Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
Vandaag om 17:34:00
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door Peter.v.L
Vandaag om 17:17:00
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 17:06:53
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 16:59:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:35:18
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:31:45
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 16:21:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wisselwachter
Vandaag om 16:17:58
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 15:45:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 15:43:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:46
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:54:47
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 13:35:45
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 13:17:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 13:00:33
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:32
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 11:17:51
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
  

Auteur Topic: Aantal draden ringleiding  (gelezen 3957 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Aantal draden ringleiding
« Reactie #15 Gepost op: 15 August 2020, 10:31:30 »
In Nederlandse bouwmarkten verkopen ze installatiedraad dat gangbaar is in Nederlandse huisinstallaties. Dat zijn bruin, blauw en geel/groen in 2,5 mm2 en zwart in 1,5 mm2. Maar massief installatiedraad is er in meer kleuren en als particulier moet je dan wat verder zoeken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Aantal draden ringleiding
« Reactie #16 Gepost op: 15 August 2020, 11:15:20 »
Alle installatiedraad is prima ,zoveel verbruikt een schaal N trein toch ook niet . :D
Meer kleuren is handig.
Geschikt voor ring leidingen:
Geel/groen is 2,5 mm2 .(Aardleiding )(Officiele gebruik in 230V installaties.)
Zwart is 1.5 mm2 ,(Schakeldraad )
Bruin 2,5mm2 (Fase )
 Blauw 2,5 mm2 (Nuldraad )
 Voor de aftakkingen zelfde kleuren ,maar dunner van Conrad of andere merken  .
 Zo doe ik het.
Peter


NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4964
Re: Aantal draden ringleiding
« Reactie #17 Gepost op: 15 August 2020, 11:37:51 »
Alhoewel het dus mogelijk is om trafo's door te lussen lees ik dat daar toch wel voorwaarden aan verbonden zijn en daarom lijkt het mij verstandig om iedere trafo zijn eigen, geïsoleerde, baan te geven...
Nee het maakt werkelijk waar geen ene drol uit. Je moet je niet bang laten maken door de anderen hier. Wat je zojuist zei, is echt onzin en dat kan ik niet mooier verwoorden.

Dit verhaal :
Citaat
Op het moment dat een wiel die isolerende las kortsluit dan heb je in het gunstigste geval ineens het opgetelde vermogen van die trafo's en als er 1 transformator per ongeluk toch de andere kant op staat ineens een dubbel zo hoge spanning en rijdt je kortsluiting...
is 100% ongerelateerd aan het feit of je een gemeenschappelijke leiding heb of niet. Als je van circuit gaat wisselen en je hebt 6 draden gelegd ipv 4 draden, dan heb je nog precies hetzelfde probleem. Als je van circuit wisselt, moet je nog steeds er voor zorgen dat je trafo knoppen in dezelfde richting staan. Bovendien, stel nu dat je wel zes draden heb? Op het moment dat het ene wiel 2 circuits verbindt, dan doet het andere wiel dat ook en dan heb je indirect alsnog je common leiding voor een hele korte tijd. Dus nogmaals: het maakt niet uit

Er zijn twee zaken die we moeten onderscheiden.
De eerste zaak: wil je wel of wil je niet van het ene circuit naar het andere circuit kunnen pendelen?

Als je namelijk dit wel wilt doen, dan blijf je exact dezelfde 'problemen' die eigenlijk geen problemen zijn, gewoon houden.

De tweede zaak zoals al uitgelegd is, is of je wel of niet een gemeenschappelijke draad kan gebruiken, is al behandeld en het antwoord blijft ja het kan en nu met meer uitbreiding: Het maakt echt waar geen ene drol uit of je 4 of 6 draden toepast.

Er zijn zat analoge 2-rail rijderts die op deze wijze van circuit wisselen.
Citaat
Op het moment dat een wiel die isolerende las kortsluit dan heb je in het gunstigste geval ineens het opgetelde vermogen van die trafo's
Nee dit is niet waar zo werkt het niet. Stel dat trafo 1 op 7V staat en trafo 2 staat op 9V ingesteld (met dezelfde polariteit). Op het moment dat de trein passeert en de circuits worden verbonden dan zijn die 7V en 9V direct met elkaar verbonden. Wat er feitelijk gebeurt, is dat er hoge lekstromen gaan lopen van de ene trafo door de andere trafo. Tijdens dit korte moment wordt de spanning van de 7V trafo omhoog gekrikt en de spanning van de 9V trafo wordt omlaag getrokken totdat ze ergens in het midden een soort van stabiliseren. Gedurende dit moment blijven er net zulke hoge lekstromen lopen als de transformatoren kunnen leveren. Er is dus een kortsluiting en wat er precies gebeurt, is lastig te voorspellen omdat de eigenschappen van de trafo er bij komen kijken.

In de praktijk zie je je treintje een klein sprongetje maken en verder zal je niets zien omdat je trafo's 100% zijn beveiligd tegen kortsluiting. En hoe meer jij je knoppen gelijk draait, hoe kleiner het sprongetje van de trein wordt.

Als je de polariteit verkeerd schakel, dan zie je trein continu van links naar rechts springen. En voor de 6e keer ofzo, dit gebeurt met 4 draden maar ook met 6 draden.

En nogmaals dit allemaal gebeurt alleen wanneer je een trein van van het ene circuit naar het andere circuit laat rijden en het gebeurt ook als je 6 draden gebruikt.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

serie1200

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
  • Veni vidi foetsie
Re: Aantal draden ringleiding
« Reactie #18 Gepost op: 15 August 2020, 11:42:11 »
 
In Nederlandse bouwmarkten verkopen ze installatiedraad dat gangbaar is in Nederlandse huisinstallaties. Dat zijn bruin, blauw en geel/groen in 2,5 mm2 en zwart in 1,5 mm2. Maar massief installatiedraad is er in meer kleuren en als particulier moet je dan wat verder zoeken.
 

Rood 2,5 mm2, zwart 2,5 mm2 en wit 2,5 mm2 in Nederland te bestellen via de webshop met het bolle blauwe mannetje. Of naar een Belgische gamma rijden.
« Laatst bewerkt op: 15 August 2020, 11:50:57 door serie1200 »
Met vriendelijke groet,
Ron

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Aantal draden ringleiding
« Reactie #19 Gepost op: 15 August 2020, 11:49:01 »
Een ouderwetse mogelijkheid is om aan weerskanten van een scheidingslas een lampje aan te sluiten van ca 25V (2x de  rijspangswaarde ). Dat gaat branden als de rijrichting verkeerd staat.
Een paar Volt verschil kan geen kwaad,het is alleen  een waarschuwings licht.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26611
    • Pagina van klaas
Re: Aantal draden ringleiding
« Reactie #20 Gepost op: 15 August 2020, 15:12:13 »
Net terug van vakantie en er is weer een leuke discussie losgebarsten over ringleidingen en dergelijke. laat ik ook even meedoen. ;)

@Bas, ik ben het grotendeels met je eens, behalve dit stukje:
Er zijn zat analoge 2-rail rijderts die op deze wijze van circuit wisselen.Nee dit is niet waar zo werkt het niet. Stel dat trafo 1 op 7V staat en trafo 2 staat op 9V ingesteld (met dezelfde polariteit). Op het moment dat de trein passeert en de circuits worden verbonden dan zijn die 7V en 9V direct met elkaar verbonden. Wat er feitelijk gebeurt, is dat er hoge lekstromen gaan lopen van de ene trafo door de andere trafo. Tijdens dit korte moment wordt de spanning van de 7V trafo omhoog gekrikt en de spanning van de 9V trafo wordt omlaag getrokken totdat ze ergens in het midden een soort van stabiliseren.
Het gaat hier om een analoge gelijkstroombaan. De trafo's leveren stroom via een gelijkrichter, daar kun je niet op terugvoeden. Op het moment dat een trein op twee trafo's staat zal de sterkste winnen. In jouw voorbeeld dus 9 volt. Die van 7 volt komt er dan niet aan te pas, ze eindigen dus niet ergens halverwege.

Wat de draaddikte betreft, hoe groot is die baan eigenlijk en hoeveel treinen kunnen er tegelijk rijden? Het is misschien niet eens nodig om met installatiedraad van 2,5mm2 te werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.