Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 09:44:02
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 09:30:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 09:12:54
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 09:12:38
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door MOVisser
Vandaag om 09:05:23
DR4018 power on fenomeen door Frankh0
Vandaag om 08:52:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:49:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Arjan6511
Vandaag om 08:38:31
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 08:35:02
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 08:29:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 08:23:42
Bahnstrecke 5867 door Overet
Vandaag om 08:18:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Arjen52
Vandaag om 08:10:44
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
15 November 2025, 23:55:30
Lichtbeeld Hondekop met proefsnor L omgekeerd L of 2 gele? door ikbener
15 November 2025, 23:26:54
Locatie van foto gezocht door GerardvV
15 November 2025, 23:00:14
Rondom Charlois door Eric B
15 November 2025, 22:10:28
Transfers AD reclame voor ombouw sprinter door Treintje_komt_zo
15 November 2025, 21:55:10
NS Postrijtuigen door Rob Ellerman
15 November 2025, 21:40:51
Pfarrerwinkel bahn door DJV
15 November 2025, 21:27:09
Cranicher Altbahn door Arjen52
15 November 2025, 21:21:45
Modelspoorbaan van Einte door Mark D.
15 November 2025, 21:05:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 November 2025, 21:02:30
Baanplan Belkamp H0 door jdk
15 November 2025, 20:53:23
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220 door Freddy
15 November 2025, 20:46:59
NS-1000 in spoor-1 door defender
15 November 2025, 20:42:34
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
15 November 2025, 20:41:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
15 November 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Frank 123
15 November 2025, 20:15:50
Lodewickshaven door Ronald Halma
15 November 2025, 19:17:09
  

Auteur Topic: Aansluiten Viessmann andreaskruizen  (gelezen 1713 keer)

Corny121

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Aansluiten Viessmann andreaskruizen
« Gepost op: 04 February 2020, 17:38:07 »
Even een vraag over het aansluiten van Viessmann 5835. In het diagram wat in de handleiding staat dat je hem aansluit via een relais en een aansluitrail. Maar kan ik ook rechtstreeks een aan/uit schakelaar aan het schakelkastje van de andreaskruizen aansluiten? Ja toch?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26946
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiten Viessmann andreaskruizen
« Reactie #1 Gepost op: 04 February 2020, 20:40:36 »
Dat relais levert uiteindelijk ook alleen maar een aan/uit contact. Dus ja, in plaats daarvan kun je ook een schakelaartje gebruiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Corny121

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Re: Aansluiten Viessmann andreaskruizen
« Reactie #2 Gepost op: 04 February 2020, 22:06:31 »
Top, dank je wel Klaas. Een decoder kan dan dus uiteindelijk ook als ik verder ga automatiseren in de toekomst.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
  • Metrop-Märklin
Re: Aansluiten Viessmann andreaskruizen
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2020, 17:50:57 »
Ik rij gemixt, en misschien daarom kijk ik graag naar oplossingen voor problemen die verschillend worden aangevlogen afhankelijk van pukkeltjes die wel/niet tussen de rails groeien.

Vroeger was het simpel op dit forum. Men reed uitsluitend 2-rail. Nu heb ik even je bijdragen doorgespit om erachter te komen dat je 2-rail rijdt, mogelijk met piko wissels en peco rails. Leuke bijdragen, zelf ben ik vooral een meelezend forumbezoeker.

Waarom vroeg ik me dat af? Vanwege Viessmann 3835.

Viessmann heeft namelijk een bijzondere kijk op overwegen en semibewaakte overgangen die 3-railers niet vanzelfsprekend vinden.
De 3-rail visie (M-rails, K-rails, C-rails) gaat bij een overgang uit van contactrails, en de lengte daarvan hoeft niet aan weerszijden van de overgang te bestaan uit tenminste de langste trein die voorbij komt (Viessmann-visie). Want zolang de contactrails stroom- of massadetectie melden, is overgang-bewaking nodig (onverschillig het aantal sporen op die overgang), en dat kan een stuk korter zijn dan 2-rail leveranciers in hun handleidingen tekenen.

Drierailers knappen daarom vaak af bij Viessmann (Kibri e.a.) op ondersteunende elektronische schakelkastjes (op die van het knipperlicht na), en wijken dan uit naar een (monostabiel) relais met een condensator (en dus een laadweerstand) om ervoor te zorgen dat bomen dicht zijn (of lampjes knipperen) zolang de stroom-/massa- detectie duurt, en ook beslist niet langer (treinlengte is variabel en dus de sluit/knipper-duur ook).

Bij 2-rails zijn er twee visies denkbaar: die van Viessmann (Kibri) op basis van bijvoorbeeld reedcontacten, of  de 3-rail visie (door stroomdetectie met een relais). Welke van die 2 je volgt, hangt af van de vraag of je met een vorm van stroomdetectie werkt. Als je in de toekomst gaat digitaliseren, lijkt mij dat iets om over na te denken.

Het verschil in visie maakt veel uit voor de treinlengte die je bij een overgang (aan weerszijden) moet reserveren.


Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail