Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
Vandaag om 22:42:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:36:58
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
Vandaag om 22:20:42
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
  

Auteur Topic: ESU LokPilot, wat zijn de verschillende varianten?  (gelezen 1936 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2698
  • Wel Belg, niet gek !
ESU LokPilot, wat zijn de verschillende varianten?
« Gepost op: 26 February 2018, 13:38:12 »
Ben bezig met wat oude Roco loks te digitaliseren.
Ik gebruik steeds de ESU lokpilots, voor de nieuwere zijn dat die met de Plux22 connectie, voor de rest steeds de 8 pins connector.
Tevens de "simpele" variant, met enkel DCC protocol, meestal dus de ESU 54611.

Nu heb ik enkele oude Roco loks waar net niet genoeg plek is om de gewone standaard decoder in weg te moffelen, tenzij je begint te boren/frezen etc in het chasis van de lok zelf etc. Heb ik niet veel zin in.
Ik heb gezien dat ESU ook enkele kleinere varianten heeft, namelijk de V4 micro ( ESU 54683 ) en de V4 nano (ESU 53661 ).
Buiten de grote van het printplaatje is er wat verschil ivm de stroom die ze kunnen trekken :

Daar waar de standaard V4 1,1A continues kan trekken, doet de micro 0,75A en de nano 0,5A
Ook de verschillende extra outputs kunnen bij de micro en nano minder stroom aan, maar ik gebruik deze outputs nooit, dus op zich is daar geen probleem.

Men vraag is nu vooral : wat is die continue stroom die ze trekken ? Hoe weet je hoeveel je decoder aan stroom gaat trekken ?
In de gevallen van mijn oude loks, is het enkel de wisselende voor en achterverlichting van de lok zelf, de ene lok gaat een personenwagon of 4 verder trekken, de andere is een BR181, dus die krijgt wel een sleep koolwagons achter zich mee. Vermoed dat deze laatste dus iets meer stroom zal trekken als de eerste, maar heeft iemand enig idee hoeveel dit gaat zijn, en dus welke decoder ik ga moeten kiezen ?
« Laatst bewerkt op: 27 February 2018, 00:46:15 door Bert van Gelder »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6321
  • ***
Re: Verschil ESU lokpilot
« Reactie #1 Gepost op: 26 February 2018, 13:44:43 »
Gaat die micro niet halen. Is iets voor een sikje of ander klein lokje in H0 of N loks. Wordt gewoon ff een stukje uit het frame zagen ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Verschil ESU lokpilot
« Reactie #2 Gepost op: 26 February 2018, 13:45:53 »
Het is vooral de motor die bepaalt hoeveel stroom de decoder moet doorgeven. Als je dat zeker wil weten zal je moeten meten. Loc in analoge toestand op het spoor zetten, analoge regelaar aansluiten met een stroommeter opgenomen in één van de aansluitdraden. Dan de regelaar vol open en de loc tegenhouden zodat hij met slippende wielen blijft staan. Stroom aflezen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6179
Re: Verschil ESU lokpilot
« Reactie #3 Gepost op: 26 February 2018, 15:48:54 »
Zo'n oude Roco (vooral die met de reuzenmotor) gaat zo naar de 1A met een flinke last  :)
Vooral bij het optrekken.
Als je gaat meten ben ik wel even benieuwd naar de resultaten.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2698
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Verschil ESU lokpilot
« Reactie #4 Gepost op: 26 February 2018, 18:29:13 »
Op algemene aanvraag, en aangezien het me wel eens leuk leek dat inderdaad uit te meten, bij deze : meetresultaten :)

Eerste slachtoffer de E18 van Roco ( kapje al beetje van de lok gedaan ) :



Zonder kap :



En dat geeft op volle toeren :



0,42A ofte 420 mA. Al ging ie bij de start even tot 0,5A.

Dan de volgende meid : de BR 181 Saar van Roco :



Kapje af geeft dit :



En op volle kracht draait ie :



390 mA, al ging ie ook net even tot net geen 400 mA.

Beiden zijn zonder een sleep wagons aan.

Uitgaand daarvan zou ik durven dat de micro LOPI misschien wel eens zou lukken met 0,75 A
Wat denken jullie ?

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6321
  • ***
Re: Verschil ESU lokpilot
« Reactie #5 Gepost op: 26 February 2018, 19:07:27 »
Das dus op de rollenbank gemeten................en niet zoals Klaas zei ;). Zal het beslist een stuk hoger worden.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Verschil ESU lokpilot
« Reactie #6 Gepost op: 26 February 2018, 20:51:34 »
Bovendien zal de motor bij het begin van draaien een hoge aanzetstroom hebben. Een decoder kan dat wel kortstondig hebben, maar niet te lang. Meestal staat dat wel aan gegeven in de gebruiksaanwijzing van de decoder in kwestie.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

RobertH

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Verschil ESU lokpilot
« Reactie #7 Gepost op: 26 February 2018, 21:11:53 »
hoi,

Er zijn ook kleinere decoders die 1 amp kunnen hebben. bv trix 66841/d&h .

groet rob
Charles Bukowski — 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: ESU LokPilot, wat zijn de verschillende varianten?
« Reactie #8 Gepost op: 27 February 2018, 10:52:40 »
Dat klopt wel, maar ik had begrepen dat de persoon waar het om draait, alleen ESU decoders wil hebben.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

RobertH

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: ESU LokPilot, wat zijn de verschillende varianten?
« Reactie #9 Gepost op: 27 February 2018, 12:47:13 »
Hoi,

Ja,zo begrijp ik het ook. ik wilde alleen aangeven dat er een (goed) alternatief is voor de esu micro. (ben zelf een grote esu fan)

rob
Charles Bukowski — 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 761
Re: ESU LokPilot, wat zijn de verschillende varianten?
« Reactie #10 Gepost op: 27 February 2018, 13:13:08 »
Hoi,

Bij de BR181 kun je volgens mij de normale  Lopi4 DCC gebruiken.
Deze kun je in de verdieping boven het rechterdraaistel vastplakken met dubbelzijdig tape.

en klaar is Saar....   ;)

mvg spock