Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Arnold N 2543 rookgenerator
door
Gabriƫl Bergsma
Vandaag
om 11:40:37
Piko 2025
door
Huup
Vandaag
om 11:38:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Loki
Vandaag
om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:12:26
Raadplaatje
door
eemstede
Vandaag
om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:03:14
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
Vandaag
om 10:47:13
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
Vandaag
om 10:36:46
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 10:33:28
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
Ben
Vandaag
om 10:08:51
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse
door
ca.gorter
Vandaag
om 09:55:20
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 09:48:02
Pendel module Viessmann 5214
door
Mar-Cas
Vandaag
om 09:46:18
Open Verkoop Dag MSV M&A
door
Noud48
Vandaag
om 09:41:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 09:34:48
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 09:29:21
Aandrijving metro gezocht
door
Pauldg
Vandaag
om 09:20:28
Modeltreinenbeurzen
door
ca.gorter
Vandaag
om 08:51:58
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
21 October 2025, 21:43:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos
door
jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting? (gelezen 2186 keer)
henk
Offline
Berichten: 22613
Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Gepost op:
31 December 2019, 18:02:42 »
Titel spreekt voor zich. Zit bij wijze van probeersel sluitverlichting in een overgenomen Ces te prutsen. Maar was het gebruikelijk dat bij het laatste rijtuig de ingebouwde sluitseinen brandden?
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
AB 7216
Offline
Berichten: 1640
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #1 Gepost op:
31 December 2019, 19:05:53 »
In principe werden overdag rood/witte sluitborden gevoerd aan de achterzijde van de trein.
Rode brandende lampen waren alleen in de avond en nacht verplicht.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26864
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #2 Gepost op:
31 December 2019, 19:09:19 »
Lang geleden, toen ik nog naar school fietste (traject Amsterdam-Haarlem) heb ik veel Blokkendozen voorbij zien komen. Ik weet eigenlijk wel zeker dat de sluitlichten aan waren. Op dat traject waren alle overwegen nog handbediend en de overwegwachters hadden mede als taak om te kijken of de laatste wagen brandende sluitseinen had.
Sluitborden heb ik nooit gezien.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
AB 7216
Offline
Berichten: 1640
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #3 Gepost op:
01 January 2020, 00:05:15 »
En over welke jaren praten we dan?
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26864
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #4 Gepost op:
01 January 2020, 00:06:34 »
Rond 1960
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
AB 7216
Offline
Berichten: 1640
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #5 Gepost op:
01 January 2020, 00:13:41 »
Dan zouden ze met het seinregelement van 1955 met sluitseinen gereden hebben, daarvoor kom ik ze nog met borden tegen. Op 29 mei 1959 reden de laatste blokkendozen in de elektrische dienst
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26864
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #6 Gepost op:
01 January 2020, 00:24:48 »
Als 29 mei 1959 de laatste dag was dan heb ik ze maar 1 schooljaar meegemaakt. In mijn herinnering was het veel langer, maar herinneringen kunnen je bedriegen als je ze niet schriftelijk of fotografisch vastlegt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22613
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #7 Gepost op:
01 January 2020, 07:45:45 »
Jeugdjaren duren erg lang. Zeker het eerste jaar naar een nieuwe school, want zo klinkt het.
Ik denk dat ik nog een exemplaar met sluitborden maak. Kan ik kiezen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 908
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #8 Gepost op:
01 January 2020, 09:44:43 »
De Ces is karakteristiek voor korte treinen. Bij deze korte treinen werden de sluitseinen meer gebruikt als borden.
We hadden Rood-Rood, zijnde het eind van een reguliere trein.
Dan hadden we links Rood en rechts Geel, zijnde een aankondiging van een extra trein.
Tenslotte links Wit en Rechts Rood, zijnde een extra trein.
De blokkendozen hadden wel het hele scale en borden in de stuurstandem, te weten:
2 rood-witte vierkante borden
1 gele ronde schijf
1 witte ronde schijf
Deze 4 borden konden in de lantaarnijzers geplaatst worden.
Daarnaast was nog een zogenaamde "Staartschijf" aanwezig, die kon aan een buffersteel worden gehangen.
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?