Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door henk
Vandaag om 06:02:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 01:16:19
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 01:00:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
27 August 2025, 23:39:58
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
27 August 2025, 23:36:29
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
27 August 2025, 23:11:59
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
27 August 2025, 22:20:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
27 August 2025, 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
27 August 2025, 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
27 August 2025, 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
27 August 2025, 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software door AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
27 August 2025, 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 August 2025, 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
27 August 2025, 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
27 August 2025, 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
27 August 2025, 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
27 August 2025, 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
27 August 2025, 15:29:09
  

Auteur Topic: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?  (gelezen 3740 keer)

denobis

  • Gast
Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Gepost op: 15 October 2021, 22:11:17 »
Nu te zien op ad een trein? die meer dan 1000 km per uur zou moeten halen.
Te bezichtigen in het spoorweg museum.
zie : https://www.ad.nl/utrecht/van-utrecht-naar-parijs-in-30-minuten-deze-trein-van-de-toekomst-kan-1200-kilometer-per-uur~a6e677f7/
« Laatst bewerkt op: 16 October 2021, 21:49:16 door Bert van Gelder »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #1 Gepost op: 16 October 2021, 21:16:24 »
"... De maximumsnelheid is 1200 kilometer per uur. „Dan bereik je de geluidsbarrière. Ga je nog sneller, dan wordt het onaangenaam voor de passagiers.″..."

Gek, ik dacht dat in vacuüm geluid zich niet kan voortplanten.
Dus hoe zo geluidsbarrière?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re: van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #2 Gepost op: 16 October 2021, 21:31:38 »
Die buis wordt ook niet echt vacuum. Er blijft altijd een beetje lucht in.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

denobis

  • Gast
Re: van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #3 Gepost op: 16 October 2021, 21:41:49 »
Worden we per buizenpost verstuurd haha

HIJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #4 Gepost op: 17 October 2021, 08:55:47 »
"... De maximumsnelheid is 1200 kilometer per uur. „Dan bereik je de geluidsbarrière. Ga je nog sneller, dan wordt het onaangenaam voor de passagiers.″..."

Gek, ik dacht dat in vacuüm geluid zich niet kan voortplanten.
Zoals Klaas al zei. Absoluut vacuüm bestaat zelf in Deep space niet, dus hier zal in zo’n buis altijd een restdruk achter blijven.

Dus hoe zo geluidsbarrière?
Maar zelfs al zou je een Perfect vacuüm creëren, de geluidssnelheid gaat omlaag met de luchtdruk. Deze is namelijk afhankelijk van (onder andere) de luchtdruk. Op zeeniveau is de luchtdruk gemiddeld 1013 hPa (mbar). Ga je hoger, dan zakt de luchtdruk, totdat je je in de ruimte bevindt. Nou blijft deze “trein” weliswaar in zijn buis onder de grond, maar de luchtdruk zal vergelijkbaar zijn met hoog in de atmosfeer. En dus is de geluidssnelheid lager. Hoeveel lager weet ik niet, want daarvoor moet je de druk en temperatuur weten, maar de geluidsbarrière ligt dan dus veel lager dan 1200km/u.
Dus, nog afgezien van de tijd voor acceleratie en deceleratie, Parijs in een half uur?  Lijkt mij weer een typisch geval van: 1200km/u? Parijs is 600 km, dus half uur… rekenkunde  ;D

Mocht je interesse hebben, dit document geeft al een aardig inzicht in de geluidssnelheid.
Mvg, Eric

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #5 Gepost op: 17 October 2021, 09:22:50 »
Toch, als je met een Tesla al in 2 seconden op de 100 zit... hou dat 24 seconden vol en je zit op 1200km/h. Het is niet supercomfortabel, maar het kan. Dan kom je in 30 minuten aardig in de buurt van Parijs als je na die 24 seconden fullspeed blijft gaan. Afremmen moet wel iets langzamer anders heeft iedereen een whiplash :)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3187
    • SpoorObjecten
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #6 Gepost op: 17 October 2021, 10:31:07 »
Tenzij je de stoelen automatisch laat omdraaien voor het remmen?
hoewel je nog steeds wat rustiger aan moet remmen dan optrekken, zal het wel iets comfortabler zijn

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #7 Gepost op: 17 October 2021, 10:46:36 »
Wat kost zo'n ritje nou aan energie?

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4267
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #8 Gepost op: 17 October 2021, 11:16:13 »
Geen idee,  maar doordat je zweeft in een vacuüm heb je bijna geen (rol)weerstand. Dat maakt in theorie dat het zeer zuinig zou moeten kunnen.

Ik snap dan natuurlijk de ballen van de techniek erachter, maar men zegt zelf dat het 10 keer zuiniger is dan een vliegtuig die de zwaartekracht en luchtweerstand moet overwinnen.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #9 Gepost op: 17 October 2021, 11:33:06 »
Dat van vacuüm en weerstand heb ik ook onthouden van natuurkunde, maar het vacuüm trekken van zo'n buis lijkt me ook wel energie kosten.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22536
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #10 Gepost op: 17 October 2021, 11:39:00 »
Uiteraard, maar ik geloof best dat het aanzienlijk zuiniger is dan vliegen. Volgens mij kost het een vliegtuig de meeste energie om überhaupt in de lucht te blijven. Ga het zo direct weer meemaken.  :)

De bijbehorende infrastructuur is wel een stuk ingewikkelder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #11 Gepost op: 17 October 2021, 11:42:36 »
Kan me voorstellen dat alleen de stations steeds volledig van- en op druk gebracht moeten worden, of zelfs niet eens, als zo'n pod zijn deuren opent in een normale atmosfeer, terwijl hij zelf nog in een vacuum zit. Dan is het feitelijk eenmalig flink zuigen om die buis (min of meer) vacuum te trekken, en dan heb je daar alleen nog wat energie nodig om het op peil te houden. Weet niet hoe die karretjes zelf worden aangedreven? Magnetisch veld ofzo? Of elektromotoren? Ik neem aan dat zowel voor als achter de pod vacuum is, dus niet zoals met buizenpost, waar de beweging door drukverschil achter en voor de buis wordt veroorzaakt.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #12 Gepost op: 17 October 2021, 11:52:41 »
en dan wordt er natuurlijk géén rekening gehouden met de energie en de materialen die nodig zijn om zoiets te verwezenlijken. ;D
De mensen mogen natuurlijk blijven dromen  :)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11351
    • nulpunt
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #13 Gepost op: 17 October 2021, 11:55:09 »
Is heel simpel.....maak treinen groter. Die gaan sneller.

https://www.youtube.com/watch?v=Yyj5cv5FPWA

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10770
Re: Van Utrecht naar Parijs in een half uur?
« Reactie #14 Gepost op: 17 October 2021, 11:59:59 »
Ja dan weet ik nog wel iemand met ideeën voor megalomane treinen!  8)
No dress rehearsel, this is our life.