BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Robs Biensbacherwalt op 22 oktober 2021, 14:43:03

Titel: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 22 oktober 2021, 14:43:03
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/basis-station-6172b0602ad60.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/basis-station-6172b0602ad60.jpg)

Goedemiddag allemaal.

Even een vraagje, wissels laat je buiten de secties, alleen in het linker deel zie je tussen de wissel stukjes rood baanvak. Moeten deze als aparte secties opgenomen worden of mag ik zoals rechts het geheel sectie vrij laten?

Ik rij H0 digitaal (nu nog lenz, maar stap denk ik over naar digikeijs) en wil mijn nieuwe baan aansturen met koploper.

alvast bedankt
Rob
Titel: Re: secties en wissels
Bericht door: Remunj op 22 oktober 2021, 15:10:47
Met secties bedoel je blokken.
Inderdaad liggen wissel buiten blokken. Ik weet het is al vaker voorbijgekomen en er zullen wel uitzonderingssituaties zijn. Maar dit is de algemene stelregel.

Die korte rode stukjes, die korte blauwe stukjes trouwens ook, maak je onderdeel van de wisselstraat. Dan weet Koploper dat daar geen treinen mogen komen zolang een nadere trein die wisselstraat nog bezet houdt. Het mooiste is dan om volledige detectie te gebruiken. Dan kan je wisselstraten vrijgeven op het moment dat de laatste (stroomvoerende) assen dat deel verlaten hebben.

Wat is trouwens de reden dat je daar ook Engelse wissels gebruikt (tussen die rode stukjes)? In een kruiswissel is het gebruikelijker om daar een kruising op te nemen. Want in de praktijk zal er nooit een trein afbuigen en gelijk weer terugkeren naar het doorgaande spoor. Dat zou zo'n krappe situatie opleveren dat een trein daar ontspoort.
Titel: Re: secties en wissels
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 22 oktober 2021, 15:35:10
Dank Eric, duidelijk ;D

en die engelse wissels...niet direct bij nagedacht...ik heb de kruisingen nog niet gevonden...

Ruim 10 jaar geleden is alles in dozen verdwenen en die doos is dus nog niet boven water..., aanpassen dus  (y)
Titel: Re: secties en wissels
Bericht door: VvKan op 22 oktober 2021, 15:38:20
Die korte rode stukjes, die korte blauwe stukjes trouwens ook, maak je onderdeel van de wisselstraat. Dan weet Koploper dat daar geen treinen mogen komen zolang een nadere trein die wisselstraat nog bezet houdt. Het mooiste is dan om volledige detectie te gebruiken. Dan kan je wisselstraten vrijgeven op het moment dat de laatste (stroomvoerende) assen dat deel verlaten hebben.
Ik ga er van uit dat er kruisingen bedoeld zijn.

Maar (zie rechterkant) je wil wel 2 treinbewegingen, beide rechtdoor, tegelijk kunnen uitvoeren, dus de hele wisselstraat zul je op moeten delen, zodat dat wel mogelijk blijft. Je mag dus niet het totale deel als 1 geheel zien.  Maar wel als er gekruist wordt, dan mag er geen andere beweging plaatsvinden.
Titel: Re: secties en wissels
Bericht door: VvKan op 22 oktober 2021, 15:43:46
Ik rij H0 digitaal (nu nog lenz, maar stap denk ik over naar digikeijs) en wil mijn nieuwe baan aansturen met koploper.
Ik rij Lenz (30 jaar, zeer tevreden) en doe Digikeijs weg (overgenomen baan).  Dus als je interesse hebt ?  En ik denk dat kooploper in de toekomst tegen grenzen aanloopt, omdat er geen ontwikkeling in zit.  Maar daar kunnen anderen meer en deskundiger over vertellen.
Titel: Re: secties en wissels
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 22 oktober 2021, 16:36:07

Maar (zie rechterkant) je wil wel 2 treinbewegingen, beide rechtdoor, tegelijk kunnen uitvoeren, dus de hele wisselstraat zul je op moeten delen, zodat dat wel mogelijk blijft. Je mag dus niet het totale deel als 1 geheel zien.  Maar wel als er gekruist wordt, dan mag er geen andere beweging plaatsvinden.

dat klopt ja, intercity's en grotere goederen treinen gaan rechtdoor, terwijl het lokale boemeltje de bergen in gaat en er daar ook klein goederen transport plaats vindt.

Dus ik moet boven en onder dan scheiden?

(wordt tijd dat ik de zolder opgeruimd heb en kan gaan bouwen ;) )
Titel: Re: secties en wissels
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 22 oktober 2021, 16:38:14
Ik rij Lenz (30 jaar, zeer tevreden) en doe Digikeijs weg (overgenomen baan).  Dus als je interesse hebt ?  En ik denk dat kooploper in de toekomst tegen grenzen aanloopt, omdat er geen ontwikkeling in zit.  Maar daar kunnen anderen meer en deskundiger over vertellen.

mag ik je pb sturen?

mijn lenz moet zwaar geupdate worden, daarbij merk ik dat t Duits me moeizamer afgaat...
en koploper ja, alleen met alle kennis die daarvan aanwezig is, is dat voor nu lekker om mee te herstarten..
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: VvKan op 22 oktober 2021, 18:27:01
Als je boven en onder los van elkaar ziet, dan kun je 2 treinen tegelijkertijd rechtdoor rijden.  Moet en trein "van baan wisselen" dan zijn beide delen in een route aanwezig.  Dus het lijkt me correct, maar ik ken de condities in koploper niet.

PB is goed, ook over  een eventuele update van Lenz, want ik heb vrijwel direct contact met de distributeur van Lenz in Nederland.  Ook een Eindhovenaar, vandaar.
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: phdirk op 22 oktober 2021, 22:24:44
Hallo Rob,

Inderdaad wordt Koploper niet verder ontwikkeld, nadat Paul Haagsma in 2019 is overleden. Er zitten echter zo veel mogelijkheden in dat je er nog voldoende mee vooruit kunt, zeker in combinatie met een DR5000 van Digikeijs. Ook met Lenz werkt Koploper overigens prima.
Op het Koploperforum is recent gemeld dat Koploper ook goed werkt onder Windows 11. Eén van mijn banen draait overigens op een PC, waarop Windows XP staat en ook dat gaat zonder problemen.
En als je je database goed in Koploper invoert, kun je je treinverkeer, ook aan de rechterkant van je station keurig afhandelen. Je moet dan wel de wissels ook van bezetmelders voorzien, zodat ze individueel kunnen worden vrijgegeven.
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 23 oktober 2021, 10:02:10
dank je Dirk,

ik had idd eea al gelezen, volgens mij wilde Paul al eerder stoppen met de ontwikkeling.
Zeker voor dit moment denk ik dat koplopen voor mij als herbeginner, prima voldoet.

gr
Rob
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: bellejt op 23 oktober 2021, 10:52:56
alles is mogelijk in koploper voor je situatie als je de juiste wisselstraten aanlegt (met juiste wisselstanden).Daar definieer je ook de gebruikte wissels bij in volgorde.Koploper weet dan zelf wat er bezet en vrij is om verschillende treinen tegelijk te laten rijden (passeren)
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 24 oktober 2021, 09:30:08
alles is mogelijk in koploper voor je situatie als je de juiste wisselstraten aanlegt (met juiste wisselstanden).

Dat is t het...de juiste wisselstraten...zie weinig eenvoudige voorbeelden, dus nog ff door puzzelen ;)
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Remunj op 24 oktober 2021, 11:51:11
ik had idd eea al gelezen, volgens mij wilde Paul al eerder stoppen met de ontwikkeling.
Zeker voor dit moment denk ik dat koplopen voor mij als herbeginner, prima voldoet.
Klopt dat Paul wilde stoppen met het implementeren van gebruikerswensen maar dat was niet zo zwart wit als hij aangaf. Tot vlak voor zijn onverwachtse overlijden kwamen er nog regelmatig nieuwe versies met uitbreidingen en bugfixes.
En Koploper is zeker nog goed te noemen. Het kan op veel vlakken nog steeds veel meer dan andere programma's.
Het grootste minpunt voor de toekomst kan je noemen het niet meer ondersteunen van nieuwe centrales en protocollen.

Dat is t het...de juiste wisselstraten...zie weinig eenvoudige voorbeelden, dus nog ff door puzzelen ;)
In jouw getekende schets kan je de kruiswissels links en rechts opdelen in een boven en onder gedeelte met isolatie op de kruising. DAn kan verkeer in beide richtingen ongestoord plaatsvinden.
En bij complexere wisselstraten kan je op die manier meerdere rijwegen instellen die niet met elkaar conflicteren en een soepeler treinverkeer toelaten zodat treinen niet ongewenst lang moeten wachten op vrijgave van een wisselstraat.

En je bent neem ik aan bekend met het Koploperforum?
Daar kan je ook terecht met meer gerichtere vragen. En kan je je database plaatsen zodat we makkelijker mee kunnen kijken en helpen met suggestie en/of aanpassingen in je database.
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 31 oktober 2021, 09:48:39
toch nog even hier proberen (koploperforum toelaten kost tijd en ik wil met de feestdagen echt testen)

Dit is straks de baan die gebouwd gaat worden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-koploper-617e56efe4457.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-koploper-617e56efe4457.jpg)

En om te testen en spelen met koploper wil ik de onderstaande baan maken:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/proefbaan-koploper-617e567b89ee0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/proefbaan-koploper-617e567b89ee0.jpg)

Voor mij is het belangrijk dat de rode sporen in het testbaantje de doorgaande lijn gaat worden (intercity's, groot transport) terwijl de blauwe en mintgroene lijn de boemellijntjes worden waar ook handmatig verkeer mogelijk is.
Eerder werd aangegeven dat ik de kruiswissel moest gaan isoleren, dus ...


Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Remunj op 31 oktober 2021, 11:57:30
Gezien het baanplan heb je een behoorlijke ruimte ter beschikking.
Alvast een opmerking over je baanplan.

Ik ga ervan uit dat je 2 rail gaat rijden. Dan heb je rechts bovenin twee keerlussen. De paarse en gele lus. Daar moet je dan gebruik maken van een keerlusschakeling.
En houdt de polariteit van je parallel lopende sporen gelijk. Dan krijg je bij de kruiswissels in ieder geval ook geen problemen.
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 31 oktober 2021, 13:00:03
hoi Eric,

idd 2 rail
Ik heb 4 keerlus modules van mn oude baan, dus  dat zit wel goed.
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Remunj op 01 november 2021, 05:57:34
 (y)
Dan verwacht ik dat het allemaal wel goed komt  ;D
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: VvKan op 01 november 2021, 10:28:28
In je tekening van de baan staan in de kruiswissels rechts en links nog steeds 2 Engelse wissels getekend.   Ik neem aan, dat je die in de praktijk gaat vervangen door kruisingen.  Want Engelse wissels op die plekken hebben totaal geen zin.

En je hebt nog keerlusmodules uit het verleden.  Mag ik vragen welke ?
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Remunj op 01 november 2021, 12:43:56
In je tekening van de baan staan in de kruiswissels rechts en links nog steeds 2 Engelse wissels getekend.
Staan volgens mij nu toch echt twee kruisingen getekend.
Klik de tekening maar eens aan en zoom in  ;D
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 01 november 2021, 14:12:25
In je tekening van de baan staan in de kruiswissels rechts en links nog steeds 2 Engelse wissels getekend.   

Die zijn idd aangepast zoals remunj al aangaf.

En je hebt nog keerlusmodules uit het verleden.  Mag ik vragen welke ?

de LK100 van lenz, hebben altijd probleemloos gewerkt.

Ik heb wel gelezen dat er vanwege problemen al een oplossing bestaat, eerst straks maar eens kijken of ik die oplossing nodig heb ;)

(ik zal in mn testbaan proberen een klein lusje te maken, eens zien wat er gebeurt)
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: VvKan op 01 november 2021, 16:11:25
Zie bij vergroten nu ook dat het gewone kruisingen zijn.
De LK100 is behoorlijk oud, en mogelijk ook verouderd te noemen.  De omschakeltijd is vrij lang door gebruik van een omschakelrelais.  Dan hangt het af van de gevoeligheid van de centrale, maar die is misschien nog wel in te stellen.
Het grootste probleem met de LK100 is van begin af aan geweest, dat iedere loc een andere reactie geeft voor het omschakelen.  Daarvoor zit ook die regelbare weerstand er op.  Maar als 2 loc's een behoorlijk andere instelling nodig hebben, dan gaat dat dus niet goed werken.
Was je er tevreden over, dan gewoon proberen.  Is toch heel makkelijk uit te wisselen (4 draadjes)

Wil je een gelijksoortige keerlusmodule, dan is zeker de LK200 aan te bevelen:  supersnel (microseconden ipv milliseconden, dus een factor 1000 keer sneller)  en totaal geen instelling nodig.  Werkt altijd perfect.
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: phdirk op 01 november 2021, 22:28:56
Hallo Rob,

Als je toch nieuwe keerlusschakelingen gaat kopen, kun je ook overwegen de Xtreme Keerlusschakeling van Wim Ros (Rosoft) aan te schaffen. Deze werken niet op kortsluiting, maar op het detecteren van de trein bij het inrijden van de schakelsectie van de keerlus. De schakeling poolt dan netjes de keerlus om voordat de trein de het keerlusgedeelte inrijdt. Dat is, vind ik persoonlijk, een netter systeem dan de kortsluitsystemen.
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 02 november 2021, 09:12:18
ik ga eerst testen Dirk, zal de de Xtreme Keerlusschakeling zeker meenemen, ook al geeft hij een boel soldeerwerk  ;)
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 23 november 2021, 16:20:31
Inmiddels veel van de oude spullen nagelopen en hier en daar de aansluiting opnieuw gesoldeerd (slopen van banen is ook een vak...)

En nu dus volop aan het voorbereiden voor m'n test baan.

Daar kom ik het volgende probleem tegen, op jullie advies ga ik de kruisingen isoleren van de hoofdbanen, alleen hoe ga ik de voeding van de kruising nu regelen?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/proefbaan-koploper-619d044b4d825.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/proefbaan-koploper-619d044b4d825.jpg)

Ik heb dat voorheen met een schakelaar gedaan. Is dat nu via koploper te regelen of moet ik dat uit de engelse wissels halen of een keerlus module erop zetten?

Betreft de peco SL 94 kruising.


Hoofd tolt een beetje van alle nieuwe info :laugh:

Alvast bedankt weer!






Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: VvKan op 23 november 2021, 16:44:51
Daar kom ik het volgende probleem tegen, op jullie advies ga ik de kruisingen isoleren van de hoofdbanen, alleen hoe ga ik de voeding van de kruising nu regelen?

Betreft de peco SL 94 kruising.
Helemaal niets voor nodig, is een kruising met geïsoleerde rijbanen.  Als je die wil isoleren vanwege het instellen van rijwegen, dan als "blok" of sectie in je programma opnemen, in dit geval 2 blokken,  maar of dat nodig is ??   Anders gewoon op een bezetmelder aansluiten en in je programma niet gebruiken.
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 23 november 2021, 18:13:15
 :-\ haha, had ik ze echt er zo inzitten, geen idee dus :laugh:

dank je Veronique
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: phdirk op 23 november 2021, 20:06:47
Hallo Rob,

Het kan zelfs nog simpeler in Koploper. Je neemt de kruising op in de betreffende wisselstraat. Koploper zorgt dan meteen voor het voorkomen van flankaanrijdingen.
 
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 23 november 2021, 20:42:28
Hallo Rob,

Het kan zelfs nog simpeler in Koploper. Je neemt de kruising op in de betreffende wisselstraat. Koploper zorgt dan meteen voor het voorkomen van flankaanrijdingen.


Aha, zoiets verwachte ik al, alleen nog (steeds) niet toegelaten op t koploper forum, dus heb ik daar nog weinig over gelezen....

dankje Dirk
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: phdirk op 24 november 2021, 20:43:18
Hallo Rob,

Enig idee waarom dat zolang duurt.
Over wisselstraten in Koploper is overigens ook veel lezenswaardig te vinden in de Helpfile van Koploper zelf en de manual. Koploper en de manual kun je ook zonder op het forum te zitten downloaden.
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 25 november 2021, 08:48:43
Geen idee phdirk
na de aanmelding moet je wachten op de bevestiging van je inschrijving en dat heb ik nog niet gehad.
Opnieuw registreren heeft geen zin, want je gegevens (naam en mail) zijn al in gebruik.... 8) )

Anderzijds, ik ben er ook niet meer achteraan gegaan, na 15 jaar valt er weer veel bij te leren en moet er een boel gepoetst worden aan de oude spulletjes ;)

Maarrr, misschien dat iemand daar een berichtje kan plaatsen om naar de aanmeldingen te kijken...

(en ik zal eens in de hulpfile kijken...bedankt voor de tip)
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Bert V op 25 november 2021, 08:55:39
Rob,

Misschien heb je dat al lang gecontroleerd maar het zou ook kunnen dat die bevestigingsmail in je spam map terecht is gekomen. Die filters werken nu eenmaal niet altijd even goed en willen nog wel eens een goede betrouwbare mail als spam classificeren.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 25 november 2021, 09:01:30
nee dat is het probleem niet, controleer deze paar keer per week omdat daar ook wel belangrijke mail voor me binnen komt.

Het enig dat zou kunnen is dat ze onder een "vreemde" naam bevestigen, dat gooi ik direct weg namelijk...alleen kan ik me dat niet helemaal voorstellen...
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: phdirk op 25 november 2021, 20:47:11
Hallo Rob,

Ik zal eens een poging wagen op het Koploperforum.
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Pascal77 op 25 november 2021, 22:19:29
Hoi Rob.
Ik heb hetzelfde gehad, maar met wat hulp van andere forumleden.

Bijgaand het draadje wat ik er toen over geopend heb.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98687.msg3222226812#msg3222226812

Misschien helpt het jou ook.
Succes.
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 26 november 2021, 08:37:19
Haha pascal, phdirkwas dus ook jou redder in nood :)
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 14 december 2021, 09:47:04
Inmiddels alsnog welkom geheten op het Koploper forum, waarvoor mijn dank phDirk!

En zelf vooral bezig geweest met schuiven van de wissels in het centrale station, want het was niet naar mijn zin...en nu wel, dus ff nog een blok/sectie check...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/centrale-station-14-12-2021-61b85861d3ac8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/centrale-station-14-12-2021-61b85861d3ac8.jpg)

De paarse en groene lijnen zijn doorgaande intercity's en goederen treinen, de blauw en bruine de boemeltjes, welke aan het perron (1,40 nu) stoppen en via links en rechts boven de bergen in gaan. Grijs zijn de aftakkingen naar de toekomstige overslag en onderhoudsterreinen.

Ik zou zeggen schieten maar :)

Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 december 2021, 09:53:41
Het eerste schot: doorgaande intercity's rijden niet over afbuigende wissels. Goederentreinen soms wel, om roest te rijden over weinig gebruikte sporen.
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 14 december 2021, 10:01:52
Ai Klaas, ontwerpvaud van de architect, perron zit tussen de sporen in en daar moeten veel boemeltjes komen te staan en rijden....maar misschien oplosbaar met het programmeren..;)
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: VvKan op 14 december 2021, 10:08:27
Sluit me aan bij Klaas.  Bovendien zie ik nu, dat je bij de dubbele overgangen ook bochtjes gebruikt:  wissel, tegenbochtje, kruising, tegenbochtje, wissel. Dat geeft wel een hele hoop geslinger, totaal niet overeenkomend met de werkelijkheid.
Ik weet niet met welke soort rail je dit plan wil maken, maar ik zou zoeken naar een andere geometrie, dus een ander merk, dat daar een betere oplossing voor heeft.
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 14 december 2021, 10:17:10
Ik heb vooral Peco 100, verder alleen nog een tiental antieke Fleismann wissels, welke ik misschien in een ander deel ga gebruiken..

De engelse wissels en de kruisingen sluiten niet zo lekker op elkaar aan, dus daar moet iets tussen, wil ik de totale geometrie behouden. ( en zijn uitzondering niet welke de regel maken ;) )


Al met al is het best lastig, 15 jaar niets gedaan he...en ben meer van bouwen en zien waar het uit komt, terwijl ik grensverleggend (voor mezelf) bezig probeer te zijn, door alles vooraf al te tekenen (eerste tekening al weer twee maanden oud of zo..)
Mocht iemand erg handig zijn met tekenen...



Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: VvKan op 14 december 2021, 13:16:23
Volgens mij ben je bezig er een ratjetoe van te maken.
Als ik uit mag gaan van wissels en Engelse wissels van 15 gr.  dan dient de kruising tussen de sporen 30 gr. te zijn.  Daar zie ik:  15 gr., vandaar de bochtjes.  En vandaar de grote afstand tussen de 2 doorgaande sporen.

Als je de 2 doorgaande sporen dichter bij elkaar krijgt, kun je tevens het verschil maken tussen de doorgaande hoofdbaan en de 2 zijsporen op het station.  Dan werk je dus met 2 perrons ipv één.  Dat lijkt me een veel betere oplossing.
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 14 december 2021, 13:16:56
goed, nieuwe ronde nieuwe kansen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/centrale-station-3-1-14-12-2021-61b88af98de19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/centrale-station-3-1-14-12-2021-61b88af98de19.jpg)
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 14 december 2021, 13:28:47
Volgens mij ben je bezig er een ratjetoe van te maken.

Is dat niet de lol van een hobbyist?

Maar alle gekheid op een stokje,
De korte kruising die ik heb (denk 30 graden) zijn Fleischmanns, vanwege het onderhoud gebruik ik die liever niet door de pecorails heen. Vandaar deze oplossing.

Ik wilde eigenlijk met twee perrons werken, maar dat derde perron (nu nr 1) kan er net zo goed bij. Is een beetje de situatie van station Tiel eind 70 jaren (als ik het me goed herinner) waar idd nogal wat voorbij kwam stormen langs de perrons.
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: VvKan op 14 december 2021, 14:54:11
Als je die niet wil gebruiken (onderhoud ?) dan zou ik toch kiezen voor 2x Peco 30 gr. kruising.  Is veel eleganter.
Maar als dit ontwerp je lol is, ga je gang. 
Mijn lol zou een realistischer aanpak zijn.  Eventueel zelfs met verzagen van de (Peco) kruisingen om de sporen wat dichter bij elkaar te krijgen.  Dan ben je echt iets voor jezelf aan het maken, zonder al het kant en klare, dat niet tot een gewenste oplossing leidt.
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 14 december 2021, 15:58:04
  Eventueel zelfs met verzagen van de (Peco) kruisingen om de sporen wat dichter bij elkaar te krijgen.  Dan ben je echt iets voor jezelf aan het maken, zonder al het kant en klare, dat niet tot een gewenste oplossing leidt.

 :-[ Daarvoor ben ik een te grote nono Veronique, ik vind dit (automatiseren) al best spannend. Niet dat ik geen vertrouwen heb dat ik er niet uit ga komen...alleen zal best wat zweet druppels gaan kosten  ;D
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: VvKan op 14 december 2021, 16:36:00
Maar die rare bochtjes moet je ook zagen, neem ik aan. Dus als je dat nou op een kruising doet verander je van een nono in een yehyeh. Is veel leuker  (y)

PS Ik ken iemand die als ik het vraag dat vast ook wel voor je wil doen, ter plekke, zodat je mee kunt kijken en het daarna mogelijk zelf kunt.
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 14 december 2021, 17:00:53
Maar die rare bochtjes moet je ook zagen, neem ik aan. Dus als je dat nou op een kruising doet verander je van een nono in een yehyeh. Is veel leuker  (y)

PS Ik ken iemand die als ik het vraag dat vast ook wel voor je wil doen, ter plekke, zodat je mee kunt kijken en het daarna mogelijk zelf kunt.

mmm, wissels en kruisingen verzagen vind ik toch wat zonde..wordt weer lastig met hergebruik in een volgende baan... Veel van wat ik heb komt alweer op mijn derde baan nu ;D
Daarbij zaag ik niet maar knip, net zo makkelijk  (y)

Verder zit ik in een zwaar beveiligde bubbel, dus buiten directe familie komt hier voorlopig eventjes niemand binnen, wel heel leuk dat je dat aanbied!
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 15 december 2021, 07:08:40
na een nachtje slapen.....toch maar naar Veronique luisteren, vandaag versie 4.0 maken...
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: peterha op 15 december 2021, 08:58:10
In de laatste tekening ligt helemaal onderaan (grijze spoor) een rechts wissel, waardoor het spoor dat een bocht naar rechts maakt een slinger maakt. Aan de doorgaande kant ligt ook een tegenboog naar de kruising toe.
Kun je dat rechts wissel niet vervangen door een links wissel, waardoor dat ene tegenboogje al door het afslaande wissel gevormd wordt en het onderste spoor netjes rechtdoor gaat en geen slinger de bocht om maakt?
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 15 december 2021, 09:36:36
Versie 4.0, inclusief charmantere wissel by Peter :


De extra ruimte ga ik links en rechts van het station gebruiken, omdat met 7 wagons ik dat al een leuke lengte voor de perrons vind.
De tussenstukjes bij de kruisingen worden denk ik iets groter, omdat nu het midden perron erg smal wordt (5 cm), daar moet nl ook nog een loopbrug komen om überhaupt op die perrons te kunnen komen  ;)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/basis-station-4-0-15-12-2021-61b9a8752d39b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/basis-station-4-0-15-12-2021-61b9a8752d39b.jpg)

Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: VvKan op 15 december 2021, 12:33:12
Geweldig.  En nu dus, in plaats van de kruisingen te zagen, juist verlengen om meer breedte voor je perron te maken  (y)
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 15 december 2021, 12:48:40
 ;D
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 december 2021, 12:56:41
Dan moeten de doorrijdende intercity's nog steeds over afbuigende wissels.
Ik zou het groene en het blauwe spoor zo dicht mogelijk bij elkaar brengen, zodat er geen perron meer tussen kan.
De perrons leg je dan aan de buitenkant van de lichtblauwe sporen.
Het grijze spoor aan de onderkant moet dan een stuk opschuiven of helemaal weg.
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 15 december 2021, 13:18:10
Dan moeten de doorrijdende intercity's nog steeds over afbuigende wissels.

Nee hoor Klaas, de intercity's rijden (over de wissels) rechtdoor. (langs perron 2 of 3 afhankelijk waar ze vandaan komen)

De boemeltjes kunnen naar de gelang de ruimte op één van de perrons stoppen en grote goederen treinen over vrije sporen doorgaan of eventueel roest weg rijden op het onderste mintgroene spoor.

De grijze banen gaan naar het industrieterrein, opschuiven kan, weg zeker niet, want daar komt hopelijk het grote rangeergeluk ;)


Mijn idee is dat alles programmeerbaar is (iek..) en wil proberen om daar tussen kerst en nieuw in mijn vakantie mee te beginnen. Dus loop ik inmiddels wat achter in mijn planning, maar ach, als dat in de grote mensen wereld gebeurd, dan mag dat van mij ook de Preiser wereld ;)
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: phdirk op 15 december 2021, 22:44:05
Hi All,

In Apeldoorn rijden de treinen richting Amersfoort (Intercity's) al zo'n 25 jaar bij het vertrek uit het station over een afbuigend wissel in de hoofdbaan. Die is er gekomen toen het rechtdoorgaande spoor langs het perron werd opgeheven.

https://www.google.nl/maps/place/Station+Apeldoorn/@52.2093216,5.9671093,240m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x920b167ee5887269!8m2!3d52.2095781!4d5.9685879

Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 december 2021, 08:59:29
Ja, maar dat is een andere situatie. Die intercity's stoppen daar. Ik ken wel meer plaatsen waar stoppende intercity's over afbuigende wissels in- of uitrijden, b.v. Roosendaal.
Maar kijk je b.v. naar Geldermalsen, waar veel treinen doorrijden, dan gaan die allemaal over rechtdoorgaand spoor.
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 24 december 2021, 13:39:20
toch nog een vraagje, is er ergens een standaard voorbeeld digitale CV boom te vinden?

dus welke adressen je gebruikt voor welke groep?

loc's 1-99
verlichting
bezetmelding
wissels
seinen
etc

nu ik toch helemaal opnieuw begin is dat ook handig om aan te houden  ;)

en fijne feestdagen allemaal!
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Remunj op 24 december 2021, 14:43:19
Wat bedoel je met een CV boom  ??? ???

En wat jij aanhoudt voor adressen is helemaal aan jou.
Daar is geen "standaard" voor.

Allereerst, loc adressen staan helemaal los van wissel/sein adressen. Die worden heel anders aangestuurd. Je kunt dus zowel een wissel met adres 1 hebben als een loc met adres 1.
Voor locs houdt ik als adres het locnummer aan. Als je Nederlands rijdt is het heel simpel en kom je met het 4 cijferige nummer prima uit de voeten. Gewoon uitgebreide adressen selecteren in je decoder en het loc nummer als adres invoeren.

Voor wissels en seinen geldt dat die niet een zelfde adres kunnen hebben. Dat zij beide accessoire adressen en moeten uniek zijn.
Je kan ervoor kiezen om wissels vanaf 1 te nummeren en seinen b.v. vanaf 200. Dan kom je niet snel in de knoop.

En bezetmelders hebben ook weer een eigen manier. Ook die kan je gewoon vanaf 1 beginnen te nummeren.

PS Misschien nog een keer de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Digitale_baanbesturing) te raadplegen en het hoofdstuk digitale baanbesturing goed te lezen.
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 24 december 2021, 15:52:12
ik bedoel dus een soort organogram...

Gelukkig volgende week vrij en m'n test baan klaar, dus al die losse informatie die te vinden is dan stap voor stap in de praktijk gaan brengen.
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Remunj op 25 december 2021, 08:47:51
ik bedoel dus een soort organogram...
Ok.
Sommige CV's zijn genormaliseerd. Die vindt je bij de NMRA. Hier dus (https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.2.2_decoder_cvs_2012.07.pdf)
De overige zijn per fabrikant verschillend.
Daar zal je echt de handleidingen van de de decoders voor moeten raadplegen.

Maar CV's staan weer los van adressen die je toekent aan locdecoder, wisseldecoders, seindecoders etc.
Titel: Re: Secties en wissels, hulp gevraagd bij blok-indeling
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 27 december 2021, 08:32:16
Mooi, dankje Erik