Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:20:49
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
Vandaag om 21:00:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:47:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 19:26:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 18:54:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
  

Auteur Topic: LTM 51 Garratt  (gelezen 6188 keer)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
LTM 51 Garratt
« Gepost op: 27 November 2014, 13:57:13 »
Met zoveel getoond leuks van de LTM moet m'n Garratt LTM 51 er ook maar aan geloven:




Al in november 1970 heb ik de wieltjes gekocht, Rokal TT van een van hun toenmalige locs. Die waren 10 mm diameter en hadden een tandkrans aan de achterzijde. Die heb ik er af gedraaid en ze voorzien van H0 assen. De aandrijving is dubbel, in beide wagens ligt een Triang X.500, allemaal precies pas. Op de koppelingen na zijn beide wagens volstrekt identiek en uiteraard andersom gepoold zodat er maar 2 draadjes viceversa moeten. De ketel is van electriciteitspijp maar is binnen gevuld met messing soldeerkoppelingen die voor het benodigde gewicht zorgen. Omdat door de koppelstangen alle wielen zijn aangedreven is de trekkracht behoorlijk, 12 x plan E Lima of een sloot twee-assers waarbij ik uiteindelijk geen zin meer had er nog meer op de baan te zetten.
Mvrgr
Koopmans
« Laatst bewerkt op: 27 November 2014, 15:05:10 door guest7823. Reden: spatiering afbeelding aangepast »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3484
    • modulebaan.nl
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #1 Gepost op: 27 November 2014, 15:05:03 »
Prachtig! (y)

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6340
  • ***
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #2 Gepost op: 27 November 2014, 15:09:25 »
 (y) Mooi stukje techniek, dat schreeuwt om meer foto's mnv de bouw ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

zofman

  • stationchef van de S.a.A.-bahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • Bouw van de S.a.A.-bahn
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2014, 17:22:44 »
En nu nog de brug over het gulpdal......
Link naar mijn joeptjoepkanaal over de bouw van de S.a.A.-bahn
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #4 Gepost op: 27 November 2014, 18:50:50 »
Prachtig. Zeer apart.
Gr. Bert.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #5 Gepost op: 27 November 2014, 19:28:32 »
Wat een mooie loc zeg! Fantastisch!
Spoor 0 adept

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #6 Gepost op: 27 November 2014, 19:35:32 »
Prachtig, dat ik emotioneel van wordt :'(. Ook erg knap gemaakt!
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8344
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #7 Gepost op: 29 November 2014, 01:43:00 »
Begrijp ik dat nou goed dat je daar al 44 jaar mee bezig bent? Ik ga toch maar eens wat bouwpakketten afmaken...
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #8 Gepost op: 29 November 2014, 21:45:51 »
Nou nee hoor! Ooit onderdelen gekocht, veertig jaar nagedacht hoe het zou moeten en 6 jaar geleden eindelijk begonnen, onderbroken door 3 stuks 3,5 in. livesteam locomotieven waaronder het eerder getoonde Backertje.
Mvrgr
Koopmans

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #9 Gepost op: 26 January 2016, 14:11:08 »
Intussen heb ik een vraag gekregen naar de aandrijving. Ik heb dus een poging gedaan om wat foto's te maken, dat lukt slecht door al dat geglim, maar hier is een min of meer bruikbare:

De Triang motor drijft de middelste as aan. De motor zit vast op een dwarssteun in het frame, onder het moertje daarvan is de uitvalbeveiliging van de rechtse as ook vastgemaakt. Die as zelf rust tegen het motorhuis, dat is rond en de as kan dus rotoren in de sleufjes(schenen) in het frame. In het midden zit het schroefje dat de "grendel" vastzet die in het plastic haakje van de motor wordt geschoven. De afstelling van de motor tov de worm heb ik gedaan met papier/messing van verschillende dikte. De as met worm en de meest linkse as worden door het gemeenschappelijke plaatje tegen uitval beveiligd. Op de foto is helemaal links het in het frame gesoldeerde stukje rond te zien waaromheen de linkse as draait. De hele zaak draait nu goed.
De grootste fout die ik heb gemaakt is de frameplaatjes te frezen met een 2,5 mm frees, de assen zijn 2 mm en ik had dus de illusie dat dat wel samen zou gaan. Alle sleufjes heb ik moeten aanpassen om het goed te krijgen en om de koppelstangen niet te laten vastslaan, daar zit het probleem.
Ik heb even in de GM&S catalogus (nr 5) gekeken of eea nu te reproduceren zou zijn:
Wielen : nr 4835, 11 mm met 10 spaken, anders is er niet, 12 stuks met 6 assen
Wormsetjes: een van de modellen 38SL, 38ML (WL wordt te breed) essentie is wormwiel van 9,7 mm.
Motoren : twee stuks Mashima 10x24, past tussen frameplaten
Het kan dus nog,
Mvrgr
Koopmans