Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
  

Auteur Topic: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?  (gelezen 5527 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #15 Gepost op: 25 oktober 2021, 11:10:11 »
Toch even ter vergelijking. Zowel voor de RS-bus als de R-bus zijn er wel alternatieven. LDT levert bijvoorbeeld terugmelders voor de RS-bus. Maar inclusief stroomdetectie kom je dan op ruim €8 per terugmeldpunt. Bij de componenten van Lenz zelf nog wat meer.

Ik heb een Lenzcentrale met daaraan gekoppeld een S88 naar Xpressnet interface. Dan kost een terugmeldpunt ineens iets van €2. Voor Loconet bestaat ook zoiets.

Digikeijs levert een interface S88 naar R-bus. Toch zou ik altijd voor Loconet gaan als dat de keuze is. Biedt meer mogelijkheden en je weet nooit wat je in de toekomst allemaal wil. Niet alleen kiezen op basis van een terugmeldbus.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2021, 11:13:53 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

  • Gast
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #16 Gepost op: 25 oktober 2021, 11:30:40 »
Helemaal mee eens.  Zo gebruik ik van oudsher Lenz met de RS bus, maar toen ik tegen beperkingen en limieten begon aan te lopen heb ik daar Loconet componenten bijgeschakeld.  Maar dan wel in een apart systeem, zodat ik daar zowel stand-alone als gekoppeld aan een PC iets aan heb.
Als ik de PC aanschakel heeft die dus een aparte lijn met de Lenz centrale en een aparte lijn (Loconet interface) met het hele stuk Loconet.

Omdat ik fervent voorstander en al deels gebruiker ben van RailCom, en (helaas) Lenz daar geen systeem voor heeft opgebouwd (wel lang geleden aangekondigd !) stap ik nu deels over op BiDiB, maar die heeft dus de eigen BiDiB bus met mogelijkheden voor aansluiting van oa Xpressnet.

In geval van nieuw aan te schaffen apparatuur gaat het dus niet zozeer om de korte termijn, maar om een idee hoe je op kortere of langere termijn je hele baan en besturing wil inrichten.  Het kiezen voor een PC met programma voor de besturing (Evt volledig automatisch) is toch iets wezenlijk anders dan uitgaan van een handbesturing met inschakelen van een programma als hulpmiddel voor bijvoorbeeld de beveiliging. Het kiezen van een terugmeldbus met bijbehorende spullen zou ik op de technische mogelijkheden en bereikbaarheid baseren, en op de kosten natuurlijk, waarbij Loconet het meest open en ook nog goedkoopst lijkt.  Wil je toch nog meer, denk dan aan BiDiB of Zimo (nog niet genoemd) met een "eigen" Can-bus, die weer anders is dan die van Roco en Märklin.

San-Markos

  • Online Online
  • Berichten: 426
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #17 Gepost op: 25 oktober 2021, 11:45:37 »
Duidelijk! Ik heb een hoop antwoorden gekregen op vragen (ook op vragen waarvan ik niet wist dat ik ze had  ;D).

Ik kan mij aanstaande vrijdag nu beter oriënteren op Eurospoor.

Nogmaals dank! (y)
Groet,

Mark

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #18 Gepost op: 25 oktober 2021, 12:20:20 »
Op zich zelf is dit best een interessante discussie. Maar het blijven allemaal protocollen en implementaties die niet in het publieke domein aanwezig zijn. In dit kader is het ook belangrijk om te kijken wat de NMRA en JMRI doen. Zie dit topic op de JMRI site: Hardware Support: CAN: Controller Area Networks. Het is duidelijk dat Loconet en de R-bus geen rol spelen in de toekomst zoals die door de NMRA en JMRI gezien worden. Enige analogie met het DCC protocol van Lenz, dat min of meer gelijk in het publieke domein kwam en Selectrix dat gecontroleerd bleef door Trix, bestaat er wel in mijn ogen. We weten nu welk protocol domineerd, ondanks het feit dat Selectrix in oorsprong superieur was.

Sorry voor "the spanner in the works"

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #19 Gepost op: 25 oktober 2021, 12:35:16 »
... ondanks het feit dat Selectrix in oorsprong superieur was.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, kun je uitleggen wat er zo superieur was aan Selectrix?

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4050
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #20 Gepost op: 25 oktober 2021, 12:55:26 »
Die weet ik ook. :police:

Selectrix heeft decoder feedback ingebouwd in het protocol zelf. Dat is dus anders dan bij DCC waar ze achteraf nog even railcom hebben ingeknutseld en vervolgens problemen veroorzaakten bij een groot scala aan voorheen perfect werkende dcc decoders. Zoals bepaalde mardec dingetjes om er maar 1 te noemen.

Het is ook beter dan mFx omdat selectrix wel altijd werkt. mFx stopt soms gewoon met werken omdat het protocol niet altijd even goed werkt. Daarom hebben central stations nu een pagina genaamd "verloren mFX loco's tergvinden". Marklin heeft dat toegevoegd nadat menig man terug stapte naar hun dealers met het bericht, deze trein doet niks meer.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #21 Gepost op: 25 oktober 2021, 13:07:26 »
Decoder feedback ingebouwd in het protocol? Wat voor feedback? En hoe werkt dat dan?

MFX laat ik maar even voor wat het is. Dat is meer dan een protocol dat de decoder aanstuurt.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2021, 13:09:05 door Klaas Zondervan »

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4050
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #22 Gepost op: 25 oktober 2021, 13:17:22 »
@Klaas
Er staat het eea op internet. Een ander voordeel was dat niet alles trager werd naarmate er meer treinen op de baan komen. Ze hadden ook al een voorloper van het ABC systeem (althans ik weet niet wie er eerder mee kwam). Volgens mij had ik geen gelijk over decoder feedback, van wat ik op de wiki lees, konden ze wel terugmelders op SX bus aansluiten. Op zich een erg interessante bus.
https://en.wikipedia.org/wiki/Selectrix#Selectrix_bus

@Meino,

Can bus heeft ook mijn voordeel en ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom niet alle bedrijven massaal zijn overgestapt op can bus. Iedereen maakte hun eigen communicatie protocollen tussen randapparatuur nadat can bus al een tijdje succesvol in gebruik was... op de halve wereld.

Waar ik dan weer van baal is dat die bedrijven die dan juist wel weer can gebruiken zoals marklin met crappy centrales aan komen zetten en vage DIN en andere exotische stekkers op de markt komen aanzetten. Die oude marklin digital systemen vond ik vele malen beter dan de central en mobile stations.

Ik snap ook niet waarom marklin verder is gegaan met hun crappy s88N bus in plaats van dat ze can bus terumelders hadden gemaakt. Ze hadden ook nog can bus accecoire modules kunnen maken, en een input module voor een schakelpaneel module. Allemaal goed mogelijk, beter dan wat ze nu hebben en ze doen er niks mee.

Ik moet nu op de club 2 schakelpanelen maken adhv van S88 modules, want ja dat is de enige manier om fysieke knoppen toe te voegen aan een marklin systeem. Buiten hun oudere apparaten om tenminste.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #23 Gepost op: 25 oktober 2021, 13:52:45 »
Die SX-bus was altijd de grote plus van Selectrix, vanwege snelheid en stabiliteit. Dat werd mede bereikt door een beperkt aantal beschikbare adressen en decoderfuncties. Op den duur werd dat voordeel daarmee een nadeel. Inmiddels kent Selectrix aanzienlijk meer adressen, maar daarmee was het voordeel weer weg.
Tevens kende Selectrixdecoders van begin aan af lastregeling, een jaar of 15 voordat lastregeling regel werd in DCC-decoders.

Kortom, Seectrix was zeker superieur in de jaren tachtig en negentig, maar die voorsprong is verdwenen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #24 Gepost op: 25 oktober 2021, 14:01:48 »
Dat was precies de periode dat de NMRA het DCC protocol van Lenz omarmde omdat daar geen licensie rechten aan vast zaten.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #25 Gepost op: 25 oktober 2021, 14:11:18 »
Wil je toch nog meer, denk dan aan BiDiB of Zimo (nog niet genoemd) met een "eigen" Can-bus, die weer anders is dan die van Roco en Märklin.
Met die can bus van Zimo (of Roco en Marklin) beperk je je nu juist.
Als de protocollen niet vrij (gegeven) zijn beperk je je nou juist tot een merk voor toebehoren.
De kans dat er andere fabrikanten met toebehoren voor komen zullen juist stukken kleiner zijn.

In de nieuwste DiMo (Digitale Modellbahn) staat een uitgebreid artikel over de verschillende bussen met hun voor en nadelen. En bij diverse bussen wordt als grootste nadeel dan juist genoemd het niet vrijgeven van protocollen.
Gr.
Eric

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4050
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #26 Gepost op: 25 oktober 2021, 14:27:56 »
marklins can bus protocol van de cs2 staat online en die is bij de cs3 niet veranderd. In theorie is het volgens mogelijk om met een arduino een XpressNet en of loconet naar can bus omzetter te maken. Staat onderop mijn todo list. Dan kan je mooi multimausen en simpele DIY apparaten toevoegen aan een marklin baan.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #27 Gepost op: 25 oktober 2021, 14:32:48 »
Dat is prima voor een particulier, maar onder wat voor licensie is dat gepubliceerd (GPL...) of moet je als commerciele partij gewoon een licensie bij Marklin kopen?
De kracht vann DCC is juist dat je de specs bij de NMRA kunt downloaden en gaan ontwikkelen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4050
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #28 Gepost op: 25 oktober 2021, 14:46:42 »
Ik heb geen idee of je zo'n apparaat zomaar mag verkopen. Van loconet weet ik dat je een licentie nodig heb. Dan moet je 1% van je omzet van verkoop van je loconet spul afdragen aan digitrax.

Maar ik mag wel een zelfbouw XpressNet shield verkopen die je op een uno kan prikken te samen met een canbus shield van aliexpress. Dan heb je benodige elektronica. Dan zet ik de software online en kunnen alle particulieren het zelf maken en verkoop ik slechts een klein simpel XpressNet shield.

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=cs2:cs2-en#protocol

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #29 Gepost op: 25 oktober 2021, 15:04:03 »
Ik weet niet of het helemaal opgaat, ook voor software gelden regels. Het hangt er maar van af hoe het protocol is gepubliceerd en onder welke voorwaarden. Ik ben niet voldoende op de hoogte van alle rechtsregels die rond dit soort zaken gelden. Om problemen te voorkomen zijn (software) licensies als GPL etc. geintroduceerd. Je schrijft dat je bij Loconet moet betalen, maar ook dat protocol is gewoon op het internet te vinden.

Overigens denk ik dat we het er genoeg over gehad.
Het enige wat ik probeerde te zeggen in mijn eerste reactie, is dat ik denk dat niet vrije software op den duur het onderspit delft en dat uiteindelijk opensource software het wint. Alleen als een fabrikant kans ziet om een absolute monopolie in een specifiek niche te verwerven heeft niet vrije software een kans.
Dus denk ik dat Loconet best nog lang bij ons zal zijn, maar net als Selectrix en MFX zal het uiteindelijk aan de zijlijn terecht komen.
Een belangrijke factor is de NMRA en de club van ontwikkelaars achter JMRI die door hun grootte veel meer kunnen investeren dan wat een bedrijfje als DigiTraxx kan ophoesten.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2021, 15:09:21 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg