Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 14:16:12
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:13:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
  

Auteur Topic: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?  (gelezen 3299 keer)

denobis

  • Gast
Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Gepost op: 15 oktober 2021, 22:11:17 »
Nu te zien op ad een trein? die meer dan 1000 km per uur zou moeten halen.
Te bezichtigen in het spoorweg museum.
zie : https://www.ad.nl/utrecht/van-utrecht-naar-parijs-in-30-minuten-deze-trein-van-de-toekomst-kan-1200-kilometer-per-uur~a6e677f7/
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2021, 21:49:16 door Bert van Gelder »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re: van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2021, 21:16:24 »
"... De maximumsnelheid is 1200 kilometer per uur. „Dan bereik je de geluidsbarrière. Ga je nog sneller, dan wordt het onaangenaam voor de passagiers.″..."

Gek, ik dacht dat in vacuüm geluid zich niet kan voortplanten.
Dus hoe zo geluidsbarrière?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2021, 21:31:38 »
Die buis wordt ook niet echt vacuum. Er blijft altijd een beetje lucht in.

denobis

  • Gast
Re: van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2021, 21:41:49 »
Worden we per buizenpost verstuurd haha

HIJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2021, 08:55:47 »
"... De maximumsnelheid is 1200 kilometer per uur. „Dan bereik je de geluidsbarrière. Ga je nog sneller, dan wordt het onaangenaam voor de passagiers.″..."

Gek, ik dacht dat in vacuüm geluid zich niet kan voortplanten.
Zoals Klaas al zei. Absoluut vacuüm bestaat zelf in Deep space niet, dus hier zal in zo’n buis altijd een restdruk achter blijven.

Dus hoe zo geluidsbarrière?
Maar zelfs al zou je een Perfect vacuüm creëren, de geluidssnelheid gaat omlaag met de luchtdruk. Deze is namelijk afhankelijk van (onder andere) de luchtdruk. Op zeeniveau is de luchtdruk gemiddeld 1013 hPa (mbar). Ga je hoger, dan zakt de luchtdruk, totdat je je in de ruimte bevindt. Nou blijft deze “trein” weliswaar in zijn buis onder de grond, maar de luchtdruk zal vergelijkbaar zijn met hoog in de atmosfeer. En dus is de geluidssnelheid lager. Hoeveel lager weet ik niet, want daarvoor moet je de druk en temperatuur weten, maar de geluidsbarrière ligt dan dus veel lager dan 1200km/u.
Dus, nog afgezien van de tijd voor acceleratie en deceleratie, Parijs in een half uur?  Lijkt mij weer een typisch geval van: 1200km/u? Parijs is 600 km, dus half uur… rekenkunde  ;D

Mocht je interesse hebben, dit document geeft al een aardig inzicht in de geluidssnelheid.
Mvg, Eric

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2021, 09:22:50 »
Toch, als je met een Tesla al in 2 seconden op de 100 zit... hou dat 24 seconden vol en je zit op 1200km/h. Het is niet supercomfortabel, maar het kan. Dan kom je in 30 minuten aardig in de buurt van Parijs als je na die 24 seconden fullspeed blijft gaan. Afremmen moet wel iets langzamer anders heeft iedereen een whiplash :)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3101
    • SpoorObjecten
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2021, 10:31:07 »
Tenzij je de stoelen automatisch laat omdraaien voor het remmen?
hoewel je nog steeds wat rustiger aan moet remmen dan optrekken, zal het wel iets comfortabler zijn

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2021, 10:46:36 »
Wat kost zo'n ritje nou aan energie?

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3839
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2021, 11:16:13 »
Geen idee,  maar doordat je zweeft in een vacuüm heb je bijna geen (rol)weerstand. Dat maakt in theorie dat het zeer zuinig zou moeten kunnen.

Ik snap dan natuurlijk de ballen van de techniek erachter, maar men zegt zelf dat het 10 keer zuiniger is dan een vliegtuig die de zwaartekracht en luchtweerstand moet overwinnen.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2021, 11:33:06 »
Dat van vacuüm en weerstand heb ik ook onthouden van natuurkunde, maar het vacuüm trekken van zo'n buis lijkt me ook wel energie kosten.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21675
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2021, 11:39:00 »
Uiteraard, maar ik geloof best dat het aanzienlijk zuiniger is dan vliegen. Volgens mij kost het een vliegtuig de meeste energie om überhaupt in de lucht te blijven. Ga het zo direct weer meemaken.  :)

De bijbehorende infrastructuur is wel een stuk ingewikkelder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #11 Gepost op: 17 oktober 2021, 11:42:36 »
Kan me voorstellen dat alleen de stations steeds volledig van- en op druk gebracht moeten worden, of zelfs niet eens, als zo'n pod zijn deuren opent in een normale atmosfeer, terwijl hij zelf nog in een vacuum zit. Dan is het feitelijk eenmalig flink zuigen om die buis (min of meer) vacuum te trekken, en dan heb je daar alleen nog wat energie nodig om het op peil te houden. Weet niet hoe die karretjes zelf worden aangedreven? Magnetisch veld ofzo? Of elektromotoren? Ik neem aan dat zowel voor als achter de pod vacuum is, dus niet zoals met buizenpost, waar de beweging door drukverschil achter en voor de buis wordt veroorzaakt.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #12 Gepost op: 17 oktober 2021, 11:52:41 »
en dan wordt er natuurlijk géén rekening gehouden met de energie en de materialen die nodig zijn om zoiets te verwezenlijken. ;D
De mensen mogen natuurlijk blijven dromen  :)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9610
    • nulpunt
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #13 Gepost op: 17 oktober 2021, 11:55:09 »
Is heel simpel.....maak treinen groter. Die gaan sneller.

https://www.youtube.com/watch?v=Yyj5cv5FPWA

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #14 Gepost op: 17 oktober 2021, 11:59:59 »
Ja dan weet ik nog wel iemand met ideeën voor megalomane treinen!  8)
No dress rehearsel, this is our life.