Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?  (gelezen 5433 keer)

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Gepost op: 23 oktober 2021, 23:16:56 »
Hallo,

Nu mijn diorama af is zou ik graag mijn eerste stappen gaan zetten met een baan. Daarom ben ik van plan om komende vrijdag op Eurospoor een centrale aan te schaffen.

Ik begrijp dat niemand mij het antwoord kan geven welke centrale nou precies het best is omdat dit natuurlijk persoonlijk is en afhankelijk is van mijn wensen.

Wel wordt er op dit forum veel gesproken over de aansluiting Loconet (welke bijvoorbeeld aanwezig is bij de Digikeijs DR5000. Mijn broer maakt gebruik van een z21 (de witte) welke enkel over een R-bus beschikt.  Maar ik heb geen idee of dit in enige vorm nadelig is.

Ik heb de encyclopedie op dit forum voor mijn gevoel al aardig afgezocht, maar ik kan nergens vinden wat nu nou echt het verschil is tussen de twee aansluitingen. Zijn er nu echt (belangrijke) voor/nadelen tussen de aansluiting Loconet en R-bus? Zo ja, welke (behalve dat de Rbus van Roco is)?

Ik ben van plan om in de toekomst te gaan rijden met iTrain waarbij ik hoogst waarschijnlijk gebruik ga maken van Digikeijs bezetmelders. Ik ben mij er van bewust dat er bij de z21 een andere bezetmelder benodigd is (RB-CS variant) dan bij de Loconet variant.

Hopelijk kan iemand voor mij deze vraag (deels) beantwoorden.
Groet,

Mark

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2021, 11:11:44 »
Hoi Mark:
De z21 heeft welleswaar alleen de R bus, maar via de voorkant ( x bus ) kun je bijvoorbeeld de xpresse module van Rosoft aansluiten en via die module kun je weer de "gewone "CS" bezetmelder-modules van DIGIKEIJS gebruiken. Ik heb er op die manier  een stuk of acht aan hangen tot volle tevredenheid ( externe voeding! )
succes!
Bierwagen

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2021, 11:14:51 »
Het zou overigens ook zo maar kunnen dat je de Digikeijs RB module als eerste gebruikt en daarna de gewone CS modules koppelt. Helemaal zeker weet ik het niet, omdat ik dat nooit heb geprobeerd, maar ik denk het wel.
nogmaals succes.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2021, 11:34:53 »
Het zijn echt verschillende dingen.

Loconet is een universele bus, zoals bijvoorbeeld ook Xpressnet van Lenz. Je kan er niet alleen terugmelders op aansluiten, maar ook boosters, handregelaars, decoders, interfaces, etc. De communicatie tussen de verschillende aangesloten apparaten verloopt dan volgens hetzelfde protocol en vrij snel.

De R-bus is alleen een terugmeldbus en dan eentje die alleen door Roco wordt ondersteund. Het gevolg is dat de terugmeldschakelingen aan de dure kant zijn. Er is een klein aantal fabrikanten dat ook terugmelders volgens R-bus levert, zoals Digikeijs. Inderdaad ook in een variant waarbij de eerste module tevens interface is tussen het S88-terugmeldprotocol en het R-bus protocol. Daarna kan je dan de goedkopere S88 terugmelders aansluiten. Zoiets is bij Loconet trouwens ook mogelijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2021, 20:19:58 »
Ik maak al ruim 10 jaar gebruik van de Loconetbus.
Zo'n beetje alles kan ik hieraan hangen en het reageert lekker snel.
Kortom, ik hoef niets anders meer!

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2021, 22:32:31 »
Bedankt voor al jullie (duidelijke en aardige) antwoorden  (y).

Zoals ik het goed begrijp, is het gewoon een andere aansluiting waarbij er een ander type accessoire op aan te sluiten is. Maar bij beide aansluitingen uiteindelijk het zelfde doel min of meer te bereiken valt.

Het is ook goed om te weten dat je na de eerste RB-CS melder, je de normale goedkopere bezetmelders van Digikeijs door kunt lussen.

Dan rest toch alsnog de vraag, waarom kiezen zoveel mensen op dit forum specifiek bijvoorbeeld voor de Digikeijs DR5000 ten opzichte van een z21 (of Z21) van Roco? Kunnen er bijvoorbeeld meer locomotieven tegelijk rijden? Of zijn het voornamelijk de goedkopere (aanschaf)kosten?

Zelf heb ik al eens voor mijn verjaardag een draadloze multimaus gekregen waarvan ik weet dat ze op zowel de z21 als op de dr5000 aan te sluiten zijn.

Nogmaals dank!
Groet,

Mark

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2021, 06:48:30 »
Grote voordeel van de DR5000 is natuurlijk dat ie pak goedkoper is dan de Z21.

Ik heb voor de Z21 gekozen omwille van de vele bussen die er op zitten, en omwille het Z21 systeem dat eigenlijk vrij vlot alle Z21 systemen koppelt en "slim" is.
Oa de intelligentere boosters van Roco, die meer gegevens doorgeven ivm verbruik etc per booster.
Moet nu wel zelf toegeven dat ik heel de boel bij mij nog moet aansluiten, maar de plaatsen waar ik het in gebruik heb gezien, was ik toch wel overtuigd dat het toch net dat iets vlotter ging als bij bv een Digikeijs ( al was ESU initieel mijn voorkeur, maar ben ik toch overstag gegaan voor Z21 ).

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #7 Gepost op: 25 oktober 2021, 07:01:14 »
DR5000 kent alleen DCC
Z/z21 is multi protocol kent DCC en Motorola.

Mvg Johan


rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #8 Gepost op: 25 oktober 2021, 09:05:26 »

Zoals ik het goed begrijp, is het gewoon een andere aansluiting waarbij er een ander type accessoire op aan te sluiten is. Maar bij beide aansluitingen uiteindelijk het zelfde doel min of meer te bereiken valt.


Niet helemaal dus, zoals hierboven aangegeven:
loconet is een universele bus.
de R-bus alleen terugmelding.

Aan loconet kun je dus ook een handregelaar koppelen, of een booster, dat kan niet aan een R-bus.
Als je alleen naar terugmelden kijkt dan zijn ze op dat gebied wel vergelijkbaar, maar loconet is dus meer dan alleen terugmelden.

Aan de z21 kun je natuurlijk ook handregelaars en boosters koppelen, maar dan via een andere bus, niet via de R-bus.

groet,
Roelco

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #9 Gepost op: 25 oktober 2021, 09:56:17 »
Aan de Z21 loconet bus kun je geen booster hangen dat werkt niet.
Het is alleen Loconet-T bus.

Mvg Johan

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4004
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #10 Gepost op: 25 oktober 2021, 10:04:23 »
De DR5000 heeft slechts 1 nadeel en dat is dat deze geen MM2 spreekt. Op dit ene punt na, is de DR5000 bij verreweg superieur aan elke andere centrale.

Je kan er alles op aansluiten wat je kan bedenken en hij heeft wifi ingebouwd voor bediening met een wlan maus of smartphone. Voor een z21 heb je daar nog extra spullen voor nodig waarmee je al gouw over de prijs van een Dr5000 gaat.

Voor de prijs van een zwarte Z21 met wlan pakket, heb je drie DR5000....

Als je moet kiezen tussen een Z21 en DR5000... DR5000 omdat.. goedkoper + beter (tenzij je marklin rijdt omdat MM2)

Omtrent de loconet vs R-bus terugmelders. Nooit meer omkijken naar R-bus melders en gewoon in de toekomst alles van Loconet kopen. Voor de prijs maakt het niet uit en de loconet versie zal uiteindelijk op meer centrales kunnen werken dan de R-bus versie.

Loconet is toekomst gericht waarbij de R-bus dat niet is. Ik kan je nu al vertellen dat de loconet bus in alle waarschijnlijkheid de R-bus zal overleven.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

  • Gast
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #11 Gepost op: 25 oktober 2021, 10:32:31 »
De DR5000 heeft slechts 1 nadeel en dat is dat deze geen MM2 spreekt. Op dit ene punt na, is de DR5000 bij verreweg superieur aan elke andere centrale.
Dat zijn nogal vet gedrukte beweringen, die toch ook wel getuigen van een bepaalde vooringenomenheid.
Maar het kan best waar zijn, dat ene nadeel, maar dan vergeet je even de voordelen te noemen van andere systemen.  Voordelen die Digikeijs dus niet heeft.
Zoals bijvoorbeeld BiDiB, in prijs ruimschoots vergelijkbaar met DGK, in opzet met name gericht op de bi-directionele communicatie.  Zo zijn de terugmelders standaard uitgevoerd voor RailCom en hoef je je daar dus geen zorgen over te maken.  Gecombineerd met een geschikt programma (zoals iTrain) beschik je dan over een systeem, dat duidelijk meer biedt dan de DR5000, is mijn mening.

locofiel

  • Gast
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #12 Gepost op: 25 oktober 2021, 10:36:22 »
Misschien ten overvloede, maar Loconet heeft patenten, waardoor loco net pegulanten vraagt van producenten. Dit wordt weer doorberekend. Roco (en Lenz) hebben een open structuur, zonder licenties.

Gr,

Dirk

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 515
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #13 Gepost op: 25 oktober 2021, 10:51:13 »
De terugmeldbus van het Lenz-systeem, "RS-bus", is ook geen open systeem, de werking ervan is door Lenz niet gedokumenteerd.
Al zijn er natuurlijk slimmerikken die het zelf uitgevlooid hebben.

VvKan

  • Gast
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #14 Gepost op: 25 oktober 2021, 11:03:12 »
Het "leuke" is dus dat je een RS bus hebt (Lenz)  en een door Lenz voor Roco gemaakte R bus.  Maar de componenten (oa bezetmelders) zijn niet uitwisselbaar.