Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door einte
Vandaag om 21:37:45
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
Vandaag om 21:34:24
'Permaloog' met electronenbuizen door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:13
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:30:06
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 21:26:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 21:08:03
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:36
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
Vandaag om 20:52:22
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:07
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Mark D.
Vandaag om 20:51:46
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
Vandaag om 20:44:07
Roco smeerolie door gtw6016
Vandaag om 20:36:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 20:29:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:13:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 19:38:33
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
Vandaag om 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 14:11:04
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
Vandaag om 13:56:02
HO wisselnietjes gezocht..... door Jean
Vandaag om 12:17:17
Achtergrond met AI door Pauldg
Vandaag om 11:55:59
  

Auteur Topic: Ballasten: Houtlijm of boekbindlijm?  (gelezen 3757 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ballasten: Houtlijm of boekbindlijm?
« Reactie #15 Gepost op: 09 December 2020, 16:38:38 »
Voorstrijk met druppie afwas middel mengen en met een pipet aanbrengen.
Ballast beetje vochtig maken,en druppelen maar,eenmaal opgedroogt,zie je dr niks meer van.
Voordeel,met genoeg water laat t ook weer los mocht t resultaat niet bevallen.
Zowel het aanbrengen als het weer verwijderen heb ik in m'n HO draadje vermeld,die moet er (indien gewenst) nog wel ergens in dit forum rond zwerven  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Ballasten: Houtlijm of boekbindlijm?
« Reactie #16 Gepost op: 09 December 2020, 17:01:48 »
Ik zie dat ieders recept een beetje anders is. Ik gebruik nog steeds gewoon verdunde houtlijm, met een klein druppeltje afwasmiddel. Verhouding water:lijm doe ik op het oog en ligt zo tussen de 1:1 en 2:1.

Vooraf nevelen met een plantenspuit deed ik voorheen ook, maar bij de huidige baan heb ik de lijm zo in de ballast laten lopen zonder voorbehandeling. Moet er wel bij zeggen dat ik graspollen in het ballastbed heb zitten en ik begin altijd in zo'n pol. De grassprieten zorgen ervoor dat de droge ballast op z'n plek blijft. Vanaf daar steeds verder indruppelen, waarbij ik nooit een druppel in de droge ballast laat vallen, maar steeds in de rand van het al natte gedeelte. De lijm trekt vanzelf steeds een beetje verder.

Overigens maakt vooraf nevelen het lijmen wel een stuk makkelijker en sneller, maar ik had stukken van de baan en omgeving die niet nat mochten worden en ik had gewoon geen zin om alles te gaan afdekken.

Ik ben juist wel voorstander van 'zwaar' lijmen. Voor een transporteerbare baan vind ik dat nodig. Heb al genoeg mooie tentoonstellingsbanen gezien waar stukjes ballast uitgevallen zijn waardoor het beeld wordt verpest. Bij gebruik van weinig lijm loop je het risico dat alleen de buitenkant verlijmd wordt en dat daaronder nog losse ballast zit. Ik druppel net zolang door tot alles doornat is en de lijm uit de zijkant van het ballastbed komt lopen. Dat is dan eigenlijk net iets teveel. Als het echt te gek is, zuig ik het teveel weg met het puntje van een keukenrol of zoiets. Op plekjes waar toch een kratertje is ontstaan, rommel ik een beetje met de punt van een prikpen, dan vloeit alles weer mooi dicht. Daarna blijf ik er minstens twee dagen bij weg om alles door en door te laten drogen.

Dat ballast na het lijmen wat donkerder is dan daarvoor, is een feit. Zelfs bij echt natuursteen treedt dat effect op. Ik probeer daar rekening mee te houden bij de keuze van de ballast, en ik maak vooraf een proefstukje op een apart plankje om te zien wat het resultaat is, voordat ik de hele baan volgooi. 
Reinier

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
Re: Ballasten: Houtlijm of boekbindlijm?
« Reactie #17 Gepost op: 09 December 2020, 17:32:04 »
IK heb het verlijmd met bison houtlijm(gele bus)

ssucces jandcargo

Hoi Jan,

Alle bussen zijn geel gebruik je D2 of D3?

@Floris, dank voor de tip ga ik proberen  (y)

Mvg, Johan

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Ballasten: Houtlijm of boekbindlijm?
« Reactie #18 Gepost op: 09 December 2020, 17:39:04 »
D2.

Dan is de boel weer los te weken.
En dat is altijd handig, bij verbouwing of storing.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly