Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door ruudns
Vandaag om 20:39:50
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 20:27:45
Duits transport, waar in NL? door Oosterspoor
Vandaag om 20:27:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:57:40
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 19:20:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
  

Auteur Topic: Trein 2242 Hildesheim - Hengelo  (gelezen 8675 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2934
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Trein 2242 Hildesheim - Hengelo
« Reactie #15 Gepost op: 19 August 2023, 16:11:37 »
Het wordt tijd dat ik dat boek terugvind/-krijg... ::)

Gezien de loc, denk ik eerder dat het gaat om trein 2042 op de eerste foto. Alles wat bij Rheine rijdt op foto's uit die tijd is voor veel Duitsers reden om aan te nemen dat het voor de Emslandstrecke bestemd is. ::)  In 1974 werden deze treinen nog veel met stoom gereden op de Emslandstrecke.

Ik denk ook dat het geen 2242 betreft, aangezien er letterlijk boven staat "220 066-5 hat am 31.08.1974 Rheine verlassen und sich mit einem Eilzug auf den Weg Richtung Emden gemacht." - zuid-noord dus, Rheine richting Emden. Vincent bedoelde het volgens mij ook als voorbeeld van een soortgelijke samenstelling.

Je kunt eigenlijk wel stellen dat er een allegaartje van vooroorlogse bagagewagens in die 2242/2249 heeft meegereden. Daarvan zijn heel veel verschillende varianten gebouwd en kennelijk ook ingezet. Het gaat er dus nu om een foto te vinden met een Dye973 in trein 2242/2249.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9000
  • Hengelooo 1:160
Re: Trein 2242 Hildesheim - Hengelo
« Reactie #16 Gepost op: 20 August 2023, 08:41:46 »
"220 066-5 hat am 31.08.1974 Rheine verlassen und sich mit einem Eilzug auf den Weg Richtung Emden gemacht."

Dat had ik gelezen en dat was precies waar ik op aansloeg in mijn vorige post. Loc 220 066-5 is op dat moment van Bw Hannover. Die locs reden in (o.a.) dat jaar de reizigerstreinen naar en van Hengelo, zo ook treinenpaar 2242/2249. Op de Emslandstrecke reden dit soort samenstellingen ook, alleen met andere locs zoals stoom. Pas nadat Bw Oldenburg met ingang van de zomerdienst 75-76 V200'en onder haar hoede kreeg (afkomstig uit het Zwatzwald) waren op de Emslandstrecke ook 220'ers te zien. Nog weer een jaar later kreeg Oldenburg 221'ers erbij en op het zelfde moment alle 220'ers uit Braunschweig die kort daarvoor (winterdienst 75-76) door Hannover waren overgedragen. Daaronder de 220 066-5...   

Ik ben er niet bij geweest, ik leerde op dat moment boom-roos-vis-vuur te schrijven, dus ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat deze trein niet de Emslandstrecke opging, maar gezien de loc i.c.m. de datum, geen treinnummer is vermeld en het feit dat Duitsers geneigd zijn te geloven dat alles bij Rheine de Emslandstrecke op- en afkwam, denk ik dat het trein 2242 was. De samenstelling voldoet ook nog eens aan dat beeld.   



Je kunt eigenlijk wel stellen dat er een allegaartje van vooroorlogse bagagewagens in die 2242/2249 heeft meegereden.

Dat valt wel mee denk ik, telkens kom ik op foto's dezelfde bagagewagen tegen in trein 2242/2249 (en diens voorloper, tot 26 mei 1974: 1526/1525) behalve op de door mij aangehaalde foto van Kees Wielemaker waarin ik voor het eerst een Dy met dubbele schuifdeuren waarneem. Als dit trein 2249 is tenminste, maar gezien de schaduwen denk ik dat het om de 2249 gaat.

Het model dat wij nu met zijn allen hebben en waar wij allemaal -terecht- zo blij mee zijn, is niet exact het juiste type. Ik denk dat het bagagerijtuig in de 2242/2249 een verbouwde variant is van het type dat wij in model hebben, waarbij ramen zijn aangebracht en ramen zijn verwijderd. Op dit moment kunnen wij m.i. niet dichter bij de waarheidsgetrouwe vertaling kunnen komen en daardoor mogen we best tevreden kunnen zijn met de Dye973, die van  mij heeft het nummer 50 80 92-111-3. 

Ik heb trein 2242/2249 twee keer: in H0 en N:


« Laatst bewerkt op: 24 August 2023, 10:53:44 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2934
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Trein 2242 Hildesheim - Hengelo
« Reactie #17 Gepost op: 15 September 2023, 16:20:48 »
Het model dat wij nu met zijn allen hebben en waar wij allemaal -terecht- zo blij mee zijn, is niet exact het juiste type. Ik denk dat het bagagerijtuig in de 2242/2249 een verbouwde variant is van het type dat wij in model hebben, waarbij ramen zijn aangebracht en ramen zijn verwijderd. Op dit moment kunnen wij m.i. niet dichter bij de waarheidsgetrouwe vertaling kunnen komen en daardoor mogen we best tevreden kunnen zijn met de Dye973, die van  mij heeft het nummer 50 80 92-111-3. 

O ja, dat bedrijfsnummer zou ik nog even kunnen opzoeken. Dat moet natuurlijk wel kloppen met een dakkapelloos exemplaar, anders is dat òòk nog fout ;D
Mijn Dye973 heeft nummer 50 80 92 11214-5. Ik heb alleen geen lijstje waartegen ik het nummer kan controleren, jij? Ben ik beetgenomen?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5403
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Trein 2242 Hildesheim - Hengelo
« Reactie #18 Gepost op: 15 September 2023, 16:28:22 »
In Ermehuizen rijdt de 50 80 92-11 155-0.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974