Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
Felix de Groen
Vandaag
om 17:41:25
wat is het merk van deze bochtwissel
door
saskia
Vandaag
om 17:34:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
lrrw
Vandaag
om 17:30:34
Houten 23 Augustus 2025
door
Pommie
Vandaag
om 17:10:03
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
W.Broere
Vandaag
om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
JoopSpoort
Vandaag
om 16:11:23
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen.
door
Pauldg
Vandaag
om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001
door
Dirk
Vandaag
om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
Vandaag
om 14:41:59
Raadplaatje
door
Wouter W
Vandaag
om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
Marc tramt
Vandaag
om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:22:07
schok bij vertrek
door
saskia
Vandaag
om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
Dennis1984
Vandaag
om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken
door
Lobomotion69
Vandaag
om 03:17:23
Station Roodeschool
door
HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange
door
741230
28 July 2025, 20:09:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Booster problemen sectie scheiding tweerail
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Booster problemen sectie scheiding tweerail (gelezen 1934 keer)
Martinus
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Booster problemen sectie scheiding tweerail
«
Gepost op:
10 April 2021, 13:02:00 »
Na veelal gezocht en gelezen te hebben over Boosters en secties kom ik er toch nog niet uit.
Mijn TC gaat in korsluiting zodra een lok de sectie scheiding tussen TC en aparte Booster in gaat.
Mijn modelspoorbaan is niet al te groot en toch heb ik voor een opstelterrein met een draaischijf en opstelsporen hier een Twin Booster op aangesloten. De aparte draaischijfsporen zijn hier ook voorzien van voeding.
Twin center word gevoed door de meegeleverde trafo 6811 16.5V 45vA
Twin Booster word gevoed door de originele trafo 6812 18V 72VA
Common ground van de trafo's verbonden.
Scheiding tussen de 2x secties via isolatie op beide rails.
Komt de kortsluiting door de verschillende trafo's?
Kan je zo'n sectie scheiding wel langzaam doorrijden of moet dat altijd met een bepaalde snelheid?
Andere optie is natuurlijk om de TC los te koppelen van de baan, en de rijspanning alleen door de booster te leveren, maar krijg ik dan niet alsnog een probleem met het programmeerspoor welke ook gebruikt word in het hoofdspoor?
«
Laatst bewerkt op: 10 April 2021, 13:25:49 door Martinus
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26665
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
«
Reactie #1 Gepost op:
10 April 2021, 14:52:32 »
Als de booster genoeg vermogen kan leveren is het inderdaad handig om de hele baan aan de booster te hangen.
Het stukje programmeerspoor isoleer je dan in beide spoorstaven van de rest van de baan. En dat stukje schakel je dan met een dubbelpolige schakelaar tussen de booster en de programmeerspooruitgang van de TC.
Het probleem wat je nu hebt komt waarschijnlijk door het spanningsverschil van de trafo's.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Juroen
Offline
Berichten: 429
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
«
Reactie #2 Gepost op:
10 April 2021, 15:53:37 »
Ik had een soortgelijk probleem met een boosterovergang. Weliswaar met andere componenten. Mogelijk is mijn oplossing voor je bruikbaar. Ik heb tussen de voeding en de booster een DCDC-converter. Daarmee regel ik indirect de uitgangsspanning van de booster. Sindsdien geen problemen meer.
De DC-DC omzetter kocht ik via Aliexpress.
Groet Juroen
Gelogd
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87320.msg3222024227;topicseen#msg3222024227
Hasenwald
Offline
Berichten: 880
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
«
Reactie #3 Gepost op:
10 April 2021, 17:44:21 »
"Scheiding tussen de 2x secties via isolatie op beide rails."
Dit hoeft dus niet.
Het heeft geen zin beide rails te isoleren. Het heet niet voor niets common ground...
Ik heb 3 boosters in gebruik, alle gevoed door hetzelfde type trafo met dezelfde uitgangsspanning. Wat Klaas zegt zou zomaar de oorzaak kunnen zijn.
«
Laatst bewerkt op: 10 April 2021, 17:48:20 door Hasenwald
»
Gelogd
Groet, Enrico
Hasenwald | Epoche III-IV-V | H0 Roco-Line 2.1 | BMD16N-SD | Digikeijs 4018 | IB II | Power 4 | iTrain Plus
KoosDeJong
Offline
Berichten: 143
Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
«
Reactie #4 Gepost op:
10 April 2021, 17:48:54 »
Hi Martinus,
Toen ik ging werken met een booster erbij had ik hetzelfde probleem.
Weet niet meer precies hoe ik dit opgelost had.
Wat ik zeker weet:
> simpel de polen omwisselen t.o.v. de centrale voeding en opnieuw opstarten soms helpt
> zorgen dat het spanning verschil < 0,8 V is (heb 2 regelbare voedingen), althans was het advies bij de Digikeijs booster
> letten op strikte isolatie van de beide baanvakken.
> De terugmeld modules ook strikt isoleren v.w.b. de detectiesecties
Wellicht helpt dit
Succes
Koos
Gelogd
In 2025 weer begonnen, na verlies digitale modelbaan (zie YouTube) in 2021, t.g.v. vechtscheiding. Eerst lekker analoog automatiseren met Fleischmann H0 startset. Toch maar weer digitaal begonnen met YaMoRC hardware.
Martinus
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
«
Reactie #5 Gepost op:
10 April 2021, 17:54:32 »
Denk dat dit inderdaad de makkelijkste oplossing is!
De baan nu volledig achter de booster gehangen.
Scheiding tussen programmeerspoor en de baan is ook geïsoleerd en geeft idd nog steeds kortsluiting.
De schakelaar lijkt me dan de goedkoopste oplossing.
Ik vind het wel vervelend dat dit zo in de handleiding van FLM staat met de genoemde trafo’s en toch niet zo werkt.
Gelogd
Martinus
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
«
Reactie #6 Gepost op:
10 April 2021, 17:56:38 »
Hoi Koos, er zitten nog niet eens bezetmelders oid in, had gehoopt dat zolang ik het simpel hou dit makkelijk te realiseren zou zijn
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26665
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
«
Reactie #7 Gepost op:
10 April 2021, 19:06:54 »
Citaat van: Juroen op 10 April 2021, 15:53:37
Ik heb tussen de voeding en de booster een DCDC-converter.
Leuk idee, maar dat gaat bij de Twin booster niet werken. Die moet met wisselspanning gevoed worden.
Overigens wel vreemd dat bij de Twin Center en de Twin booster trafo's met verschillende spanningen worden geadviseerd.
Herstel: in de handleiding van de TwinCenter lees ik dat daar ook de trafo 6812 wordt geadviseerd. De kleinere trafo 6811 kan ook, bij kleinere banen. Maar als je gaat combineren met een booster dan zal je de TwinCenter ook een trafo 6812 moeten geven. Of een andere trafo, als ze maar gelijk zijn.
«
Laatst bewerkt op: 10 April 2021, 19:13:56 door Klaas Zondervan
»
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Martinus
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
«
Reactie #8 Gepost op:
02 May 2021, 22:08:08 »
Bedankt voor de reactie Klaas, ik heb een 2e hands 6812 kunnen bemachtigen helaas is de secundaire uitgang kapot.
Verder kijken dus!
Ik had het stukje in de handleiding gelezen alszijnde igv uitbreiding met een booster dat je alleen voor deze de 6812 moet aanschaffen.
Check!
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Booster problemen sectie scheiding tweerail