Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3 januari NVBS oliebollenrit door Seinhuis
Vandaag om 00:25:28
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
04 December 2025, 23:38:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
04 December 2025, 23:17:21
Eindstation Daarhuizen door HenkN
04 December 2025, 23:07:38
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
04 December 2025, 22:51:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 December 2025, 22:51:06
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
04 December 2025, 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
04 December 2025, 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 December 2025, 21:14:26
Rondom Charlois door NS264
04 December 2025, 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
04 December 2025, 19:58:09
Wat is dit voor component door 008200
04 December 2025, 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
04 December 2025, 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
04 December 2025, 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
04 December 2025, 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
04 December 2025, 16:05:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
04 December 2025, 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
04 December 2025, 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
04 December 2025, 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
04 December 2025, 14:22:34
Rail away door Eric v C
04 December 2025, 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
04 December 2025, 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
04 December 2025, 13:45:21
US diorama in H0 door Wim Vink
04 December 2025, 11:05:22
  

Auteur Topic: Peco code 55 geometrie, hartafstand sporen?  (gelezen 4039 keer)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Peco code 55 geometrie, hartafstand sporen?
« Gepost op: 31 January 2020, 23:12:43 »
Hallo.

Ik he  even een vraag waar ik zo snel geen antwoord kan vinden ik heb verschilende sites bezocht maar helaas niet wat ik zoek.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen , mijn vraag is dus hoeveel cm moet er tussen 2 railsen zijn op de rechte stukken en hoeveel in een bocht?

Mvg
Erik
« Laatst bewerkt op: 31 January 2020, 23:42:35 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Peco code 55 geometrie, hartafstand sporen?
« Reactie #1 Gepost op: 01 February 2020, 09:57:30 »
De geometrie wordt bepaald door de afstand tussen wissels (evenwijdig).

Als je 2 dezelfde wissels hebt (links - links) of (rechts - rechts), deze met de afbuigende kant tegen elkaar doen. Met het 'rechtdoorgedeelte' van de wissels heb je nu een evenwijdige lijn. Deze afstand moet je meten en overal gebruiken.

Marc

... verschilende sites bezocht maar helaas niet wat ik zoek.
Neem ook aan dat je gewoon bij Peco zelf heb gekeken?
« Laatst bewerkt op: 01 February 2020, 09:59:58 door ex-DR V100 »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Peco code 55 geometrie, hartafstand sporen?
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2020, 10:16:41 »
Hier staat iets over de geometrie van Peco code 55:
Modelrailforum.com

De spoorafstand tussen twee wissels zou 27mm bedragen, maar bij een wisselstraat komt hij korter uit. Ik begrijp dat de minimale spoorafstand bij N 23 mm moet zijn. In het veld gebruiken wij hiervoor bij 00-spoor een precisie instrument (begin maar vast te sparen... ;)), nl. de Peco 6 ft way gauge. Voor N-spoor code 80 en 55 is dat de SL-336:

Hattons.co.uk

Bedenk dat je in bogen altijd een ruimere minimum afstand nodig hebt dan op recht spoor. Die afstand wordt bepaald door je materieel met de meeste "overhang".
Bij Peco kun je, om vast mee te oefenen, gratis templates downloaden van de wissels die je wil gebruiken:
https://peco-uk.com/collections/turn-out-crossing-plans?page=2&view=48&layout=

Misschien heb je hier iets aan.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2020, 11:46:16 door Bert van Gelder. Reden: URL te lang »

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re: Peco code 55 geometrie, hartafstand sporen?
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2020, 11:39:28 »
Zoals Leen hierboven al aangeeft levert Peco hier een malletje voor ( kost een drol 0,75 ct. Kun je ook bij een Nederlandse aanbieder kopen, bijv. Freebit )

Houdt er echter rekening mee dat dit Engelse maten zijn  ::) en die komen niet overeen met Europese standaard.

Het ziet er mooier uit als de rails wat korter bij elkaar liggen wil je echter ooit met bovenleiding gaan rijden kom je geheid in de problemen ( helaas uit eigen ervaring  :'( :'(  )met name voor bijv. Nederlandse dubbelspoor masten dien je een railafstand van 33 mm. Hart op hart aan te houden.

Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: Peco code 55 geometrie, hartafstand sporen?
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2020, 12:00:39 »
De spoorafstand in bogen hangt af van de boogstraal en de lengte van je rijtuigen.
Even NEM112 en NEM103 bestuderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
Re: Peco code 55 geometrie, hartafstand sporen?
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2020, 12:25:16 »
Ik begrijp dat de minimale spoorafstand bij N 23 mm moet zijn.

23 mm is wel héél erg krap, hoor. Omgerekend is dat 3,68 meter, terwijl de standaard bij het grootspoor al heel lang 4 meter is - in stations en en bij nieuw spoor is het nog meer.
Bij de grote merken Fleischmann en Minitrix is de standaard railafstand 33,6 mm. Ooit is dat zo bepaald zodat er nog een rail inclusief bielzen/bedding ertussen past, en je dus altijd zonder aanpassingen standaard railstukken aan wissels kunt aansluiten. En natuurlijk zodat langere rijtuigen elkaar in de standaard bogen kunnen passeren bij gelijkblijvende railafstand.
Variërende railafstand is eerder iets voor professionals  ;)
« Laatst bewerkt op: 01 February 2020, 12:27:43 door VictorPM »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
Re: Peco code 55 geometrie, hartafstand sporen?
« Reactie #6 Gepost op: 01 February 2020, 12:38:05 »
Het ziet er mooier uit als de rails wat korter bij elkaar liggen wil je echter ooit met bovenleiding gaan rijden kom je geheid in de problemen ( helaas uit eigen ervaring  :'( :'(  )met name voor bijv. Nederlandse dubbelspoor masten dien je een railafstand van 33 mm. Hart op hart aan te houden.

Dat is dan omdat standaard verkrijgbare dubbelspoor masten zijn "opgerekt" naar die 33 mm. Dat zier er dan meteen al niet natuurgetrouw uit, lijkt me.
Maar dat is een algemeen iets met dubbelspoor bovenleiding portalen in welke schaal dan ook... het beeld klopt alleen als alles in verhouding is, dus ook de railafstand.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Peco code 55 geometrie, hartafstand sporen?
« Reactie #7 Gepost op: 01 February 2020, 14:11:40 »
Bedankt iedereen voor jullie antwoord ik vroeg dit omdat ik dacht dat ik verkeerd bezig was.
Ik heb namelijk op de rechte stukken 3cm hart op hart genomen en in de bochten iets ruumer ongeveer 3,5cm.

Mvg
Erik