Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 22:21:38
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Duvel
Vandaag om 22:12:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
Vandaag om 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
Vandaag om 21:01:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 20:54:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
Vandaag om 19:21:33
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
  

Auteur Topic: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?  (gelezen 7837 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #30 Gepost op: 25 October 2021, 15:19:52 »
Puntje is volgens mij wel dat hele horden modelbouwers apparatuur hebben die doet wat het moet doen en niet zo behoefte hebben aan alweer een nieuwe bus, hoe geweldig de specificaties ook zijn. Fabrikanten verdienen liever eerst ook hun investeringen terug.

De vergelijking met DCC gaat daarom niet helemaal op. DCC kwam er toen digitaal voor tweerail nog een nicheproduct was, mede dankzij de beperkte marketing van Trix ten behoeve van Selectrix. Fleischmann FMZ was nooit een hoogvlieger. Zimo zeer kostbaar. De markt lag open voor fabrikanten met DCC-spullen.
« Laatst bewerkt op: 25 October 2021, 15:42:39 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26761
    • Pagina van klaas
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #31 Gepost op: 25 October 2021, 16:23:05 »
Je schrijft dat je bij Loconet moet betalen, maar ook dat protocol is gewoon op het internet te vinden.
Net als bij alle patenten is de informatie vrij beschikbaar. Maar dat wil niet zeggen dat je het zonder toestemming commercieel mag uitbaten. Nabouwen voor eigen gebruik is dan weer wel toegestaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen?
« Reactie #32 Gepost op: 25 October 2021, 17:21:47 »
Een belangrijke factor is de NMRA en de club van ontwikkelaars achter JMRI die door hun grootte veel meer kunnen investeren dan [...]

In dit verband vind ik het opmerkelijk en ook jammer dat NMRA's LCC / OpenLCB nog niet echt van de grond komt.