Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 16:29:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bask185
Vandaag om 16:10:48
Duits transport, waar in NL? door 1200blauw
Vandaag om 16:01:02
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:49
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 15:51:56
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marcel112
Vandaag om 15:43:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:41:47
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Joz
Vandaag om 15:07:21
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 15:04:24
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
  

Auteur Topic: Eerst plakken en dan pas spuiten, of juist andersom  (gelezen 1323 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Eerst plakken en dan pas spuiten, of juist andersom
« Gepost op: 16 March 2008, 10:53:51 »
Deze vraag heb ik al gesteld in 'Wat zijn we aan het bouwen?', maar daar staat die niet zo goed op zijn plaats. Zie hier.

Over het algemeen wordt aangeraden om eerst te plakken en dan pas te spuiten, omdat lijm niet goed hecht op gespoten oppervlakken. Maar in dit geval gebruik ik MEK, dat het polystyreen simpelweg oplost. Het kan natuurlijk nog steeds in de weg zitten met de verf, dus dat is de vraag: maakt dat iets uit?

Het gaat namelijk om kleine hekjes van styreen, 1mm dik, die bovenop een wagen geplakt moeten worden. Zelfs al zijn de hekjes dun, ze zullen van alle kanten gespoten moeten worden en ik ben bang dat er dan teveel verf op de rest van de wagen terecht komt.

Wat is het beste?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22624
Re: Eerst plakken en dan pas spuiten, of juist andersom
« Reactie #1 Gepost op: 16 March 2008, 10:59:18 »
Verschillende mogelijkheden.
Hekwerk hoef je niet te spuiten. Ziet er ook goed uit als je dat met de kwast verft.
Waarom MEK? Superlijm is minder kieskeurig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: Eerst plakken en dan pas spuiten, of juist andersom
« Reactie #2 Gepost op: 16 March 2008, 11:03:38 »
hekjes van 1 mm dik ?? mag hopen dat het minimaal om een 0 model gaat   :)
Mek lost ook je verf op, dus het zal wel gaan met wat vlieg en kunstwerk, maar ik ben bang dat het  meer verf oplost dan je lief is.
Je zou het met secondelijm kunnen proberen, maar ik ben bang dat het een kliederboel wordt, tenzij je het onderdeel in 1 keer, zonder te trillen en exact op de juiste plaats krijgt. Zoniet, dan smeert het onderkant van het hekje de lijm uit over het oppervlakte, gevolg, lelijke lijmvlekken.
Ben bang dat je toch beter eerst kan lijmen, dan je model in de verf zetten, en dan je hele model secuur af te plakken achter en tussen je hekwerk, durt wel ff, maar dan is het het meeste stevig en strak, zonder glanzende lijmvlekken
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Eerst plakken en dan pas spuiten, of juist andersom
« Reactie #3 Gepost op: 16 March 2008, 11:51:08 »
Ah, ik zie dat ik te weinig informatie heb gegeven. Het hekwerk en de wagen worden in dezelfde kleur gespoten, dus van afplakken zal geen sprake zijn. Dus eerst plakken, dan pas spuiten.

Het zal toch MEK worden, want superlijm  geeft lelijke vlekken; tenminste, wanneer ik het gebruik. MEK vervliegt op een gegeven moment en dan zie je er veel minder van; ook kun je het met een heel fijn penseel aanbrengen.

Wat betreft de dikte, het kan ook zijn dat dit 0,8 mm is en dat komt al iets meer overeen met het prototype. Veel dunner kunnen de spijlen (die O-profielen zijn) niet worden, want dan blijft er helemaal geen stevigheid over.

Iedereen, dankjewel voor de hulp.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40