Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 20:02:40
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:56:02
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 19:51:16
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:08
Aanpassing dressoirbaan door Syb030
Vandaag om 19:26:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 19:23:22
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Mark D.
Vandaag om 19:16:54
Tapatalk door Hasenwald
Vandaag om 19:16:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Gerrit H
Vandaag om 19:11:18
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:04:21
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:04:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:51:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 18:44:21
BLS Vectron ( LS Models) Function Mapping door erwin janssens
Vandaag om 18:41:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:26:32
Jacquelinger Lokalbahn goes DCC-EX (met wired throttle !) door Marijn
Vandaag om 18:18:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:11:15
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 17:57:28
Bahnstrecke 5867 door DJV
Vandaag om 17:55:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 17:35:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:27:52
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 17:21:10
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door Scratchbuilt
Vandaag om 17:20:38
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door william_2
Vandaag om 17:20:23
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door ruudns
Vandaag om 17:19:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:16:58
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:06:11
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door AB 7216
Vandaag om 16:51:46
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:50:36
Oude Fleischmann meuk en curiosa door R1954
Vandaag om 16:24:22
  

Auteur Topic: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64  (gelezen 8571 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #15 Gepost op: 11 October 2018, 12:18:46 »
@Floris

 (y) Zo is't maar net.

Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8369
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #16 Gepost op: 11 October 2018, 18:46:17 »
Ik ben ook in 1:64 begonnen. Voor een Backertje is het echt wel een ideale schaal. De Halling Vario aandrijvingen zijn er perfect voor en je kunt mooie details maken. Als je mijn draadje opzoekt over toen ik begon met het Backertje, kun je echt ontzettend veel informatie terugvinden. Vanaf pagina 13 zijn er foto's van het 1:64 model en kun je ook zien hoe groot het is in vergelijk met mijn hand. Maar ik raad je aan eigenlijk alle pagina's door te nemen, want het staat vol met foto's, tekeningen en informatie van alle details van de lok: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=40711.0

Voer voor de breedtediscussie, hier een vergelijk tussen 750 mm (GTM) , 1000 mm (TNHT) en 1435 mm (HTM) Backer & Rueb tramlocomotieven. De twee rechtse zijn even breed.

« Laatst bewerkt op: 11 October 2018, 18:50:08 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3364
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #17 Gepost op: 11 October 2018, 20:32:20 »
Bijkomend voordeel van 1:64: wielen in overvloed.
De in HO-smalspoor zo gezochte kleine diameters met spaakwielen zijn in 1:64 geen probleem meer. Een standaard HO-wiel komt dan overeen met een echte diameter van ruim 700 mm.

En nu zeuren we even niet over het feit dat kleinere wielen meestal ook minder spaken hebben.
Ik geloof niet dat Albert daar wakker van ligt.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #18 Gepost op: 11 October 2018, 21:09:29 »
 ;D Ik slaap als de spreekwoordelijke 🌹.....
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #19 Gepost op: 12 October 2018, 13:04:01 »
@Sven,

Bedankt! ik heb weer wat te doen!  ;D  En de locomotief lantaarns passen ook prima in 1:64 (Sm)  (y)

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #20 Gepost op: 12 October 2018, 20:10:38 »
Nu ik weet dat Albert materieel van Oostelijk Groningen wil bouwen, begrijp ik zijn keuze van H0 rails en onderstellen helemaal!
Omdat de OG, evenals andere trambedrijven in het oosten van Groningen en in Drenthe op Kaaps spoor reden, lijkt me 1:64 ook een juiste keuze.
Inmiddels heb ik al een stuk of 10 figuren in schaal 1:64 gevonden die richting Oost Groningen gaan.
Zelf bouw ik in schaal 1:22,5,  mijn voorkeur gaat uit naar materieel van de GTW, dus deze figuren kan ik best missen.

Het staat me bij dat vroeger veel diecast speelgoedautootjes in ongeveer 1:64 werden verkocht, dus met auto's op zijn baan zal het ook wel goed komen.

Piet

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #21 Gepost op: 12 October 2018, 20:20:04 »
Nu ik er dan niet aan ontkom om iets serieuzer in de materie te duiken kom ik tot de volgende ontdekking:

De afmetingen zoals ik ze nu hanteer zijn van type Silvolde en Gendringen, beide ontworpen voor 750 mm spoorwijdte. In 1:64 is dat 50,3 mm lang, 28,2 mm breed en 43,4 mm hoog.

OG Backertjes serie 11 tm 14 zijn ex Stoomtramwegmij. Tiel-Buren-Culemborg machines. Gebouwd voor kaapspoor, 1067 mm. De vraag is dus: welke afmetingen hadden deze locjes? Of kan ik gewoon bovengenoemde afmetingen aanhouden? De foto van Sven impliceert dat de meterspoorlocjes iets breder zijn?

Voor de liefhebbers: ik kijk naar Loc 12, op blz. 79 van het grote OG boek De Weger en Jansen.


Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3364
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #22 Gepost op: 12 October 2018, 20:34:24 »
Zie gewone e-mail.

Succes,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #23 Gepost op: 12 October 2018, 20:53:44 »
Albert, in het boek van S. Overbosch; De stoomlocomotieven der Nederlandse Tramwegen staat op blz. 90 een tekening van loc TBC 2, is dit niet jouw OG 12 geworden?
Ik kan een fotokopie voor je maken.
De breedte van de kast is 2150 mm. en de lengte van de kast 4000 mm, de radstand 1500 mm.


Piet

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8369
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #24 Gepost op: 14 October 2018, 08:48:19 »
Ik zal je weer vooruit helpen. Maten zijn in 1:64.



Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8962
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #25 Gepost op: 14 October 2018, 09:13:11 »
Zo'n tekening is al een feestje op zich, Sven. Printen en ophangen in een klassiek gouwe houten lijstje....  ;D

Albert, wat ik me afvraag: hoe kun je nou die tram in eerste instantie te groot hebben gemaakt?

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #26 Gepost op: 14 October 2018, 10:08:49 »
@DE-II, dat komt omdat ik "een Backertje" wilde op 16,5mm rails in schaal H0. Welk Backertje was niet nader gespecificeerd, als het op een B. lijkt dan was het al goed. Afmetingen komen dus voort uit het feit dat ik het moest doen met een bestaande aandrijving in H0 en dan volgen daar de minimaal mogelijke afmetingen uit.

Het hele maatvoering-verhaal en klinknagels en zo heeft me nooit zo wakker gehouden, maar toen ik toch richting Stoomtram OG begon te denken moest ik het iets serieuzer aanpakken. Freewheelen en scratchbuilden gaat prima, heb nooit anders gedaan, totdat je een tekening bekijkt, dan is het mis...... ;D
Het postrijtuig PD64 van OG is de schuldige. ;)

@Sven, wederom zeer bedankt. (y)

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8962
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #27 Gepost op: 14 October 2018, 10:10:14 »
Duidelijk en bekend verhaal ;)