Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:52:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:42:05
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 22:30:31
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 22:11:50
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
  

Auteur Topic: Iemand ervaring met Chinese decoders?  (gelezen 20968 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: Iemand ervaring met Chinese decoders?
« Reactie #60 Gepost op: 09 December 2018, 14:58:27 »
BEMF is de lastregeling. In de beschrijving/handleiding die ik bezit is CV61de enige CV die daar iets mee te maken heeft. Het kan zijn dat er in de afgelopen 2 jaar het een en ander is verandert. Maar dat weet ik dus niet.

Groet Meino

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Iemand ervaring met Chinese decoders?
« Reactie #61 Gepost op: 09 December 2018, 15:56:54 »
Het voornaamste probleem met de Lima "pannenkoekmotor" is het moeilijk op gang komen. Waarom? Misschien weet Klaas het  :)
"Weten" is een groot woord. Maar ik heb wel een idee. Het anker van zo'n pannekoekmotor heeft een vrij grote diameter, en dat gaat samen met een vrij laag toerental. Daardoor is de tijd dat een ankerpool blijft kleven langer dan bij een slankere motor. Hij heeft daardoor meer pep nodig om los te komen en eenmaal los gaat hij er dan als een speer vandoor.

Dat lage toerental kun je ook afleiden uit de vertraging van de tandwielen. Ik heb van mijn Roco 1200 tandjes zitten tellen en dan kom ik op een vertraging van 1:7,2. Dat is aanmerkelijk sneller dan een loc met wormoverbrenging, die zitten al gauw op een vertraging van 1:20.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6274
Re: Iemand ervaring met Chinese decoders?
« Reactie #62 Gepost op: 09 December 2018, 16:14:29 »
Aannemelijke verklaring Klaas.
Ook de precisie van de overbrenging kan meespelen. Oude Fleischmanns met vergelijkbare aandrijving doen het altijd.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2289
    • Biesje.nl
Re: Iemand ervaring met Chinese decoders?
« Reactie #63 Gepost op: 09 December 2018, 18:46:37 »
Net nog even zitten pielen. maakt niet uit op welke waarde ik CV5 zet, maximum snelheid blijft onveranderd. Zowel op 255, 20 als op 128. De reden dat de loc soms het langzamer optrekken overslaat lijkt aan slecht contact met de rails te liggen (wat bij Lima nogal eens voorkomt). na een onderbreking gaat de loc er gewoon vandoor op de ingestelde snelheid in plaats van weer langzaam op te trekken.

Wat de Lima motor en eigenschappen betreft: er zijn verschillende Lima 'pannenkoeken' :





In de 'Hema' periode zat er een anker in met koperen lamellen op de collector (links op de foto). Toen Lima beter zijn best ging doen (Mat.'46 en mooiere 1300en met gebruinde wielen en metalen panto's) kwam er een anker in met zilverkleurige lamellen (midden en rechts). Deze hadden wat grotere 'haken' aan het anker waardoor de afstand tussen de polen kleiner werd. Dit ging ankerkleef iets tegen (ongeveer hetzelfde idee als als bij getordeerde ankers bij Roco en machima, afstand tussen de polen verminderen) en zorgde voor een iets betere loop. Ook werden de tandwielen verbeterd waardoor deze beter in elkaar grepen zodat er geen Jif/Cif truukje nodig was voor soepele tandwielen (zelf nooit gedaan maar sommigen lieten de oude tandwielen even inlopen met Cif er tussen zodat ze iets op elkaar insleten zodat het beter liep, daarna natuurlijk schoonmaken en invetten).

Ik heb mij lam gezocht naar een anker uit de allerlaatste serie pannenkoeken, deze had tussen de lamellen nog kleine SMD condensatoren op de collector gesoldeerd. Ik kan deze echter niet vinden en ben vergeten waar deze oorspronkelijk in zat. Ik denk in de NS/Cargo 1220 of zo. Ik denk niet dat deze veel beter reed. Ik denk ook niet dat er veel verschil zat in het middelste anker en de rechter. Misschien een ander/efficienter productie proces?

Nog even terug 'on topic': mijn ervaring met Chinese decoders is dus niet heel positief. Je krijgt waar je voor betaalt: niet heel erg veel. Zodra ik ergens een betere decoder tegenkom soldeer ik de Lais weer los en probeer ik een andere.

Vriendelijke groet,

Robert

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re: Iemand ervaring met Chinese decoders?
« Reactie #64 Gepost op: 14 December 2018, 13:17:30 »
Even los van de bovenstaande posts, ik heb van lais alleen de functie decoders aangeschaft.
Die werken gewoon prima om bijvoorbeeld een stuurstand van wisselende front/sluit verlichting, bestuurderscabine verlichting en of interieurverlichting te voorzien.
Werkt bij mij allemaal nog leuk, ook na 2 jaar nog.
Wat kosten die dingen; net geen 9 euro en bij ieder volgend exemplaar komt er 10 cent verzendkosten bij de standaard 3,65. Dus bundelen loont.

Fred
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC