Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Molenbaan (werktitel)
door
Valentijn
Vandaag
om 10:24:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 10:19:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc?
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 10:01:59
Terugverende koppeling
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
Vandaag
om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
Vandaag
om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen
door
Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2
door
defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
1
...
4
5
[
6
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018 (gelezen 11675 keer)
Bert_Apd
Offline
Berichten: 1904
N-Spoor DB Epoche III
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
«
Reactie #75 Gepost op:
12 February 2017, 20:01:56 »
Henk,
Ik heb je een PB gestuurd met verdere vragen.
Groeten,
Bert
Gelogd
Bert_Apd
Offline
Berichten: 1904
N-Spoor DB Epoche III
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
«
Reactie #76 Gepost op:
13 February 2017, 19:22:22 »
Hallo Henk (en Ger natuurlijk),
Ik ga jouw vraag toch maar even binnen de topic van Ger beantwoorden aangezien de combinatie van wissels en (NS) seinen samen op één DR4018 ook voor Ger met zijn wissel- en ontkoppelmotoren interessant kan zijn.
Henk heeft op zijn met preset 7 ingestelde DR4018 alleen op de eerste 4 OUTs twee NS seinen aangesloten.
De rest van de uitgangen (OUT5 - OUT8) zijn (nog) ongebruikt. En daar wil Henk wissels op aansluiten met een spoelaandrijving, die normaal op een DR4018 met preset 0 worden aangesloten.
Het eerste wisseladres van de DR4018 is door Henk ingesteld op adres 50.
Dit zijn dus de door Henk gewenste aansluitingen op de DR4018:
In het onderstaand overzicht heb ik aangegeven welke CV-aanpassingen op de DR4018 met preset 7 gedaan moeten worden om een viertal wissels met spoelaandrijving (puls) op de nog vrije uitgangen OUT5 t/m OUT 8 aan te sluiten.
Alle
geel
gemarkeerde CV's dienen te worden aangepast met de erbij aangegeven waarden:
Alle aanpassingen nog even op een rijtje:
1. In de CV's 121 t/m 128 de waarde
143
zetten (puls voor wisselspoel)
2. In de CV's 133 en 134 de waarde
0
zetten (OUT5 t/m OUT8 zijn geen lichtseinen)
3. In de CV's 191 en 215 de waarde
0
zetten (Function-mapping voor seinen op OUT5 t/m OUT8 weghalen)
4. De Function-mapping voor de vier wisseladressen op OUT5 t/m OUT8 weer invullen:
- CV 190 = 1
- CV 193 = 2
- CV 196 = 4
- CV 199 = 8
- CV 202 = 16
- CV 205 = 32
- CV 208 = 64
- CV 211 = 128
Deze CV-aanpassingen kunnen via POM-programmering (lok-adres 9999) direct op de op het hoofdspoor aangesloten DR4018 gedaan worden. De aanpassingen worden na het beëindigen van de POM-programmering direct actief.
Na deze aanpassingen heeft de DR4018 onderstaande
12
adressen:
- adres 50 t/m 53 voor het eerste NS drielichtsein aangesloten op OUT1 en OUT2
- adres 54 t/m 57 voor het tweede NS drielichtsein aangesloten op OUT3 en OUT4
- adres 58 voor het wissel aangesloten op OUT5
- adres 59 voor het wissel aangesloten op OUT6
- adres 60 voor het wissel aangesloten op OUT7
- adres 61 voor het wissel aangesloten op OUT8
Mochten er op deze aangepaste DR4018 te zijner tijd toch nog wissels moeten worden aangesloten die via een wisselmotor aangestuurd worden (al of niet voorzien van de hulpschakeling), dan dienen per wissel de twee betreffende CV's uit de reeks 121 t/m 128 met de onderstaande waardes gevuld te worden:
- Voor wisselmotor-aansturing
zonder
tijdsbegrenzing (preset 6) de waarde
11
- Voor wisselmotor-aansturing
met
tijdsbegrenzing (preset 13) de waarde
139
Ik neem aan dat daarmee de vraag van Henk beantwoord is.
Groeten,
Bert
«
Laatst bewerkt op: 13 February 2017, 19:40:16 door Bert_Apd
»
Gelogd
Henk Veenstra
Offline
Berichten: 1484
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
«
Reactie #77 Gepost op:
13 February 2017, 20:12:18 »
Dag Bert,
Zo zou ik het precies willen zoals op het
plaatje is weergegeven.
Ik ga mij erin verdiepen en nogmaals bedankt.
mvg Henk
Gelogd
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
«
Reactie #78 Gepost op:
14 February 2017, 05:20:45 »
Hoi Bert,
Goed dat dit voorbeeld hier neergzezet is! Zo is het inzichtelijker hoe e.e.a. tot stand komt.
Gelogd
Met groet,
Ger.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
1
...
4
5
[
6
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018