenplan.nl staat er verder ook niets bij vermeld of getekend. Maar toegegeven; de enige reden dat ik denk/dacht dat het een Schutzgleis was, was dat de eerdere link van Stellwerke dit vermeldt. Dan wijzen de loodsen inderdaad eerder op gebruik voor de Bahnmeisterei. En over het zout: een station bestaat uit meer dan alleen sporen, ergens zal je centraal zout moeten opslaan :angel: Maar ook daar: vermoedelijk gewoon open loods voor algemene opslag. Niet spannender dan het is... Alleen: ik heb al een spoor voor de Bahnmeisterei; kan iemand een leuk excuus verzinnen voor het andere spoor? Aftakkend van het doorgaand spoor, met alle beveiliging van dien?

EDIT: of.. Het kopspoortje rechts wordt laadlosspoor met eventueel bokkraan, en andere spoortje wordt Bahnmeisterei met loods..? Da's wellicht ook leuker, want dan de loods maakt het emplacement naar de tunnel vrij 'vol/druk' en op deze manier verhuist die naar de achtergrond... Nachtje over slapen.
« Laatst bewerkt op: 09 september 2022, 23:22:20 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #38 Gepost op: 09 september 2022, 23:28:20 »
Dat het op sporenplan staat zegt niets? Het zijn geen verzonnen sporenplannen of zo hoor, ze zijn naar de bestaande situatie getekend.
Maar het is jouw plan, dus maak er wat moois van zou ik zeggen.

vr. gr., Twinkie

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #39 Gepost op: 09 september 2022, 23:40:18 »
Ik zeg niet dat het spoor verzonnen is... Dat er een spoor op een sporenplan staat, geeft toch nog geen uitsluitsel waar het voor gebruikt wordt. Dat leidt je af uit locatie, seinen, Gleissperre, etc. Zie hieronder Hintergasse en Wald am Arlberg; hoe kan jij zien waar het spoor voor gebruikt wordt? Hintergasse zou namelijk ook een Schutzgleis zijn: https://stellwerke.blogspot.com/2012/08/hintergasse-1985.html. En daar is overigens geen Bahnmeisterei of zichtbare andere bestemming voor het spoor te zien. Wat ook opvallend is; voor beide stations zijn de wissels naar die sporen op afstand te bedienen. Als het een sporadisch gebruikt losspoortje is, zou een sleutel ook volstaan mijns inziens.

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #40 Gepost op: 10 september 2022, 11:17:16 »
Bedacht mij ook nog de volgende wijziging.. Banhmeisterei én Schutzgleis.



Geeft ook de (voetgangers)brug wat meer reden van bestaan.. Maar 't wordt wellicht wat druk; aan de andere kant, het Schutzgleis kan direct naast een steunmuur liggen, en is op die manier een leuke achtergrond. Omdat het een Schutzgleis is kan ik ook de radius (nu 2,2m) nog wat krapper kiezen, dat tie iets verder van de achtergrond komt. Net stroken voor ballastbed doorgaand spoor gelegd; als het droog is, maar eens wat uitleggen en proberen (y)
« Laatst bewerkt op: 10 september 2022, 11:18:52 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #41 Gepost op: 10 september 2022, 20:17:54 »
Net de twee opties uitgelegd; zie onder. Het extra wissel wordt te druk.. En de provisorische voetgangersbrug is te hoog :) Overigens de EKW ook provisorisch; het laadspoor sluit aan met een beveiligingswissel. 

Bij het uitleggen is er nog een idee bij gekomen; om het een oud spoor te maken en dat het wissel is uitgebouwd. Dat maakt het leven ook makkelijk; de bocht krijgt een verkanting, en dan hoef ik geen wissel in de verkanting te leggen. Denk dat ik voor die optie ga.. Bovendien kan ik op die manier toch nog leuke details als Gleissperre of loods maken.

EDIT:  ben er nog niet uit.. nachtje over slapen :)



Oeps! Is geen Schutzgleis toch? Anders was de loc wel in het grind blijven steken? Wel een leuk diorama...

En dat grind kende ik niet, maar interessant: https://rail.lu/Sandgleis.html
« Laatst bewerkt op: 10 september 2022, 21:49:28 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #42 Gepost op: 21 september 2022, 21:29:42 »
En het is.. Een (schutz)spoortje geworden :) Het doorslaggevende argument was cosmetisch, niet alleen door het spoortje zelf of een eventuele loods: de bocht heeft een verkanting en door het (de?) wissel wordt die zichtbaarder. Als is het op foto's moeilijk zichtbaar te maken..  Oordeel zelf.





In ieder geval kunnen de treinen weer passeren... Nu de rest nog leggen! 
« Laatst bewerkt op: 21 september 2022, 22:39:05 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #43 Gepost op: 23 september 2022, 11:24:08 »
Bij al dit bouwen, hoort natuurlijk wel een werktrein :) Met een ÖBB 2067:



Of iets moderner, met de ÖBB 2068: zo lelijk dat t'ie mooi is! Maar eerlijk; ik vind het wel een gaaf ding.. En sowieso een mooi model!


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #44 Gepost op: 23 september 2022, 21:50:10 »
Fraaie dieseltjes Vincent (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".