Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
Vandaag om 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
Vandaag om 22:53:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 22:06:33
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
Vandaag om 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:48:03
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 21:42:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
Vandaag om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
Vandaag om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 21:17:34
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
Vandaag om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
Vandaag om 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:36:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Stefan88
Vandaag om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
  

Auteur Topic: Roco 04119A reparatie  (gelezen 3504 keer)

HansCl

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Roco 04119A reparatie
« Gepost op: 13 November 2017, 21:58:12 »
Ik heb een Roco loc BR01 met type nummer 04119A.
Nu blijkt de electronica, decoder in de ketel is ingebouwd.

Weet iemand hoe ik die ketel kan openen om bij de decoder te kunnen komen?



Bij voorbaat dank,
Hans


trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #1 Gepost op: 14 November 2017, 10:00:23 »
Beste Hans
Ik heb dan wel geen 01 maar een 03 van Roco , en daar kan de voorzijde van de ketel eraf gewipt worden, kwam ik ook toevallig achter met een decoder inbouwen. Kun je vanaf de onderkant van de ketel doen daar zat bij mij een ovaal gat onder aan de voorkant en dan vanbinnen uit eruit drukken.
Ik heb nog even op de tekening bij roco gekeken,  maar daar staat dat ook het machinisten huis een los deel is , dus ook misschien van die kant uit te bereiken.
vr groet Arie
« Laatst bewerkt op: 14 November 2017, 10:07:03 door trabiarie »

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #2 Gepost op: 14 November 2017, 11:53:44 »
Ketels van (oude) Roco stoomloks zijn bekend (berucht) om hun klemconstructies:
1. De cabine zit met de ketelimitatie vast in de ketel geklikt.
2. De onderzijde van de de ketel zit ook vastgeklikt in de bovenkant van de ketel.

De onderkant van de ketel heeft aan de zijde van het machinistenhuis een opstaand randje. Daarmee zit het vastgeklemd in de ketelimitatie onder het machinistenhuis.

Deze onderkant heeft dus een opening.
Nu is het de kunst met een platte schroevendraaier de onderkant zo te bewerken dat hij uit zijn klikverbinding schiet.
Dat zou moeten kunnen omdat, zoals gezegd, er een decoder ingezet is. Druk zoveel mogelijk, maar voorzichtig, naar de voorkant van de ketel. Je kunt als je naar binnen kijkt de klikverbinding wel zien zitten.

Ik weet verder niet wat je van plan bent, maar om de cabine los te krijgen moet je met twee sateprikkers de klikverbindingen (1 aan elke kant) tegelijk naar binnen duwen. Die zie je zitten als de onderkant eraf is.

Tenslotte: voordat je begint: alle leidingen op de ketel die over de onderste naad van de ketel gaan verwijderen.
Dat is dus de naad, tussen het bovenste gedeelte van de ketel en het onderste deel wat eraf moet zoals hierboven beschreven.

Als je  analoog wilt gaan rijden zou ik gewoon de draden losknippen en de decoder in de ketel laten zitten.
 
Succes
Jan.


 

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2484
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #3 Gepost op: 14 November 2017, 12:13:21 »
@Jan,

Waarom draden van decoder losknippen om analoog te gaan rijden ? Dan heb je een probleem als de loc bijvoorbeeld eens op een digitale clubbaan moet rijden.

Vind het slecht advies. Als het om gelijkstroom gaat; Digitale locs kunnen gewoon op een analoge baan rijden.

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2017, 12:16:01 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #4 Gepost op: 14 November 2017, 12:34:56 »
Ruud, wij weten niet wat Hans van plan is met de decoder in zijn overigens mooie lok.

Om hem een hele hoop werk mogelijk te besparen heb ik Hans aangegeven wat ik zou doen.

Daarmee is mijn persoonlijke mening niet  als een (slecht) advies te beoordelen.   ;)

Groet
Jan
« Laatst bewerkt op: 14 November 2017, 13:03:27 door Hobojohn »

HansCl

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #5 Gepost op: 14 November 2017, 13:10:52 »
Hallo,

Allereerst bedankt voor het meedenken en de tips. Ik ga vanavond kijken of ik er verder mee kom.

Er zit een decoder in de ketel van de lok waarvan ik het vermoeden heb, dat hij kapot is.
Daarom wil ik de decoder en eventuele andere elektronica bekijken en eventueel repareren of vervangen.



HansCl

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #6 Gepost op: 15 November 2017, 10:12:22 »
Het is me gelukt om de decoder uit te bouwen en hij lijkt inderdaad kapot.
De cabine van de ketel kon eraf en de onderkant kon open.

Hier zijn, tot mijn spijt slechte, foto's van de decoder.
Kan iemand mij vertellen welk fabrikaat cq. type dit is.




Bij voorbaat dank,
Hans

P.S.,
Het lijkt me een Uhlenbrock decoder gezien het stikkertje


« Laatst bewerkt op: 15 November 2017, 10:22:37 door HansCl »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17862
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #7 Gepost op: 15 November 2017, 10:26:09 »
Lijkt mij ook, Hans. Wees een verstandige kerel en gooi er gewoon een nieuwe in. Als er iets met deze is kun je dat toch zelf niet repareren. Hoogstens proberen om, als deze nog toegankelijk is, opnieuw te programmeren.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26668
    • Pagina van klaas
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #8 Gepost op: 15 November 2017, 11:37:46 »
Als het om gelijkstroom gaat; Digitale locs kunnen gewoon op een analoge baan rijden.
Digitaal heeft niks met gelijkstroom te maken. En het rijgedrag van een loc met decoder op een analoge baan is waardeloos.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansCl

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #9 Gepost op: 04 December 2017, 22:21:04 »
Ik heb de Roco 04119A gerepareerd met een ESU LokPilot V4 DCC decoder.
Deze lok rijdt op een Marklin baan met M-rails.

Nu heb ik er last van dat de loc ontspoort doordat het achterste geleide wiel omhoog komt in de kleine bochten van het type 5100. Deze hebben een radius van 360mm.
Zie plaatje:


Heeft iemand hier ervaring mee en weet een oplossing?

Bij voorbaat dank voor het meedenken.


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17862
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #10 Gepost op: 04 December 2017, 22:50:17 »
Zo een loc moet je niet op 36cm radius laten rijden.... dat is echt te krap. Minimaal 45 cm is beter voor deze loc :)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #11 Gepost op: 18 December 2017, 21:48:23 »
Ken uw klassiekers voordat u iets koopt:
http://forum.miniatur-wunderland.de/digital-software-f10/min-radius-zwingend-notwendig--t12988.html (februari 2007)
Citaat
Nun jabe ich gelesen, dass diese Lok einen Min.  Radius von 415 mm haben muß.

Märklin R1=360 mm, dus foute boel.

Met M-rails kun je weinig veranderen. Als u flex-rails reed, dan had u meer mogelijkheden om op het zelfde oppervlak te zoeken naar een maximale straal (binnen de gestelde mogelijkheden). Nu rest u niets anders dan bepaalde sporen uitsluiten voor gebruik met deze loc. Dat kan impliceren dat u overloop wissels nodig heeft voor en na bepaalde R1+R2-bogen.

Zelf gebruik ik r=400 mm als minimale boogstraal, en dat is voor deze loc ook nog steeds te weinig.

Zie overigens ook dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67973.msg3221633442.html#msg3221633442
(andere loc, zelfde probleem).
« Laatst bewerkt op: 19 December 2017, 12:15:36 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #12 Gepost op: 21 December 2017, 11:33:48 »
Ik zou het niet kunnen, maar ik kan wel verzinnen hoe het zou kunnen.

Even zonder dollen: heb je een dremel of proxxon met diamantslijpschijfje, een boorkolom, een wielpers, en gereedschap om een schroefdraad te tappen? Ik niet, in ieder geval.

Zo wel, dan zou je kunnen denken aan de manier 
waarop de HAG Ae 4/7 oude stijl (HAG 140) in elkaar zit:
http://www.amiba-shop.ch/ersatzteile/hag-spur-h0/140-ae-47/1688/hag-h0-fahrschemel-einachsig-mit-raeder
http://www.amiba-shop.ch/ersatzteile/hag-spur-h0/140-ae-47/1689/hag-h0-fahrschemel-einachsig-komplett
http://www.amiba-shop.ch/ersatzteile/hag-spur-h0/140-ae-47/1695/hag-h0-chassi-beweglicher-teil-mit-rad
http://www.amiba-shop.ch/ersatzteile/hag-spur-h0/140-ae-47/4650/hag-h0-fahrschemel-einachsig-komplett

En een plaatje van deze firma:


Betekent dat je de loc op z'n kop moet leggen, de wielen moet los nemen, een stukje uit het frame moet zagen, en een schroefdraad moet tappen in het restant van het frame.
De schroef die er in moet en het loopstel kun je kopen, bijvoorbeeld bij deze firma.
De Roco wielen moet je dan overzetten. En je moet hopen dat er dan nog ruimte genoeg over blijft om deze Fahrschemel vrij  te laten draaien.

Succes!
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail