Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:12:36
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Seinhuis
Vandaag om 15:45:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 15:43:20
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Jeroen Water
Vandaag om 13:58:39
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 13:21:35
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Hans Reints
Vandaag om 13:15:29
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:11:53
Rheinburg, TP V/VI door Brouwersbaan
Vandaag om 12:12:46
Modelspoorbaan van Einte door Brouwersbaan
Vandaag om 12:11:56
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:19:33
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 11:12:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:56:19
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 10:54:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:48:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:38
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 09:40:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 December 2025, 23:46:58
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
01 December 2025, 23:45:46
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 December 2025, 22:55:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
01 December 2025, 22:54:42
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
01 December 2025, 22:18:33
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
01 December 2025, 22:14:08
  

Auteur Topic: Weten we dat ook weer.  (gelezen 10834 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3464
    • Mijn van-alles website
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #15 Gepost op: 18 November 2019, 15:51:19 »
Ik denk dat niet zozeer de computer opzich herstart (daar zal inderdaad wel buffering/doordraaien op de accu voor ingebouwd zijn) maar dat het eerder een sterkstroom-controle is. Als de tractie-spanning even wegvalt, kan ik me best voorstellen dat de gemiddelde elektronica tegenwoordig meteen in een soort paniekmodus schiet. Dan blijft de computer wel doordraaien, maar zal er vast overnieuw een bepaalde cyclus doorlopen moeten worden om zeker te zijn dat er veilig tractie-stroom afgenomen/ingeschakeld kan worden. Dat zal wel de meeste tijd kosten.

@ Reinout: en het belangrijkste: gewoon 'vol' gas kunnen geven zonder dat een computer de tractiestroom beperkt om zo efficiënt en misschien zelfs wel zo milieubewust mogelijk op te trekken.
Er zitten natuurlijk grenzen aan, anders trek je een schakelstation, onderstation of je eigen motoren eruit, maar dat is met een gewone schakelwals geen probleem. Een FLIRT of iets dergelijks gewoon bakken met stroom zien trekken, ik weet het niet ;)

@ Dave: ik heb het me voor zitten stellen en zelfs zitten tekenen, maar snap de 'stroomafnemer voor op' bij een FLIRT niet. Wat is precies de logica die mij op dit moment ontgaat? :D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27009
    • Pagina van klaas
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #16 Gepost op: 18 November 2019, 16:35:52 »
Op het eerste gezicht leek "voorste stroomafnemer op" mij heel logisch. Maar eigenlijk maakt het niks uit. De achterste stroomafnemer is ook al overal geweest als de trein terug moet.
Heel vroeger, toen ik nog naar school fietste langs de lijn Amsterdam-Haarlem zag ik wel Blokkendozen die bij ijzel met alle stroomafnemers op reden. Desondanks was het een vuurwerk van groene vonken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8624
  • Spoor N
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #17 Gepost op: 18 November 2019, 16:50:09 »
Dat is dus niet zo bij het kopmaken waar Dave het over had. De voorste (bij aankomst) stroomafnemer komt dan op op een plek die niet is schoon geschraapt. De rest van de lijn is natuurlijk geen probleem.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4482
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #18 Gepost op: 18 November 2019, 18:29:58 »
De voorste staat omhoog,
Trein maakt kop en gaat dus terug in de richting waar de voorste panto bij binnenrijden de draad al schoon heeft gereden.

Dus bij t wegrijden de andere kant op, komt de ( dan voorste) tegen de schone draad aan.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #19 Gepost op: 18 November 2019, 22:24:23 »
Ik  zeg: "een supercondensator van 1000F 2500V erin"  ;D
Nou, je maakt die grap nu maar een 16/1700 heeft direct achter de stroomafnemer al 16x een flinke condensator van een flinke waarde staan alvorens er spanning de lok in gaat ;)

« Laatst bewerkt op: 18 November 2019, 22:37:09 door Thom »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #20 Gepost op: 18 November 2019, 22:34:33 »
Ik denk dat niet zozeer de computer opzich herstart (daar zal inderdaad wel buffering/doordraaien op de accu voor ingebouwd zijn) maar dat het eerder een sterkstroom-controle is. Als de tractie-spanning even wegvalt, kan ik me best voorstellen dat de gemiddelde elektronica tegenwoordig meteen in een soort paniekmodus schiet. Dan blijft de computer wel doordraaien, maar zal er vast overnieuw een bepaalde cyclus doorlopen moeten worden om zeker te zijn dat er veilig tractie-stroom afgenomen/ingeschakeld kan worden. Dat zal wel de meeste tijd kosten.

Computers hebben daar inderdaad zelf geen last van, die krijgen hun stabiele voeding wel vanuit een batterij.

Waar het misgaat zijn de moderne tractieinstallaties en boordnetomzetters met thyristoren en transistoren, simpelweg gezegd door snel te schakelen kunnen zij de voedingsspanning in stukjes 'hakken' waardoor er een bestuurbare gemiddelde spanning uit komt.
Als de aangeboden voedingsspanning sterk en onvoorspelbaar fluctueert of soms zelf veelvuldig kortstondig wegvalt dan zal de besturing van de omzetter er uiteindelijk de brui aan geven omdat hij de controle kwijt raakt.
Citaat
@ Reinout: en het belangrijkste: gewoon 'vol' gas kunnen geven zonder dat een computer de tractiestroom beperkt om zo efficiënt en misschien zelfs wel zo milieubewust mogelijk op te trekken.
Er zitten natuurlijk grenzen aan, anders trek je een schakelstation, onderstation of je eigen motoren eruit, maar dat is met een gewone schakelwals geen probleem. Een FLIRT of iets dergelijks gewoon bakken met stroom zien trekken, ik weet het niet ;)
Met een weerstand geschakelde lok of treinstel is direct vol gas geen optie want dat vinden je tractie motoren niet erg leuk ;)
Je zal toch echt eerst een aantal weerstand trappen door moeten schakelen alvorens je in een weerstandsloze eindstand kunt rijden.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2019, 22:36:41 door Thom »