Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:43:45
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
PPM kranen van Strukton door odaoda
Vandaag om 12:42:45
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Die Bahn
Vandaag om 12:06:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:57:28
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:19
BR290 tandwielkast openen door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:17:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:26:30
Rangeren met een pec door Eric B
Vandaag om 10:04:47
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 08:57:09
Hulp gezocht omgeving Drachten door spoorijzer
Vandaag om 08:53:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 07:42:19
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 06:57:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 02:55:26
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:49:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
Vollmer ringloods deuren door Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
  

Auteur Topic: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?  (gelezen 6616 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #15 Gepost op: 16 September 2019, 17:04:54 »
... voorzichtig handmatig proberen of eea nog wil bewegen ....


Wel oppassen dat je niet aan de wielen gaat draaien. Dan loop je het risico dat je de boel kapot draait.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6274
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #16 Gepost op: 16 September 2019, 17:33:15 »
Goed opgemerkt, Martijn :police: Bij de motor proberen natuurlijk!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #17 Gepost op: 16 September 2019, 18:04:01 »
Ik ben 2 jaar geleden "noodgedwongen" geswitched van 2 naar 3 rail omdat ik als student de keus kreeg tussen spoor kopen of spoor van mijn stiefvader lenen. Het spoor betreft m-rails voor de geïnteresseerden. En waar ik vooral tegenaanloop is dat het gebruik van wisselstroom beperkt in wat je zelf kan bouwen en verbouwen aan treinen (denk aan sleepcontacten en overspanning). Maar ook het gebruik van ledlampjes in scenery vereis of een losse voeding of moet worden voorzien van gelijkrichters. Verder lopen niet alle wagons even lekker over de rails (marklin hanteerde andere marges rondom wissels met de m-rails) maar ook de nieuwe c-rails wil wel voor problemen zorgen.

Daarnaast zijn locomotieven en treinstellen voor wisselstroom in de regel 30 tot 50 euro duurder dan de zelfde trein in gelijkstroom.

Ik hoop bij deze mijn steentje bij gedragen te hebben aan uw keuze.

Mvg, Tim/Damngrazy

P.S. als ik het huis uit ben en niet meer gratis rails heb dan schakel ik weer terug naar 2 rail ;)

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 2346
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #18 Gepost op: 16 September 2019, 18:28:48 »
voor scenery is het probleem nietig.SMD brugje kost amper 5 cent en step down convertor 35 cent.Heb je gelijkrichting en alle spanningen ter beschikking die je maar wil waar je maar wil.Wel die sleper is soms een moeilijkheid maar dan heb je ook geen problemen met polarisatie en meestal een betere geleiding en mag er zelfs al een vuil railtje tussen zitten om goed te rijden.Voor velen zijn die puko's een doorn in het oog maar modelbouw is steeds compromissen sluiten.
Greetings,salutations,groetjes,

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • Metrop-Märklin
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #19 Gepost op: 16 September 2019, 19:29:49 »
In 2-rail bestaat ook de schaal TT klik of klak. Kans op Scandinavisch treinmateriaal lijkt me uitgesloten. kans op kwaliteit is niet minder dan bij 2-rail h0. 3-rail h0, 2-rail N-spoor, of in schaal Z.

Mijn oom raadde me aan (toen ik 6 was, om iets te kopen wat mijn ogen konden zien (bijziend) en met mijn vingers te koppelen en te ontkoppelen was. Hij had gelijk. Maar als je ouder wordt, wordt je vaak ver-ziender, een geluk bij een ongeluk. De vingers daarentegen worden wat groter en dikker van het werken.

Ik ben toen voor h0 gegaan, maar met zulke ruimte als jij beschikbaar hebt, zou ik gaan voor h0e of TT (ongeacht de vraag of dat er ook in 3-rail kan zijn: uiteraard ja, als je het zelf maakt).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #20 Gepost op: 16 September 2019, 21:12:55 »
@DH3201,

Je schrijft dat bij minder ruimte ook gedacht kan worden aan smalspoor.

Folklung schreef daar zelf al over; " Vanwege de detaillering en beschikbaarheid van (niet-Duitstalig) materiaal wil ik voor H0 kiezen. H0e zou erg mooi zijn, maar de variatie is daar toch net iets minder "

Dus vandaar dat hij aan een H0 baan denkt. Voor smalspoor hoeft er ook niet gekozen te worden tussen 2 of 3 rail. En daar ging de vraag juist over.......

Vriendelijke groet Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

RobVille

  • Gast
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #21 Gepost op: 16 September 2019, 22:53:52 »
Even terug naar de kernvraag: 2L of 3L? Of misschien  een combinatie van beide ;D



Op deze foto zie je de slanke wissels van Märklin naast het aangepaste 2L naar 3L systeem. De verschillen zijn vrij groot. Niet alleen liggen de puko's tussen de bielzen, is de Code 83 maar worden de wisseltongen ook gepolariseerd.



Een aangepaste wisselstraat met puko's.

Uiteindelijk bij de bouw van mijn nieuwe baan toch gekozen voor 2L  ;)



Groetjes,
Rob