Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Materieel Lowlands L-gauge Model Train Club (LLMTC)  (gelezen 5999 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6060
Materieel Lowlands L-gauge Model Train Club (LLMTC)
« Gepost op: 17 oktober 2021, 20:57:02 »
Vandaag was ik te gast bij een rijdag van de Lowlands L-gauge Model Train Club (LLMTC) in Arnhem. De leden ervan hadden een enorme modelbaan aangelegd met treinen in de schaal 1:45 ; En geen “gewone modeltreinen” zoals we die hier kennen op het BNLS forum, maar treinen stuk voor stuk gebouwd uit Lego blokjes.

Dat hiermee verbluffend fraaie modeltreinen gemaakt kunnen worden, is al eens eerder getoond in de draad Mijn LEGO modellen. Jammer genoeg zijn veel plaatjes uit die draad verdwenen. Bij navraag blijkt de initiatiefnemer van die draad gestopt met zijn hobby.

Tijd voor een nieuwe draad dus. Een waar leden van de LLMTC bij tijd en wijle hun fantastische kunsten kunnen tonen, en een waar ook de niet-Lego bouwers van harte worden uitgenodigd om vragen te stellen, commentaar en/of tips te geven. De LLMTC zoekt daarbij nadrukkelijk aansluiting bij de “gewone” modelspoorders.

Dus een aftrap van mij, in de hoop dat er meerdere volgen.



Deze fraaie NS 6317 is van Jelle. Wat mij frappeert is de hoge mate van detaillering welke hij weet te bereiken.



Deze bijzonder goed gelukte NS 1847 is van Gerbrand. De LLMTC had klaarblijkelijk een themadag rond deze fraaie NS loc. Er reden er namelijk verschillende rond. Ik mocht er eentje vasthouden en het viel me op dat zo’n loc behoorlijk zwaar is. En… heel krikkel. Er vielen spontaan de nodige Lego blokjes af. “Geen probleem hoor, dat hoort er bij”, was het commentaar. 😀



Deze NS 1202 en NS 1211 zijn van Erwin. De elektro locs rijden met de pantografen omlaag. Er is wel overwogen om dergelijke locs onder een rijdraad te laten rijden, maar de Lego treinen blijken tamelijk gevoelig voor ontsporen. Het viel me op dat wanneer dat gebeurt, daar lachend en erg ontspannen op wordt gereageerd. Bij het gebruik van rijdraden zou een ontsporing echter meer dan noodzakelijke “schade” ontstaan. “Schade” is zeer relatief, want de Lego blokjes zelf kunnen wel wat hebben.



In Arnhem waren ook enkele kunstwerken te zien, zoals deze werkende draaischijf. Er staat een NS 2465 op van Enrico. Volgens Enrico “iets té groot”. Om een idee te krijgen van de omvang, de LLMTC bouwt in een breedte van 8 studs, waarbij een stud 8 mm lang is. Dus een trein is dan 64 mm breed. Mij werd ook verteld dat de standaard Lego track eigenlijk iets te smal is voor deze treinbreedte. Maar ach… mijn Britse OO treinen 1:76 rijden ook op té smal H0 Rail materiaal 1:87 van Peco.



In een andere draad liet ik deze fraaie NS Sik zien van Martijn. Wel een van de kleinste locs in Arnhem.



Niet te missen was dit geweldige bouwwerk van Christiaan. Bijna een meter lang geheel opgetrokken uit échte Lego. Ik benadruk echte Lego, want Christiaan bouwt principieel uitsluitend met het originele Deense materiaal, waar andere clubleden soms wat soepeler zijn. Zo zijn veel wissels in 3D geprint, en komen wielen en driving rods van kleinserie fabrikanten. Overigens tegen tamelijk hoge prijzen. Lego treinen zijn niet goedkoop. Een rijtuig zou zomaar € 300,- kunnen kosten.

Ik heb een heel gezellige en onderhoudende dag gehad bij deze enthousiaste treinfanaten. Ze zijn erg internationaal ingesteld. Nog niet zo lang geleden zijn ze met hun treinen afgereisd naar Leipzig. En vandaag was er een groep Duitse medehobbyisten op bezoek. En mogelijk ook Franse. Het was dan ook alom Engels wat ik hoorde spreken.

Wil je meer weten, neem dan eens contact op met de LLMTC



Gr, Hans


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Materieel Lowlands L-gauge Model Train Club (LLMTC)
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2021, 21:19:06 »
Mooi spul hoor. Gaaf om te zien wat ze weten te bouwen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Materieel Lowlands L-gauge Model Train Club (LLMTC)
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2021, 21:50:13 »
nu wist ik al langer dat je met lego mooi spul kan maken (ben ook beetje verslaafd  ;D) maar deze jongens weten echt wat ze doen!  (y)
naar aanleiding van dit topic door hans (waarvoor mijn dank) even verder gespit en ik kwam dit filmpje van hun tegen:

https://www.youtube.com/watch?v=wrsddy2Dcb4

en deze omdat ie gewoon erg leuk is :)

https://www.youtube.com/watch?v=ixmkcgD0j8E
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2021, 21:54:33 door Duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Materieel Lowlands L-gauge Model Train Club (LLMTC)
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2021, 22:19:10 »
De LLMTC zoekt daarbij nadrukkelijk aansluiting bij de “gewone” modelspoorders.

Snap niet zo goed waarom ze die zouden moeten zoeken...

Hoeveel "gewone" modelspoorders hebben de Krododil van Lego wel niet aangeschaft.

Moeten laten zien wat ze kunnen maken. Die film van hun baan in 2019 laat daarin veel goeds zien.  (y)
Onbekend maakt hierin zeer zeker onbemind.

Of er meer leden bij gaan komen? Sommige hebben nu al geen tijd om alle gewenste modellen te bouwen.....
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6060
Re: Materieel Lowlands L-gauge Model Train Club (LLMTC)
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2021, 22:38:55 »
@Marcel,

Neen, het gaat ze niet zozeer om het uitbreiden van hun ledenaantal. Natuurlijk willen ze graag hun doen en laten delen, net als andere modeltrein verenigingen hier op het forum.

Het zit meer in het zoeken naar methoden en technieken die in beide werelden en rol spelen of kunnen spelen. Een paar onderwerpen die ik zo opving: sterkere en krachtigere motoren, beter en gelijkmatig rijgedrag bij optrekken en afremmen. Digitale besturing locs, wissels en seinen. Het liefst draadloos via WiFi. Dit soort kwesties.

Gr, Hans

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Materieel Lowlands L-gauge Model Train Club (LLMTC)
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2021, 23:21:46 »
Zoeken dus eerder contact met computerclubs.  ;D

Zonder gekheid. Motoren zal altijd een issue zijn vanwege de batterijvoeding. Ook die moet je ergens kwijt kunnen. Of er moet iemand normale rails gaan maken voor die spoorbreedte...
Waarbij dan ook een deel van het plastic vervangen moet worden door metaal. En dan is het geen lego meer voor hen...  ::)

Digitale besturing zou denk ik met Arduino of gelijksoortige bordjes best kunnen. Die kunnen ook op basis van IP een en ander aan. Of wij modelspoorders daar dan de beste hulp bij zijn weet ik niet zo zeer. Of men moet specifiek bij de grotere schalen (LGB) willen gaan shoppen qua kennis.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Materieel Lowlands L-gauge Model Train Club (LLMTC)
« Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2021, 23:37:10 »
Maar er zijn toch gewoon jijbuis filmpjes over dit onderwerp.. of mis ik nu iets.
wel gaaf om te zien dat er voor lego treinen ook grotere radi bochten zijn. had ik nog nooit gezien maar die kwam ik tegen in de filmpjes.
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6060
Re: Materieel Lowlands L-gauge Model Train Club (LLMTC)
« Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2021, 23:54:46 »
@Duikeend,

Zeker, er zijn beslist grotere radi beschikbaar. Niet van Lego zelf maar van kleinseriefabrikanten. Die leveren trouwens desgewenst ook versies met een metalen loopvlak.



Ook de radius wordt uitgedrukt in studs. Hier zie je een wissel van zo’n supplier met een boogstraal van 104 studs, ofwel 104 x 8 mm = 832 mm.



Gr, Hans

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Materieel Lowlands L-gauge Model Train Club (LLMTC)
« Reactie #8 Gepost op: 18 oktober 2021, 00:00:44 »
Studs zijn noppen of nopjes in het Nederlands.  ;)

Nadat ik twee jaar geleden de Lego Santa Fe had nagebouwd, had ik het eigenlijk een beetje gehad met Lego.  Als je bij “onze” modelbouw een onderdeel nodig hebt, haal je het uit de rommel- of hergebruikbak, maar bij Lego moet je elk onderdeel bestellen. Het zijn niet alleen de kosten, maar het schiet ook niet op. Maar andermans Lego bouwsels kan ik zeer waarderen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Materieel Lowlands L-gauge Model Train Club (LLMTC)
« Reactie #9 Gepost op: 18 oktober 2021, 00:03:43 »
daar hebben ze bricklink voor uit gevonden  ;)

@ Hans. dat bedoelde ik inderdaad. ik zit trouwens nu bij trixbrix.nl en de grote broer tribrix.eu te kijken
maar man, wat hebben die een hoop leuke spulletjes! ik zal binnen kort maar eens met de lego kamer voor de kinderen aan de slag moeten  ;D
ik weet niet of ik daar hier ook over kan posten? ik kan trouwens nog geen rails met metalen loopvlak (9 volt rails) vinden.. dat zou wel interessant om al mijn spul te combineren :)
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2021, 00:08:56 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6060
Re: Materieel Lowlands L-gauge Model Train Club (LLMTC)
« Reactie #10 Gepost op: 18 oktober 2021, 00:19:33 »
@Duikeend,

Daar heb ik geen bezwaar tegen, hoor.

Kijk voor de tracks met metalen loopvlak bij FX Track.



@Sven,

Je hebt gelijk, de studs zijn de nopjes. Maar er is een subtiel verschil. De stud is ook de formele Lego- rekeneenheid. 1 stud = 8 mm. De stud wordt gemeten aan de basis van de brick met één nopje.

Ik moest trouwens vandaag nog aan je denken. Deze stond er ook:



Gr, Hans

raised

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
    • LLMTC
Re: Materieel Lowlands L-gauge Model Train Club (LLMTC)
« Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2021, 11:29:00 »
Bedankt voor het mooie verslag van onze meeting! Ik heb mijn beneluxspoor account maar weer eens afgestoft om te kunnen reageren :)

Ik moet toegeven dat ik op het moment weinig kan toevoegen behalve alles wat Hans al gezegd heeft. Heel kleine nuance wel; binnen de LLMTC zitten best veel leden die altijd al met een schuin oog (of allebei de ogen) naar het modelspoor hebben gekeken, of anders wel gewoon in het OV werkzaam zijn. Voor mij geld bijvoorbeeld beiden: Ik werk in het OV en ik heb de h0 baan ook nog steeds bij mijn ouders in verhuisdozen op de zolder staan, en ik ben echt niet de enige wat dat betreft. Wij zoeken vooral wat meer aansluiting bij de rest van het modelspoor omdat we zien dat we de lego-themed evenementen een beetje ontgroeid zijn; voor ons is Lego een medium geworden om onze modelspoorhobby vorm te geven. Anders gezegd: Waar we vroeger vooral graag van andere lego bouwers wilden horen dat we een gave techniek hadden gebruikt, of van kinderen met hoeveel blokjes die locomotief gemaakt is (vinden we nog steeds wel allebei leuk hoor!), horen we nu vooral ook graag of het sein wel op de juiste plek staat, of die panto wel omhoog hoort te staan en dat soort zaken. En als we dan in de marges daarvan ook nog wat van elkaar kunnen leren qua automatisering etc dan is dat alleen maar mooi meegenomen!

Purisme is inderdaad wel een dingetje binnen de lego modelspoor wereld, soms met heel interessante dilemma's en doublespeak: Zo bouwen we alleen met bricks van lego, niet met chinese clones, tenzij een bepaald onderdeel echt (niet meer) door lego zelf geproduceerd wordt. Zo zijn tegenwoordig bijna alle rails van third parties (vooral veel injection molded Bricktracks en in de toekomst waarschijnlijk steeds meer FX Track), is ongeveer 50% van de controllers niet meer van Lego (FX Brick, Buwizz, sBrick to name a few) en datzelfde geldt ook voor de wielen (stoomlocs bijna allemaal Big Ben Bricks, reguliere treinwielen van Bricktracks). Ook de oude magneetkoppelingen zijn steeds slechter te verkrijgen, dus zie je dat de eerste voorzichtige stapjes gemaakt worden (vooral aan de overzijde van het grote water) naar Kadee couplers van Brick Model Railroader. Voor Europa is dat dan weer minder interessant omdat die koppelingen echt gewoon té Amerikaans zijn. Niet dat dit de prijs erg weet te drukken, over het algemeen is alles dat third party gemaakt wordt vanwege de kleine oplages alleen maar prijziger. Je moet dus ook wel de wil hebben om (net zoals bij LGB of Spoor 0, to name a few) flinke bedragen te investeren. 3D printen blijft een moeilijk verhaal; als het gebruikt wordt ter ondersteuning staan we ervoor open (vooral de vele verschillende niche wissels van trixbrix) maar als het bedoeld is om lego bricks te vervangen dan zijn we daar een stuk terughoudender in. Maar dat is in onze ogen ook de lol van deze hobby: Je bouwt met het medium en moet met een beperkt palet aan onderdelen proberen het best gelijkende model te bouwen.

Ook goed om te weten: Alles wat je ziet rondrijden op de foto's is zelf ontworpen. Hier zijn dus geen bouwinstructies voor aan de pas gekomen. Wat dat betreft doen we het precies hetzelfde als in de rest van de modelspoor hobby: Het enige wat je hebt is een verschaalde (1:45) aanzichtstekening, de rest laten we over aan de creativiteit. Dat maakt de eerste stappen in de hobby soms ook wel wat uitdagend, vooral als je geen ervaring hebt met alle verschillende technieken binnen lego, maar daar helpen we graag bij!

Het hele lego geweld is trouwens vooral te volgen op instagram en flickr tegenwoordig, voor meer foto's van onze meeting verwijs ik jullie dan ook graag ook door naar de flickr groep die we voor dit evenement hebben aangemaakt, waar in de komende dagen nog wel wat meer foto's zullen verschijnen: https://www.flickr.com/groups/14779337@N20/

raised

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
    • LLMTC
Re: Materieel Lowlands L-gauge Model Train Club (LLMTC)
« Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2021, 12:12:45 »
Op advies van Hans plaats ik ook nog even wat foto's:

Overzicht van de gehele layout:


Arnhem oktober 2021 by Martijn van der Linden, on Flickr

Een kleine botsing, moet kunnen:


It happens. Forrest Gump knew it also. by Maciej Drwięga, on Flickr

Een detail opname:


Citroën Jumpy, Pot Racer Edition by Nick Kleinfelder, on Flickr

Een nachtfoto:

LLMTC meeting Arnhem 2021 by Tamás de Groot, on Flickr

motorpost met werkende deuren & verlichting:


Arnhem oktober 2021 by Martijn van der Linden, on Flickr

/edit: oh, en niet van deze meeting maar van 2 jaar terug is er ook nog een leuk filmpje van ons op YT te vinden; https://www.youtube.com/watch?v=v1hztGJFsys
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2021, 12:31:42 door raised »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Materieel Lowlands L-gauge Model Train Club (LLMTC)
« Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2021, 12:35:56 »
Mooi hoor, wat jullie allemaal van Lego weten te maken!  (y)

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6060
Re: Materieel Lowlands L-gauge Model Train Club (LLMTC)
« Reactie #14 Gepost op: 19 oktober 2021, 19:21:15 »
Nog een leuk filmpje van Enrico over de rijdag van het afgelopen weekend.



Klik op het plaatje om het filmpje te starten, of klik op deze link:
https://youtu.be/4LQCoc_8_74

Gr, Hans