Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door NS2408
Vandaag om 12:18:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:10:43
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:58:17
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rob Ellerman
Vandaag om 11:49:24
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:18:08
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 11:17:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 11:03:11
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
PCC tram Alfred Rieß door Jan Bennink
Vandaag om 09:48:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:29:38
Omgeving Frankfurt am Main door martijnhaman
Vandaag om 09:03:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 08:57:36
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:54:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 08:48:03
Roco 2400, h0 door Huup
Vandaag om 08:39:44
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
11 October 2025, 23:45:35
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
11 October 2025, 23:44:23
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
11 October 2025, 23:32:54
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
11 October 2025, 23:24:22
Da's Daz 2 door hervé
11 October 2025, 22:56:07
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
11 October 2025, 22:50:20
  

Auteur Topic: Trein betrokken bij dubbel ongeval België  (gelezen 3989 keer)

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #15 Gepost op: 29 November 2017, 18:13:56 »
Voor mijn begrip: waarom kon men geen handbediende rem in de gesleepte trein activeren, zodat de trein stil zou staan totdat de normale remleiding geinstalleerd was?

En als de gesleepte trein helemaal geen werkende remmen had, kon er dan geen wagon of loc aan de achterkant gekoppeld worden met werkende remmen?

Het lijkt me dat je er in zo'n geval alles aan doet om precies deze ongevallen te voorkomen
Mvg, Bjorn.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3634
    • Flickr
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #16 Gepost op: 29 November 2017, 18:36:41 »
Ik denk dat de beschadigde kant niet zomaar gekoppeld kon worden vanwege de schade. Dat neemt echter niet weg dat een trein slepen die van achteren onberemd is een doodzonde bij het spoor is.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #17 Gepost op: 29 November 2017, 19:15:18 »
Maar dan is er toch sprake van verwijtbaar gedrag, of heb ik het mis?


Steyn

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #18 Gepost op: 29 November 2017, 21:32:47 »
Voor mijn begrip: waarom kon men geen handbediende rem in de gesleepte trein activeren, zodat de trein stil zou staan totdat de normale remleiding geinstalleerd was?
Dat kan altijd, of remsloffen/blokken voor de wielen. Maar dat moet je dan wel doen...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #19 Gepost op: 30 November 2017, 11:56:16 »
Maar dan is er toch sprake van verwijtbaar gedrag, of heb ik het mis?


Steyn
Zou je niet eerst even wachten tot de oorzaak van het gebeuren bekend is voordat je beschuldigingen maakt?

Wat ik elders begreep bestond de trein toen deze een aanrijding kreeg op de overweg uit 2 stellen, 6 bakken en word er geschreven in de media dat er een treinstel van 3 bakken is gaan rollen.

Dat zou betekenen dat de koppeling tussen beide treinstellen om onbekende reden ontkoppeld is geraakt.
« Laatst bewerkt op: 30 November 2017, 12:01:43 door Thom »

könings

  • Gast
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #20 Gepost op: 30 November 2017, 12:56:05 »
Bij het eerdere ongeluk (waarbij het treinstel brandschade opliep), werd ook een deel van het spoor beschadigd. Langs deze kant kon dan ook geen extra wagon of lok bijgevoegd worden (afgezien van het feit dat koppelen langs deze zijde misschien niet meer mogelijk was).
Afvoeren langs deze (veiligere) kant was dus ook niet mogelijk. Daarom werd gekozen om in eerste instantie de trein in zijn geheel bergop te evacueren, daarna de spoorinstallaties al dan niet voorlopig te herstellen om dan langs die zijde het treinstel verder af te voeren. De spoorarbeiders waren daarmee bezig toen door nog onbekende oorzaak een deel van het af te voeren stel ontkoppelde, met alle gevolgen van dien. Toen een ongeval onvermijdelijk bleek, heeft men de stroom van de bovenleiding gehaald, waarschijnlijk niet om het ontsnapte deel te doen stoppen, maar meer met de intentie om electrocutiegevaar te doen inperken.
Hoe dan ook, sta maar eens in de schoenen van de betrokkenen, beslissingen moesten razendsnel genomen worden en de vraag blijft altijd in zo'n geval of je zelf een andere beslissing genomen had.
Mvg Bas

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #21 Gepost op: 30 November 2017, 13:20:48 »
Zou je niet eerst even wachten tot de oorzaak van het gebeuren bekend is voordat je beschuldigingen maakt?

Wat ik elders begreep bestond de trein toen deze een aanrijding kreeg op de overweg uit 2 stellen, 6 bakken en word er geschreven in de media dat er een treinstel van 3 bakken is gaan rollen.

Dat zou betekenen dat de koppeling tussen beide treinstellen om onbekende reden ontkoppeld is geraakt.


Zou je niet eerst even beter lezen, voordat je zo'n conclusie trekt? Ik stel een vraag, ik uit helemaal geen beschuldiging.


Steyn

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7663
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #22 Gepost op: 30 November 2017, 13:24:02 »
Maar weinig ongevallen ontstaat door één enkele oorzaak/factor/handeling. vrijwel altijd is het een samenloop/ -komst van meerdere zaken die tot het incident leiden.
Alleen gedegen onderzoek kan hierover uitsluitsel geven...
Zowaar een flinke klus voor hen die dat mogen gaan uitvoeren, waarbij ik ze succes wil wensen.
« Laatst bewerkt op: 30 November 2017, 20:59:35 door Eric B. Reden: Engelse ziekte genezen. »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #23 Gepost op: 30 November 2017, 20:53:12 »

Zou je niet eerst even beter lezen, voordat je zo'n conclusie trekt? Ik stel een vraag, ik uit helemaal geen beschuldiging.


Steyn
Zolang er geen oorzaak vast gesteld is, kun je toch ook niet spreken over "verwijtbaar gedrag" ?