Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Modelwensen 2026
door
ES44C4
Vandaag
om 09:41:18
Wat wordt op dit object op het perron geklikt?
door
RobVille
Vandaag
om 09:33:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
ruudns
Vandaag
om 09:19:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 09:12:04
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 09:00:52
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV
door
martijnhaman
Vandaag
om 08:40:06
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren
door
GerardH
Vandaag
om 02:49:04
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
ArjanB
Vandaag
om 02:23:47
'Permaloog' met electronenbuizen
door
Martin Hornis
Vandaag
om 00:19:41
Train o Matic smart power pack
door
Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Goede wensen voor 2026
door
Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Roco 42616
door
Ronald69
22 December 2025, 22:39:39
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
22 December 2025, 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco
door
wob
22 December 2025, 22:11:59
Aachenau West
door
wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje
door
Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze
door
Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
22 December 2025, 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
22 December 2025, 18:57:14
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte
door
NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann
door
Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
22 December 2025, 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Daan!
22 December 2025, 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
RdJ
22 December 2025, 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
22 December 2025, 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
spoorijzer
22 December 2025, 15:52:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Van Utrecht naar Parijs in een half uur? (gelezen 4052 keer)
denobis
Gast
Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
«
Gepost op:
15 October 2021, 22:11:17 »
Nu te zien op ad een trein? die meer dan 1000 km per uur zou moeten halen.
Te bezichtigen in het spoorweg museum.
zie :
https://www.ad.nl/utrecht/van-utrecht-naar-parijs-in-30-minuten-deze-trein-van-de-toekomst-kan-1200-kilometer-per-uur~a6e677f7/
«
Laatst bewerkt op: 16 October 2021, 21:49:16 door Bert van Gelder
»
Gelogd
mDDM
Offline
Berichten: 1043
Re: van Utrecht naar Parijs in een half uur?
«
Reactie #1 Gepost op:
16 October 2021, 21:16:24 »
"... De maximumsnelheid is 1200 kilometer per uur. „Dan bereik je de geluidsbarrière. Ga je nog sneller, dan wordt het onaangenaam voor de passagiers.″..."
Gek, ik dacht dat in vacuüm geluid zich niet kan voortplanten.
Dus hoe zo geluidsbarrière?
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27069
Re: van Utrecht naar Parijs in een half uur?
«
Reactie #2 Gepost op:
16 October 2021, 21:31:38 »
Die buis wordt ook niet echt vacuum. Er blijft altijd een beetje lucht in.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
denobis
Gast
Re: van Utrecht naar Parijs in een half uur?
«
Reactie #3 Gepost op:
16 October 2021, 21:41:49 »
Worden we per buizenpost verstuurd haha
Gelogd
HIJ
Offline
Berichten: 487
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
«
Reactie #4 Gepost op:
17 October 2021, 08:55:47 »
"... De maximumsnelheid is 1200 kilometer per uur. „Dan bereik je de geluidsbarrière. Ga je nog sneller, dan wordt het onaangenaam voor de passagiers.″..."
Gek, ik dacht dat in vacuüm geluid zich niet kan voortplanten.
Zoals Klaas al zei. Absoluut vacuüm bestaat zelf in Deep space niet, dus hier zal in zo’n buis altijd een restdruk achter blijven.
Dus hoe zo geluidsbarrière?
Maar zelfs al zou je een Perfect vacuüm creëren, de geluidssnelheid gaat omlaag met de luchtdruk. Deze is namelijk afhankelijk van (onder andere) de luchtdruk. Op zeeniveau is de luchtdruk gemiddeld 1013 hPa (mbar). Ga je hoger, dan zakt de luchtdruk, totdat je je in de ruimte bevindt. Nou blijft deze “trein” weliswaar in zijn buis onder de grond, maar de luchtdruk zal vergelijkbaar zijn met hoog in de atmosfeer. En dus is de geluidssnelheid lager. Hoeveel lager weet ik niet, want daarvoor moet je de druk en temperatuur weten, maar de geluidsbarrière ligt dan dus veel lager dan 1200km/u.
Dus, nog afgezien van de tijd voor acceleratie en deceleratie, Parijs in een half uur? Lijkt mij weer een typisch geval van:
1200km/u? Parijs is 600 km, dus half uur…
rekenkunde
Mocht je interesse hebben,
dit document
geeft al een aardig inzicht in de geluidssnelheid.
Gelogd
Mvg, Eric
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
«
Reactie #5 Gepost op:
17 October 2021, 09:22:50 »
Toch, als je met een Tesla al in 2 seconden op de 100 zit... hou dat 24 seconden vol en je zit op 1200km/h. Het is niet supercomfortabel, maar het kan. Dan kom je in 30 minuten aardig in de buurt van Parijs als je na die 24 seconden fullspeed blijft gaan. Afremmen moet wel iets langzamer anders heeft iedereen een whiplash
Gelogd
Mitchell
3D Designer
Offline
Berichten: 3199
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
«
Reactie #6 Gepost op:
17 October 2021, 10:31:07 »
Tenzij je de stoelen automatisch laat omdraaien voor het remmen?
hoewel je nog steeds wat rustiger aan moet remmen dan optrekken, zal het wel iets comfortabler zijn
Gelogd
SpoorObjecten
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11770
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
«
Reactie #7 Gepost op:
17 October 2021, 10:46:36 »
Wat kost zo'n ritje nou aan energie?
Gelogd
Martijn193
Bestuur
Offline
Berichten: 4321
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
«
Reactie #8 Gepost op:
17 October 2021, 11:16:13 »
Geen idee, maar doordat je zweeft in een vacuüm heb je bijna geen (rol)weerstand. Dat maakt in theorie dat het zeer zuinig zou moeten kunnen.
Ik snap dan natuurlijk de ballen van de techniek erachter, maar men zegt zelf dat het 10 keer zuiniger is dan een vliegtuig die de zwaartekracht en luchtweerstand moet overwinnen.
Gelogd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11770
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
«
Reactie #9 Gepost op:
17 October 2021, 11:33:06 »
Dat van vacuüm en weerstand heb ik ook onthouden van natuurkunde, maar het vacuüm trekken van zo'n buis lijkt me ook wel energie kosten.
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22763
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
«
Reactie #10 Gepost op:
17 October 2021, 11:39:00 »
Uiteraard, maar ik geloof best dat het aanzienlijk zuiniger is dan vliegen. Volgens mij kost het een vliegtuig de meeste energie om überhaupt in de lucht te blijven. Ga het zo direct weer meemaken.
De bijbehorende infrastructuur is wel een stuk ingewikkelder.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
«
Reactie #11 Gepost op:
17 October 2021, 11:42:36 »
Kan me voorstellen dat alleen de stations steeds volledig van- en op druk gebracht moeten worden, of zelfs niet eens, als zo'n pod zijn deuren opent in een normale atmosfeer, terwijl hij zelf nog in een vacuum zit. Dan is het feitelijk eenmalig flink zuigen om die buis (min of meer) vacuum te trekken, en dan heb je daar alleen nog wat energie nodig om het op peil te houden. Weet niet hoe die karretjes zelf worden aangedreven? Magnetisch veld ofzo? Of elektromotoren? Ik neem aan dat zowel voor als achter de pod vacuum is, dus niet zoals met buizenpost, waar de beweging door drukverschil achter en voor de buis wordt veroorzaakt.
Gelogd
saskia
Offline
Berichten: 585
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
«
Reactie #12 Gepost op:
17 October 2021, 11:52:41 »
en dan wordt er natuurlijk géén rekening gehouden met de energie en de materialen die nodig zijn om zoiets te verwezenlijken.
De mensen mogen natuurlijk blijven dromen
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11623
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
«
Reactie #13 Gepost op:
17 October 2021, 11:55:09 »
Is heel simpel.....maak treinen groter. Die gaan sneller.
https://www.youtube.com/watch?v=Yyj5cv5FPWA
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10776
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
«
Reactie #14 Gepost op:
17 October 2021, 11:59:59 »
Ja dan weet ik nog wel iemand met ideeën voor megalomane treinen!
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Van Utrecht naar Parijs in een half uur?