Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling  (gelezen 8117 keer)

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
« Gepost op: 22 oktober 2021, 14:43:03 »


Goedemiddag allemaal.

Even een vraagje, wissels laat je buiten de secties, alleen in het linker deel zie je tussen de wissel stukjes rood baanvak. Moeten deze als aparte secties opgenomen worden of mag ik zoals rechts het geheel sectie vrij laten?

Ik rij H0 digitaal (nu nog lenz, maar stap denk ik over naar digikeijs) en wil mijn nieuwe baan aansturen met koploper.

alvast bedankt
Rob
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2021, 16:45:06 door Bert van Gelder »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: secties en wissels
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2021, 15:10:47 »
Met secties bedoel je blokken.
Inderdaad liggen wissel buiten blokken. Ik weet het is al vaker voorbijgekomen en er zullen wel uitzonderingssituaties zijn. Maar dit is de algemene stelregel.

Die korte rode stukjes, die korte blauwe stukjes trouwens ook, maak je onderdeel van de wisselstraat. Dan weet Koploper dat daar geen treinen mogen komen zolang een nadere trein die wisselstraat nog bezet houdt. Het mooiste is dan om volledige detectie te gebruiken. Dan kan je wisselstraten vrijgeven op het moment dat de laatste (stroomvoerende) assen dat deel verlaten hebben.

Wat is trouwens de reden dat je daar ook Engelse wissels gebruikt (tussen die rode stukjes)? In een kruiswissel is het gebruikelijker om daar een kruising op te nemen. Want in de praktijk zal er nooit een trein afbuigen en gelijk weer terugkeren naar het doorgaande spoor. Dat zou zo'n krappe situatie opleveren dat een trein daar ontspoort.
Gr.
Eric

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: secties en wissels
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2021, 15:35:10 »
Dank Eric, duidelijk ;D

en die engelse wissels...niet direct bij nagedacht...ik heb de kruisingen nog niet gevonden...

Ruim 10 jaar geleden is alles in dozen verdwenen en die doos is dus nog niet boven water..., aanpassen dus  (y)

VvKan

  • Gast
Re: secties en wissels
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2021, 15:38:20 »
Die korte rode stukjes, die korte blauwe stukjes trouwens ook, maak je onderdeel van de wisselstraat. Dan weet Koploper dat daar geen treinen mogen komen zolang een nadere trein die wisselstraat nog bezet houdt. Het mooiste is dan om volledige detectie te gebruiken. Dan kan je wisselstraten vrijgeven op het moment dat de laatste (stroomvoerende) assen dat deel verlaten hebben.
Ik ga er van uit dat er kruisingen bedoeld zijn.

Maar (zie rechterkant) je wil wel 2 treinbewegingen, beide rechtdoor, tegelijk kunnen uitvoeren, dus de hele wisselstraat zul je op moeten delen, zodat dat wel mogelijk blijft. Je mag dus niet het totale deel als 1 geheel zien.  Maar wel als er gekruist wordt, dan mag er geen andere beweging plaatsvinden.

VvKan

  • Gast
Re: secties en wissels
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2021, 15:43:46 »
Ik rij H0 digitaal (nu nog lenz, maar stap denk ik over naar digikeijs) en wil mijn nieuwe baan aansturen met koploper.
Ik rij Lenz (30 jaar, zeer tevreden) en doe Digikeijs weg (overgenomen baan).  Dus als je interesse hebt ?  En ik denk dat kooploper in de toekomst tegen grenzen aanloopt, omdat er geen ontwikkeling in zit.  Maar daar kunnen anderen meer en deskundiger over vertellen.

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: secties en wissels
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2021, 16:36:07 »

Maar (zie rechterkant) je wil wel 2 treinbewegingen, beide rechtdoor, tegelijk kunnen uitvoeren, dus de hele wisselstraat zul je op moeten delen, zodat dat wel mogelijk blijft. Je mag dus niet het totale deel als 1 geheel zien.  Maar wel als er gekruist wordt, dan mag er geen andere beweging plaatsvinden.

dat klopt ja, intercity's en grotere goederen treinen gaan rechtdoor, terwijl het lokale boemeltje de bergen in gaat en er daar ook klein goederen transport plaats vindt.

Dus ik moet boven en onder dan scheiden?

(wordt tijd dat ik de zolder opgeruimd heb en kan gaan bouwen ;) )

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: secties en wissels
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2021, 16:38:14 »
Ik rij Lenz (30 jaar, zeer tevreden) en doe Digikeijs weg (overgenomen baan).  Dus als je interesse hebt ?  En ik denk dat kooploper in de toekomst tegen grenzen aanloopt, omdat er geen ontwikkeling in zit.  Maar daar kunnen anderen meer en deskundiger over vertellen.

mag ik je pb sturen?

mijn lenz moet zwaar geupdate worden, daarbij merk ik dat t Duits me moeizamer afgaat...
en koploper ja, alleen met alle kennis die daarvan aanwezig is, is dat voor nu lekker om mee te herstarten..
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2021, 16:40:39 door Robs Biensbacherwalt »

VvKan

  • Gast
Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2021, 18:27:01 »
Als je boven en onder los van elkaar ziet, dan kun je 2 treinen tegelijkertijd rechtdoor rijden.  Moet en trein "van baan wisselen" dan zijn beide delen in een route aanwezig.  Dus het lijkt me correct, maar ik ken de condities in koploper niet.

PB is goed, ook over  een eventuele update van Lenz, want ik heb vrijwel direct contact met de distributeur van Lenz in Nederland.  Ook een Eindhovenaar, vandaar.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1877
Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2021, 22:24:44 »
Hallo Rob,

Inderdaad wordt Koploper niet verder ontwikkeld, nadat Paul Haagsma in 2019 is overleden. Er zitten echter zo veel mogelijkheden in dat je er nog voldoende mee vooruit kunt, zeker in combinatie met een DR5000 van Digikeijs. Ook met Lenz werkt Koploper overigens prima.
Op het Koploperforum is recent gemeld dat Koploper ook goed werkt onder Windows 11. Eén van mijn banen draait overigens op een PC, waarop Windows XP staat en ook dat gaat zonder problemen.
En als je je database goed in Koploper invoert, kun je je treinverkeer, ook aan de rechterkant van je station keurig afhandelen. Je moet dan wel de wissels ook van bezetmelders voorzien, zodat ze individueel kunnen worden vrijgegeven.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
« Reactie #9 Gepost op: 23 oktober 2021, 10:02:10 »
dank je Dirk,

ik had idd eea al gelezen, volgens mij wilde Paul al eerder stoppen met de ontwikkeling.
Zeker voor dit moment denk ik dat koplopen voor mij als herbeginner, prima voldoet.

gr
Rob

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
« Reactie #10 Gepost op: 23 oktober 2021, 10:52:56 »
alles is mogelijk in koploper voor je situatie als je de juiste wisselstraten aanlegt (met juiste wisselstanden).Daar definieer je ook de gebruikte wissels bij in volgorde.Koploper weet dan zelf wat er bezet en vrij is om verschillende treinen tegelijk te laten rijden (passeren)
Greetings,salutations,groetjes,

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
« Reactie #11 Gepost op: 24 oktober 2021, 09:30:08 »
alles is mogelijk in koploper voor je situatie als je de juiste wisselstraten aanlegt (met juiste wisselstanden).

Dat is t het...de juiste wisselstraten...zie weinig eenvoudige voorbeelden, dus nog ff door puzzelen ;)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
« Reactie #12 Gepost op: 24 oktober 2021, 11:51:11 »
ik had idd eea al gelezen, volgens mij wilde Paul al eerder stoppen met de ontwikkeling.
Zeker voor dit moment denk ik dat koplopen voor mij als herbeginner, prima voldoet.
Klopt dat Paul wilde stoppen met het implementeren van gebruikerswensen maar dat was niet zo zwart wit als hij aangaf. Tot vlak voor zijn onverwachtse overlijden kwamen er nog regelmatig nieuwe versies met uitbreidingen en bugfixes.
En Koploper is zeker nog goed te noemen. Het kan op veel vlakken nog steeds veel meer dan andere programma's.
Het grootste minpunt voor de toekomst kan je noemen het niet meer ondersteunen van nieuwe centrales en protocollen.

Dat is t het...de juiste wisselstraten...zie weinig eenvoudige voorbeelden, dus nog ff door puzzelen ;)
In jouw getekende schets kan je de kruiswissels links en rechts opdelen in een boven en onder gedeelte met isolatie op de kruising. DAn kan verkeer in beide richtingen ongestoord plaatsvinden.
En bij complexere wisselstraten kan je op die manier meerdere rijwegen instellen die niet met elkaar conflicteren en een soepeler treinverkeer toelaten zodat treinen niet ongewenst lang moeten wachten op vrijgave van een wisselstraat.

En je bent neem ik aan bekend met het Koploperforum?
Daar kan je ook terecht met meer gerichtere vragen. En kan je je database plaatsen zodat we makkelijker mee kunnen kijken en helpen met suggestie en/of aanpassingen in je database.
Gr.
Eric

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
« Reactie #13 Gepost op: 31 oktober 2021, 09:48:39 »
toch nog even hier proberen (koploperforum toelaten kost tijd en ik wil met de feestdagen echt testen)

Dit is straks de baan die gebouwd gaat worden:



En om te testen en spelen met koploper wil ik de onderstaande baan maken:



Voor mij is het belangrijk dat de rode sporen in het testbaantje de doorgaande lijn gaat worden (intercity's, groot transport) terwijl de blauwe en mintgroene lijn de boemellijntjes worden waar ook handmatig verkeer mogelijk is.
Eerder werd aangegeven dat ik de kruiswissel moest gaan isoleren, dus ...



Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
« Reactie #14 Gepost op: 31 oktober 2021, 11:57:30 »
Gezien het baanplan heb je een behoorlijke ruimte ter beschikking.
Alvast een opmerking over je baanplan.

Ik ga ervan uit dat je 2 rail gaat rijden. Dan heb je rechts bovenin twee keerlussen. De paarse en gele lus. Daar moet je dan gebruik maken van een keerlusschakeling.
En houdt de polariteit van je parallel lopende sporen gelijk. Dan krijg je bij de kruiswissels in ieder geval ook geen problemen.
Gr.
Eric