Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 00:48:20
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door Jean
Vandaag om 00:10:34
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 November 2025, 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door JeanR
21 November 2025, 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
21 November 2025, 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
21 November 2025, 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
21 November 2025, 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia door GerardvV
21 November 2025, 22:32:47
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
21 November 2025, 22:26:57
lange adressen met esu decoders. door NS2408
21 November 2025, 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Joz
21 November 2025, 21:45:24
Bahnstrecke 5867 door gdh
21 November 2025, 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
21 November 2025, 20:57:00
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
21 November 2025, 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
21 November 2025, 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
21 November 2025, 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
21 November 2025, 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
21 November 2025, 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
21 November 2025, 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
21 November 2025, 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
21 November 2025, 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
21 November 2025, 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
21 November 2025, 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
21 November 2025, 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
21 November 2025, 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
21 November 2025, 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 November 2025, 16:26:27
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
21 November 2025, 15:38:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 November 2025, 14:37:48
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
21 November 2025, 13:59:17
  

Auteur Topic: Motor inbouwen in Artitec DE1  (gelezen 5253 keer)

Treintje_komt_zo

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #30 Gepost op: 08 November 2023, 15:45:25 »
Alles op een rijtje zettend is het toch een order bij de Tramfabriek geworden...

Ik ben erg blij dat er vervangingsmotoren zijn voor Att. zonder veel grof mechanisch geweld (freezen). Zoals al hierboven gememoreerd lijken de motoren van de Att DE1 en DE2 wat klein "geschapen". Hoewel bij mij ze geen regelmatige bergbeklimmingen hoeven te doen, is het fijn dat er al back-ups zijn voor het geval van uitval/beperkingen die leiden tot uitval uit de dienst. Er is niets zo frustrerend als een treinstel/Lok die je niet in kan zetten voordat je een grote aanpassing hebt gedaan ivm schade of panne, waarbij eea door "ouderdom" ontstaat (zoals bijvoorbeeld een E-motor die weer bovenaan de badkuip-kromme is gekomen) en niet door onkunde of afstraffingen door dhr. I. Newton.

A.J.

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #31 Gepost op: 08 November 2023, 16:09:44 »
Bij mij (ts) kwam het vervangende motortje van Tramfabriek vorige week binnen.

't Is inderdaad een snoepje...

Voorlopig nog even geen tijd om ermee aan de slag te gaan, maar zodra ik vorderingen maak - en daarbij heb ik vast weer advies nodig - meld ik mij hier weer.






Een vriendelijke groet,

Albert Jan
Een vriendelijke groet,

Albert Jan

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2293
    • Biesje.nl
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #32 Gepost op: 08 November 2023, 17:45:53 »
De standaard motor in een Artitec DE2 is in principe gewoon sterk genoeg voor een treinstel van maar 2 bakken. Er zitten bv veel kleinere motortjes in een Sikje of een Köfje, en die kunnen ook behoorlijk wat trekken (iig makkelijk 2 rijtuigen).

Ook ter vergelijking: in de BB units van GM&S zit een kleiner motortje dan in de DE2, en die BB units konden ook met gemak een tweetje aan.

Let wel: er zijn twee typen motoren gebruikt in de DE2: een gesloten Mashima uit de 10XX serie en een andere open motor van Chinese makelij. Die laatste zou ik er van verdenken dat er olie op de collector en/of de koolborstels is gekomen. Motortje loshalen en een wasbenzine badje geven kan wellicht helpen.

Mvg,

Robert


System-M

  • Online Online
  • Berichten: 509
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #33 Gepost op: 08 November 2023, 18:15:55 »
Let wel: er zijn twee typen motoren gebruikt in de DE2: een gesloten Mashima uit de 10XX serie en een andere open motor van Chinese makelij. Die laatste zou ik er van verdenken dat er olie op de collector en/of de koolborstels is gekomen. Motortje loshalen en een wasbenzine badje geven kan wellicht helpen.

Dank voor de tip. Het gaat bij mij inderdaad om die andere open motor van Chinese makelij. Dat kan ik (net als bij mijn tandwielen etc. van onlangs) gewoon onderdompelen in wasbenzine? Hoe lang, zonder schade etc?
Grt
Marc

roadster36

  • Online Online
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #34 Gepost op: 09 November 2023, 00:28:17 »
Ja dat kan gewoon  (y)

System-M

  • Online Online
  • Berichten: 509
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #35 Gepost op: 28 November 2023, 13:57:52 »
Het schoonmaken van de motor heeft inderdaad goed geholpen  (y)
Dus na het schoonmaken en opnieuw invetten van de aandrijving/tandwielen én het schoonmaken van de motor rijdt alles weer als nieuw.

Wel bijzonder dat dit na zo'n 11 jaar bij de DE2 al nodig was. Ik heb dit bij ander materieel niet al zo snel hoeven doen (en de DE2 rijdt gemiddeld gezien ongeveer evenveel als ander materieel op mijn baan).
Grt
Marc