Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 22:37:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 22:35:42
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door spoorijzer
Vandaag om 22:29:12
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 22:20:32
Vervangen wissels flm profi door spoorijzer
Vandaag om 22:20:09
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door Joz
Vandaag om 21:54:05
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Casmir
Vandaag om 21:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MichielB
Vandaag om 21:34:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:27:30
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
Vandaag om 20:52:39
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 20:16:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:11:57
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:18
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
Vandaag om 20:10:25
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
Vandaag om 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:27:32
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
  

Auteur Topic: Booster problemen sectie scheiding tweerail  (gelezen 1978 keer)

Martinus

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Booster problemen sectie scheiding tweerail
« Gepost op: 10 April 2021, 13:02:00 »
Na veelal gezocht en gelezen te hebben over Boosters en secties kom ik er toch nog niet uit.
Mijn TC gaat in korsluiting zodra een lok de sectie scheiding tussen TC en aparte Booster in gaat.

Mijn modelspoorbaan is niet al te groot en toch heb ik voor een opstelterrein met een draaischijf en opstelsporen hier een Twin Booster op aangesloten. De aparte draaischijfsporen zijn hier ook voorzien van voeding.

Twin center word gevoed door de meegeleverde trafo 6811    16.5V  45vA
Twin Booster word gevoed door de originele trafo       6812    18V     72VA
Common ground van de trafo's verbonden.
Scheiding tussen de 2x secties via isolatie op beide rails. 

Komt de kortsluiting door de verschillende trafo's?
Kan je zo'n sectie scheiding wel langzaam doorrijden of moet dat altijd met een bepaalde snelheid?

Andere optie is natuurlijk om de TC los te koppelen van de baan, en de rijspanning alleen door de booster te leveren, maar krijg ik dan niet alsnog een probleem met het programmeerspoor welke ook gebruikt word in het hoofdspoor?
 
« Laatst bewerkt op: 10 April 2021, 13:25:49 door Martinus »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
« Reactie #1 Gepost op: 10 April 2021, 14:52:32 »
Als de booster genoeg vermogen kan leveren is het inderdaad handig om de hele baan aan de booster te hangen.
Het stukje programmeerspoor isoleer je dan in beide spoorstaven van de rest van de baan. En dat stukje schakel je dan met een dubbelpolige schakelaar tussen de booster en de programmeerspooruitgang van de TC.

Het probleem wat je nu hebt komt waarschijnlijk door het spanningsverschil van de trafo's.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
« Reactie #2 Gepost op: 10 April 2021, 15:53:37 »
Ik had een soortgelijk probleem met een boosterovergang. Weliswaar met andere componenten. Mogelijk is mijn oplossing voor je bruikbaar. Ik heb tussen de voeding en de booster een DCDC-converter. Daarmee regel ik indirect de uitgangsspanning van de booster. Sindsdien geen problemen meer.



De DC-DC omzetter kocht ik via Aliexpress.

Groet Juroen

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
« Reactie #3 Gepost op: 10 April 2021, 17:44:21 »
"Scheiding tussen de 2x secties via isolatie op beide rails."

Dit hoeft dus niet.
Het heeft geen zin beide rails te isoleren. Het heet niet voor niets common ground...


Ik heb 3 boosters in gebruik, alle gevoed door hetzelfde type trafo met dezelfde uitgangsspanning. Wat Klaas zegt zou zomaar de oorzaak kunnen zijn. 


« Laatst bewerkt op: 10 April 2021, 17:48:20 door Hasenwald »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
« Reactie #4 Gepost op: 10 April 2021, 17:48:54 »
Hi Martinus,

Toen ik ging werken met een booster erbij had ik hetzelfde probleem.
Weet niet meer precies hoe ik dit opgelost had. ???

Wat ik zeker weet:
> simpel de polen omwisselen t.o.v. de centrale voeding en opnieuw opstarten soms helpt
> zorgen dat het spanning verschil < 0,8 V is (heb 2 regelbare voedingen), althans was het advies bij de Digikeijs booster
> letten op strikte isolatie van de beide baanvakken.
> De terugmeld modules ook strikt isoleren v.w.b. de detectiesecties
Wellicht helpt dit :laugh:

Succes
Koos

In 2025 weer begonnen, na verlies digitale modelbaan (zie YouTube) in 2021, t.g.v. vechtscheiding. Eerst lekker analoog automatiseren met Fleischmann H0 startset. Toch maar weer digitaal begonnen met YaMoRC hardware.

Martinus

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
« Reactie #5 Gepost op: 10 April 2021, 17:54:32 »
Denk dat dit inderdaad de makkelijkste oplossing is!

De baan nu volledig achter de booster gehangen.
Scheiding tussen programmeerspoor en de baan is ook geïsoleerd en geeft idd nog steeds kortsluiting.
De schakelaar lijkt me dan de goedkoopste oplossing.

Ik vind het wel vervelend dat dit zo in de handleiding van FLM staat met de genoemde trafo’s en toch niet zo werkt.

Martinus

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
« Reactie #6 Gepost op: 10 April 2021, 17:56:38 »
Hoi Koos, er zitten nog niet eens bezetmelders oid in, had gehoopt dat zolang ik het simpel hou dit makkelijk te realiseren zou zijn  ::)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
« Reactie #7 Gepost op: 10 April 2021, 19:06:54 »
Ik heb tussen de voeding en de booster een DCDC-converter.
Leuk idee, maar dat gaat bij de Twin booster niet werken. Die moet met wisselspanning gevoed worden.

Overigens wel vreemd dat bij de Twin Center en de Twin booster trafo's met verschillende spanningen worden geadviseerd.
Herstel: in de handleiding van de TwinCenter lees ik dat daar ook de trafo 6812 wordt geadviseerd. De kleinere trafo 6811 kan ook, bij kleinere banen. Maar als je gaat combineren met een booster dan zal je de TwinCenter ook een trafo 6812 moeten geven.  Of een andere trafo, als ze maar gelijk zijn.
« Laatst bewerkt op: 10 April 2021, 19:13:56 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martinus

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
« Reactie #8 Gepost op: 02 May 2021, 22:08:08 »
Bedankt voor de reactie Klaas, ik heb een 2e hands 6812 kunnen bemachtigen helaas is de secundaire uitgang kapot.
Verder kijken dus!

Ik had het stukje in de handleiding gelezen alszijnde igv uitbreiding met een booster dat je alleen voor deze de 6812 moet aanschaffen. 
Check!