Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:43:19
Extra functie in Zimo MS450P22 door Ben
Vandaag om 09:30:45
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:30:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:28:58
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 09:28:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 09:26:53
13 december modelspoorbeurs Houten door Jheronimus
Vandaag om 09:25:18
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Ben
Vandaag om 08:56:38
Spelregels 'Raadplaatje' door tothebeach
Vandaag om 08:56:06
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
Vandaag om 08:42:38
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Noordernet
Vandaag om 08:36:30
Roco traxx 'Eurocity' door Arjan6511
Vandaag om 08:30:38
Frans loodsje et cetera door spoorijzer
Vandaag om 07:56:34
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door VAM65
Vandaag om 07:47:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
09 December 2025, 23:05:43
Depot Chur Sand v3.0 jaja weer een nieuwe versie door Edsko Hekman
09 December 2025, 23:02:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 December 2025, 22:56:26
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Frank 123
09 December 2025, 22:20:19
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door BramFokke
09 December 2025, 22:10:38
ratelende 1300 van Electrotren door GMA70
09 December 2025, 21:35:10
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
09 December 2025, 21:21:14
Rivarossi br 56 HR2891S door Priegelman
09 December 2025, 21:00:10
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
09 December 2025, 20:25:05
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Quinzeedied
09 December 2025, 20:21:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
09 December 2025, 19:55:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
09 December 2025, 19:44:23
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
09 December 2025, 19:33:09
US diorama in H0 door Wim Vink
09 December 2025, 19:04:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
09 December 2025, 18:38:23
Roco 2025 door IJmc
09 December 2025, 18:02:24
  

Auteur Topic: Nieuwbouw container overslag terminal  (gelezen 26103 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12561
    • sleutelspoor
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #90 Gepost op: 20 November 2018, 15:45:22 »
Nee mannen dit is vlak voor de oplevering. Ik kom hier in een eigen draadje nog op terug.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 163
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #91 Gepost op: 20 November 2018, 18:35:49 »
Hahah ja, wel heel realistisch water dan (y)

@ Sobat, wil je de link in deze topic delen? Ik denk dat er veel voor te porren zijn.
DB periode V-VI

Steven!

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #92 Gepost op: 12 March 2019, 09:24:47 »
Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen? Ben erg benieuwd naar de containerterminal!

Steven
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 163
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #93 Gepost op: 13 March 2019, 21:27:04 »
Hallo Steven,

Op dit moment is er nog niet veel te melden. De hobby heeft een tijd en zal waarschijnlijk nog wel even op een lager pitje liggen. Er wordt zo nu en dan nog wel eens wat aangeschaft maar niet gereden of gebouwd. Het rijden niet ivm wat digitale problemen met de centrale en slecht aangelegde sporen. Het bouwen niet omdat het simpelweg te druk is met werk e.d. Natuurlijk update ik als er wat nieuws te melden is.

Groet, Ruud
DB periode V-VI

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 163
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #94 Gepost op: 07 October 2020, 21:11:47 »
Hallo Allemaal,

Het is alweer enige tijd geleden dat ik iets gemeld heb met betrekking tot de terminal. Er is intussen niet heel veel gebeurt maar genoeg om over te berichten.
tijdens de proefritten naar de terminal werd het steeds vaker duidelijk dat treinen ontspoorde. Niet de doorsnee personentreinen maar de langere containertreinen. In eerste instantie verweet ik dat aan bepaalde wagens van ACME en Kombimodel. Elke keer de zelfde wagens in het vooraan en in het midden van de trein. Dit vond ik zeer ergerlijk en heb eerst de wagons eens goed onderzocht. De wagens bleken echter oke. Een andere trein die ook ontspoorde wagen de Hobbytrade gesloten autotranssporters. Vaak te zien in de Volvotrein. Maar die hadden een meer serieus probleem. Echter, daar heb ik veel tijd in gestoken met als eindresultaat en oordeel dat die wagens het gewoon niet gingen doen in een 20 wagens tellende trein. Let op, zijn gelede wagens dus totaal 40 wagons. Trein is uiteindelijk geheel verkocht.

Terug naar het onderwerp: Na veel onderzoek en testen werd het steeds duidelijken. De sporen in de klimspiraal waren te strak. Roco line rail R5/6 ging het niet doen. Halve bocht, een lengte recht (meter) en dan weer de volgende bocht. Hoogteoverbrugging was toen 100 mm. Uiteindelijk geoordeeld en besloten om de paradestrekke te verlagen zodat alles op schaduwstation niveau zou uitkomen. Verder 1 klim van 180 mm vanuit niveau 0 naar 1. Maar hoe ga je dat doen? :P
Door het railplan aan te passen naar een rechte klim met zo weinig mogelijk scherpe bochten te maken. R10 als meest scherpe bocht toegepast. In totaal is de klim nu ca 15 meter waardoor de heling op 1,2% komt. Dat is voor de wagons te doen. De locs hebben er totaal geen problemen mee. Kost hier en daar een slipbandje.



De draad heb ik als richtpunt gebruikt. Dit is een gemakkelijke tool om rechte strakke lijnen uit te zetten. Zo is de hoogte goed te maken. Plaatje onder de baan is makkelijk te meten en uit te voeren. Verder staat de rest van de helling op draadeinden. Hier kan de helling nog iets worden afgetopt om de spanning uit de trein te halen voordat deze weer een bocht van 5/6 in gaat.
Na flinke inspanningen zoals het verwijderen van 2 spiralen, het verlagen van de paradestrekke en het maken van de helling kon er weer rails gelegd worden. De rails ligt er nu om te testen. Er zijn natuurlijk meerdere punten waar getest wordt. De eerst is de helling met de lossen wagens. Dan de eerst loc, daarna een trein en dan uiteindelijk een flinke containertrein met de meest gevoelige wagens. De langste lengte is natuurlijk niet langer dan het kortste baanvak waarin er iets moet gebeuren. Bijvoorbeeld de lengte waar de locs van de trein worden gekoppeld. Of de lengtes waar de treinen worden opgesteld.

De volgende test is de bocht voor het binnenrijden van de terminal. Deze mag zeker niet te scherp zijn omdat de lichtste rangeerloc, 4 assige Voith Garvita van Esu, de sleep wagens naar binnen moet kunnen drukken voor het nabootsen van de echte situatie natuurlijk. Dat bleek in het verleden niet te lukken. Mede door radius 5/6 en de lengte van de treinen niet haalbaar. ???

https://www.youtube.com/watch?v=ml1RjyeLEik&t=0s

Hier is te zien hoe zwaar de loc het heeft. Motorisch sterk genoeg meer met de druk in de bocht kan hij minder goed omgaan. Een roco br 203 (V100) doet dit overigens met 2 vingers in zijn…. Euhhh…. Uitlaat oid.

Uiteindelijk en nieuwe poging gedaan om de baan opnieuw in te delen. Andere bochten toe te passen. Nu lukt het de gravita wel dacht ik. Maar daarna bedacht ik me dat er 3 wagens minder in de trein zaten. Dus 14 in plaats van de gebruikelijke 17. Die test moet nog uitgevoerd worden. Dus wordt waarschijnlijk gebruik maken van de bocht buitenom.
Maar blij als een klein kind dat er nu iets te rijden valt met een zekere mate van rangeermogelijkheid.

Nog wat foto’s voor de indruk.




De afslag naar de klim



De laatste bocht voor de terminal



De terminal leeg



De toekomstige terminal na vullen met treinen (en containers door mijn zoon van 8 (y))


Tot de volgende update
Deze zal gaan over het omlopen van locs. Omdat er maar een helling is komen de treinen en locs steeds weer andersom op de baan terecht. De geheel treinen meten dus worden gedraaid. Dit omdat de locs bij mij allemaal met een afgemonteerde voorzijde lopen. Ik vind het rijden met een koppeling aan de voorzijde namelijk niet zo mooi.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2020, 21:13:53 door pallie »
DB periode V-VI