Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door Hans Gvz
27 maart 2024, 22:34:38
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 maart 2024, 20:31:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
27 maart 2024, 17:46:21
  

Auteur Topic: Arlbergbahn.. ?  (gelezen 24895 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Arlbergbahn.. ?
« Gepost op: 04 november 2021, 10:58:53 »
Ik was een draadje begonnen met een nieuw project, Quiberon. Maar de laatste tijd ben ik vooral bezig geweest met mijn ‘vaste’ baan: een fictief station aan de Arlbergbahn. Dus wellicht leuk als ik daar dan wat van laat zien...

De rest van het verhaal en foto's volgen uiteraard, maar alvast een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=L9st_ukk8DY
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #1 Gepost op: 04 november 2021, 11:04:47 »
Nou Vincent, volgen staat aan want dit smaakt naar meer!  (y)
Als je met 12 rijtuigen aan de haak kunt rijden is dit een project van formaat.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #2 Gepost op: 04 november 2021, 11:31:09 »
Twee treinen van bijna 5.8m kunnen elkaar passeren op het station...  Overigens ligt een klein deel van de passeersporen 'buiten beeld'; daarover later meer.  En ja, ik wilde met lange treinen kunnen rijden ;D Zie op youtube ook een filmpje van mijn BLS Tonerdezug.

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #3 Gepost op: 04 november 2021, 16:10:38 »
De gedachte achter deze baan is eigenlijk dat ik niet kon kiezen… Zoals zo velen, heb ik in afwachting van een uiteindelijke plan en een concrete baan, vooral verzameld. Dat verzamelen beperkte zich in eerste instantie grotendeels tot de ÖBB en dan in het bijzonder wat er op de Arlbergbahn reed; lange treinen op enkelspoor met ’n zware oranje lok ervoor, prachtig. Maar in de loop der tijd kwamen er ook modellen bij van andere maatschappijen en voor andere thema’s. En elke keer was er weer een nieuw plan… Qua tijdperk blijf ik een beetje tussen laat ’70 tot begin ’90, met uitschieters (laatste DB stoom), maar ik kon dus niet kiezen welk land, maatschappij of thema. Ook had ik tot een paar jaar terug geen geschikte ruimte voor mijn ideeën. Dit veranderde toen wij verhuisden en ik dichter bij familie kwam wonen die een nauwelijks gebruikte vliering 'over' hadden.. .. Eindelijk! Het duurde even, maar uiteindelijk leverde dit een riante ruimte op; wel schuine daken en een beetje onhandig rookkanaal, maar hier kon ik wat mee.. :)

Maar ook toen kon ik nog niet kiezen.. Wat mij ondertussen wel duidelijk was: ik wilde graag een realistische baan. Dus slanke wissels en geen krappe, zichtbare bochten. Ook wilde ik een realistisch treinbedrijf; dus geloofwaardige samenstellingen. Beslist géén ICE op een zijlijn of een NS 1600 met een paar Länderbahn 2-assers erachter.. Ik had overigens ook geen behoefte om met veel treinen tegelijk te rijden; zolang er maar wel aanleiding was soms een wissel te nemen. Alleen heen en weer op een recht spoor leek mij saai.. En ik wilde met lange treinen rijden.. De langste minimaal zeker 9 of 10 stuks 26,4m rijtuigen op schaal, lange goederentreinen, geen concessies. Al vroeg kwam het besef dat het zichtbare deel eigenlijk beperkt moest blijven tot een lang, relatief ondiepe sectie; ruime bochten vroegen teveel ruimte en krappe bochten zouden toch weggewerkt en daardoor onzichtbaar worden.

Dus na talloze ontwerpen, kwam ik uiteindelijk op de volgende opzet: een baan waarbij ik de delen met scenery eventueel kon uitwisselen. Op die manier kan ik naar behoefte relatief eenvoudig thema en maatschappij veranderen. Uiteraard beperken die ‘scenery modules’ zich dan tot een eenvoudig station of stuk tracé. Na een eerder beginnetje met modules van 1200x600mm, heb ik mijzelf voor de afmetingen van het zichtbare deel 244x40cm als beperking opgelegd; de 244 is de langste maat wat in elke bouwmarkt verkrijgbaar is en ik wilde niet teveel overgangen. De reden voor de krappe diepte is dat ik niet teveel tijd kwijt wil zijn aan scenery. Het lukte mij om interessante configuraties te maken voor een aantal van de thema’s die ik toen voor ogen had, dus dan moet het voor andere ideeën ook lukken. Ik ben ook niet van plan teveel te gaan slepen met de modules en met deze afmetingen krijg je zonder veel moeite nog wel een trap af.

Ik heb ondertussen al héél véél verschillende modules verzonnen… Bijna alles fantasie, maar qua opzet wel zoveel mogelijk gebaseerd op de werkelijkheid. In dit draadje zal ik mij echter beperken tot de huidige bouw: een stukje Arlbergbahn, of beter gezegd, een typisch station wat je zou kunnen vinden langs deze lijn. De reden om niet een voorbeeld station na te bouwen is dat er geen station was wat aan al mijn wensen voldeed. En de bestaande stations zijn moeilijk af te bakenen op de beschikbare lengte, dus je zal sowieso een niet-originele tunnel of viaduct moeten introduceren om je trein te laten verdwijnen. Maar dus een fictief station langs een enkelsporig, geëlektrificeerd bergtraject. Ik wil het eigenlijk zo proberen te maken dat de ‘onmogelijkheid’ niet direct opvalt, als ik eens met niet- ÖBB/DB materieel wil rijden, bijvoorbeeld SBB, FS of SNCF. Die landen kennen ook enkelsporige, geëlektrificeerde bergtrajecten. Voor wat betreft bovenleiding leent de Arlbergbahn zich goed voor dergelijke ketterij, aangezien daar tot ca midden ’80 gebruik werd gemaakt afwijkende (van de standaard ÖBB/DB) masten en starre portalen.

Welnu, de modules beperken zich dus tot een deel van een station: zie hieronder. Dit beschikt over 3 passeer-/inhaalsporen, waarvan 1 korte. Dit zie je bijvoorbeeld ook bij het station Flirsch. Het linker uiteinde van de passeersporen, na het ‘viaductje’, is op de baan in een bocht gelegd en niet zichtbaar. De ‘Nutzlänge’ van spoor 1 en 2 is net iets meer dan 5,5m. Aangezien het traject de andere kant op verderop steigt, is linksboven een schutzweiche met uitloopspoor gemaakt, om onbedoeld vrijrollende wagons of treinen op te vangen. Dit zie je in het echt bijvoorbeeld ook bij station Hintergasse. Dit is overigens ook gedaan om de relatief lege linkerhoek nog wat op te vullen. Eventueel staat daar een materiaalwagen, waarvan het niet erg is al die wordt geplet door een op hol geslagen trein… Of het wordt een verlaten tunneltract; dat de lijn eerst krapper de bocht om ging. Ik zie wel wat werkt als het zo ver is. Aan de voorzijde is er links is nog een laadspoor met loods en loskade; wagons kunnen op het laadspoor worden weggezet, zodat spoor 3 niet wordt geblokkeerd en kan worden gebruikt voor korte treinen. Kijken we rechts dan zien we dat de lijn vertrekt door een tunnel, met een korte lawinegallerij ervoor. Vanaf spoor 3 is aan die kant ook een aansluiting naar een kleine Bahnmeisterei; hier kan eventueel ook een werktreintje of losse wagon worden weggezet.


(Edit: in het passeerspoor ook een beveiligingswissel voorzien)

Het ‘zichtbare’ deel is ontworpen op Tillig Elite; de wissels op doorgaande sporen zijn Tillig EW6, de radius van bochten mininaal 6m. Wissels naar ‘rangeersporen’ zijn EW5 of symmetrisch, waarbij de radius niet kleiner is dan 2200mm. Een eerste plaatje...


« Laatst bewerkt op: 06 januari 2022, 16:15:28 door ex44. Reden: Op verzoek tekst aangepast »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #4 Gepost op: 04 november 2021, 20:04:56 »
als ik eens met niet- ÖBB/DB materieel wil rijden, bijvoorbeeld SBB, FS of SNCF.

Om gelijk maar daad bij woord te voegen.. Een Re 6/6! Blijft een prachtig apparaat.. Voor de EC Transalpin, ergens begin '90.
Zie ook youtube: https://www.youtube.com/watch?v=I7L5JETwOCo



Ik ben er nu al achter dat het fotograferen van lange treinen op een smalle baan, lastig is...  ;D
« Laatst bewerkt op: 04 november 2021, 20:14:50 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #5 Gepost op: 04 november 2021, 20:08:11 »
De rest van het verhaal…

Het deel zonder scenery is ontworpen met minimaal Roco Line R5 (radius 542,8 mm) en zo opgezet dat ik eventuele toekomstige modules ook kan uitrusten met dubbelspoor; sterker nog, het 3-sporig deel heb is er gekomen zodat het derde spoor aansluit op een inhaalspoor van een module met NS-thema. Die staat al op papier, en wellicht dus daarover later meer.. :) De baan gaat eenvoudig rond en heeft door het dubbel- en derde spoor een passeer en uitwijkmogelijkheid. Om meer treinen te stallen en rijden, is er een aansluiting naar een schaduwstation. De klimspiraal draait linksom naar beneden om goed uit te komen voor het schaduwstation. Door het schaduwstation symmetrisch aan te sluiten met driehoek kunnen treinen in beide richtingen de baan op rijden. En omdat het schaduwstation is uitgevoerd als keerlus, kunnen treinen keren en in alle richtingen rijden. De besturing wil ik overigens simpel houden; treinen analoog, eventueel digitaal, de baan en wissels conventioneel met schakelaars, of zelfs met de hand. Wellicht dat dit ooit nog eens professioneler wordt, maar het gaat mij op dit moment om het ‘om de beurt’ rijden met 1 of 2 treinen. Dat moet ook lukken zonder volautomatische besturing.

Hieronder het originele plan; inhaalspoor op brug is niet getekend, zie ik net.. Afijn. Om voldoende lengte onder het schuine zolderdak te creëren, ligt de baan relatief laag; de bovenzijde van de modules is ca 75 cm. Aan 2 zijden loopt deze langs-de-wand, links steekt hij over; langs de onderste wand ligt de baan iets van de wand af, voor het schoorsteenkanaal langs; aangezien op toekomstige modules de sporen wellicht anders lopen, zou het kanaal misschien in de weg zitten. Overigens leverde mij dat ook een hele mooie grote tafel op, direct achter de baan, waar ik gereedschap kwijt kan en modellen tijdelijk kan wegzetten.
In eerste instantie had ik een plan voor een ander thema en dus ander ontwerp voor de modules; een stukje Rijn- of Moseloever, geïnspireerd door het station St Goar. Mijns inziens geslaagd ontwerp, dus wellicht gaat dat er ooit nog komen… :) Echter, dit plan is een dubbelsporig traject; het Arlberg-ontwerp sloot daar aan het linker uiteinde (kijkend naar het station, vanuit midden) slecht op aan. Om nog vanaf het buitenste doorgaande spoor direct van en naar de keerlus te kunnen rijden, had ik een relatief bewerkelijke wisselstraat verzonnen, met boogwissels. Deze waren nodig om extra lengte te creëren voor de 2 stationssporen; maar de winst was bij nader inzien klein. Al bouwende, en rijdende, kwam ik er ook achter dat het deel van de baan onder het schuine dak (ook links, kijkend vanuit midden) moeilijk bereikbaar was en de krappe ruimte werkte vervelend. Dit gold al helemaal voor de baan achter de keerlus langs; op de boogwissels ontspoorde het nog wel eens en dan had ik armen van 2 meter nodig, bij voorkeur meer dan 2..



Recent heb ik de baan daarom aangepast; zie hieronder het aangepaste plan. De baan is voor de keerlus veel beter bereikbaar en de opzet is sterk vereenvoudigd. De keerlus is vanaf de zijkant ook goed bereikbaar. Ook is het niet-zichtbare deel van de passeersporen rechts na het station, langer en eenvoudiger qua treinenloop. Ik ben er nu al blij mee! Verder is de ‘brug’ in de nieuwe opzet horizontaal scharnierend; in de eerdere baan was dit een vaste brug geworden, omdat ik bij nader inzien opklappen te omslachtig vond; ik kon er net overheen stappen. Maar ondertussen is er tenminste 1 wagon gesneuveld omdat ik onbedoeld tegen de brug botste met een voet of been, dus dat openen leek mij toch wel handig. Overigens stap ik er ondertussen weer gewoon overheen.. Oorspronkelijk wilde ik overigens van de ruime boog wellicht een aangekleed paradebaanvak maken, maar ik ben al genoeg tijd kwijt met de rest, dus dat plan sneuvelt vermoedelijk. En ook over tijd: deze ombouw motiveerde mij dusdanig, dat ik eigenlijk alleen hiermee bezig ben geweest afgelopen tijd en niet meer met Quiberon… Vandaar. Ik twijfel ook of dat project niet teveel op zichzelf staat.. Dat besluit schuif ik voorlopig voor mij uit.



Op dit moment ligt de rails van het zichtbare deel vast op de rechter module en zijn de wissels voorzien van wisselaandrijving; op de linker module ligt provisorisch wat Roco line om rond te kunnen rijden. Voor het niet-zichtbare deel heb ik de delen van de eerste opzet ‘gerecycld’ en de rails gelegd en elektrisch verbonden; het rijdt weer.. ! Voor het passeren/inhalen en wegzetten van een trein, kunnen de 2 stationssporen en de 3 sporen van het schaduwstation eenvoudig met een schakelaar geisoleerd worden. Dit moet uiteindelijk een wat netter tableau worden. Eerst maar eens de rails op de linker module leggen…
« Laatst bewerkt op: 04 november 2021, 20:13:31 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #6 Gepost op: 05 november 2021, 10:29:28 »
Wat ik binnenkort wil oppakken: een beginnetje met het landschap en de achtergrond... Zoals gezegd de baan is ondiep en het doorgaande spoor ligt in het midden van de modules op slechts 9cm van de achterrand. Ik ging er in de plannen van uit dat ik het ‘decor’ hier met een steunmeur of steile helling voldoende hoog kon maken, maar vooral omdat de baan relatief laag ligt, kijk je hier snel overheen. Aan de uiteinde is dit dieper en kan ik de helling aanzienlijk hoger optrekken. En dan wat lawine hekken en een paars-witte koe  ;D

Ik kan de achterliggende tafel wel opofferen voor bergen, maar da’s niet de bedoeling.. Dus zit ik toch aan platen te denken. 40cm hoog, met een fotomotief? Heeft iemand nog leuke ideeën over hoe de achtergrond te maken...?


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d6/Bad_Hindelang_panorama_view_from_south.jpg

En als Frühstück.. Ein 1020 Doppelspann! En het bijbehorende filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=AyDXbQNHruo


« Laatst bewerkt op: 05 november 2021, 11:57:54 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #7 Gepost op: 05 november 2021, 12:02:45 »
Nou Vincent, volgen staat aan want dit smaakt naar meer!  (y)

Ik was vergeten je te bedanken: als eerste volger...! Bij dezen... (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #8 Gepost op: 05 november 2021, 12:52:11 »
Gaaf zo die baan met mooie rijmogelijkheiden met lange treinen  (y)

Inderdaad lange trein en foto gaan niet samen. Misschien kun je nog eens naar het "stacken" van foto's kijken zoals Reinout dat beschrijft bij zijn Eifelburgbahn, maar dan nog.
Filmpjes zijn erg leuk om te zien, geeft goede indruk van de lengte van de treinen.

Faller heeft wel achtergronden die ook wel zouden kunnen passen in Alpenlandschap (bv. Oberstdorf). Dit zou kunnen, nog realistischer wordt het misschien om wat foto's uit te laten printen en dan het landschap goed aan te laten sluiten.

Zoals hier gedaan bij de BLS baan te zien bij Eurospoor:


Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #9 Gepost op: 05 november 2021, 13:52:25 »
Hoe hoog is die achtergrond..? Ik zat nog een beetje te peinzen of ik op een of andere manier die tafel kon overbuggen; dus landschap op de muur erachter, zie hieronder. Mat laag camerastandpunt kan dat, maar aangezien ik 90% van de tijd van bovenaf kijk.. Maar inderdaad; denk dat het beste werkt om de achtergrond direct op het randje landschap aan te sluiten. Misschien eerst eens wat proberen...


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #10 Gepost op: 05 november 2021, 14:27:48 »
Het is wel opvallend.. Bij het eerste opzet, toen ik niet helemaal blij was met het plan, bleef alles een beetje liggen tot ik daar uit was. Paar stukken waren provisorisch geisoleerd, maar rijden was 'moeizaam'. Nu is er voldoende geisoleerd om te passeren en inhalen en krijg ik weer in de gaten hoe gaaf het is dat het rijdt...  :) Overigens, op de rechter module na, moet ik de wissels en sporen nog steeds handmatig omzetten. Dus ik krijg nog voldoende lichaamsbeweging op zolder... Maar misschien ook al eens nadenken over dat tableau  ;)

De ertstrein van vanochtend wordt door een snellere gemengde goederentrein ingehaald: https://www.youtube.com/watch?v=TBlRl1dNM80
(op 0:07 is geen hoorn, maar de wisselmotor... Net op tijd! ;D)
« Laatst bewerkt op: 05 november 2021, 14:39:03 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #11 Gepost op: 06 november 2021, 10:12:06 »
Alleen de top nog ff wit spuiten: Komo Alp, of Mount Komo...  ;D



Dit wordt geen berg, maar geeft weer wat de status van het niet-zichtbare deel is; op de eerste lus van de klimspiraal ligt rails, de rest incl schaduwstation moet (ook) nog gebeuren. Verder wil ik hier ook de vaak besproken valbeveiliging aanbrengen. Aan de achterzijde wellicht een hogere 'muur', maar aan de voorzijde een laag borstwering. Doorzichtige plastic wordt denk ik storend; het is wellicht officieel niet-zichtbaar, maar het blijft leuk om het ook hier te zien rijden... De seinen zijn voor de lol.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #12 Gepost op: 23 november 2021, 12:36:09 »
'k Was paar weken afwezig en dan moet je natuurlijk wel weer terugkomen met iets leuks...  ;D

Reed wel niet op de Arlberg, maar bij dezen: twee keer Austria-Express... https://www.youtube.com/watch?v=0ZAZ9tgTigw
« Laatst bewerkt op: 23 november 2021, 12:46:53 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #13 Gepost op: 23 november 2021, 21:09:06 »
Gaaf hoor!
Wat betreft die achtergrond, ik heb tot nu toe geen achtergrondfoto's gezien die me niet irriteerden. Probleem: teveel detail, te scherp, te "realistisch". Het gaat in realisme de strijd aan met de voorgrond, en wint altijd.

 Een vaag geschilderde achtergrond lijkt me beter, leidt niet af maar dwingt je blik vanzelf terug naar de voorgrond.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #14 Gepost op: 23 november 2021, 22:30:49 »

Da's wellicht waar.. Al ben ik ook beetje huiverig dat een slecht geschilderde achtergrond afleid van de voorgrond!  Maar proberen kan altijd... Eerst maar eens bergen knutselen...
« Laatst bewerkt op: 24 november 2021, 00:28:08 door Bert van Gelder »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn