Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat wordt op dit object op het perron geklikt?
door
MOVisser
Vandaag
om 00:25:52
'Permaloog' met electronenbuizen
door
Martin Hornis
Vandaag
om 00:19:41
Train o Matic smart power pack
door
Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Rondom Charlois
door
Alewijn
22 December 2025, 23:07:40
Goede wensen voor 2026
door
Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Roco 42616
door
Ronald69
22 December 2025, 22:39:39
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
22 December 2025, 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco
door
wob
22 December 2025, 22:11:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
22 December 2025, 22:05:54
Aachenau West
door
wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje
door
Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze
door
Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren
door
San-Markos
22 December 2025, 20:15:31
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
22 December 2025, 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
22 December 2025, 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV
door
sncf231e
22 December 2025, 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte
door
NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann
door
Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
22 December 2025, 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Daan!
22 December 2025, 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
RdJ
22 December 2025, 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
22 December 2025, 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
spoorijzer
22 December 2025, 15:52:51
Zee. Land.
door
Huup
22 December 2025, 15:46:46
Mijn geweatherde modellen
door
Paulus
22 December 2025, 15:43:44
Mooi weer om buiten te spelen
door
minilocomaster
22 December 2025, 15:43:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Keerlus Numansbaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Keerlus Numansbaan (gelezen 1948 keer)
tonp7
Offline
Berichten: 169
Keerlus Numansbaan
«
Gepost op:
29 May 2020, 10:36:21 »
Goeie morgen,
Ik dacht een goed ontwerp te hebben voor mijn nieuwe baan. Op niveau 2 heb ik een keerlus bedacht. Zie blauwe stuk spoor. Als de trein via het CS > blauwe spoor > Goederen station (GS) terug rijdt zit de polarisatie van de rails goed. Ik had alleen even niet gedacht aan het grijze stuk spoor.
Op het punt waar het GS spoor en het grijze spoor bij elkaar komen zal kortsluiting zijn.
Een oplossing zou kunnen zijn om van het diagonale stuk spoor (GS) de keerlus te maken. Maar dat zijn wel erg veel sporen. Of van het grijze spoor ook een keerlus maken of wissel tussen grijs en blauw opnemen in een keerlus? Kortom ik kom er niet uit.
Voor de blok/wissel scheidingen isoleer ik beide railstaven. Ik weet niet of dit nog relevant is voor de oplossing.
Zien jullie een oplossing?
Groet,
Ton
Gelogd
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27069
Re: Keerlus Numansbaan
«
Reactie #1 Gepost op:
29 May 2020, 12:35:45 »
Je noemt zelf al de twee mogelijkheden.
1. van het grijze spoor ook een keerlus maken.
2. van het diagonale deel een keerlus maken. Dat het veel sporen zijn hoeft geen probleem te zijn.
De laatste mogelijkheid heeft wel wat beperkingen. Er is nauwelijks ruimte voor aanmeldsecties, dus je kunt alleen maar een keerlusmodule gebruiken die werkt op basis van kortsluitdetectie.
Het GS heeft 2 aansluitingen met het ovaal. Je kunt niet over beide aansluitingen tegelijk een trein laten rijden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
tonp7
Offline
Berichten: 169
Re: Keerlus Numansbaan
«
Reactie #2 Gepost op:
29 May 2020, 12:56:54 »
Klaas,
Als ik voor optie 1 ga wat gebeurt er dan als ik van blauw doorrij naar grijs. Ik moet volgens mij dan de beide keerlussen intelligent koppelen.
Gelogd
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27069
Re: Keerlus Numansbaan
«
Reactie #3 Gepost op:
29 May 2020, 13:21:49 »
Je hoeft niks intelligent te koppelen. Gewoon het rode wissel wat er tussen zit aan het GS houden. Dus grijs en blauw niet direct tegen elkaar leggen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
tonp7
Offline
Berichten: 169
Re: Keerlus Numansbaan
«
Reactie #4 Gepost op:
29 May 2020, 19:12:32 »
Klaas,
Dit gaat 'm worden. De baan naar het diagonale goederenstation laat ik eerder beginnen. Rechtsonder vanaf de wissel en dan dubbelspoor naar GS. Ik heb dan lengte genoeg voor de keerlus. Ik kan het zo ook beperken tot 1 keerlus.
Bijkomend voordeel is dat bij rangeren bovenin het GS de trein ook niet direct op de hoofdrijbaan komt.
Ton
Gelogd
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27069
Re: Keerlus Numansbaan
«
Reactie #5 Gepost op:
29 May 2020, 21:35:29 »
Dat is een elegante oplossing.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Keerlus Numansbaan