Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
29 July 2025, 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
29 July 2025, 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
29 July 2025, 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
29 July 2025, 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
29 July 2025, 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
29 July 2025, 15:45:56
  

Auteur Topic: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding  (gelezen 3055 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #15 Gepost op: 10 August 2017, 20:34:31 »
Hangt er maar vanaf welke bruggelijkrichter je koopt. En waarom zou je meer dan 3A moeten verwerken? Het hoeft niet meer te zijn dan de centrale of booster kan leveren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #16 Gepost op: 10 August 2017, 22:07:45 »
Ik heb ergens gelezen dat Digikeijs komt met een bezetmelder met een aparte aansluiting voor niet getecteerde baanvakken.

Ivo

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #17 Gepost op: 10 August 2017, 23:42:07 »
Hoi Ivo,

Dat is de z.g. RailCom detector/bezetmelder DR5088RC . Gaat over iets anders ;)

pbeumer2001

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #18 Gepost op: 12 August 2017, 09:27:59 »
@Klaas,

ik heb al eens eerder met diodes gewerkt en deze dingen kunnen flink warm worden naarmate het stroomverbruik toeneemt. En nu dacht ik me te herinneren dat als je flinke overcapaciteit pakt op een diode de warmteontwikkeling hiervan daardoor minder is. Maar ik kan me hier ook in vergissen hoor.

Daarnaast hoef je het voor het geld niet te doen  :) Die dingen kosten geen *** en dan zit ik liever een paar ampere hoger dan de centrale.

Wat gebeurt er eigenlijk als en centrale te zwaar belast wordt? Schakelt deze zich dan uit of ga je eerst allemaal rara problemen krijgen op het spoor? Ik lees nergens dat er tussen een centrale/spoor een zekering geplaatst wordt bijvoorbeeld.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #19 Gepost op: 12 August 2017, 09:43:49 »
Hoi,

Wat gebeurt er eigenlijk als en centrale te zwaar belast wordt? Schakelt deze zich dan uit of ga je eerst allemaal rara problemen krijgen op het spoor? Ik lees nergens dat er tussen een centrale/spoor een zekering geplaatst wordt bijvoorbeeld.

Je hebt twee dingen: De centrale die de digitale signalen genereert en een versterker die de signalen versterkt op de baan zet. Bij de meeste centrales zijn die twee dingen in één kastje gebouwd. Die hebben een ingebouwde versterker. Bij overbelasting zal de centrale  / Versterker dat aangeven en er mee stoppen. Dan mag je het probleem eerst oplossen door wat materieel van de baan te halen of de baan in meerdere delen splitsen en met meerdere versterkers gaan werken.

Zekeringen zijn pas nodig als je één versterker van bijvoorbeeld 10A gaat gebruiken en zo op de baan gaat aansluiten. Dat is vragen om problemen.  Dan is het verstandiger om met meerdere baandelen te gaan werken en deze apart met kleinere waarden af te zekeren.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #20 Gepost op: 12 August 2017, 10:06:31 »
k heb al eens eerder met diodes gewerkt en deze dingen kunnen flink warm worden naarmate het stroomverbruik toeneemt. En nu dacht ik me te herinneren dat als je flinke overcapaciteit pakt op een diode de warmteontwikkeling hiervan daardoor minder is. Maar ik kan me hier ook in vergissen hoor.
Diodes kunnen inderdaad flink warm worden. Maar voordat ze stuk gaan moeten ze boven de 100 graden worden, en dan heb jij allang blaren op je vingers.
Bovendien is het zo dat de digitale stroom eigenlijk een wisselstroom is, die een paar duizend keer van richting omkeert. Dus elke diode hoeft maar de helft van de tijd die 3A te verwerken, terwijl een 3A diode dat continu kan hebben. Ze worden dus maar voor de helft belast.
Maar er is niks op tegen om een bruggelijkrichter te nemen. Montagetechnisch kan dat eenvoudiger zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #21 Gepost op: 12 August 2017, 11:57:53 »
Zekeringen zijn pas nodig als je één versterker van bijvoorbeeld 10A gaat gebruiken
Of als je de oude IB had. Want die wilde nogal eens de magic smoke eruit laten als je ze overbelaste. Vaak werd een autolamps als PTC toegepast.

En ja, diodes kunnen wel goed warm worden maar zouden ze prima aan moeten kunnen. Op 3A verstookt iedere diode ongeveer 1W (0,7V x 3A / 2 = 1A. Volgens de datasheet van een 1N500x stijgt de temperatuur 20 graden per watt. Natuurlijk in gunstige omstandigheden. Maar zelfs als je van het dubbele uit gaat wordt de diode dus maar 40 graden warmer en wordt dus 60 a 70°C. Warm, maar prima voor de diode want hij mag 150°C worden :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #22 Gepost op: 12 August 2017, 12:49:40 »
Op 3A verstookt iedere diode ongeveer 1W (0,7V x 3A / 2 = 1W.
Ik denk dat het iets meer is. Bij de maximale continustroom is de spanningsval over een diode eerder 1V. Nog niet verontrustend, want volgens de specs kan hij dat hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #23 Gepost op: 12 August 2017, 13:56:47 »
Ja, je hebt gelijk. Maar mijn factor twee van de thermische weerstand maakt dat wel goed :angel:


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox