Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Ronald69
Vandaag
om 17:08:18
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 17:05:24
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
NS2408
Vandaag
om 16:54:01
't Boemeltje
door
bask185
Vandaag
om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:46:25
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
Vandaag
om 15:33:50
Göhrener Viaduct
door
aad52
Vandaag
om 15:19:20
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:34:05
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:07:46
Her-(her-)beginnen
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:29:49
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
Vandaag
om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 11:09:35
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 10:46:10
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Vislijn
Vandaag
om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc?
door
AdLoc
Vandaag
om 10:28:24
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:52:39
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD? (gelezen 3387 keer)
dennie
Offline
Berichten: 1458
KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Gepost op:
13 September 2016, 11:35:47 »
Steeds meer komen de ks seinen op het spoor actief.
In herzogenrath worden echter slankere typen opgestelt.
In alsdorf zijn ze al actief.
Nou ben ik eigenlijk nieuwsgierig waarom slanke sein opgesteld worden ,kan dit te maken hebben met
omgrenzingsprofiel.
«
Laatst bewerkt op: 13 September 2016, 13:00:59 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld
»
Gelogd
Remco vM
Offline
Berichten: 3243
Re: ks seinen
«
Reactie #1 Gepost op:
13 September 2016, 11:43:57 »
Het lichtsein zelf ziet er heel erg onduits uit, zo ben ik ze zelf nog niet tegengekomen.
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
dennie
Offline
Berichten: 1458
Re: ks seinen
«
Reactie #2 Gepost op:
13 September 2016, 12:39:15 »
In herzogenrath worden ook de slanke opgebouwd,in alsforf zijn ze al actief.
En in stolberg ook actief echter ook slanke
foto is van eisenbahntechnik
Gelogd
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2106
MSc Micro-Electronics
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Reactie #3 Gepost op:
13 September 2016, 13:37:43 »
Deze seinen staan ook bijvoorbeeld aan de Kaiserstuhlbahn in Endingen, Riegel, Göttenheim (slechts 1) en Bahlingen.
Blijkbaar is dit systeem, een beetje analoog aan de 'Nebenbahn-Leuchtsignale' uit de jaren 70 en 80, ontwikkelt door Siemens. Alhier
een pdf
over dit systeem.
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
Remco vM
Offline
Berichten: 3243
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Reactie #4 Gepost op:
13 September 2016, 13:53:29 »
Ik had al de indruk dat dit aan een nebenbahn (foto van Talent door de bebouwing heen) lag en de folder bevestigd dit een beetje.
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
Jelmer
Offline
Berichten: 5234
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Reactie #5 Gepost op:
13 September 2016, 15:59:16 »
Hoi,
De titel van het draadje luidt, KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in Duitsland).
Antwoord: ja, dit seinsysteem wordt in de regel nu bij alle "stellwerk" vernieuwingen opgesteld.
KS is trouwens voor Kombinations Signale, waarbij de seinen de mogelijkheid hebben om in één seinbeeld zowel het hoofdsignaal aspect te tonen (rijden, langzaamrijden of stoppen) als het voorsignaal aspect (verwacht rijden, langzaamrijden of stoppen) te tonen. Dit noemt men Mehrabschnittsignale.
Dit seinsysteem is ontstaan na de samenvoeging van de DDR met de BDR en vervangt de daarmee 4 oudere seinsystemen.
Gevolg is trouwens dat je op een traject meerdere seinsystemen achter elkaar kunt aantreffen. Daarom zijn de mast schilden ook van belang om aan te geven met welk seinstelsel je te maken hebt.
Dus ook: niet alle seinen met een "KS" uiterlijk zijn gecombineerd (dus mehrabschnitt), dit wordt wederom bepaald door het mast schild.
Een en ander is in het duits na te gaan op
www.stellwerke.de
Deze seinen hier getoond zijn zogenoemde "vereinfachte Lichtsignale". Hier zijn niet alle "functies" in het seinscherm of op de seinpaal opgenomen (dus geen rangeersein of voorsein).
Het eerste plaatje toont een zuiver voorsein in de stand stoppen verwachten, het tweede plaatje een zuiver hoofdsein in de stand rijden.
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
stomer2010
Offline
Berichten: 165
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Reactie #6 Gepost op:
13 September 2016, 16:46:33 »
hallo mannen,
de 2 foto's geven geen ks-signalen voor,
deze zijn alleen een voor en hoofdsein!
een ks signaal moet er een op de kop staand gele driehoek staan.
Gelogd
Remco vM
Offline
Berichten: 3243
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Reactie #7 Gepost op:
13 September 2016, 17:47:23 »
KS is een geheel systeem en binnen dit systeem is het dus mogelijk om seinen te combineren. Dus een hoofdsein kan alleen uitgerust zijn als hoofdsein, maar kan ook een vorsignalfunctie hebben en in dat geval hangt er dus zo'n gele driehoek onder
(1) Kombinationssignale sind Lichtsignale, die die Fahrtaufträge mit einem Signallicht anzeigen.
Die Signale Ks 1 und Ks 2 gelten nur für Zugfahrten.
Die Signale können die Funktion
- eines Hauptsignals,
- eines Vorsignals oder
- eines Haupt- und Vorsignals
haben.
(2) Hauptsignale, die mit weiß-rot-weißem Mastschild gekennzeichnet sind und
zugleich Vorsignalfunktion besitzen, sind zusätzlich mit folgendem Mastschild
gekennzeichnet:
Ein mit der Spitze nach unten weisendes gelbes Dreieck.
Das Mastschild ist rückstrahlend.
Das dreieckige gelbe Mastschild ist grundsätzlich unter dem weiß-rot-weißen
Mastschild angeordnet.
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
Jelmer
Offline
Berichten: 5234
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Reactie #8 Gepost op:
13 September 2016, 20:14:26 »
Exact Remco!
Ik denk dat het juist wel om ks beelden gaat vanwege het aantal lampopeningen. Bij het voorsein: twee openingen: rijden of stoppen. Bij traditionele voor en hoofdsein heb je twee lampen per beeld. Daar is hier geen plaats voor.
Groeten,
Jelmer
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Remco vM
Offline
Berichten: 3243
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Reactie #9 Gepost op:
13 September 2016, 21:17:08 »
omdat plaatjes meer zeggen dan woorden
"Normale" seinsysteem
KS signale
«
Laatst bewerkt op: 13 September 2016, 21:19:09 door Remco vM
»
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
dennie
Offline
Berichten: 1458
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Reactie #10 Gepost op:
13 September 2016, 22:00:48 »
Dank jullie heren,vond het alleen vreemd op bepaalde plaatsen smalle ks seinen staan ,dit is dus uit kosten gronden en heeft dus niks met omgrenzingsprofiel/profiel van vrije ruimte (PVR te maken).
En dat was ook mijn vraag,want ik geloof moderator heeft titel topic toen veranderd.
groet dennie
Gelogd
Remco vM
Offline
Berichten: 3243
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Reactie #11 Gepost op:
13 September 2016, 22:05:23 »
Kosten gronden lijkt me onwaarschijnlijk. Ik denk dat het goedkoper is om alles in een standaardmaat en vorm te houden.
Ik ben benieuwd of die seinen op een hoofdlijn staan of op een nevenlijn. Ik ben ze namelijk in deze vorm niet tegengekomen.
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
dennie
Offline
Berichten: 1458
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Reactie #12 Gepost op:
13 September 2016, 22:52:19 »
remco
Op de nevenlijn herzogenrath vanaf (merkstein) naar en van alsdorf en van en naar stolberg zijn ze al actief,en locatie die sander aangaf.
Op station herzogenrath is deel opgesteld(afgekruist) en een gedeelte ligt nog plat.
Toen ik deze smalle seinen zag dacht ik eerst of je verkijkt je of het lijkt of die krengen smaller zijn,dus het was het tweede.
Ik kijk of ik donderdag foto van herzogenrath kan maken.
Gelogd
dennie
Offline
Berichten: 1458
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Reactie #13 Gepost op:
15 September 2016, 22:38:11 »
Hierbij de foto wat er staat van ks seinen in herzogenrath en zelfs dwergseinen een nieuwe vorm gekregen.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?